Ik denk dat je er iets te ver weg staat om volledig te begrijpen wat er is afgesproken met en om jou oma heen. Daarnaast heb je geen kennis wat betreft de medici waarbij het voor jou al heel anders oogt dan de werkelijkheid is.
Wat ik slecht vind is dat de verpleging blijkbaar onvoldoende communiceert om dit begrip beter te laten ontvangen.
Mijns inziens is een Hospice ook de betere plek. En uiteraard gaan patiënten daar vaak naar toe, omdat zij niet op de juiste plek liggen in het ziekenhuis. In een Hospice word vergelijkbare zorg geleverd in een veel vriendelijkere en toegankelijkere omgeving als een ziekenhuis. Meestal word daar voor gekozen als een overlijden niet in de aankomende twee dagen word gezien.
Zo wel dan blijven zij meestal in het ziekenhuis waar passieve euthanasie of palliatieve sedatie word toegepast om het (over)lijden dragelijk te maken.
Wat betreft actieve euthanasie. Dit kan een arts in deze situatie niet doen als iets niet op papier staat. Je bent dan letterlijk strafbaar voor moord.
Daarnaast mocht je wel het op papier hebben staan bij de notaris moet je door je eigen arts beoordeeld worden en door een scan arts, wat ook niet binnen 1 dag is.
Ik heb (helaas) 4 euthanasieën meegemaakt, waarvan er slechts 1 de volgende dag is gebeurt, deze dame had dit al volledig voorbereid in de maanden in aanloop van haar ziekte.
De anderen hebben allemaal pas na een week de euthanasie verkregen.
Maar onderstaand wil ik een aantal quotes aankaarten.
Ashkerlon schreef:Kunnen ze geen Lemon Swabs of Pagavit voorzien? Dat helpt beter dan een watje met gewoon wat water.
Lemon swabs zijn bij vele ziekenhuizen al uit de handel, deze bevorderen de dort namelijk. Noornederland werkt mer Oral balance of Oral care.
unihorses schreef:maar ze wordt dus uitgehongerd en uitgedroogd????
wat wreed... dit is toch dan ook euthanasie soort van iemand bewust essentiele levensbehoeften ontnemen? als er al is besloten dat ze moet sterven waarom mag dat dan niet snel?
sterke ts, ik hoop dat t snel afgelopen is.
Stopper van voeding word ALTIJD in overleg met naasten gedaan wanneer er sprake is van spoedig overlijden. Dat wil zeggen dat familie er mee heeft toegestemd. Zoals ik het lees word "Oma" nog gehydreerd middels infuus en droogt zij niet uit.
Arisca2005 schreef:Michelleex schreef:Palliatieve zorg is niet starten met morfine, hier overlijd je namelijk niet aan.
dat zeg ik ook niet......het versneld het sterfproces
Dat versneld niet het sterf proces, want er word hier in verschillende vormen paliatieve zorg geboden die echt nog niet spoedig door gaan. Tijdens een paliatieve fase word zelfs nog chemo geboden, er is alleen geen kans op verbetering enkel mogelijk verlichting of verlenging, soms werkt de chemo juist verkortend omdat de algehele conditie van de patiënt dit niet aan kan.
Laptopmuis schreef:Ik heb zelf het gevoel alsof ze maar een 'nummertje' is. De dokter die haar behandeld vind ik ook helemaal niet aardig. Het is namelijk normaal om daar gesprekken over haar (en het stoppen met behandeling) gewoon pal naast het bed te doen. 'Want ze krijgt toch niets mee'. Nou.. echt wel... die krijgt het wel mee.
Natuurlijk worden zulke gesprekken bij de patiënt gevoerd.
Het gaat toch ook over haar? Dat moet jou oma dit toch ook weten.
Je schrijft dat de artsen denken dat zij niet bij kennis is, maar schrijft ook dat ze gewoon de ogen open heeft en gebaart. Dat betekend dat zij bij kennis is en dat artsen alles bij een patiënt bespreken, zo oerdom is een arts niet.
Als een patiënt onder sedatie is van morfine en dormicum in laatste fase spreek ik zelfs nog met diegene. Je weet immers niet of een persoon je wel of niet hoort.
Suzanne F. schreef:Nou dan zou je bijna zeggen; laat dat mensje dan maar water drinken en stikken dan is ze nog beter af dan zo liggen te lijden.
Niet specifiek jou quote, maar meerdere quotes die hier over gaan
Ja joh, ooit iemand zien stikken in zijn eigen sputum?? Je bent niet zo maar door van een eten en drinken dat verslikt.. Nee je lichaam krijgt eerste een reactie op het eten of drinken wat in de long zit. Ze ontwikkeld koorts, krijgt een hoge pols. Lichaam werkt daar tegen. Ontwikkeld sputum waar ze de kracht niet voor heeft om op te hoesten om er vervolgens maar weer in te aspireren (verslikken) Om dan je bloeddruk niet meer op pijl te krijgen en de koorts blijft stijgen (sepsis) want ja, antibiotica krijg je niet meer omdat er is afgesproken geen verlengende behandeling meer te doen. Vervolgens zoveel sputum te hebben dat je zo benauwd bent en zuurstof niet meer helpt, waarna je na een aantal dagen door een hevige stikkings aanval sterft. Slimpie.
maikeltje schreef:Dormicum moet de patiënt ook zelf toestemming voor geven.
Niet waar, dat mag in overleg met een arts gestart worden, daar zijn zelfs landelijke protocollen voor.