Euthanasie en onmenselijke behandeling

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:41

Allereerst,

Ik denk dat je er iets te ver weg staat om volledig te begrijpen wat er is afgesproken met en om jou oma heen. Daarnaast heb je geen kennis wat betreft de medici waarbij het voor jou al heel anders oogt dan de werkelijkheid is.
Wat ik slecht vind is dat de verpleging blijkbaar onvoldoende communiceert om dit begrip beter te laten ontvangen.
Mijns inziens is een Hospice ook de betere plek. En uiteraard gaan patiënten daar vaak naar toe, omdat zij niet op de juiste plek liggen in het ziekenhuis. In een Hospice word vergelijkbare zorg geleverd in een veel vriendelijkere en toegankelijkere omgeving als een ziekenhuis. Meestal word daar voor gekozen als een overlijden niet in de aankomende twee dagen word gezien.
Zo wel dan blijven zij meestal in het ziekenhuis waar passieve euthanasie of palliatieve sedatie word toegepast om het (over)lijden dragelijk te maken.

Wat betreft actieve euthanasie. Dit kan een arts in deze situatie niet doen als iets niet op papier staat. Je bent dan letterlijk strafbaar voor moord.
Daarnaast mocht je wel het op papier hebben staan bij de notaris moet je door je eigen arts beoordeeld worden en door een scan arts, wat ook niet binnen 1 dag is.
Ik heb (helaas) 4 euthanasieën meegemaakt, waarvan er slechts 1 de volgende dag is gebeurt, deze dame had dit al volledig voorbereid in de maanden in aanloop van haar ziekte.
De anderen hebben allemaal pas na een week de euthanasie verkregen.

Maar onderstaand wil ik een aantal quotes aankaarten.

Ashkerlon schreef:
Kunnen ze geen Lemon Swabs of Pagavit voorzien? Dat helpt beter dan een watje met gewoon wat water.

Lemon swabs zijn bij vele ziekenhuizen al uit de handel, deze bevorderen de dort namelijk. Noornederland werkt mer Oral balance of Oral care.

unihorses schreef:
maar ze wordt dus uitgehongerd en uitgedroogd????
wat wreed... dit is toch dan ook euthanasie soort van iemand bewust essentiele levensbehoeften ontnemen? als er al is besloten dat ze moet sterven waarom mag dat dan niet snel?
sterke ts, ik hoop dat t snel afgelopen is.

Stopper van voeding word ALTIJD in overleg met naasten gedaan wanneer er sprake is van spoedig overlijden. Dat wil zeggen dat familie er mee heeft toegestemd. Zoals ik het lees word "Oma" nog gehydreerd middels infuus en droogt zij niet uit.

Arisca2005 schreef:
Michelleex schreef:
Palliatieve zorg is niet starten met morfine, hier overlijd je namelijk niet aan.

dat zeg ik ook niet......het versneld het sterfproces

Dat versneld niet het sterf proces, want er word hier in verschillende vormen paliatieve zorg geboden die echt nog niet spoedig door gaan. Tijdens een paliatieve fase word zelfs nog chemo geboden, er is alleen geen kans op verbetering enkel mogelijk verlichting of verlenging, soms werkt de chemo juist verkortend omdat de algehele conditie van de patiënt dit niet aan kan.

Laptopmuis schreef:
Ik heb zelf het gevoel alsof ze maar een 'nummertje' is. De dokter die haar behandeld vind ik ook helemaal niet aardig. Het is namelijk normaal om daar gesprekken over haar (en het stoppen met behandeling) gewoon pal naast het bed te doen. 'Want ze krijgt toch niets mee'. Nou.. echt wel... die krijgt het wel mee.

Natuurlijk worden zulke gesprekken bij de patiënt gevoerd.
Het gaat toch ook over haar? Dat moet jou oma dit toch ook weten.
Je schrijft dat de artsen denken dat zij niet bij kennis is, maar schrijft ook dat ze gewoon de ogen open heeft en gebaart. Dat betekend dat zij bij kennis is en dat artsen alles bij een patiënt bespreken, zo oerdom is een arts niet.
Als een patiënt onder sedatie is van morfine en dormicum in laatste fase spreek ik zelfs nog met diegene. Je weet immers niet of een persoon je wel of niet hoort.

Suzanne F. schreef:
Nou dan zou je bijna zeggen; laat dat mensje dan maar water drinken en stikken dan is ze nog beter af dan zo liggen te lijden.

Niet specifiek jou quote, maar meerdere quotes die hier over gaan

Ja joh, ooit iemand zien stikken in zijn eigen sputum?? Je bent niet zo maar door van een eten en drinken dat verslikt.. Nee je lichaam krijgt eerste een reactie op het eten of drinken wat in de long zit. Ze ontwikkeld koorts, krijgt een hoge pols. Lichaam werkt daar tegen. Ontwikkeld sputum waar ze de kracht niet voor heeft om op te hoesten om er vervolgens maar weer in te aspireren (verslikken) Om dan je bloeddruk niet meer op pijl te krijgen en de koorts blijft stijgen (sepsis) want ja, antibiotica krijg je niet meer omdat er is afgesproken geen verlengende behandeling meer te doen. Vervolgens zoveel sputum te hebben dat je zo benauwd bent en zuurstof niet meer helpt, waarna je na een aantal dagen door een hevige stikkings aanval sterft. Slimpie.

maikeltje schreef:
Dormicum moet de patiënt ook zelf toestemming voor geven.

Niet waar, dat mag in overleg met een arts gestart worden, daar zijn zelfs landelijke protocollen voor.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:46

jobamara schreef:
Dat hospice is het overwegen waard neem aan dat daar wel op een normale manier met jullie gecommuniceerd wordt. Al zou het alleen maar voor jullie eigen gevoel zijn. Nogmaals heel veel sterkte!

Hospice is zeker aan te raden! Mijn oma is ook in het Hospice overleden na bijna 2 weken afzien. Er zijn daar 24 uur per dag mensen aanwezig en (bij ons teminste) ontzettend liefde vol met oma bezig geweest. Heel anders als in het ziekenhuis waar ze idd maar en nummertje was. Veder vond ik dat ze in het Hospice veel veder dachten als in het ziekenhuis, zo heeft ze op het laste nog en hele hoop pijnstillers gehad terwijl ze al bijna niet meer bij was, want pijn mocht ze niet hebben...

Dus hier en ontzettend positieve ervaring in een hele moeilijke tijd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:53

Vala schreef:
Shadow, de verpleegkundige beroepsgroep is al jaren heel hard bezig met werkgroepen vanuit beroepsverenigingen om dingen aan de kaak te stellen en te verbeteren. Er wordt te makkelijk geroepen dat er niks wordt gedaan.

Nou ja, het is nog niet erg effectief want
1. het lukt nog steeds te vaak niet om de defensieve toon te laten varen. Ik mis in de zorg zo ontzettend een beetje reflectie op eigen handelen.

2. wat er precies gedaan wordt komt zelden in de media, waardoor het allemaal heel abstract blijft en niet aankomt bij de mensen die je uiteindelijk nodig hebt, het 'publiek'. Zij moeten immers stemmen en druk uitoefenen op de beleidsmakers, en zij zijn ook de toekomstige patienten en familie van patienten, aan wie je wilt laten zien dat jullie het vertrouwen wel waard zijn.

Op dit moment kan ik niet anders zeggen dan dat het niet erg lukt.

Op hoe het in de media komt heb je misschien als individu niet zoveel invloed (de beroepsgroep als geheel natuurlijk wel.) Maar dat eerste... echt, als mensen uit de zorg in topics als dit anders reageren, dus bedachtzaam en invoelend en nergens defensief, dan help je daarmee al dat er meer begrip komt tussen patienten, familie en zorgmedewerkers. En dat is iets waar je wel zelf invloed op hebt, elk berichtje dat je wel of niet schrijft weer.

Armaris

Re: Euthanasie en onmenselijke behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:56

Shadow, ik volg wat je wilt zeggen maar het defensieve is er ook deels gekomen omdat we niet begrepen worden door de omgeving. Alsof hetgeen wat we doen zo vanzelfsprekend is voor iedereen. Of juist niet en dan stuiten we op onbegrip en kans om het uit te leggen hebben we niet want dan komt er een klacht.
Juist die klachten roepen bij mij enig weerzin op, vaak wordt er niet verder gekeken dan naar wat er voor de naasten wel/niet gedaan wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:08

Armaris schreef:
Shadow, ik volg wat je wilt zeggen maar het defensieve is er ook deels gekomen omdat we niet begrepen worden door de omgeving.

Hoe begrijpelijk die reactie ook is, het werkt helaas alleen maar averechts. Omgaan met een samenleving die te heftig reageert is meer 'judo' - dus eerst meegeven en dan pas proberen begrip te krijgen. En da's een oprecht advies, want ik hoop dat verpleegkundigen meer de mogelijkheid krijgen om hun werk echt zo goed en humaan mogelijk te doen, zonder onder zulke zware druk te staan dat je allemaal nare afwegingen moet maken. (En dat is niet oneindig mogelijk, maar de situatie kan wel verbeterd worden.)

Citaat:
Juist die klachten roepen bij mij enig weerzin op, vaak wordt er niet verder gekeken dan naar wat er voor de naasten wel/niet gedaan wordt.

Bedenk in dat geval dat een klacht bijna nooit bedoeld is om te 'straffen', maar om duidelijk te maken dat ze echt-echt-echt gehoord willen worden. 'Een klacht is een kans om beter te worden' is zo'n cliche van hippe communicatiebureau's, maar wel een beetje waar.

Als je een klacht bv niet in eerste instantie ziet als iets dat tegen jezelf gericht is, maar vooral ziet dat het voortkomt uit betrokkenheid van de ander, kun je al een heel ander gesprek krijgen. De TS, en de andere mensen die ervaringen delen in dit topic zien hun familie lijden, en vinden dat vreselijk. Maar als verpleegkundige vind je het waarschijnlijk ook vreselijk dat iemand aan het eind vanz'n leven moet lijden. Als je daarmee begint, het lijden erkent, het gevoel van de ander erkent en dan rustig uitlegt waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn, is het al heel anders.

Veel mensen vergeven fouten ook vaak best als de ander maar aangeeft echt te zien hoe iemand zich voelt onder die fout, echt oprecht excuses aanbiedt, en echt oprecht z'n best doet om het niet nog een keer te laten gebeuren.
Er is dus meestal veel meer ruimte om begrip te krijgen dan je denkt.

Edit: en daar wil ik nog aan toevoegen: gebruik die klachten :j Het zijn kansen om aan de ziekenhuisdirectie te laten zien dat er dingen niet goed lopen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:36

Een hospice zou ik ook aanraden als iemand nu in het ziekenhuis ligt.
In het hospice is er alle tijd, aandacht en zorg voor de terminale patiënt en dat is anders dan in het ziekenhuis.
Het ziekenhuis kan wel pijnbestrijding etc geven, maar de verpleging kan inderdaad niet aan het bed gaan zitten bij de patiënt om iemands hand vast te houden.

Als ik werk in de avonddienst in het verpleeghuis (met 3 collega's op 30 bewoners en 's nachts helemaal alleen), dan kan er iemand terminaal liggen maar je moet ook je gewone werk doen en ik kan zeggen...dat is heel veel en hard werken en toch doet iedereen z'n best om toch extra aandacht te geven aan de terminale bewoner en zijn/haar familie.
In het verpleeghuis kiest familie meestal juist niet voor een hospice omdat iemand daar op zijn vertrouwde kamer ligt, vertrouwd personeel om zich heen heeft die de bewoner door en door kent.
En ondanks de negatieve verhalen die over verpleeghuizen gaan, heb ik nog nooit meegemaakt dat een bewoner veel te lang met angst/pijn/onrust aan zijn lot wordt overgelaten.
Juist totaal niet, het verzorgend personeel is juist heel begaan en trekt indien nodig zelf aan de bel bij de arts.
Maar...hier ook geen tijd om aan het bed te zitten om de hand van een bewoner vast te houden.
Als er geen familie komt waken ligt een bewoner inderdaad uren/dagen alleen. Natuurlijk met wel zoveel mogelijk inloop van personeel die de bewoner eventueel draait, verzorgt, mondverzorging geeft en zorgt dat iemand er comfortabel bij ligt.

Toch heb ik nog nooit meegemaakt dat een arts zomaar te zuinig doet met pijnbestrijding, waarom zou hij?
Om de bewoner of familie te pesten of om het personeel op stang te jagen als die er namens de bewoner om vraagt?
Een arts begint met een bepaalde dosering, het kan zijn dat het te weinig is en dat een bewoner meer nodig heeft maar als dat zo is wordt het opgehoogd.
Ik heb heel veel terminale bewoners meegemaakt en ook bewoners zien overlijden, maar ik kan alleen maar zeggen dat altijd alles in goed overleg met de bewoner/familie is gegaan.

Sommige verhalen in dit topic zijn afschuwelijk en ik begrijp ook niet waarom dat niet anders kon.
Als naaste familie is het vreselijk als je iemand ziet lijden, terwijl het niet hoeft of in ieder geval minder.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 17:44

@ Newt - Ze zeggen constant dat ze niet van de gesprekken meekrijgt (de artsen). Als jij daar ligt en niet kan praten, maar wel alles meekrijgt (want... dat weet je niet... als ze gebaren kan maken en je kan horen en daarop reageert... dan krijg je wel degelijk iets mee).

Je gaat toch niet naast het bed van iemand overleggen of er zondenvoeding gegeven wordt. Hoe zou dat voor haar klinken als er nee gezegd was... 'die laten me verhongeren'.

Mijn moeder is overigens de eerste dag de gehele dag daar geweest en toen werd er tegen haar gezegd 'uw moeder zal nooit meer kunnen slikken en waarschijnlijk ook nooit kunnen praten'. Zoiets zeg je toch niet waar de patiënt naast ligt lijkt mij?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:50

En waarom zou je dat niet zeggen waar de patient bij is? Waarom heeft de patient geen recht om te weten hoe het met hem gaat? Waarom moet alles verborgen blijven achter de patient zijn rug? Een patient heeft er recht op te weten hoe het met hem is vind ik, positief nieuws, maar ook negatief nieuws. Iets verzwijgen voor een patient is vaak erder dan de harde waarheid.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:53

akelig ziekenhuis, mag ze veranderen? bel je zorgverzekering eens. Dit soort gedrag ken ik niet van het ziekenhuis waar ik regelmatig kom, dan is er juist veel respect voor de patient.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:58

Juist wel. Het gaat over de patiënt en die hoort dat te horen. Als zij met de handen kan bewegen kan zij ook nee schudden. Als hier familie een vraag heeft en die word mij aan bed gesteld, dan antwoord ik ook aan bed. Komt familie apart bij mij, dan bespreken wij zaken privé

Echte gesprekken worden apart gehouden, niet op zaal, tenminste bij ons wel. Kan niet voor jullie ziekenhuis of afdeling spreken, en een gesprek als die van jou Oma had ook apart met haar en familie gehouden moeten worden. Dat ben ik met jou eens, maar wel MET jou oma er bij!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 18:07

Evi84 schreef:
En waarom zou je dat niet zeggen waar de patient bij is? Waarom heeft de patient geen recht om te weten hoe het met hem gaat? Waarom moet alles verborgen blijven achter de patient zijn rug? Een patient heeft er recht op te weten hoe het met hem is vind ik, positief nieuws, maar ook negatief nieuws. Iets verzwijgen voor een patient is vaak erder dan de harde waarheid.

Omdat je zoiets persoonlijk zegt tegen de patiënt vind ik. Op een andere manier. Dit werd tegen de familie gezegd, voordat de patiënt het zelf te horen had gekregen. Oma werd er niet bij betrokken, het gesprek was met de familie.

Toen mijn moeder aangaf dat ze dit in een kamertje apart wilde bespreken allemaal. Werd gewoon gezegd dat ze er niets van meekreeg, dat verzekerde ze.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:21

Laptopmuis dit is echt heel moeilijk maar het feit dat jou oma naar haar man wil maar ook water wil drinken is verwarring.Als de arts haar weer laat starten met voeding/ vocht zal haar dood nog langzamer gaan en ze niet in aanmerking komen voor de paliatieve zorg.

Ik raad je echt aan om een second opinion te eissen vandaag nog.
Film desnoods de reacties van je oma met je mobiel

Shadow mijn haren gaan overeind staan van jou reactie's.Je wil niet weten hoe hier over gepraat en gewerkt wordt in de zorg.
Daarbij wordt er in een ziekenhuis betaald voor medische zorg en niet om iemands handje vast te houden.Daar zijn, hoe erg ook de financieen niet voor.Als jij in de zorg dat wel ziet dan bedenk je maar eens goed dat die verzorgende/ verpleegkundige zich de benen onder de kont vandaan moet lopen om het werk in te halen.
Fixeren is een extreme maatregel die echt niet zomaar mag en waar strenge regels aan zitten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:36

Gillbo schreef:
Shadow mijn haren gaan overeind staan van jou reactie's.Je wil niet weten hoe hier over gepraat en gewerkt wordt in de zorg.

Zorg dan dat we het wel weten :)

Citaat:
Daarbij wordt er in een ziekenhuis betaald voor medische zorg en niet om iemands handje vast te houden.

Tsja, je kiest er nu voor om een zeer negatieve woordkeuze te gebruiken. Als ik dat zo lees dan zijn de zorgen over hoe er met menselijke waardigheid wordt omgegaan terecht.

MIJN idee is dat je geen medische zorg moet leveren, maar zorg. Aan de hele mens. En dat betekent dus dat ook al is medisch handelen (misschien!) zinloos, dat niet het einde is van je zorg. Iemand bij bewustzijn laten liggen terwijl die persoon bij bewustzijn en dorst heeft is wat mij betreft wreed en mensonwaardig. Als je dat als verpleegkundige werkelijk verdedigt, dan vind ik een klacht volkomen terecht.

Citaat:
Daar zijn, hoe erg ook de financieen niet voor.

Oh, en dat geld is er best. Dat is een kwestie van prioriteiten, en juist daarom moet dit aandacht krijgen. Als wij als maatschappij besluiten dat wij zo niet om willen gaan met stervende mensen, dan kunnen we dat veranderen. Maar dan moet de verpleegkunde wel het lef hebben om toe te geven dat deze situatie mensonwaardig is / kan zijn. Want dat is wel nodig als we het willen veranderen.

(En als je dat niet toe wilt geven, dan steun je de huidige situatie. Dan heeft de familie, wat mij betreft, dus alle recht om dat te benoemen en daar verontwaardigd over te zijn.)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:41

Regel jij even dat geld dan als je weet waar het ligt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:46

Jij kan wel vinden dat er zorg geboden en niet alleen mediache zorg maar dat is niet het systeem van een ziekenhuis.Uiteraard kan dat wel ingekocht worden bij een dure priveekliniek of kan familie hier een grote rol in hebben.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:50

Gillbo schreef:
Daarbij wordt er in een ziekenhuis betaald voor medische zorg en niet om iemands handje vast te houden. Daar zijn, hoe erg ook de financieen niet voor.Als jij in de zorg dat wel ziet dan bedenk je maar eens goed dat die verzorgende/ verpleegkundige zich de benen onder de kont vandaan moet lopen om het werk in te halen.
.

Natuurlijk niet, maar medeleven en vriendelijkheid komen al een heel eind. Ik lig nu zelf in het ziekenhuis met een rugbreuk en heb meerdere verplegers gehad. Ik heb gemerkt dat op de intensive care, waar de verplegers minder patienten onder hun hoede hebben, het 10x beter is. Er was ruimte en aandacht voor mij.. En ik, een jong iemand die alles nog kon, die ineens niets meer zelf kan en volledig afhankelijk is van zorg, dat is emotioneel nog wel wat. Mededogen van een verpleger is mij heel wat waard. Eén van de verplegers is tijdens een paniekaanval naast me gaan zitten, gewoon even zijn hand op mijn schouder gelegd en gewacht tot het weer oké was.. Hij bleef tegen me praten tot het weer goed was en daarna zei hij dat hij nog een paar keer terug zou komen om even te checken. Dat voelt fijn. Dat voelt goed.

Nu op de verpleegzaal zijn er duidelijk teveel patienten en te weinig verplegers en afgezien van hun medische taak, die ze zo snel mogelijk doen, zijn ze niet in je kamer.. En dat is soms echt niet leuk. Bezoek uur is niet de hele dag. De rest moet je het doen met de verplegers, maar tijd hebben ze niet voor je, en sommigen ook niet altijd vriendelijkheid.. En als je het bed niet uit kan en je kan niets, dat heeft zoveel aanslag op je emotionele gesteldheid. Tijdens een nacht van heel veel pijn, schreeuwen, huilen, lopen ze zo weer van je weg hier. Ze hebben geen tijd voor je, als ze medisch niets kunnen doen, doen ze ook niets. Want of ze hebben er geen interesse in (dat heb ik ook al eens gemerkt) of er is gewoon geen tijd. En dat is verschrikkelijk. Dat hoort niet.

Ik vind het al erg, laat staan als je oud en stervende bent. Ik vind dat zoiets toch echt wel anders moet. Zorg hoort meer te zijn dan alleen medische zorg.

En hier word blijkbaar medische zorg ook niet goed aangeboden.. Ik hoop echt dat je wat kan doen voor je oma TS, zoals een hospice, want dit moet verschrikkelijk zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:53

Gillbo schreef:
Regel jij even dat geld dan als je weet waar het ligt.

Ik doe mijn uiterste best. Maar ik kan dat uiteraard niet alleen - dat is echt iets waar de sector zelf ook meer aandacht voor moet vragen. Zorg dat die aandacht er komt. Zorg dat er discussies komen en als er een discussie is, zorg dan dat je die gebruikt om het beleid ter discussie te stellen.

Maar zoals ik ook al heb gezegd: ik zie het niet. In de media zie ik zelden iets inhoudelijks, en in dit soort topics zie ik toch veel vaker defensieve reacties van mensen uit de zorg die de situatie toedekken, ontkennen of goedpraten, dan dat ik oproepen zie om inderdaad een klacht in te dienen (zodat de directie en wellicht de IGZ of de verzekeraar eindelijk doorkrijgt dat er iets moet veranderen) of de media in te schakelen ofzo.
Dan krijg je inderdaad geen geld om het te veranderen. Want vanzelf gaat het uiteraard niet, ook niet als ik heel erg mijn best doe. Daar moet de hele zorgsector wel iets aan doen.

(De huisartsen als beroepsgroep zijn inmiddels een beetje wakker geworden. Die hebben nu een paar keer de aandacht gezocht, actie gevoerd, en zelfs een paar dingen bereikt :j Het kan echt!)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:01

Natuurlijk wil iedereen zorg leveren aan de hele mens.
Maar daar kan in het het ziekenhuis/verpleeghuis niet, dan moet je inderdaad naar een hospice.
Was het maar zo, dat je alle aandacht en tijd aan een terminaal iemand kon geven, dat is juist één van de dingen die je werk waardevol maakt als je dat zou kunnen.

Shadow ,iemand bewust met pijn of zich erg oncomfortabel laten liggen en er niks aan doen, dat is geen zorg.
Dat de artsen en verpleegster er een beetje de schouders over ophalen en alles afwimpelen wat de familie aandraagt, dat is onbegrijpelijk en ik kan me ook niet voorstellen dat het ergens zo zou gaan.
Dat zou inderdaad een grote fout zijn als dat wel gebeurt.
Palliatieve zorg is juist heel belangrijk, maar bedenk wel dat de meeste verzorgenden dit naast hun gewone werk erbij moeten doen.
Ze krijgen er geen extra tijd voor of zo.
Of breng iemand naar huis, zorg met familie/vrienden voor 24/7 begeleiding en in samenwerking met de arts natuurlijk, verzorg iemand thuis in zijn eigen omgeving.

Daarom als iemand uitbehandeld is en terminaal is/wordt dan is een hospice juist een goede keuze.
Daar zijn er veel vrijwilligers die de tijd hebben die de werknemers niet hebben.
Er wordt daar goede medische zorg gegeven wat past bij de terminale fase en er zijn 24/7 mensen die naast het bed kunnen zitten als het moet.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 26-07-15 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:07

Shadow wat let je om naar Den Haag te gaan.In de sector wordt hier veel aandacht aan besteed en ook tegen geprotesteerd.

En ja ik ben eens dat het anders zou moeten maar ik vind het zo makkelijk om te roepen dat de zorg niks doet en zichzelf de hand boven het hoofd houd.
Heel simpel gezien betekend iedere verpleegkundige die aan het protesteren gaat, een verpleegkundige minder aan het bed...welke dag kies je dan uit.

Geld is helaas een grote speler in de oplossing en dat is er niet zo gemakkelijk want ook directie kan geen geld toveren.

TS ga naar je oma.Heel heftig maar voor haar zo fijn.Je kant 1000 verpleegkundige aan haar bed zetten maar eigen familie is toch het fijnste.
En vraag ook gerust aan een verpleegkundige om uitleg waarom dot zo moet en wat jij kan doen voor je oma.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:29

Gillbo schreef:
Shadow wat let je om naar Den Haag te gaan.In de sector wordt hier veel aandacht aan besteed en ook tegen geprotesteerd.

Niks let me :) Ik laat me het ook niet beletten. Maar desondanks zie ik weinig inhoudelijk debat. Dat debat moet niet alleen in Den Haag plaatsvinden, en ook niet alleen om CAO-onderhandelingen, maar ook over wezenlijke vragen. Zoals: wat is menselijke waardigheid en hoe ga je ermee om. Ik zie die discussie gewoon niet gevoerd worden, en het perspectief van de verpleegkunde daarop zie ik nog veel minder. Daar is echt een wereld te winnen.

Citaat:
Heel simpel gezien betekend iedere verpleegkundige die aan het protesteren gaat, een verpleegkundige minder aan het bed...welke dag kies je dan uit.

Er zijn zat manieren. Beetje creativiteit. Kom op zeg. Je moet jezelf ook niet teveel in de slachtofferrol plaatsen als sector of beroepsgroep.

De allersimpelste manier is om gewoon niet meer defensief / ontwijkend te reageren. Elke keer dat je op een feestje bent, in een topic op bokt zit, een gesprek bij de kapper voert, of wat dan ook en het onderwerp komt ter sprake, niet meer zeggen 'jamaar we kunnen niet anders' maar elke keer zeggen: "je hebt volkomen gelijk. Het beleid is mensonwaardig" en moedig ze aan om hun zorgverzekeraar met zorg te kiezen, na te denken over waar ze op stemmen (en dat Schippers als minister echt niet het beste met de zorg voor heeft), en om problemen juist wel te melden, desnoods totaan de IGZ of de media aan toe. Want dan kan er wat veranderen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:51

Ik zet de sector helemaal niet in een slachtoffer rol.
Jij laat het overkomen alsof er niks gedaan wordt.Dat wordt wel maar een zkh is gewoon niet de plek voor paliatieve zorg.Een hospice wel.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:09

newt schreef:
.

maikeltje schreef:
Dormicum moet de patiënt ook zelf toestemming voor geven.

Niet waar, dat mag in overleg met een arts gestart worden, daar zijn zelfs landelijke protocollen voor.

Nou dan heeft die arts schijt gegad aan de landelijke protocollen. Sowieso zijn er in dat ziekenhuis meer dingen gebeurd die niet klopten. Die morfine werd zo belachelijk hoog gezet ook, ze is daar in onze ogen gewoon afgemaakt. Ik heb er jog nachtmerries van.
Protocollen of niet: ik vertrouw mijn naasten niet meer toe aan een ziekenhuis om te sterven. Ik heb jog nooit zoveel gevoelloos en begriploos personeel bij elkaar gezien.

Overleg? Ben je mal! Wij hadden maar te pikken wat zij verzonnen. Niemand heeft ons iets gevraagd, ook niet wat betreft medicatie ed. Op een gegeven moment werd alles gewoon afgekoppeld. Waar wij bij zaten notabene. En we hadden niks in te brengen. Helemaal niks!

Er werd niets uitgelegd, we moesten overal zelf achteraan mij moeders laatste dagen waren een ware hel!

Protocollen my ass!
Tot dan toe heb ik altijd geloofd dat artsen en verplegend personeel, hun werk deden omdat ze dat als roeping zagen ofzo. Maar mijn moeder had de pech dat er niemand was die zich ook maar 1 keer extra omdraaide als ze benauwd, verward, opeens wakker geschoten uit haar morfineslaap, half stikkend in die papegaai lag te klauwen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:15

Dat is echt verschrikkelijk en ik hoop ook dat hier een klacht over is ingediend ook al heb je wel iets anders aan je hoofd als nabestaanden.

Het doet mij pijn dat je mening over verpleegkundige zo is geworden soor je ervaringen want ik weet dat dit ook heel anders kan en dat dat ook gebeurt.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:29

Jemig, wat een gruwelijke verhalen. Het ziekenhuis waar mijn mam is overleden was geweldig. Ze hebben de morfine vaak verhoogd, als we dachten dat mam oncomfortabel was werd ie verhoogd. Toen ze benauwd werd, aan het einde, kreeg ze nog slaapmiddel bij, terwijl ze al een dag niet meer bij bewustzijn was. Zodat ze niets meer mee zou krijgen.

In de hele ellendige IC periode hebben ze vaak dingen verteld waar mam bij was. Ook minder fijne dingen. Daar had ze recht op.

Maar man, wat zou ik willen dat ze op de operatietafel was gestorven. Met het lijden daarna heb ik nog steeds erg veel moeite. Met hoe streng we moesten zijn, in de hoop dat ze zou herstellen (dat ze geen drinken mocht ed). Die tijd blijft een overschaduwend gapend gat.

@ts; poeh, er komen hier weer emoties los. En jij zit daar middenin. Wat ongelooflijk zwaar. Ik hoop dat je oma naar het hospica mag gaan en dat ze daar palliatieve sedatie krijgt en nog enigszins vreedzaam mag gaan. Voor nu vooral veel sterkte en een dikke knuffel.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:30

Laptopmuis schreef:
Over het van te voren erover hebben. Mijn oma wilde absoluut niet naar een verzorgingstehuis. Dan zei ze steeds 'dan ben ik nog liever dood'. Naar hospice wilde ze ook nooit 'jullie brengen me toch niet naar een sterfhuis!'.
We weten dus zeker dat ze dit al helemaal niet wilde.
Ik pak dit stukje er even uit. Dit is vrijwel altijd het probleem, even l*llig gezegd, aan roepen heb je niks. Als je een duidelijk beeld hebt over wanneer je leven niet meer zinvol is, zorg dat je dit vast laat leggen. Ook welke behandelingen je dan wel of niet meer wilt, denk bijvoorbeeld aan reanimatie.
Formulieren en voorbeelden zijn ook te vinden op de link die ik eerder gaf. Leg alles goed vast, probeer in eigen woorden te beschrijven wanneer en waarom je leven niet meer zinvol is, machtig eventueel een naaste om jouw wensen te beheren, zorg dat ook de huisarts deze papieren heeft/op de hoogte is en dat de informatie geldig blijft door het geregeld te updaten. Een setje papieren met een datum van 20 jaar geleden heeft ook geen waarde.

En zelfs dan nog blijft het altijd lastig, vooral als geestesvermindering een rol gaat spelen.

Overigens zeker geen kritiek naar TS of haar oma! Puur voor de bewustwording, omdat het vaak vanuit
onwetendheid komt.

TS, ik hoop dat je oma in een hospice terecht kan, zodat jullie in een prettigere omgeving en in rust afscheid kunnen nemen.