Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:38

Paulina schreef:
Ik drink ook heel veel melk en ga het ook zeker niet laten staan. Drink ruim een liter per dag en dan reken ik andere melkproducten nog niet mee..

Ik ben wel 4 maanden geleden van halfvolle melkproducten overgestapt naar volle melkproducten. Behalve dat ik het lekkerder vind is mijn huid ook opgeknapt. Had al nauwelijks last van puistjes maar nu helemaal niet meer.

Dus mijn persoonlijke conclusie is dan ook dat niet de melk slecht voor je is maar juist alle toevoegingen om het minder vol/ een light product te maken.

Wat zijn die toevoegingen dan? Ik kan niks vinden over toevoegingen aan melk om het magerder te maken? Het enige wat je nu doet is meer verzadigd vet binnen krijgen.

Edit. met een liter per dag krijg je met volle melk alleen al 600 calorieen binnen, 43 gram suiker en 21 gram verzadigd vet...
Laatst bijgewerkt door Samiyah op 31-07-15 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:42

SandraVerl schreef:
Heel even off topic, sorry, maar ik wou even deze link over soja plaatsen aangezien ik zag dat het wel/niet kankerverwekkend zijn van soja hier ter sprake kwam.

In Frankrijk heeft men een onderzoek gedaan tussen verschillende soorten soja; namelijk de GMO soja die bespoten is met het kankerverwekkende middel Round-up en biologische soja.
De ratten die de GMO-soja kregen ontwikkelden binnen een jaar tijd grote tumoren. De ratten die normale soja kregen vertoonden geen enkel verschil met de controlegroep die normaal rattenvoer kregen.
En laat er nu net in Amerika ruim 80% van alle soja GMO soja zijn, en die onderzoeken toevallig allemaal met die soja gedaan zijn.
In Europa mogen er geen GMO producten verkocht worden voor menselijke consumptie (op olie na, dus soja-olie en maïs-olie, maar dit hoort op het label te zijn vermeld), maar diervoeding mag wel GMO's bevatten. De kans is dus groter dat je GMO's binnen krijgt via koemelk dan via sojamelk, gek genoeg.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:54

Heb niet de hele zes pagina's door gelezen, dus wellicht wat dubbel, maar op een paar dingen moet ik even reageren.
Wisten jullie bijvoorbeeld al dat
de melk consumptie in Azië en Afrika op dit moment de grootste stijger is? Europa is redelijk stabiel, maar in die continenten gaan mensen vaak als ze meer te besteden hebben zuivel toevoegen aan hun dieet (wat redelijk de 'in Azië drinkt men veel minder melk' overbodig maakt. Het is wel waar, maar daar willen ze zelf blijkbaar vanaf)
Dat voor magere melk er inderdaad niets toe wordt gevoegd, maar er alleen room uit wordt gehaald
Aan veel soja producten zoals soja melk worden bestanddelen zoals vitaminen en mineralen toegevoegd om de samenstelling daarvan meer gelijkend te krijgen met die van melk, neem aan dat ze dat niet doen als ze er van overtuigd zijn dat het slecht is.

Persoonlijk vind ik anti-melk gewoon de zoveelste hype. Ja, er zijn mensen die er last van hebben of er allergisch voor zijn, die moeten het dan ook vooral niet drinken. Maar dat er mensen met een allergie zijn betekent niet dat het algemeen slecht is. Ik ken ook iemand met een allergie voor bijna alle groente en fruit, om maar eens iets te noemen...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:57

ikzelf kan er niet goed tegen, en mijn dochtertje heeft dat dus ook.

en het maakt veel verschil wel of niet dus ts probeer het gewoon eens want stel dat het em'daar in zit? medicijnen is slechter hoor !

Maflinger_S

Re: Koemelk is voor koeien, niet voor mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:01

Mwah, hype, 30 jaar gelden stelden Harvey en Marilyn Diamond in hun boek Een leven lang fit al dat melk alleen geschikt is voor jonge koeien ...

Maar zoals met alles wat je eet moet opletten met wat het met je lijf doet. Zie mijn eerste onderschrift :D.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:08

paardenmiep schreef:
Mijn huid reageert niet op melkproducten, maar ik maak er wel veel slijm van aan waardoor ik astmatische trekjes krijg. Denk aan piepen tijdens het ademhalen en hoesten. Als ik geen melkproducten gebruik heb ik hier geen last van!
Soms zondig ik wel hoor, soms zijn ijsjes of een bakje kwark, of een stukje chocola te verleidelijk!

Dat is heel normaal, van melk krijg je sneller slijmvorming.

Ik drink geen melk maar wat mijn huid rustiger maakt is het weinig tot niet eten van varkensvlees.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:12

Interessant om dit te lezen.
Ik ging me bedenken dat ik geen melk dronk.. maar stiekem toch wel melkproducten, elke ochtend een bakje kwark met muesli, boter op mijn boterham en soms kaas...
Ik heb dan niet echt huidproblemen of iets dergelijks, maar misschien dat ik toch eens ga proberen om mijn kwark te vervangen. Al kan ik kaas echt niet lang missen :o

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:23

Ik haal altijd bij boeren mijn hooi..kkm dus gewoon in dd stallen...heb never nooit dierenleed gezien..wel zou ik soms wel wat meer ruimte willen zien op stal..de zomers zie ik steeds meer en langer koeien in de wei en dat maakt mij blij..dat was toen ik kind was nl normaal..jaren niet gezien en nu weer wel...

Tjs melk daar is onderhand van bekend dat dat erg slecht verteerbaar is voor de mens en buiten de melkprodukten om is melk drinken meer melk de witte sloper...overigens is dd melk of het toetje niks meer puurs..dd fabriek haslt alles uit elkaar en viegt het weer samen...melk meer dan een week goed??? Vroeger amper 2 dagen in de koeling..toen kwam de melkboer nog langs..dat was melk...

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:29

Ook ik heb geprobeerd geen melk te consumeren, in verband met mijn astma. Na twee weken geen medicijnen en geen melk werd ik elke ochtend hondsbenauwd wakker, dus dat was niet te oplossing. Wel kreeg ik minder puistjes, minder overtollige vetjes en een betere stoelgang. Nu moet ik zeggen dat ik melk om te drinken vies vindt, maar gek ben op chocola, chocolademelk, slagroom, ijs, kwark, yoghurt, roomsauzen, nachos met veel kaas en crème fraîche, überhaupt al mijn eten met crème fraîche, Optimel, pannenkoeken, roombotercroissantjes, mozzarella en Duo Penotti. Toen ik bij een uiterst conservatief bedrijf ging werken, waar mijn vegetarisch zijn al een merkwaardigheid was heb ik dat als excuus gebruikt om weer melkproducten te gebruiken.

Ik wil, als ik er aan toe ben, wel weer overstappen op een melkvrij dieet, maar omdat er momenteel geen goede alternatieven zijn houd ik het gewoon niet vol. Of het echt slecht voor mensen is weet ik niet. Behalve de scheve calcium-fosforverhouding is er verder toch niet zo veel aan te merken op melkproducten? Ik denk dat grote verbeteringen, onder andere bij mijzelf, komen omdat je gewoonweg een stuk minder vet en suiker binnenkrijgt door de bovengenoemde producten te laten staan. Persoonlijk wil ik melkproducten dan ook liever laten staan om a) dun te blijven en b) het milieu minder te belasten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:34

Paulina schreef:
Ik drink ook heel veel melk en ga het ook zeker niet laten staan. Drink ruim een liter per dag en dan reken ik andere melkproducten nog niet mee..

Ik ben wel 4 maanden geleden van halfvolle melkproducten overgestapt naar volle melkproducten. Behalve dat ik het lekkerder vind is mijn huid ook opgeknapt. Had al nauwelijks last van puistjes maar nu helemaal niet meer.

Dus mijn persoonlijke conclusie is dan ook dat niet de melk slecht voor je is maar juist alle toevoegingen om het minder vol/ een light product te maken.

welke toevoegingen dan :? Halfvolle melk is gewoon volle melk die afgeroomd is...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:52

Citaat:
Om te beginnen staat melk bovenaan de lijst van voedselallergieën. 65% van de volwassen mensen heeft namelijk niet het lactase-enzym dat nodig is om lactose (melksuiker) goed te kunnen verteren. Daarnaast is caseïne, het belangrijkste melkeiwit (80% van de melkeiwitten) één van de moeilijkste eiwitten voor ons lichaam om te verteren. Bepaalde bestanddelen van caseïne lijken op het gluteneiwit. Vandaar dat mensen met glutenallergie vaak ook slecht tegen melkproducten kunnen (Bron: Hartwig, It starts with food).

De meeste mensen die lactose intolerant zijn kunnen wel kleine hoeveelheden lactose hebben, zoals veel Aziaten. Maar het leidt vaak tot een opgeblazen gevoel, kramp, diaree, slijmvorming en disbalans in het bacterieleven in de darmen. Bij kinderen die voor hun 3e jaar melk hebben gedronken, is de kans groter dat ze later in hun leven allerlei voedselallergieën ontwikkelen (Bron: L. Cordain, The paleo answer).

Citaat:
Biologische melk uit de winkel mag dan minder schadelijke stoffen bevatten, ook de goede stoffen uit melk zitten er (net als bij reguliere melk) niet meer in. Dit komt door de pasteurisatie (verhitting) die alle winkelmelk ondergaat. Pasteurisatie is ooit ontstaan om ongewenste bacteriën te doden. Maar daarmee gaan ook de goede bacteriën en enzymen de pijp uit. Terwijl met de huidige hygiënische werkomstandigheden pasteurisatie niet eens meer echt nodig is (Nourishing traditions). Rauwe melk bevat juist goede bacteriën (melkzuur producerende) die tegen ongewenste bacteriën beschermen (lees meer over probiotica). De enzymen in melk zijn bovendien nodig om de nutriënten uit de melk te kunnen gebruiken.

Hitte beschadigt van alles in melk. Om te beginnen de onverzadigde vetzuren maar ook de vitaminen. Vitamine B12 verdwijnt helemaal, vitamine C voor 50%. De beschikbaarheid van de mineralen en sporenelementen wordt een stuk minder door verhitting en het verandert de structuur van lactose waardoor de melksuiker sneller in het bloed komt (vandaar ook dat melk in verband gebracht wordt met diabetes). Pasteurisatie verandert ook de aminozuren lysine en tyrosine, waardoor het eiwitcomplex minder makkelijk opneembaar wordt.

Na pasteurisatie worden er vaak chemicaliën toegevoegd om de smaak te herstellen en geurtjes te verhullen. Aan de magere melk-varianten wordt poedermelk toegevoegd. Poedermelk is door het geoxideerde cholesterol zeer schadelijk (zie blog over vetten) (Nourishing Traditions). De conclusie lijkt dus duidelijk: als je melk drinkt, zorg er dan voor dat de melk niet verhit is zodat waardevolle voedingsstoffen er nog in zitten: rauwe melk.

Citaat:
Gelukkig is er toch nog wat verzachtend nieuws. De meeste voedingsdeskundigen die melk pertinent afraden, prijzen boter en room wel vanwege de goede eigenschappen van melkvet. Melkvet bevat gelukkigerwijs namelijk niet de slechte eiwitten en groeihormonen van melk en maar heel weinig lactose en caseïne. Het bevat wel de goede vitamine K2, het kankerrremmende CLA en omega 3 vetzuren. Jeeh! Zure room is vanwege de fermentatie nog makkelijker verteerbaar dan gewone room. Ghee is boter waaruit de melkbestanddelen helemaal verwijderd zijn en in de Indiase keuken veelvuldig gebruikt wordt als (bak)vet.

Voor yoghurt is er ook een excuusargument. ;-) . Veel traditionele volkeren die melkproducten aten fermenteerden hun melk. Daardoor wordt lactose afgebroken en caseïne voorverteerd. Op die manier is de melk veel makkelijker voor ons te verteren. Gefermenteerde melkproducten zoals yoghurt en kefir zijn daardoor veel minder een aanslag op ons systeem. Zelfs yoghurt van gepasteuriseerde melk bevat volgens Johnny Bowden nog goede lacto bacteriën (The 150 healthiest foods on earth).

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:55

Koemelk is inderdaad voor kalfjes, vind ik.

Ikzelf krijg buikpijn van de meeste zuivel (melk, yoghurt, vla, etc) en ken een hoop mensen die er eczeem van krijgen. Bovendien werkt het ook op m'n clusterhoofdpijn. Ik probeer het dus zoveel mogelijk te vermijden.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:23

cp112 schreef:
Hitte beschadigt van alles in melk. Om te beginnen de onverzadigde vetzuren maar ook de vitaminen. Vitamine B12 verdwijnt helemaal, vitamine C voor 50%. De beschikbaarheid van de mineralen en sporenelementen wordt een stuk minder door verhitting en het verandert de structuur van lactose waardoor de melksuiker sneller in het bloed komt (vandaar ook dat melk in verband gebracht wordt met diabetes). Pasteurisatie verandert ook de aminozuren lysine en tyrosine, waardoor het eiwitcomplex minder makkelijk opneembaar wordt.

Na pasteurisatie worden er vaak chemicaliën toegevoegd om de smaak te herstellen en geurtjes te verhullen. Aan de magere melk-varianten wordt poedermelk toegevoegd. Poedermelk is door het geoxideerde cholesterol zeer schadelijk (zie blog over vetten) (Nourishing Traditions). De conclusie lijkt dus duidelijk: als je melk drinkt, zorg er dan voor dat de melk niet verhit is zodat waardevolle voedingsstoffen er nog in zitten: rauwe melk.

Tcm62 schreef:
overigens is dd melk of het toetje niks meer puurs..dd fabriek haslt alles uit elkaar en viegt het weer samen...melk meer dan een week goed??? Vroeger amper 2 dagen in de koeling..toen kwam de melkboer nog langs..dat was melk...

Guys, hold your horses....
Dat er chemicaliën toe worden gevoegd aan melk, dat er poedermelk wordt toegevoegd aan magere melk, dat melk helemaal uit elkaar wordt gehaald in de fabriek; allemaal niet waar!

Als de melk van de boeren de fabriek binnen komt wordt de room volledig gescheiden van de (magere) melk, voor halfvolle of volle melk wordt vervolgens een vastgestelde hoeveelheid van deze room weer toegevoegd. De melk ondergaat 1 verhitting van een x aantal seconden, daarna wordt het gekoeld en verpakt en gaat het naar de consument. Dat is het, niets meer en niets minder.

Van melkpoeder kan je inderdaad melk maken, maar aangezien we in Nederland al vers hebben wordt dat zo goed als niet gedaan (en dan al nooit door de producent, alleen de consument). Melk moet ook hoger verhit worden dan bij pasteurisatie om melkpoeder te krijgen, dus producenten zouden poeder niet eens toe mógen voegen, aangezien ze claimen gepastueriseerd te verkopen.

De extra lange houdbaarheid komt dacht ik door een special type filter. (iig worden de bacteriën er beter uit gehaald). Hoe het zit met het effect van verhitting op voedingsstoffen weet ik niet, mijn kennis strekt zich niet verder dan dat verhitting effect heeft op de eiwitten.

Check please even of iets klopt voor je het als waarheid op het internet knalt!

(ben zelf werkzaam in voedingsmiddelen industrie en ben voor mijn werk meerdere keren uitgebreid in de melkverwerkingsfabriek geweest, mijn kennis komt daar dus ook vandaan)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:24

Ik vind het gewoon triest dat de moeders continu zwanger gemaakt worden, dat is voor geen een lichaam goed. Dat blijkt ook maar, omdat de levensspan van melkkoeien gewoon veel lager ligt. Verder is er ook enorme stress omdat de kalfjes vrijwel meteen weggenomen worden, dat terwijl koeien zeer sociaal zijn en een sterk moedergevoel hebben. Hierdoor eten de moederkoeien en het kalfje de eerste paar dagen ook slechter.

Dan heb ik het nog niet over boerderij/stalspecifieke omstandigheden. Zoals dat kalfjes vaak(niet altijd) afgezonderd worden de eerste paar dagen. Hoevaak de koeien buitenkomen, regulatie van temperatuur, stalruimte. Tuurlijk, er zijn goede stallen. Een goede vriendin van me had een melkbedrijf, daar kwamen de koeien verder niet veel buiten en ze hadden niet veel ruimte om binnen te lopen. Ik heb bedrijven gezien die beter waren, en slechter. Maar gemiddeld lagen ze toch wel rond niet veel naar buiten en relatief weinig ruimte binnen.

Sorry, maar waarom zou je die koeien toch continu zwanger maken? Hoe zou zich dat vertalen naar mensen: Je zet allemaal vrouwen in een stal die je continu insemineert wanneer ze bevallen zijn en weer bevrucht kunnen worden. Na de bevalling wordt de baby meegenomen en in isolatie gezet terwijl de moedermelk afgetapt wordt van de moeder voor aan een andere diersoort te geven? Doordat zwanger zijn zwaar voor het lichaam is en stress vanwege (de omgeving en) het wegnemen van de baby wordt de gemiddelde moeder niet ouder dan 45.

Ongeacht of de koeien nu een geweldig goede omgeving hebben, of niet, bovenstaand zou gewoon niet moeten kunnen. Of het nou een mens of een dier is, ieder dier lijdt hieronder! We vinden wel allemaal broodfok zielig, want die moederhonden zijn continu zwanger, maar melkkoeien niet? Melk is voor de kalfjes, niet voor de mensen die dénken dat ze het nodig hebben.

Ik snap dat boeren het beste met hun dieren voor hebben, dat heb ik gezien. Maar zeg nou zelf, vanuit de overheid wordt het hun absoluut niet makkelijk gemaakt en de consument wilt alles goedkoop hebben. Tsja, ik zou het als boer ook lastig vinden. Maar hoe je het ook draait of keert, wat er met die melkkoeien gebeurd, nogmaals ongeacht hoe ze gehouden worden, dat zou gewoon niet mogen.

En er zijn tegenwoordig zoveel geweldige alternatieven in de supermarkt te koop waar geen koe aan te pas komt! Er is echt absoluut geen reden meer tegenwoordig om nog koemelk te drinken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 15:28

Wellicht even het topic of iig de OP lezen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:28

Koeien zijn geen mensen tilly20. Er klopt dan ook zeer weinig van je redenatie...

En hier gaat het topic ook niet over ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:28

Als ik geen zuivel nuttig dan merk ik daar juist de gevolgen van, eet ik braaf mijn yoghurt, drink ik melk of eet ik kaas dan is het prima :j

Ik ben vaker op melkveehouderijen geweest maar die koeien hadden een geweldig leven, menig paard zou er nog jaloers op zijn haha

Tillie: moet je wel tegen de alternatieven kunnen natuurlijk :+ lijkt mij een goede reden om toch voor koemelk te kiezen als dat wel goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:32

Misschien een optie voor de mensen die niet melk willen kopen die gepasteuriseerd is; ga langs een boer en haal daar verse melk. Is ook nog eens veel lekkerder!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:32

verootjoo schreef:
Koeien zijn geen mensen tilly20. Er klopt dan ook zeer weinig van je redenatie...

Nee, maar ze kunnen evenveel lijden als wij, daar is geen onderscheid in te maken. Dus ik weet niet op wat voor een andere basis dit voor een koe minder erg zou zijn dan voor een mens? Aangezien dit niks met intelligentie oid te maken heeft maar gewoon stress en lichamelijke uitputting.

Maar ik hou er inderdaad over op aangezien het topic hier niet over gaat.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:39

Tillie20 schreef:
verootjoo schreef:

Nee, maar ze kunnen evenveel lijden als wij, daar is geen onderscheid in te maken. Dus ik weet niet op wat voor een andere basis dit voor een koe minder erg zou zijn dan voor een mens? Aangezien dit niks met intelligentie oid te maken heeft maar gewoon stress en lichamelijke uitputting.

Maar ik hou er inderdaad over op aangezien het topic hier niet over gaat.

In de natuur de mnl dieren dan ook maar afknallen? Die houden er bij het dekken geen rekening mee dat mama-koe net bevallen is en nu alweer staat te schreeuwen om de stier.

Overigens met Amoj eens, melk rechtstreeks van het bedrijf is zooooo lekker. Vet, maar wel lekker.

@ Vuurneon, "leuk" dat we ook een andere kant Mogen aanhoren. Geeft nogmaals aan dat we dus echt alert moeten zijn op de signalen van ons Eigen lichaam

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:41

Bovendien is melk van de boer zelf halen ook een mooie manier om te kijken hoe het daar echt eraan toe gaat ipv al die peta achtige verhalen die blijkbaar voor elke boer geldt :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:43

Verse melk ik zeker niet helemaal veilig te noemen, maar als gezonde volwassene is dat doorgaans geen probleem.
Zwangeren kunnen het beter laten, want je loopt een kans op een infectie.

Je kunt het ook niet goed bewaren zodat je dan toch in de verleiding komt er meer van te drinken. Dan ben je weer terug bij af....

Pasteurisatie is een heel mild proces, echt niet te vergelijken met houdbare melk.

Koeien die vrij lopen op een alp zijn ook ieder jaar zwanger, heeft niets met melkproductie perse te doen.
Twee genetaties geleden was het voor mensen ook niet raar om 8-16 kinderen te krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:55

Rauwe melk kun je zelf ook eenvoudig even pasteuriseren :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:59

maar dan vind (of nou ja vond) ik het niet meer zo lekker

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:07

Ik drink melk. Noujaa eet... ik gebruik het voor brinta.
Maandenlang geprobeerd met andere zooi maar dat ontbijt voor mij niet.
Ben ook gek op toetjes en op kaas.
Al moet ik daar een paar koeien voor kopen... belgisch blauwe stier er over en direct vlees voor in de diepvries...

Vlees blijf ik eten. Kaas blijf ik eten en melk blijf ik drinken... wat n ander daar van vind. I dont care