Op latere leeftijd zwanger worden; de risico's

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:15

NatasjavE schreef:
Daar zou ik dan mee naar de huisarts gaan(iets erfelijks?) misschien niks aan de hand.

Mijn moeder is door een auto ongeval overleden. Samen met mijn vader. In een klap wees.

Ik heb bij mijn jonge grootouders gewoont. Moderner dan de meeste "jonge" moeders.
Mijn grootouders hebben mij veel vrijer gelaten dan de ouders van mijn man bij hem gedaan hebben.
Mijn jeugd was denk ik een stuk ongecompliceerder dan het zijne.

OMG de angst van elke ouder.

Ik ga niet vermelden wat beter is op 20 jaar ouder worden of op 40 jaar.
Maar met 20 jaar zat ik braaf op school en met 23 jaar braaf college op TU...... Jong kinderen ging niet, sterker nog ik heb geleefd, geleerd ook levenslessen, reizen gemaakt.......veel gedaan.

Wilde nooit kinderen nu toch zwanger (38) en al redenen om vroeger geen kinderen te willen zijn nu nutteloos.
Ik heb geen reden meer om niet te willen behalve het onbekende.
Nu ben ik rijper dan 20 jaar terug.... En fitter.....knapper;) zelfverzekerder en iig stabieler.

Moet zo zijn, sommige zijn er vroeg klaar voor en sommige 40+ hebben een hipper leven dan de jongere generatie.
Ligt eraan hoe je in het leven staat....... Zolang je volop mee draai in de wereld ben je niet te oud

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:16

Interessant topic. Ik ben 25, net een goede baan (maar absoluut geen vast contract of relaxede positie op de arbeidsmarkt), dit jaar getrouwd. Man en ik hebben beiden een grote kinderwens, maar ik ben momenteel keihard voor mijn carrière aan het gaan en geniet daar heel erg van. Mijn man is al 38, hij wordt dus sowieso een oude papa. Ik val zelf denk ik wel in doelgroep van het filmpje: eerst carrière willen najagen, dan pas kinderen... Vanwege de leeftijd van mijn man wil ik niet té lang wachten, maar ik wil ook weer niet mijn eigen leven overhaasten omdat mijn man ouder is. Ik wil sowieso eerst nog een 2-jarige postmasteropleiding volgen om redelijk zeker te kunnen zijn van een baan en niet afhankelijk te zijn van mijn man. Het duurt echter gemiddeld 5 jaar voordat je daarin wordt toegelaten (iets met 300 sollicitanten voor 1 plek..) In mijn beroepsgroep is dat helaas echt een must, als nu mijn contract niet verlengd wordt dan heb ik echt een vet probleem. Maar ja, dat is twee jaar lang meer dan fulltime aan de bak. Dat zie ik me niet doen met kinderen. Het is dus best wel een dilemma.

Overigens, over dat energieke: mijn man is nu 38 maar gaat mee in de wildste glijbanen en wildwaterbanen, loopt hele weekenden met zijn neefjes en nichtjes te ravotten. Ik daarentegen ben daar niet zo van :') ik ben zelf echt van mening dat het heel erg aan de persoonlijkheid ligt en niet aan de leeftijd. Het is een keus om je halfbejaard te gedragen, en ik denk ook dat 'ben ik te oud voor' af en toe wel als excuus gebruikt zal worden omdat het onaardig is om 'heb ik geen zin in' te zeggen.. :)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:52

Interessant topic zeg. Ik ben 27 en wil nog wel zeker zo'n 3 jaar wachten met kinderen. (Al heb je het natuurlijk nooit 100% zelf in de hand). Mijn huidige leven er nog niet helemaal klaar voor. Mijn (6 jaar oudere) vriend wel overigens, maar hij is er content mee als we nog een paar jaartjes wachten.

Verder ben ik me heel slecht bewust van de risico's m.b.t. kinderen krijgen op latere leeftijd. Ik ga me hier zeker in verdiepen. Ben er stiekem ook wel een beetje door geschrokken. En wat is dan precies die 'latere leeftijd'? Ik ga in ieder geval dit hele topic goed doorlezen en volgen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:54

Volgens mijn gynaecoloog is latere leeftijd 43-46
Ik ben met 38 echt jong...... Op de afdeling gynaecologie.
Overigens loop ik niet daar omdat ik verminderd vruchtbaar ben :')

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:30

Sabini schreef:
Interessant topic zeg. Ik ben 27 en wil nog wel zeker zo'n 3 jaar wachten met kinderen. (Al heb je het natuurlijk nooit 100% zelf in de hand). Mijn huidige leven er nog niet helemaal klaar voor. Mijn (6 jaar oudere) vriend wel overigens, maar hij is er content mee als we nog een paar jaartjes wachten.

Verder ben ik me heel slecht bewust van de risico's m.b.t. kinderen krijgen op latere leeftijd. Ik ga me hier zeker in verdiepen. Ben er stiekem ook wel een beetje door geschrokken. En wat is dan precies die 'latere leeftijd'? Ik ga in ieder geval dit hele topic goed doorlezen en volgen.

Tot je dertigste ben je optimaal vruchtbaar en zijn de risico's het kleinst. Na die leeftijd veranderen beiden snel in negatieve zin. Ik vind het in ieder geval snel :P.

vuurneon

Re: Op latere leeftijd zwanger worden; de risico's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:33

Mijn genetica prof verkondigende altijd heel fanatiek: dames van 21 jaar, jullie hebben de perfecte leeftijd om je voort te planten! Meest gunstige voor je lichaam is nu! Dus dames, aan de slag :D

Vanuit zijn standpunt ook logisch haha, wetenschappelijk gezien had ie een punt :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:48

Tja... hier iemand waarbij het waarschijnlijk niet meer gaat gebeuren (38) maar ik vind dat het tot mn 40e nog zou moeten kunnen. De situatie is er gewoon niet naar.

Ik heb een vriendin die haar eerste met 34 kreeg, kind is nu twee, en de eigenaresse van mijn bijrijdpaard heeft er ook een van twee, zij was 23.

Zij zijn toevallig ook vriendinnen geworden dus ik zie beide moeders, en ook veel samen met de twee zoontjes.

Het is wel een verschil hoor, 34 of 23 en eerlijk? Ik zou gaan voor de moeder van 34. Zij staat heel anders (verstandiger, meer ervaren, minder 'meisje') in het leven dan die van 23 die zelf nog zo 'jong' is.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:05

denice schreef:
Waar ik zo 'bang' voor ben, is dat het moment dat je zeker weet dat je kinderen wilt, dus niet komt of niet bestaat, en ik zo over de 30 heen ben. De tijd vliegt, dat beangstigt me. Voor mijn gevoel was ik vorige week nog 21. Helaas ben ik nu heel dicht bij de 30 en weet ik echt niet of en wanneer ik kinderen wil, al denk ik van wel. Hoe zit dat nou..

Ik ben heel dichtbij de 31 en herken bovenstaande volledig. Ik ben bang voor het onbekende, heb geen rammelende eierstokken en wacht op 'het moment' dat ik het weet: wel of niet. Al wil mijn vriend wel graag, ik vind het vreselijk lastig om DE beslissing te nemen. Op de een of andere manier kijk ik ernaar als de belangrijkste keuze in mijn leven en dat grijpt me soms letterlijk naar de keel. Je kan niet meer terug....als het toch niet zo leuk blijkt als dat je gedacht hebt. Terwijl ik 101 dingen kan bedenken die wél leuk zijn aan kinderen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:10

Ja precies. Als je er toch niet zo blij mee bent kun je niet terug naar de winkel of het grut op marktplaats zetten :')

Vind het ook een nare gedachte dat ik verantwoordelijk ben voor heen heel leven.... als ik het verknal heb ik niet alleen mezelf er mee

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:21

Misschien komt het ook omdat we anno 2015 het gevoel hebben dat we totaal ons leven in eigen hand hebben en kunnen regisseren. Een verkeerde keuze gemaakt: geen probleem dan kiezen we opnieuw!

Ik zit het waarschijnlijk compleet over te analyseren....het gros van de mensen die kids nemen denkt er volgens mij helemaal niet zo over na.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:44

Wat een interessant topic! Ik ben nu 28 en geen haar op mijn hoofd die eraan moet denken om aan kinderen te beginnen. Terwijl de basis er op zich best wel is: goede baan, eigen huis, kindmakke kat en kindmakke paarden. Goed, er mist nog een partner, detail :') Maar nu al kinderen? Ik heb net het gevoel zelf enigszins volwassen te worden.

Mijn ouders waren 33 toen ik werd geboren, en 35 toen mijn broertje geboren werd. Ik heb nooit het idee gehad 'oude' ouders te hebben, of dat ze mentaal of fysiek verder van mij af stonden dan jongere ouders van vriendjes of vriendinnetjes. Mijn ouders zijn fantástisch.

Zelf vind ik begin 30 een betere leeftijd dan begin 20 als ik heel eerlijk ben. Heb het idee dat je je kind dan meer te bieden hebt qua wat je zelf hebt opgebouwd, maar ook je eigen levenservaring etc.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:29

SusanH schreef:
Mijn man speelt ook gewoon mee hoor in de ballenbak, en die is 8 jaar ouder dan ik. Ik ben volgens dit topic al bejaard :7 dus kun je nagaan :D . Spelen is juist als volwassene heel leuk. Ik ben bijvoorbeeld gek op die glijbanen waar je met een matje af kan, familie schommel, trampoline springen en in de winter sleetje rijden :):)

ja leuk he ik vind dat dus ook!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:29

Dat is ook wel zo dubbel dat als je denkt op je 30e van laat ik nu maar proberen kinderen te krijgen, dat als t niet makkelijk lukt je met de tweede misschien of al ouder bent dan 35 oud dat je zelfs misschien te oud bent voor je gevoel en ivm de risico's voor nog een tweede.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:33

Bij ons lukte een tweede krijgen ook niet na ruim een jaar, dat, icm de zware bevalling en nasleep ervan bij nr 1, ouder worden etc heeft ons doen besluiten niet te gaan dokteren maar het bij 1 te laten. Terwijl ik van onze dochter zo zwanger was. Maar dat zegt dus ook niet alles.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:41

Ik ken veel mensen die jong in de kinderen zitten. Mijn overgrootmoeder kreeg de jongste toen ze 48 was.Dat is natuurlijk lang geleden en wel weer het andere uiterste. Toch vind ik het wel apart dat veel mensen 30+ blijkbaar al oud vinden om aan kinderen te beginnen?

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:30

Ik roep al jaren dat ik voor mijn 30e moeder wil worden. Mijn vriendin en ik willen niets liever. Maar het zit er financieel nu gewoon echt niet in.
Ik hoop heel erg dat voor mijn 30e moeder worden nog gaat lukken (ben vandaag precies 27,5 haha)
Maar fit kind zal dan niet uit mijn buik komen maar uit die van mijn vriendin. Dus mijn eerste zwangerschap zal nog langer op zich laten wachten helaas.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:36

Kipje39 schreef:
Pas nog bij de huisarts geweest.. Deze neemt mij niet serieus dus ben aan het zoeken naar een andere arts! Deels wel erfelijk en deels had m'n moeder dikke pech.
De complicatie waaraan zij overleed komt voor bij 1 op 2000000...

Dat is ook heftig zeg!

Ik ben ook vrij opgevoed door mijn jonge ouders, mijn man daarin tegen heel streng maar dat was ook weer een geloof kwestie!

Toch vind ik het leuk om te zien dat mijn vader met m'n oudste in de achtbaan ga.

En vriendjes van m'n zoon vinden het geweldig om hier te spelen bij die jonge mama..
Ik spring met ze in de ballenbak, klim mee op de klimwand.
En ik zeg niet dat dit de leeftijd is, want zo steek ik ook in elkaar lekker gek.
Maar de ouders van de vriendjes van m'n zoon zijn blijkbaar niet zo..

Je bent tenslotte maar net zo oud als je je voelt, niet ?
Zelf ben ik nu 48 en ik moet zeggen dat ik écht niet blijf zitten in een indoorspeeltuin !
Wat heb je aan op je gat zitten en uren lang kletsen en koffie slurpen, als je met je kinderen een dolle tijd kan doorbrengen ?
Wij klimmen, rennen, doen verstoppertje, springen op trampolines, duiken in het ballenbad enz...
Daarna rusten we samen even uit en gaan weer opnieuw er tegenaan.
Het is net die tijd die je moet gebruiken, die zo kostbaar is.
Straks willen ze immers niet meer dat mams nog zo "gek" doet ;-)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:42

Andere kant van het verhaal dan.
Het is niet omdat je jong kinderen krijgt dat je er ook lang van kan genieten en je kinderen en kleinkinderen ziet opgroeien.
Mijn moeder was zwanger van mij op haar 18e.
Uiteraard hadden we een fijne tijd, vermits ze niet zo gek veel ouder was als mij.
Maar ik ben nu op mijn 48e ouder dan mijn moeder ... ze overleed op 46 jarige leeftijd.
Mijn vader is nu 73. Jammer genoeg is hij op het moment ernstig ziek en ligt op de paliatieve afdeling, anders konden er nog rustig een aantal jaren bij.
Tot op het laatste moment is hij altijd topfit geweest en ook altijd (zelfs nu nog) in voor een geintje of wat gekkigheid.
Het gevoel doet echt veel, leeftijd vind ik niet zo belangrijk in omgang met je kinderen.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:44

Ewona schreef:
Kipje39 schreef:
Pas nog bij de huisarts geweest.. Deze neemt mij niet serieus dus ben aan het zoeken naar een andere arts! Deels wel erfelijk en deels had m'n moeder dikke pech.
De complicatie waaraan zij overleed komt voor bij 1 op 2000000...

Dat is ook heftig zeg!

Ik ben ook vrij opgevoed door mijn jonge ouders, mijn man daarin tegen heel streng maar dat was ook weer een geloof kwestie!

Toch vind ik het leuk om te zien dat mijn vader met m'n oudste in de achtbaan ga.

En vriendjes van m'n zoon vinden het geweldig om hier te spelen bij die jonge mama..
Ik spring met ze in de ballenbak, klim mee op de klimwand.
En ik zeg niet dat dit de leeftijd is, want zo steek ik ook in elkaar lekker gek.
Maar de ouders van de vriendjes van m'n zoon zijn blijkbaar niet zo..

Je bent tenslotte maar net zo oud als je je voelt, niet ?
Zelf ben ik nu 48 en ik moet zeggen dat ik écht niet blijf zitten in een indoorspeeltuin !
Wat heb je aan op je gat zitten en uren lang kletsen en koffie slurpen, als je met je kinderen een dolle tijd kan doorbrengen ?
Wij klimmen, rennen, doen verstoppertje, springen op trampolines, duiken in het ballenbad enz...
Daarna rusten we samen even uit en gaan weer opnieuw er tegenaan.
Het is net die tijd die je moet gebruiken, die zo kostbaar is.
Straks willen ze immers niet meer dat mams nog zo "gek" doet ;-)

Absoluut! Ik ben 28 en mijn man 40 en eerlijk is eerlijk hij heeft meer energie dan ik.

Ik ben na zon dagje bek af en moet dan echt vroeg naar bed.. Hij zou gerust nog een avond de kroeg in kunnen. Wat dat betreft ben ik het oude wijf in huis :D

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:48

Haha, waar ken ik dat van.
Ik durf ook wel eens stiekem blij zijn als ik thuis kom na zo'n dagje.
Maar na een frisse douche kruipen we dan gezellig op de zetel om samen een filmpje te kijken.
Kroeg is nooit iets voor ons geweest ;-)
Af en toe een terrasje, maar dan liefst ergens waar de kinderen "los" kunnen en zich kunnen uitleven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:59

mijn eerste dochter werd geboren toen ik 27 was, en bij de tweede was ik 29, helemaal gemiddeld dus. prima. standaard gezinnetje, huisje boompje beestje...
maar toen ging de vader er na 10 jaar ineens vandoor.. en dan sta je voor een keuze.
ik heb iemand ontmoet waar ik heel gelukkig mee ben en hij wilde ook graag kinderen van zichzelf. Ondanks mijn leeftijd van toen dus 40 zijn we er toch voor gegaan, mijn 3e dochter was is geboren toen in 40 was en bij de 4e was ik 41. vlot achter elkaar dus, maar het zijn prima zwangerschappen en superbevallingen geweest. makkelijker dan bij de eerste 2.
we hebben wel prenataal onderzoek (combinatietest) laten doen, en de uitslag was gelukkig goed. Ik weet niet wat we hadden gedaan als de uitslag niet goed zou zijn geweest.

Het is wel zwaar met 4 kinderen, drukke baan, druk huishouden en bedrijf aan huis. zeker nu met 2 ukkies, ik denk dat ik door mijn leeftijd toch iets minder energie heb.. maar ik geniet er toch wel heel erg van ook, ik voel het echt als een kadootje dat ik dit nog een keer mag meemaken.

ik denk wel aan de toekomst ook.. als mijn kindjes 10 zijn ben ik al 50.. en als ze 20 zijn ga ik onderhand met pensioen.. maar goed.. het is niet anders en ze weten niet beter. Ik probeer een leuke vlotte moeder voor ze te zijn.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 15:34

Sunrise_ schreef:
Ik ken veel mensen die jong in de kinderen zitten. Mijn overgrootmoeder kreeg de jongste toen ze 48 was.Dat is natuurlijk lang geleden en wel weer het andere uiterste. Toch vind ik het wel apart dat veel mensen 30+ blijkbaar al oud vinden om aan kinderen te beginnen?

Ik hoor hier in dit topic veel mensen zeggen dat jong van geest zijn het belangrijkste is, niet hoe oud je werkelijk bent. Maar biologisch gezien kun je je leeftijd natuurlijk niet wegwuiven. Voor je lichaam is op je 21e het optimum voor een zwangerschap. Nou vind ik zelf 21 ook wat te jong, tussen de 25 en 30 lijkt me ideaal.

En heel eerlijk: oudere ouders die zeggen dat hun kinderen toch niet beter weten, vind ik een beetje naïef. Alsof kinderen dat op latere leeftijd niet beseffen. En hoe is dat als ze op relatief jongere leeftijd zorgen krijgen om hun ouders omdat zij eerder bejaard zijn? Een ex-collega van mij, was begin 30 en zijn ouders waren in de 70. Met bijbehorende problemen. Dan kun je wel zeggen dat dat geen probleem is, maar leuk is anders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:41

Ik heb nu omgekeerde mantelzorg van mijn 70+ ouders := Ik heb hun hulp nodig.
Wij moeten niet voor niets doorwerken tot ons 67; wij worden gezonder ouder. De 70'er van nu, is niet meer te vergelijken met de 70'er van 60 jaar geleden.
Buiten dat, is het geen Afrika en planten de meeste mensen in Nederland zich niet voort zodat ze hopelijk later makkelijke mantelzorgers hebben.

Buiten dat, ja je moet de biologie niet uit het oog verliezen en ik zal ook absoluut niet gaan promoten dat je maar moet wachten tot je 35 bent. Maar er speelt veel meer mee natuurlijk, je moet er mentaal ook klaar voor zijn.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-09-15 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:56

Ik was 26 toen mijn oudste is geboren. Voor mijn gevoel de ideale leeftijd. Maar zijn vader en ik gingen uitelkaar. Mijn "nieuwe" man had geen kinderen. En het begon weer te kriebelen. Mijn zoon is geboren toen ik bijna 34 was en mijn dochter toen ik 36 was.
Tja ik had het liever anders gezien en als ik de keus had dan had ik ze liever korter op mekaar gehad.
Maar zo is het niet gegaan. Dingen lopen soms anders.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:57

Ik ben op mijn 31e voor het eerst moeder geworden en ik heb 3 kinderen mogen krijgen.
Eerder had ik het zeker niet gewild en ik had het voor lief genomen als het toen niet meer gelukt was.

Van rammelende eierstokken heb ik nooit last gehad, maar eerlijk is eerlijk, ik ben blij dat ik kinderen heb. Ik vrees de dag dat ze het huis uit gaan.

In onze maatschappij is het handiger om later kinderen te krijgen, maar biologisch gezien zitten we eerder op ons piek-punt. Op je 21e ben je in Nederland vaak nog bezig met een studie en nog niet gesetteld, dan is een baby erbij echt niet handig.

Als je wacht weet je dat de kans dat je een (gezond) kind kan krijgen af neemt. Dat is een keus die ieder voor zich moet nemen. Voor iedereen liggen de zwaartepunten weer anders.