Tekenbeet

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Re: Tekenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:34

Ik heb 2 jaar terug een tekenbeet gehad en ik kreeg toen ook een kring rond de beet. Gelijk een afspraak gemaakt bij de dokter, bloed afgenomen en AB kuur opgestart. Ik moest 3x per dag AB slikken gedurende 3 weken. De hoeveelheid weet ik niet meer. Maar 3 weken was dus te kort dan?

In mijn bloed is er echter niks gevonden, 2 maanden na de beet nog eens bloed laten trekken, weer negatief. Dan na 2 maanden nog eens bloed, ook weer negatief.
Ik heb in juni ook nog eens bloed laten trekken omdat ik toch nog heel vaak moe ben, weer getest op Lyme, ook weer negatief.

Ik heb laatst ook eens een documentaire gezien over Lyme. Veel dokters zeggen dat chronische Lyme niet eens bestaat. Gek dat er nog zoveel verschillende meningen over zijn, ook wat betreft medicatie. :(

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:41

3 weken is eigenlijk te kort ja..

Dat het niet uit het bloed komt is heel vaak, het is waarschijnlijk maar 20-30% wat eruit wordt gehaald. Je zou je in het buitenland kunnen laten testen of via een ILADS arts. Regulier doen ze meestal niks met die uitslagen maar dan heb je wel meer zekerheid.

Klopt! Artsen schuiven het vaak op psychisch af en zeggen dat patienten alles op Lyme gooien. En Lyme artsen, veel patienten, verenigingen, stichtingen etc. zeggen dat het andersom is; dat artsen alles op psychisch afschuiven omdat ze het niet kunnen vinden. Het is allemaal vrij ingewikkeld. Gelukkig wordt het ook in Nederland wel steeds meer erkent, maar ze willen wel eerst letterlijk álles uitsluiten voor ze zo'n diagnose geven.
De verschillen in medicatie zijn eigenlijk heel logisch aangezien er meer dan 300 verschillende stammen Lyme zijn, die hebben natuurlijk allemaal net andere behandelingen nodig. Daarom slaat sommige behandelingen bij de ene persoon wel aan en bij de andere niet.
En Lyme kan zich verstoppen door de spirocheetvorm, dan is het nog veel moeilijker behandelbaar omdat veel medicijnen daar niet bij kunnen komen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:05

mysa schreef:
Toch zegt mijn h.a. dat de kans om besmet te raken niet zo erg groot is. En ik geloof dat ook wel, heb ieder jaar meerdere teken, dit jaar al zeker een stuk of zes/zeven. Gelukkig nooit problemen gehad. Een kennis, die hier in de buurt boswachter is, heeft er wel honderd per jaar. Die is ook nog nooit besmet geraakt. Waarschijnlijk omdat we er hier alert op zijn en regelmatig controleren en de teken dus relatief snel kunnen verwijderen.

1 op de 5 teken in besmet. Dus de kans is toch vrij groot. Ik ben 4 x gebeten en heb het ook.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:28

Ik was vandaag bij de KNO arts vanwege duizeligheid enzo.Hij vroeg of ik ooit gebeten was door een teek.Ja dat was ik,een jaar of 5 geleden.Of ik toen een huidafwijking had? ja een grote rode plek.Ik was ermee naar de H.A. gegaan zei ik.Of ik toen AB heb gehad.Nee niks zeg ik,want er zat geen kring omheen,dus was het niks.

Ze zijn toch wel bezig w.b.t. Tekenbeten in het ziekenhuis.Voorheen werd er n.l. nooit naar gevraagd.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:37

Mijn stiefmoeder is verkeerd gediagnosticeerd met spierreuma, die klachten blijken nu de ziekte van lyme te zijn en van reuma is geen sprake. Ze heeft er enorm veel lichamelijke klachten van en de vraag is maar of het nog beter gaat worden..

Neem dus het zekere voor het onzekere en ga op je strepen staan. Er is helaas weinig bekend over lyme en ook niet altijd in het bloed terug te vinden.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:41

Verschilt per arts, het grootste gedeelte moet er niks van hebben. Wel fijn dat je er een trof die er wel naar vraagt!

Zsazsa, je hoeft van een besmette teek niet perse ziek te worden. Als je lichaam erg sterk is kan het ook de bacterie zelf weg vechten, of je kunt het dragen zonder er ziek van te worden. Als je draagt kun je er wel alsnog ziek van worden als je immuunsysteem verslechterd. Een flinke tik en het is bingo.
Maar als je bekijkt hoeveel mensen er gebeten worden en hoeveel er ziek worden vind ik het toch weinig hoor, jaarlijks zijn er meer dan anderhalf miljoen beten, van die teken is 20% besmet, van die 20% wordt maar zo'n 2% ziek en daarvan krijgt maar +/- 4-5% het chronisch. Nou zullen die getallen wel iets hoger liggen, maar de kans is niet mega groot.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:42

Is het niet zo dat als je een rode plek ziet na een tekenbeet, je de bacterie sowieso hebt? (daarom speelt ze niet altijd (direct) op). Als je geen plek ziet, kan je besmet zijn, maar ook niet.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:44

Als je een plek/kring krijgt heb je 100% zeker Lyme :j Dat is Stadium I, een locale infectie. Maar je kunt dus ook pas later in de ziekte zo'n plek krijgen, het is niet zo dat het altijd binnen een paar weken na de beet is. Daardoor wordt de link helaas ook wel eens niet gelegd.
Maar minder dan 50% krijgt zo'n plek, dus zonder kan het idd ook.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:49

Ik kreeg een rode plek die groter werd en later ook jeukte.Het was een kleine teek en die zat op me onderrug.Geen idee hoe lang die er al zat,ik ontdekte hem bij toeval,toen ik de jeuk kreeg.
Na ongeveer een jaar begon de jeuk weer op die plek en daaarna kreeg ik de ene na de andere klacht/ziekte.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:53

Dan had/heb je idd Lyme, hoe klein de teek is maakt niet zoveel uit. Als ze besmet zijn en vast zitten kunnen ze het meteen overbrengen.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:10

gohya schreef:
Ik kreeg een rode plek die groter werd en later ook jeukte.Het was een kleine teek en die zat op me onderrug.Geen idee hoe lang die er al zat,ik ontdekte hem bij toeval,toen ik de jeuk kreeg.
Na ongeveer een jaar begon de jeuk weer op die plek en daaarna kreeg ik de ene na de andere klacht/ziekte.

Precies zo ging het bij mij ook! Ik was gebeten op mijn been, de teek heeft er minstens een hele middag gezeten. Dat is nu ongeveer 8 weken geleden, allemaal vage klachten inderdaad...
Heb vandaag bloed laten prikken en als daar niks uit komt laat ik me voor de zekerheid nog testen in Duitsland.

Edit: HA zei trouwens dat ze nu de procedure hebben om na een tekenbeet waar een plek of kring van komt, antibiotica te geven voor 1 dag. Hier wisten haar assistentes blijkbaar niks vanaf want ik heb er 2 gesproken, en die zeiden allebei dat als je geen kring hebt er sowieso niks aan de hand is. Terwijl een rode plek dus ook Lyme kan zijn. HA was not amused en ging de assistentes erop aanspreken :=

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:16

Ik las dat de hele kleintje,de Nymfen gevaarlijker zijn dan de grotere teken.
Nymfen,dat zijn toch die pas geboren teekjes,die lijken op een spinnetje?

Ik zeg al heel lang dat ik voor 99% zeker weet dat ik Lyme heb.Ik was echt kern gezond voor die beet,echt never nooit ziek,geen klachten,superfit [voor mijn leeftijd].En sinds die beet voor ruim de helft achteruit gegaan,Hernia's, Artrose,Artritis,spierontstekingen,zelfs uit het niets huidkanker in me oog,enz,enz, teveel klachten om op te noemen.
Laatst bijgewerkt door gohya op 25-08-15 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:18

Nee larven zijn de kleinste en het minst gevaarlijk, nymfen en volwassenen zijn het gevaarlijkst. Als larve gaan ze op kleine dieren, het liefst muizen en die dragen oa. borrelia bacteriën en zo komt het dus in de teken. Volwassen teken pakken minder vaak mensen, liever grotere dieren maar zijn wanneer ze bijten even gevaarlijk als nimfen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:19

En die hele kleine teekjes dan? zien die eruit als spinnetjes of zijn dat de larven,die spinnetjes?

Ik heb al 2x een bloedtest gehad voor Lyme,de standaard testen,beide negatief.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:22

Ik vind het allemaal spinnetjes :+ Er zijn dus 3 maten, ik weet niet welke je bedoeld.. De aller kleinste zijn wat minder gevaarlijk omdat de kans dat ze besmet zijn veel kleiner is, dat zijn de larven. Dat zijn wel gewoon al teekjes, geen wormen zoals ik bij de naam verwachtte :P

Negatieve testen (regulier) zegt eigenlijk niks, die halen er maar 20-30% uit. En ze testen alleen op antistoffen dus als je positief test gaan ze er nog niet vanuit dat het ook actief is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:26

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:28

Ohja blond, een larve heeft nog 6 pootjes en een spin 8 natuurlijk :')

Maar die kunnen makkelijk besmet zijn ja.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:31

Nou ik blijf ermee doorgaan hoor,ik wil gewoon 100% duidelijkheid hebben dat ik echt geen Lyme heb.Al moet ik er tig onderzoeken voor laten doen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:51

Arminlabs in duitsland - de elitest is er 1die veel verder gaat dan de nederlandse tests.
Kost wel wat en wordt niet vergoed, maar die is vele malen betrouwbaarder.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:55

Ja dat snap ik Gohya! Je kunt ook wachten tot het echt ver is, maar je kunt veel beter meteen goed zoeken of het er is of niet.

Arminlabs is die in Augsburg, dat is volgens mij een van de beste samen met de Amerikaanse :j

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:57

:j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:05

melody7 schreef:
Ja dat snap ik Gohya! Je kunt ook wachten tot het echt ver is, maar je kunt veel beter meteen goed zoeken of het er is of niet.

Arminlabs is die in Augsburg, dat is volgens mij een van de beste samen met de Amerikaanse :j

Als ik idd. Lyme heb dan is het al heel ver. ;(

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:15

Je was 5 jaar geleden gebeten toch?

Het is lang, maar niet onbehandelbaar.. Er zijn mensen die na tientallen jaren nog genezen. Je moet alleen wel de behandeling vinden die bij jou aansluit.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:11

Gohya. Bij mij ook al zeer lang geleden.
Nu 13 jaar ziek.
Wie niet waagt wie niet wint!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:13

gohya schreef:
melody7 schreef:

Als ik idd. Lyme heb dan is het al heel ver. ;(

Hoeft geen teek te zijn he.
Alle bloedzuigende beestjes.
Ik was vroeger een walhalla voor dazen want ik werd vaak gestoken.
Misschien heb ik het wel van zo'n rotzak.

Daarbij geeft geen enkele test uitsluitsel.
CD 3 en CD 57 zijn ook interessante markers om te testen.