Waarom eten we keer op keer slecht tegen beter weten in?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:25

Ik ben blijkbaar anders dan velen hier. Ik heb vreetbuien op dagen dat ik me goed voel, op slechte emotionele dagen stop ik met eten...

Ik ben dan ook wel iemand die kampt met ondergewicht.

Alleen die verschrikkelijke cola verslaving wil ik vanaf, ik weet dat het slecht is en toch lukt het me nog geen halve dag zonder...

purny

Re: Waarom eten we keer op keer slecht tegen beter weten in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:25

Cola afbouwen? Ik drink zelden cola. Toevallig nu een fles in huis

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:27

xMercury schreef:
Waarom is detoxen absolute onzin?

Als je een beetje een idee hebt van de werking van het lichaam(vooral van je verteringsstelsel en lever en nieren) dan weet je gewoon dat zoiets niet kan werken.

Google even voor wat artikelen over de zin en onzin van detoxen, er zijn er namelijk genoeg te vinden zoals:
http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond/22 ... n____.html

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:28

Het woord 'detox' kan 1000 dingen betekenen en je lichaam doet het elke dag.

Er zijn mallotoge kuren te koop, en er zijn goede middelen/ manieren.

Een goede kuur kan zich richten op het helpen van je lever, je nieren, je darmen of het schoonmaken van het bindweefsel of een combinatie. Dat kan door kruiden te eten, niet te eten, klisma's te doen, groene leem in- of uitwendig, hete baden, koude baden, wisselbaden, massage, sporten, sauna, etc. etc. etc.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:29

Ja ik heb een tijd geen cola in huis gehad, maar wel een cola automaat op het werk. Ik kan vlot tijdens een werkdag 4 blikjes opdrinken. En als ik dan onderweg naar huis een suikerdip krijg stop ik even om een fles cola te halen...

Ik heb het een tijd volgehouden door fruitwater te gaan drinken, tot ik dat is op een warme dag in mijn tas terugvond vol schimmel... en dan ging ik terug naar cola want dat schimmelt niet.

Ik zoek dus nog een lekker alternatief om te drinken, want gewoon water vind ik niet lekker.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:30

Tillie20 schreef:
xMercury schreef:
Waarom is detoxen absolute onzin?

Als je een beetje een idee hebt van de werking van het lichaam(vooral van je verteringsstelsel en lever en nieren) dan weet je gewoon dat zoiets niet kan werken.

Google even voor wat artikelen over de zin en onzin van detoxen, er zijn er namelijk genoeg te vinden zoals:
http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond/22 ... n____.html

Please enlighten me.....?
( al zal ik bekennen dat ik de telegraaf niet lees.)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:33

Telegraaf zie ik niet als een serieuze bron.

Seltje: Gewoon water? Of een beetje limonade erdoor? Of eerst over op bijvoorbeeld spa rood? (koolzuur?)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:36

Janneke2 schreef:

Zoals ik al zei, er zijn genoeg artikelen over te vinden. Als je de telegraaf niet wilt lezen(het is overigens een interview met het voedingscentrum, maar goed), dan google je even lekker verder.

Ik studeer biologie, als ik alle organen stuk voor stuk moet uitleggen waarom het niet zou werken ben ik een half uur bezig. Dus google het even. :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:50

Seltje schreef:
Ja ik heb een tijd geen cola in huis gehad, maar wel een cola automaat op het werk. Ik kan vlot tijdens een werkdag 4 blikjes opdrinken. En als ik dan onderweg naar huis een suikerdip krijg stop ik even om een fles cola te halen...

Ik heb het een tijd volgehouden door fruitwater te gaan drinken, tot ik dat is op een warme dag in mijn tas terugvond vol schimmel... en dan ging ik terug naar cola want dat schimmelt niet.

Ik zoek dus nog een lekker alternatief om te drinken, want gewoon water vind ik niet lekker.

maar je drinkt toch om vocht binnen te krijgen?Van cola(natuurlijk heel lekker)krijg ik altijd vreselijke dorst.Wat normaal is als je ergens 9 suikerklontjes ingooit ;)

Ik drink 1 klein glaasje cola per week....niet meer.Omdat het gewoon een grote suikerbom is.Kan niet goed zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:51

Tillie20 schreef:
Zoals ik al zei, er zijn genoeg artikelen over te vinden. Als je de telegraaf niet wilt lezen(het is overigens een interview met het voedingscentrum, maar goed), dan google je even lekker verder.

Want voedingscentrum is zo lekker betrouwbaar? Schijf van 5 is al járen achterhaald. BMI is ook niet het aller betrouwbaarste....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:52

maar ieder weldenkend mens weet toch wat goed voor je is en wat vooral niet?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:53

Tillie20 schreef:
Janneke2 schreef:

Ik studeer biologie, als ik alle organen stuk voor stuk moet uitleggen waarom het niet zou werken ben ik een half uur bezig. Dus google het even. :')

Doe toch maar ff half uurtje typen dan hoor. Dat is toch razend interessant <<) :D :P

Ik begrijp nu wat jullie bedoelen met detoxen. Ik dacht dat jullie doelden op het 'kaas, brood, vlees etc. weren' stukje! Dat vond ik vreemd.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:58

Winged schreef:
Want voedingscentrum is zo lekker betrouwbaar? Schijf van 5 is al járen achterhaald. BMI is ook niet het aller betrouwbaarste....

Dit is echt hoe discussie's via forums ontstaan :')
Ik heb gewoon letterlijk het eerste artikel gepakt op Google. Ik heb net in het engels en via Google Scholar en mijn account van school op wetenschappelijke (onderbouwde) artikelen gezocht hierover en er zijn er echt genoeg te vinden. Ik heb toch al aangegeven dat als je meer wilt weten je gewoon even moet Googlen, dan heeft het toch geen nut om die ene bron af te kraken? :o Daarmee bewijs je je punt namelijk niet.

Voedingscentrum is idd niet betrouwbaar, maar ze geven ook alleen richtlijnen. Ik heb hier nog zelf ergens in dit topic toegegeven dat het voedingscentrum niet betrouwbaar is :P Maar ze zeggen niet zomaar iets, ze kunnen het wel onderbouwen met onderzoek. Dat dat onderzoek tegenwoordig vaak achterhaald is en ze hun informatie niet updaten is gewoon slecht, maar dat staat los van dit. Maar zoals ik al zei: google zelf even voor bronnen als je deze niet geloofwaardig vind.

Onder detoxen valt bij mij het gebruik van bijvoorbeeld thee of andere kruiden en supplementen om zogenaamd opgestapelde gifstoffen uit je lever te halen. Zoals bijvoorbeeld 'Teatox' ed.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:31

Seltje schreef:
Ik ben blijkbaar anders dan velen hier. Ik heb vreetbuien op dagen dat ik me goed voel, op slechte emotionele dagen stop ik met eten...

Ik ben dan ook wel iemand die kampt met ondergewicht.

Alleen die verschrikkelijke cola verslaving wil ik vanaf, ik weet dat het slecht is en toch lukt het me nog geen halve dag zonder...

Je eet niet als je je niet goed voelt en je hebt ondergewicht...
Misschien trek ik te snel conclusies, maar het klinkt alsof je niet lekkker in je vel zit. Mocht er iets zijn, dan kun je het altijd kwijt via PB! :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:46

Tillie20 schreef:
Janneke2 schreef:

Sorry, als je geen zin hebt, zeg dan gewoon efkes dat je geen zin hebt.
Zo heb ik dus geen zin om de telegraaf te lezen en meld dat gewoon. ;)
Ik ben bekend met de werking van de verschillende organen en ik denk dat een lichaam allerlei mogelijkheden heeft om gif kwijt te spelen.
(Okee, dat er onder oneigenlijke vlag "detox" rotzooi wordt verkocht, dat is zo.)
Ik ben niet van plan om de mening - die ik niet deel, maar dat was al duidelijk - van iemand anders te gaan googlen.
Trouwens: :) hoe doe je dat, een mening googlen?

Simone_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:28

Veel fabrikanten/bedrijven stoppen expres verslavende stoffen in voedingswaren, daarom denkt je lichaam (of jij) dat je het nodig hebt en kun je met gemak bijv. een hele zak chips leeg eten.

Ook worden we voorgelogen over wat gezond is! Bijvoorbeeld een pak roosvicee (waar ik zelf dol op ben overigens) met haar 10 vitaminen? Er zit gewoon héél véel suiker in, zonder dat je het misschien beseft.

Koek, snoep en chips dat over een jaar nog steeds eetbaar is? Vooral niet eten! Beetje raar he dat voedsel zo lang houdbaar is!? Een hoop houdbaarheidsmiddelen zijn hier ook aan toegevoegd, ook héél slecht voor je lichaam

Wees bewust van wat je eet en laat je niet misleiden door de marketing acties van div. voedingswarenbedrijven. Kills your body! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:33

je kunt ook zorgen dat er geen ''tox'' in je lijf komt....hoef je ook niet te ''detoxen''

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:06

Maar o jee. In groentes zitten juist toxische stoffen !!
En die zijn JUIST gezond.
Mindfuck.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:08

xEmily schreef:
Maar o jee. In groentes zitten juist toxische stoffen !!
En die zijn JUIST gezond.
Mindfuck.

En volgens myproana heb ik geleerd dat je alleen kunt detoxen als je enkel water drinkt.
Maar volgens mij vergeten die mensjes dat in water ook stofjes ed. zitten.

Hoe kunnen toxische stoffen gezond zijn volgens jou..? Want de definitie van toxisch is juist dat het niet gezond is :+

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:12

Die prikkelen ons afweersysteem (volgens mij was dat m) waardoor ons lichaam als t ware alert blijft.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:16

xEmily schreef:
Die prikkelen ons afweersysteem (volgens mij was dat m) waardoor ons lichaam als t ware alert blijft. Ik kan fftjes googelen, is alweer een jaar geleden dat ik me hierin allemaal heb verdiept.

Daar hebben we geen toxische stoffen voor nodig :D We worden echt continu aangevallen door schimmels, bacteriën en virussen.

Bovendien is je lever -die dus toxische stoffen filtert uit je voedsel- niet onderdeel van je afweersysteem ^^

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:26

Nee, het is het immuunsysteem dacht ik. Volgens mij was het zo, dat door die kleine hoeveelheid toxische stoffen je lichaam (je immuunsysteem) er alert op blijft. Maar ik kan mijn bron niet meer vinden, het kan de Voedingszandloper zijn, salusi of een andere site waar ik vorig jaar nog vaak op zat. Lekker vaag.

Maar ik kan het niet meer vinden dus nu twijfel ik zelf ook. :+ Misschien dat ik iets verkeerd geïnterpreteerd had.

Maar ALLES is toxisch tho.

Google maar op "chocola gezond". Héél veel artikelen met wetenschappelijke referenties dat chocola gezond is voor ons lichaam, dat gaat meestal over de cacao in chocola. Maar die cacao is ook giftig. Als jij 7 kilo chocola naar binnen werkt, zit je met het gemiddelde postuur (als ik het me nog goed herinner) aan de lethale dosis. (Maar zie dat maar is naar binnen te werken zonder dat je lichaam protesteert, zelfs met anti-braak pillen is dit niet te doen).

Nootmuskaat, alcohol, zout ...

Maar, terug naar het punt, ik kan mijn bronnen niet meer vinden dus ik zit zelf nu ook in twijfel hoe het nou ook alweer exact zat :+
Iemand anders die het weet ??

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:30

@Tillie20: welke site zou ik kunnen raadplegen i.p.v. het voedingscentrum, als dat niet betrouwbaar is bedoel ik. Over algemene dingen, niet over detoxen.
Heeft dus even niets met het bovenstaande verhaal te maken, maar met oprechte interesse.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:39

Lees wanneer je tijd hebt het boek 'de voedselzandloper' eens. Of dat boek over darmen.... weet niet meer zo Hoe die heet....

Edit: de mooie voedselmachine

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:43

geerke schreef:
maar ieder weldenkend mens weet toch wat goed voor je is en wat vooral niet?

Nou, daar zou ik nog maar niet zo zeker van zijn. -O-