Grrr ontwrichte knie door stom ongelukje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 20:09

Zo vandaag weer een lang dagje ziekenhuis, orthopeed nam een stuk beter de tijd gelukkig. Had fysio gebeld vanweg de brief die ze geschreven had. Heeft voorzichtig gevoeld *\o/* ipv zo lomp als de vorige keer. En excuus aangeboden voor vorige bezoek. Fijn, dan is mijn klacht toch overgekomen. :)

Vandaag weer veel fotos van knie gemaakt, zonder tape au vanaf 90 graden buigen steeds 10 graden vlakker tot gestrekt. over twee weken belafspraak. Knie wordt voor die tijd besproken in groepsoverleg tussen de orthopeden.

Pff hij vond verschil tussen wel of geen tape ook teveel worden. En voelde ook hoe de boel knerpt zonder. Nog steeds geen duidelijkheid of het geduld hebben en trainen is of toch openmaken wordt voor onderzoek. Tot die tijd kan ik niks zeker doen. Opereren betekend een heel lange revalidatie van mogelijk een half jaar of meer. -O-

En ik moet heel flink terug in beweging, mag tot pijngrens en geen stukje verder de komende twee weken. Niet opbouwen dus maar hooguit op peil houden. Kan zijn dat opbouw sneller gaat dan beschadigde band aan kan.

Rindin

Re: Grrr ontwrichte knie door stom ongelukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:43

Ik was er al bang voor dat je knie er erger aan toe was dan gedacht.
Hou je taai, ben ontzettend benieuwd hoe dit af gaat lopen.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:08

Sterkte.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 21:51

Rindin dat zegt mijn gevoel ook al vanaf het begin, -O- maar ja. Kan best dat het toch een kwestie is van geduld hebben en de beschadigde band laten genezen en spieren trainen ik hoop het wel. Van snijden wordt het vaak niet beter. En betekend zowiezo dat ik vooraf oogenomen moet worden op manitol infuus te hebben om dystrofie te voorkomen, en extra aandacht voor trombose. Ook al was dat linker been.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 02:14

Het is niet omdat ze een kijkoperatie doen dat je daarom heel lang moet revalideren, hangt er maar net vanaf OF ze iets doen tijdens de kijkoperatie en ALS ze iets vinden...
Het kan even goed zijn dat ze gaan kijken en niets vinden en dus ook niets doen, dan ben je zo weer als voor de kijkoperatie of het kan zijn dat ze gaan kijken, iets vinden maar beslissen daar niets aan te kunnen doen omdat het niet kan of niet nodig is... ook dan ben je zo weer zoals voor de operatie...

Als het bv een meniscus is ben je ook echt niet lang revaliderende en kan je zelfs meteen alweer starten met heropbouw...

Dus er kunnen ook minder erge zaken naar voor komen... wanhopen heeft dus geen enkel nut!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 13:56

Ik wanhoop niet, maar weet dat ik lang nodig heb om te revalideren altijd. Heb vaak lang last van vocht en zwelling. En door andere mankementen moeten er vaak vooraf maatregelen genomen worden om andere complicaties te voorkomen. En gaat opbouwen trager dan gemiddeld helaas.

En linker knie is vaak geopereerd en de meest simpele (losse brokjes weghalen) heeft me toen ruim 4 maanden beziggehouden. Maar dat was zonder huishouden runnen. Nu moet ik ook een huishouden draaiende houden, honden verzorgen en ook paarden willen graag aandacht hebben.

Helaas is gister maak weer gebleken dat evenwicht en belastbaarheid van linkerpootje kwetsbaar is, gisteravond bezoek via huisartsenpost naar de spoedeisende hulp. Fraxiparine spuiten, weer een charmante steunkous en maandag een echo, mogelijk weer trombose links. -O- Nu dus dubbel rustig aan doen.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:46

Pfff, sterkte.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 20:41

Ok orthopeed belde net al ipv morgen meteen na de vergadering dus, latertje voor hem.

Maar -O- s j i p s het wordt een operatie. En eentje zonder garantie. Een ontdektocht in mijn knie eigenlijk. Op de fotos is niet veel vreemds te zien maar goed is het ook niet. Er is een lichte afijking te zien in gebogen stand in positie van de knieschijf en de ruimte erachter. Die naarmate de knie rechter is zich opheft.

Ze willen gaan kijken of het kraakbeen achter de schijf niet toch stiekum is beschadigd, ruw geworden of losse stukjes. Blee die heb ik ook lang geleden links gehad. ;( Ik hoop zo dat ze niet knieschijf moeten gaan polijsten, dan ben ik zo heel erg de pineut met herstellen. Daar staat minstens een half jaar voor. Als dat al ooit helemaal hersteld.

Vooraf flinke medicatie slikken om dystrofie te voorkomen. Daarna weken spuiten om trombose te voorkomen en minstens twee weken knie niet belasten dat is alleen al voor het kijken in de knie. Wordt zeer waarschijnlijk wel volgend jaar pas tenzij er iemand uitvalt.

Maar het goede nieuws is wel er is heel serieus naar gekeken en besproken en hun conclusie is ook er is iets niet ok. Fijn dat de orthopeed daar nu ook van bewust is. :j

Oja was geen trombose maar een erg heftige dystrofieasnvak vanuit het niets.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:30

Chips inderdaad. Maar fijn dat er nu goed na gekeken gaat worden.

Sterkte.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:49

Wel fijn dat je toch eindelijk serieus wordt genomen.
Veel succes nog in de aanloop naar de operatie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 01:04

Woensdag pre operatief gesprek operatie staat gepland op 12 januari.

Maar :+ ga woensdag overleggen of ik bv een week van te voren mag besluiten schuif de boel maar op. De rust die ik nu neem verplicht doet mijn knie goed. Belastbaarheid neemt verder toe, pijn verder af. En ook zonder tape (douchen en bad jaaa ik kom er weer in en uit) doet het minder zeer en kan ik van badkamer naar slaapkamer lopen zonder zwikken of doorschieten. *\o/* dus wie weet kan alles nog goedkomen zonder operatie maar heel erg veel geduld.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 01:55

Ik zou dat niet doen als ik jou was!
Ik ben gisteren zelf geopereerd geweest aan een schouderongeluk van juni 2015 en ook hier ging het de laatste maand plots beter maar achteraf toch best dat ik wél operatie liet doen gisteren want de schade in het gewricht (en dus niet zichtbaar) bleek bij openmaken al heel veel slijtage te hebben ondergaan in de maanden voor de operatie wat dus over enkele maanden tot jaren voor heel wat (onherstelbare) schade zou gezorgd hebben.
Wat de laatste maand betreft was dit louter je lichaam die leert handelen ermee en leert verbergen wat er werkelijk is... uit noodzaak, tot het het over x aantal tijd niet meer kan en dan is het helaas reeds onherstelbaar (dat was de chirurgische uitleg deze ochtend)...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 16:56

Ik twijfel ook flink. Aan de ene kant is het risico op trombose en posttraumatische dystrofie maar wel mogelijk herstelvan schade. Tegen niks doen en duimen dat idd rust afdoende is en wel zien waar later het schip strandt. Dat is het dubbele ervan. Los van het feit dat op dit moment het totaal niet uitkomt om uitgeschakeld te zijn.

Gesprek gehad. Was nog een flink gepuzzel vanwege allergien, mankementen en zo. Moet onder volledige narcose omdat locale verdoving niet mag omdat ik eerder uitval heb gehad van armen en benen. Maar in narcosemiddel zit soya waardoor het een kapje moet worden met gas. De standaard pijnstilling mag niet ivm overgevoeligheid ook.

En ik wordt toch zeer waarschijnlijk meteen naar huis gestuurd maar moet wel een oppas hebben voor s nachts ivm naweeen vn narcose. Zo handig. Die kan ik niet regelen en zal een zorghotel in moeten voor een nachtje of eventueel 2. -O- waardoor ik de halve middag aan de telefoon heb gezeten met zorgverzekeraar,zorghotel juf, ziekenhuis enz. Pfff en dat gaat weer flink geld kosten ondanks een fikse vergoeding ervoor. Maar ja je moet iets,

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 18:57

Net een lang en goed gesprek gehad met de orthopeed :j . Over wel of niet de operatie laten doorgaan 12 januari. Fijn is wel dat alle toestemming er is om erna 2 dagen zorghotel te doen.

Maar gezien de heel trage vooruitgang van mijn knie en de risicos die aan een operatie en narcose zitten met ook de trombose en dystrofie is besloten het even aan te kijken. En de natuur de kans te geven zelf de boel recht te trekken.

Tot ongeveer eind januari half februari moet het langzaam vooruit gaan en moet ik ook kunnen autorijden zonder brace maar met tape over langere stukken zonder pijn. Met brace en tape gaat het erg goed. Heb vorige week ruim 260 km gereden zonder idioot veel extra pijn aan mijn knie. Ja hij doet nog zeer, is nog steeds wat dikker en zonder tape kan ik niet veel. Maar dat gaat wel vooruit. Van badkamer naar slaapkamer zonder heel veel te zwikken en met iets belasten is al een stuk beter dan het was.

Gaat het opeens meer zeer doen, stopt de vooruitgang, wordt de boel opeens dik, stijver of maar iets anders dan vooruitgang neem ik contact op en wordt ik meteen op de lijst ertussen gezet voor een operatie. Blijft het vooruit gaan al is het tergend traag de natuur zijn kans geven. Tot de vooruitgang stopt op een niet acceptabel punt voor me dan volgt ook alsnog de operatie.

Paintballen de 10 e vond hij misschien niet zo verstandig :') maar het feit dat ik eraan denk. Wel met tape en gefixeerde brace was wel een goed teken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 19:11

Even een flinke schop omhoog en een tijd verder van vooruit en achteruitgang. Knie ging lekker de goede kant op met opknappen. Wel met brace en tape maar kwa belastbaarheid eigenlijk waar ik was. Wel met pijn en een steeds dik wordende knie maar toch.

Alleen vanaf ongeveer half januari is de vooruitgang stilstand geworden en afgelopen twee weken achteruitgang eigenlijk. Meer pijn, sneller dik enz. Maar ben vanaf eind januari autorijden flink aan het opvoeren omdat dat met brace eigenlijk echt goed gaat. Belastbaarheid van mijn slechte knie is na jaren zelfde te zijn geweest echt met sprongen vooruit gegaan zelfs.

Alleen wat me wel steeds opviel is na autorijden een dikkere tot heel dikke knie. Niet eens meer pijn maar wel dik. Kort geleden zelfs een rit heen en weer naar Bretagne 2200 km in totaal waarvan ik er bijna 1600 heb gereden. Pijnloos maar wel steeds een erg dikke knie als gevolg.

En afgelopen week is er kwa pijn iets nieuws bijgekomen ook met tape. En net bij de fysio voor een controle was even een wake up call. En ben ook meteen weer flink op rust gezet. Autorijden alleen de hoogstnoodzakelijke ritten omdat juist die belasting voor mijn knie echt teveel is. Zonder brace gaat het ook niet lekker, nog steeds onstabiel daarin.

Pijn blijft op dezelfde plek diep onder mijn knieschijf zitten. Nieuw afgelopen twee weken aan de rechteronderkant diep en een links onder bij naar binnen bewegen en kracht zetten van mijn onderbeen/voet. Ik schuif zo altijd schoenen naar me toe en dat is vies gemeen pijnlijk.

Buiging haal ik 130 graden met tape is dat gelijk. Zonder haal ik het nu ook met meer pijn vooral bij het terug bewegen. Maar onderbeen staan niet netjes recht onder bovenbeen maar iets naar buiten. Links is dat vanwege slijtage rechts was goed maar staat nu dus niet helemaal ok. Vandaar ook de extra pijn met naar binnen bewegen.

Morgen orthopeed bellen en toch maar laten kijken daarbinnen. Heb nu eigenlijk geen keus meer ondanks de risicos. -O- ;( maar ja zo doorgaan is ook geen echte optie. Vel vindt de tape langzaam niet zo leuk meer en de brace geeft lelijke plekken omdat die op twee plekken wat schuurt.

Kl ote maar helaas niks aan te doen.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:48

Ik zie dat ik niet heb gereageerd op je laatste bericht, maar wil toch vragen hoe het nu met je is? Ik moest gisteravond ineens aan je denken.
Heb je al een afspraak voor operatie?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 09:53

Ja die er is, weer sneller dan de onrthopeed dacht. 1 april maar hebben meteen een drastische keuze gemaakt om te kijken of iets zou helpen. Hij was in de veronderstelling dat ik zeker 6 weken zou kunnen testen maar dat zijn er drie geworden.

Idee was tape eraf brace eraf en even pijnlijden en kijken wat het effect daarna is. Niet fijn behoorlijk pijnlijk de eerste dagen. Maar ben inmiddels eem ruime week verder en het gaat eigenljk best ok. Pijn is een heel eind afgenomen. Belastbaarheid zonder tape is best goed. Knie is nog wat ontstabiel en wiebelig maar al een heel,stuk beter. Lopen en zo gaat best. Onregelmatige grond is erg opletten maar lukt goed. Alleen autorijden zonder brace is nog een uitdaging. Voelt erg onstabiel aan maar verbeterd wel.

Bij de paarden moet ik wel nog tape en brace hebben voorlopig. Dus met wat geluk kan de operatie definitief geschrapt worden en had knie gewoon een flinke opdonder nodig om zelf zijn werk te gaan doen,

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:17

Klinkt redelijke positief dus.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 21:12

Even een hele schop omhoog en een update doen.

Om de een of andere vreemde reden die ook de orthopeed niet snapt heeft het verkreukelen van mijn rechter knie en het daardoor zwaar overbelasten van mijn linkerknie mijn lijf goed gedaan. Wat jarenlange revalidatie niet is gelukt is deze ellendige periode wel gelukt.

Mijn linker been en knie zijn veel beter belastbaar nu dan hij sinds denk ik 1998 is geweest. Ook al doet rechts nu ook continue zeer en heb ik twee pijnlijke knieen. Met de goede manier van intapen kan ik veel beter belasten. Ben rechts volledig brace vrij. Tape af en aan wel nodig en met sporten helemaal grondig intapen. Maar stabiliteit is niet 100% maar een heel stuk verbeterd. Is nog wel iets dik steeds maar dat is mogelijk blijvend. Autorijden gaat over het algemeen vrij goed ook langere stukken,

Daardoor gaat lopen een stuk beter en heb ik sinds een paar weken heel voorzichtig sporten kunnen oppakken. Maar daarvoor was alleen al door het iets gemakkelijker kunnen bewegen er stiekum al 7 kilo aan gewicht af en zeker 1 maat in kleding. Sinds start sporten weer een kilo minder en ik zit nu bijna op 2 kledingmaten kleiner omdat alles langzaam aan strakker wordt.

Ik blijf snel moe en de pijn in knieen is niet leuk. Knieen zullen ook niet beter worden meer. Maar door het bewegen met mate wordt het niet slechter dat scheelt. En dat is al zoveel beter dan in jaren geweest is. *\o/*

Dus operatie is voor nu volledig van de baan. Als het alleen al blijft zoals het nu is ben ik blij ook al heb ik meer pijn. Maakt het leven een stuk fijner. Iets verder bos inkunnen met de honden. Voldoende rust tijdens de wandeling maar ik kom een heel eind verder weg nu,

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:30

Oh!! Proficiat! Hopelijk nu genieten zonder brokken!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 20:55

Hele hele grote schop omhoog voor een update. Inmiddels is knie er een stuk beter aan toe. Sterker nog op die gekke deuk na en heel af en toe iets dikker geen enkele last meer van knie. Ben goed aan het trainen al ben ik nu sinds 28 april herstellende van een verkreukelde enkel links door een motor ongeluk al gaat dat ook de goede kant op.

Sterker nog ook linker knie is er veel beter aan toe nu. Doordat ik weer kon gaan trainen zijn spieren aan die kant ook sterker geworden en is knie minder op slot en minder pijnlijk. Ook dystrofie aan die kant is rustiger dan lang geweest is. Denk ook omdat ik inmiddels paardloos ben en daarin lijf meer rust krijgt ook het ook beter is gegaan langzaam aan.

Ben zelfs al twee keer op skivakantie geweest. Wel met twee ingetapete en ingebracete knieen (overleg met orthopeed gehad ervoor) mag mits niet langer dan uurtje achter elkaar en kalm aan doen, als echte beginner vaak plat op mijn snufferd gegaan ook met snowboard voldoende gevallen. Maar ook al zijn het kleine stukjes in een oma tempo. Het gaat.

Kortom de nare rotperiode met rechts in gips heeft mijn hele lijf alleen maar goed gedaan. *\o/*

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:56

Hela, maar dat is een super update.
Doe zo verder meid.
Geniet van de vrijheid die je terug gekregen hebt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 19:03

Dat doe ik zeker. Door ook aantal andere dingen waarvan opeens oorzaak gevonden is en opgelost voor zover kan heb ik mijn leven zeker weer terug. Autorijden grote stukken, veel minder moe en pijn. Zo lekker is dat. :j ik blijf natuurlijk dystrofie houden en de trombose heeft zijn restschade achtergelaten. En mijn linkerknie is en blijft volledig verrot Maar zolang ik daar rekening mee houd en mijn grenzen redelijk bewaak is het meer dan goed te doen.

Sterker nog over een week hang ik bijna in de lucht (slik) voor mijn allereerste reis buiten europa. Naar noord vietnam iets waar ik tot een jaar geleden werkelijk alleen maar van kon dromen want fysiek onmogelijk. Zal groep af en toe alleen moeten laten gaan en achterblijven in hotel of bij gezien waar we verblijven maar heb dat er graag voor over, :j