Afkicken, wat is het moeilijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Afkicken, wat is het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:19

Niet? Veel mensen zijn overtuigd dat ze door redbull veel meer energie hebben, een relatief "veilige" manier om een nachtje door te gaan of om meer energie te hebben. Redbull werkt veel subtieler maar gezien de hoeveelheid mensen die er aan verslaafd zijn zou ik zo snel niet durven zeggen dat redbull niet zo extreem werkt. :)
Verslavingsgevoeligheid is bovendien erfelijk en als iemand daar erfelijk mee belast is, ben ik het wel. :D Juist daarom dat ik extra voorzichtig ben met zulke dingen maar zo denkt niet iedereen. ;) En die zijn dan sneller en heftiger verknocht (ook fysiek) dan je denkt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:22

Ik heb nog nooit iemand half schuimbekkend, trippend, zwevend, para oid langs zien vliegen van redbull hoor :D. Misschien na 10 blikjes...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:37

Weet je wat ik zo jammer vind? Ts heeft de moed dit te delen met ons, schraapt haar durf en lef bij elkaar om het onderwerp verslaving inzichtelijk te maken. Geeft aan het zwaar te hebben en waardoor dit ontstaan is.
En dan zijn er hier mensen die de ts afzeiken en haar verslaving niet serieus nemen.
Deze mensen hebben duidelijk geen idee van de effecten van cafeïne en suiker en ook niet over hoe verslaving werkt

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:51

benangelique schreef:
Weet je wat ik zo jammer vind? Ts heeft de moed dit te delen met ons, schraapt haar durf en lef bij elkaar om het onderwerp verslaving inzichtelijk te maken. Geeft aan het zwaar te hebben en waardoor dit ontstaan is.
En dan zijn er hier mensen die de ts afzeiken en haar verslaving niet serieus nemen.
Deze mensen hebben duidelijk geen idee van de effecten van cafeïne en suiker en ook niet over hoe verslaving werkt

Mee eens..... Als je denkt dat een herioneverslaving tussen je oren zit mag je jezelf wel eens even achter de oren krabben :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:55

vencedor schreef:
Ik heb nog nooit iemand half schuimbekkend, trippend, zwevend, para oid langs zien vliegen van redbull hoor :D. Misschien na 10 blikjes...

Nee? Ik nogthans wel. Dat jij het niet kent betekent niet dat het onzin is. TS is dapper, erkent haar verslaving en DOET er wat mee. Als jij dat belachelijk of stom vindt zegt dat meer over jou dan over TS

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:56

Ho even, ik zeik niemand af en je hoort mij ook niet zeggen dat het onzin is. Ik probeer alleen te begrijpen hoe je tot een redbull verslaving komt! Ik weet wel degelijk wat de effecten zijn van drugs en verslaving daar kunnen jullie niet over oordelen. zoals ik al zei, drugs vind ik gemakkelijker te begrijpen. Ik vind ook echt dat mensen veel te laks omgaan net redbull. Als je ziet hoeveel cola en redbull jonge kinderen al wegtikken...
Laatst bijgewerkt door vencedor op 23-10-15 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:57

Hoe is het je vandaag vergaan ts?

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:00

Jeetje TS! ik ben oprecht geschrokken van hoeveel blikjes jij op 1 dag drinkt!! :oo Maar des te meer respect heb ik voor je dat je wil afkicken. Ik wens je suuuuperveel succes!! +:)+

Volgens mij is Red-Bull/energydrink en cola echt een onderschat 'probleem' m.b.t. verslavingen. Daarom vind ik dit een erg nuttig topic.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 19:05

@ Vencedor Ik zal even verduidelijken hoe ik aan het hoge aantal gekomen. Ik zie het ook niet als afzeiken en kan het begrijpen dat je niet snapt hoe iemand het zover kan laten komen. Ik zal je eerlijk zeggen, ik snap het zelf ook niet hoe ik het zover heb kunnen laten komen.

Ik ben op mijn 11de, samen met mijn stiefbroertje van 9, een tray bullit gaan halen in c1000. Deze hebben we op 3 dagen leeg gedronken. Daarna af en toe een blikje, tot we verhuisd waren naar België en ik mijn eerdere ex heb leren kennen. Hij is bij mij, mijn moeder en stiefvader ingetrokken. Doordat wij allemaal weleens graag een rebull dronken is mijn moeder begonnen met een tray te gaan halen bij de Lidl. Toen is het al erg geworden bij mij. Op dat moment zat ik al aan een stuk of 6 blikjes. Voor het werk, tijdens het werk (werkte toen bij de Mc en kon de energie goed gebruiken), na het werk eentje met mijn moeder, omdat ze niet wist dat ik er voor en tijdens het werk al 1 op had, dan nog eentje als mijn ex thuis kwam van zijn werk en meestal zaten er 's avonds vrienden van hem en dan dronken we er ook nog een paar. Op dat moment was ik een jaar of 18.
Vanaf dat ik daar weggegaan ben met moeder is het terug gezakt naar 1 blikje op een dag. Tot ik mijn andere ex leerde kennen, die er standaard 2 per dag dronk. Op den duur begon mijn lichaam of mijn geest te vragen naar een 3de blikje. Dit blikje vulde ik dan wel terug aan als ik naar de winkel ging. Uiteindelijk kwam daar steeds een blikje bij, ik ging dagelijks naar de winkel, dus waarom zou ik het laten als mijn lichaam mij aangaf dat het tijd werd voor een volgende dosis? Omdat ik niet doorhad dat ik verslaafd was. Naar de buitenwereld toe merkte ook niemand het. Ik sprak erover met niemand en niemand vroeg ernaar.
Sinds januari, toen ex mij en zoontje op straat had gezet letterlijk, en ik in de crisisopvang belande ben ik volledig door geslagen. Ik moest ineens geen koffie meer, cola kotste ik weer uit en kreeg niks anders meer binnen. Toen besefte ik pas dat ik er verslaafd aan was geworden.
En nu, nu wil ik gewoon van die rommel af. Het is ongezond, kost veel te veel geld en ik geef een slecht voorbeeld aan mijn zoontje.

Vandaag ging het weer redelijk goed. Ik ben op dit moment aan mijn derde blikje bezig, mede doordat ik een hele dag weg ben geweest. Met slechts 1 blikje op zak en heb de drang niet gehad er onderweg te kopen *\o/* Alleen even toen ik er langs moest gaan in de winkel. Ik heb nu muntthee en camillethee in huis gehaald.
Afspraak bij de huisarts is verzet naar maandag, hij had mij er vandaag tussen gepland tijdens het spreekuur, maar hij wilt hier zijn tijd voor kunnen nemen.

Ik wil iedereen bedanken voor de steun en tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:14

vencedor schreef:

Dat gebeurt ook zeeeeeeker niet met alle drugs. Dat cafeïne of suiker legaal is betekent niet dat het niet verslavend is. Verslavingen hebben meer inhoud dan slechts drugs (om maar een game verslaving te noemen!)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:23

_xrose schreef:
Heel toevallig ben ik 2/3 weken geleden gestopt met cola light drinken. Hier zit uiteraard ook cafeïne in. Ik dronk makkelijk 4/6 liter per dag. :+ Ik drink nu eigenlijk alleen maar water en thee. In het begin een kopje koffie omdat ik toch wel veel last had van hoofdpijn in het begin. Nu ben ik alleen nog wat vermoeider dan normaal en verlang ik naar iets met smaak i.p.v. het eeuwige water. Verder gaat het eigenlijk heel prima. Ben blij dat ik het ook gedaan heb.

Succes met het afkicken!

6 liter cola per dag?? :oo

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:39

UhNee schreef:
benangelique schreef:

Mee eens..... Als je denkt dat een herioneverslaving tussen je oren zit mag je jezelf wel eens even achter de oren krabben :+

Ik vond die reactie zo bizar dat ik dacht dat het sarcastisch was... Is niet zo? :')

@TS ik denk dat je het zo ver hebt laten komen omdat niemand je er voor beschermd heeft... Klinkt stom, maar als je jong bent heb je geen idee wat het met je doet en wil je daar zelf ook niet over nadenken. Ik denk dat als je vanuit thuis niet zo gemakkelijk het hebt mogen drinken (op zo'n jonge leeftijd vooral) en je keer op keer maar weer aan moest horen hoe slecht het wel niet is, dat er misschien al wel eerder een lichtje was gaan branden.

Misschien ook niet hoor... maar ik denk dat het voor veel kinderen wel helpt :j
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 23-10-15 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:40

TS wat goed zeg! Ik vind het knap van je. Volhouden he! Lekker kruidentheetjes; Heel gezond voor je. Super.
Ik ben heel benieuwd hoe het maandag bij de HA is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:45

Ts dan vind ik dat jouw ouders er eigenlijk deels verantwoordelijk zijn... Kids van 9 en 11 die een tray leegdrinken, jeetje. Zaten jullie niet stuiterend in de klas? Dan is het al vroeg een " gewoonte" geworden bij jou. En wat gemakkelijker te begrijpen denk ik. Hopelijk voel je jezelf snel beter

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 19:50

Thesserd schreef:
Ik vond die reactie zo bizar dat ik dacht dat het sarcastisch was... Is niet zo? :')

@TS ik denk dat je het zo ver hebt laten komen omdat niemand je er voor beschermd heeft... Klinkt stom, maar als je jong bent heb je geen idee wat het met je doet en wil je daar zelf ook niet over nadenken. Ik denk dat als je vanuit thuis niet zo gemakkelijk het hebt mogen drinken (op zo'n jonge leeftijd vooral) en je keer op keer maar weer aan moest horen hoe slecht het wel niet is, dat er misschien al wel eerder een lichtje was gaan branden.

Misschien ook niet hoor... maar ik denk dat het voor veel kinderen wel helpt :j

Als kind dronk ik het stiekem. Als mijn moeder niet thuis was, buiten in het speeltuintje op de hoek van de straat, tijdens het vissen of als ik bij mijn paard was. Daar stonden mijn blikjes verstopt op de hooizolder. Ik wist goed genoeg dat mijn moeder er tegen was, maar omdat ik op mijn 18 mijn eigen geld verdiende kon ze niet meer weigeren. Als zij het niet meenam ging ik het zelf wel halen.
Heb het dus eigenlijk altijd stiekem gedaan, nu nog eigenlijk. Buiten een paar mensen buiten bokt weet niemand hoe erg het is, maar ik schrik er zelf keer op keer van als ik elke week een volle zak pmd buiten zet met bijna alleen maar lege redbull blikjes erin.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:08

Elin_ schreef:
Kuggur schreef:
Ehm, het is maar caffeine hoor. Men stelt zich hier aan alsof het om een heroine verslaving gaat....
Die aanstellerij is een groot deel van dit "probleem".

+1 dit.
Afkicken.. komop zeg. Ook heroine zit alsnog tussen je oren! Alleen de tussen de werking en de tijd erna zit zo'n sterk verschil (+ je heel slecht voelen) waardoor je het weer neemt dus ook dit zit tussen je oren.

Tenenkrommend, deze reacties. Omdat je geen kennis hebt van verslavingen, lichamelijke afhankelijkheid, afkicken en problemen daaromtrent moet er maar zo denigrerend gereageerd worden? Als hulpverlener kom ik dagelijks in contact met verslaafden. Wanneer ik dergelijke reacties lees, krijg ik echt last van plaatsvervangende schaamte. Een tip voor de toekomst: verdiep je eerst ergens in alvorens zulke kortzichtige reacties te plaatsen.

Anyway, TS, ik neem echt mijn petje voor je af! Het is al heel wat om een dergelijke verslaving onder ogen te komen en aan te pakken. Het is namelijk veel makkelijker om de andere kant op te kijken en de verslaving en gewoonte in stand te houden.
Ik zie dat je lijnen hebt uitgezet, openstaat voor tips en advies van anderen en heel bewust bezig bent met het afbouwen. Mijn advies is om niet al te snel te gaan, je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen, zeker gezien je al jaren dergelijke hoeveelheden drinkt. Het is prima om je te oriënteren op andere dranken die je kunt nemen ter vervanging, maar wees ook alert dat je niet teveel de focus op drank (zoals cola) legt en het probleem eigenlijk verplaatst ipv oplost.

Wat betreft je gebit, het lijkt mij raadzaam om op korte termijn een afspraak te maken bij de tandarts. Wanneer je gebit in een slechte staat verkeert kan dit grote gevolgen hebben voor je verdere lichamelijke gezondheid.

Ik wens je heel veel succes en kracht toe. Geloof in jezelf!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:16

Hoi ts, ik kom ook weer even langshuppelen. Ik vind je weer geweldig vandaag. Echt heel knap, erlangs in de winkel enzo. Fijn dat de lichte hoofdpijn het enige was vanochtend. Enne, met dit weer enzo had je dat misschien met de blikjes ook wel gehad! Dus topper.

Poetser...drink jij ze nu ook nog zoveel? Of was dat eerder? Lijkt me nu...misschien kan je samen met ts de strijd aangaan!

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:25

@Elpharo ik snap je reactie niet helemaal. TS is poetser, dus samen de strijd aangaan??

Ik wil je veel succes wensen poetser! Ik vind het knap dat je het onder ogen ziet en er ook gelijk wat aan doet.
Ik moet zeggen dat ik het op zijn tijd wel lekker vind, maar dat ik ook altijd bang ben dat ik er verslaafd aan raak. Jouw topic geeft aan hoe "makkelijk" het gebeurt, zonder dat je het door hebt. Gelukkig drink ik maximaal 1 blikje per maand, maar het opent toch weer even je ogen.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:27

LindyH schreef:
_xrose schreef:
Heel toevallig ben ik 2/3 weken geleden gestopt met cola light drinken. Hier zit uiteraard ook cafeïne in. Ik dronk makkelijk 4/6 liter per dag. :+ Ik drink nu eigenlijk alleen maar water en thee. In het begin een kopje koffie omdat ik toch wel veel last had van hoofdpijn in het begin. Nu ben ik alleen nog wat vermoeider dan normaal en verlang ik naar iets met smaak i.p.v. het eeuwige water. Verder gaat het eigenlijk heel prima. Ben blij dat ik het ook gedaan heb.

Succes met het afkicken!

6 liter cola per dag?? :oo

Dat gebeurde wel eens ja. Ik drink heel snel en heel veel van mezelf. Als ik achter de computer zit dan drink ik zo een 2 liter fles leeg dus dat gaat heel snel.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 20:32

Elpharo schreef:
Hoi ts, ik kom ook weer even langshuppelen. Ik vind je weer geweldig vandaag. Echt heel knap, erlangs in de winkel enzo. Fijn dat de lichte hoofdpijn het enige was vanochtend. Enne, met dit weer enzo had je dat misschien met de blikjes ook wel gehad! Dus topper.

Poetser...drink jij ze nu ook nog zoveel? Of was dat eerder? Lijkt me nu...misschien kan je samen met ts de strijd aangaan!

Ik ben de ts :P Maar bedankt voor je compliment. Ben er zelf ook wel stiekem trots op :o

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 20:35

Ging iets mis in het vorige bericht :o

Julia schreef:
Tenenkrommend, deze reacties. Omdat je geen kennis hebt van verslavingen, lichamelijke afhankelijkheid, afkicken en problemen daaromtrent moet er maar zo denigrerend gereageerd worden? Als hulpverlener kom ik dagelijks in contact met verslaafden. Wanneer ik dergelijke reacties lees, krijg ik echt last van plaatsvervangende schaamte. Een tip voor de toekomst: verdiep je eerst ergens in alvorens zulke kortzichtige reacties te plaatsen.

Anyway, TS, ik neem echt mijn petje voor je af! Het is al heel wat om een dergelijke verslaving onder ogen te komen en aan te pakken. Het is namelijk veel makkelijker om de andere kant op te kijken en de verslaving en gewoonte in stand te houden.
Ik zie dat je lijnen hebt uitgezet, openstaat voor tips en advies van anderen en heel bewust bezig bent met het afbouwen. Mijn advies is om niet al te snel te gaan, je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen, zeker gezien je al jaren dergelijke hoeveelheden drinkt. Het is prima om je te oriënteren op andere dranken die je kunt nemen ter vervanging, maar wees ook alert dat je niet teveel de focus op drank (zoals cola) legt en het probleem eigenlijk verplaatst ipv oplost.

Wat betreft je gebit, het lijkt mij raadzaam om op korte termijn een afspraak te maken bij de tandarts. Wanneer je gebit in een slechte staat verkeert kan dit grote gevolgen hebben voor je verdere lichamelijke gezondheid.

Ik wens je heel veel succes en kracht toe. Geloof in jezelf!

Dank je, heel fijn ook om van een hulpverlener te horen dat ik op de goede weg ben.
Te snel gaan, daar ben ik ook wel wat bang voor. Vandaar dat ik nu toch een paar dagen op 4 blikjes wil blijven hangen. Ik merk wel dat mijn lichaam zeurt om suiker, hier probeer ik niet aan toe te geven, maar dat is wel heel moeilijk. Gelukkig is er alleen snoep in huis voor zoontje en lust ik die niet, maar dat kommetje slagroom met hagelslag had ik niet moeten eten daarnet.

Even een andere vraag die ik maandag ook met huisarts wil bespreken.
Ik heb al jaren last van een lage bloeddruk met regelmatig duizelingen tot wegdraaien aan toe. Als ik dan bijvoorbeeld een zakje zoute chips eet, dan verdwijnt dat weer. Kan dit ook een gevolg van de redbull zijn?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:58

Het schommelen van je bloedsuikerspiegel en bloeddruk zou een gevolg van het redbullgebruik kunnen zijn.
Het kan echter ook een oorzaak van je redbullgebruik zijn. Als je daar van nature last van hebt hebt dan grijp je snel naar iets gigantisch zoets, omdat je soms even heel snel iets nodig hebt. En wat ik in een eerdere post al zei... dat kan dan weer leiden tot een nieuwe dip.

Beetje een kip en ei-kwestie, maar key is in ieder geval om alles zo stabiel mogelijk te houden, door regelmatig iets te eten.

Weet je trouwens of je misschien een vorm van diabetes of hypoglykemie hebt? Misschien als gevolg van het redbullgebruik of als (mede)oorzaak. Ik weet niet of je daarop getest kunt worden nu je nog vrij veel redbull drinkt, maar het lijkt me wel handig om te weten. Hopelijk kan je huisarts je hiermee helpen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 21:11

Daar ben ik nog nooit op getest. Ik weet wel dat ik al van voor de redbull heb. Dit hoorde ik net van mijn moeder, maar sinds de vermeerdering van de redbull word het steeds erger.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:16

benangelique schreef:

Helemaal mee eens. Fijn dat anderen het niet kunnen snappen (voor hun dan), maar jammer dat je geen begrip ervoor op kunt brengen.
Er zijn zoveel soorten verslavingen, neem bijv. gameverslaving. Dan maar "gewoon" stoppen met een spelletje? Zitten niet eens verslavende middelen aan vast...

Top dat je dit topic hebt geopend TS, en leerzaam voor een aantal mensen. +:)+

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:04

poetser schreef:
Elpharo schreef:

Ik ben de ts :P Maar bedankt voor je compliment. Ben er zelf ook wel stiekem trots op :o

Bwaahaaahaa...sorry, ik ben ergens in de war geraakt, sorry meid! Dat vergeet ik niet meer. Doet er niet toe...jij en je andere ik :D doen het super...hihi