Hoe aankaarten; meeroken en zwanger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:24

Greetje63 schreef:
Deze uitspraak zegt meer over jouzelf dan mijn manier van reageren. Voor mij mag een ieder zo veel roken als die wil (maar wel graag serieus aangepaste zorgpremies) zolang ze een ander daar maar niet lastig mee vallen. Enkel in hun eigen huis mogen ze zelf beslissen. Maar op een terras, busstation ed mag je een ander er niet mee belasten. Zou raar zijn als ik een terras moet verlaten omdat een ander overlast veroorzaakt. En overlast is meeroken al trekken sommige hier wereldwijde onderzoeken in twijfel. En ja ik kan opstappen als ik niet naast een roker wil zitten (maar dat is natuurlijk niet de manier, dat zou het zeflde zijn als niet de straat op gaan in de nacht in de stad als je niet lastig gevallen wil worden), maar de bediening kan dat niet en die zit dus in werktijd verplicht in rooklucht. En was de overheid het daar nu juist over eens dat dat een oneerlijke arbeidssituatie is. En ja je kunt je baan opzeggen maar of je ook een andere baan vind? En je zult toch moeten werken als is het alleen al om de torenhoge ziektepremies te betalen die nog eens extra hoog zijn door oa rokende mensen.

Greetje er is al vaker een opmerking gemaakt over de manier waarop je reageert dus ik denk toch echt dat je even een moment van zelfreflectie zou moeten hebben :j.

En als je last hebt van de rook, ga je toch lekker IN het café zetten :)* . Daar heeft de anti rook brigade de rokers toch al uit verbannen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:32

Anoeska schreef:
Ik rook niet (nooit gedaan ook) en ik ben ook niet zwanger (ook nooit geweest). Maar ik vind het gewoon niet zo erg om een beetje meer rekening te houden met zwangeren. En of dat nou is dat ze niet in een kamer willen zitten waar gerookt is, of de hele dag van kaaschips voorzien willen worden, dat maakt mij voor die paar maanden zwanger zijn niet zo veel uit. Voor mijn gevoel 'hoort' dat ook een beetje zo.

Roken is ongezond, dus als een zwangere vrouw niet in de rook wil zitten, dan vind ik het gewoon fatsoenlijk om daar aan mee te werken. Ik zou het uit mezelf al niet bedenken om te roken waar zwangere vrouwen (kinderen, mensen met longproblemen..... enz) bij zjin.

Rekening houden met een zwangere is wat anders dan wat hier allemaal wordt voorgesteld ;).

Je kunt niet altijd weten of iemand zwanger is (bv op een terras/op straat etc etc) en daarbij op een terras wordt gerookt aangezien rokers naar buiten verbannen zijn. Mensen die zwanger zijn etc zouden ook binnen kúnnen gaan zitten ~~}> . Of men maakt aparte rokersterassen, lijkt me sowieso veel gezelliger ;-).

Greetje, en die ziektekostenpremies is zo'n kulargument altijd. Alsof ik niet betaal voor jouw Oma, gehandicapte overbuurvrouw of het kind van je achternicht...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:42

Ik heb nooit begrepen waarom er geen rokers cafe's zijn inclusief terras en niet rokers cafe's.

Ik vond de niet rokers coupes in de trein ook perfect al kan ik me voorstellen dat je als conducteur niet blij wordt als je zo'n smookhol in moet waar alles blauw staat.

Waarom geen keus?

Maar eerlijk gezegd heb ik nooit begrepen waarom de rokers niet meer zelf initatief genomen hebben voor eigen plekken inplaats van de kont maar tegen de krib te zetten dat de niet rokers zich niet zo aan moeten stellen.

Jou hobby, jou feestje dus val anderen er niet mee lastig maar doe gerust je ding op je eigen stekkie en dat kan dus ook een festival of weet ik wat zijn.

Sees

Re: Hoe aankaarten; meeroken en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:47

Spatter, horecagelegenheden hebben zelf geen keus ;). In het openbaar vervoer hoeft het van mij niet zo, dan krijg je idd dat alles blauw staat maar speciale rokersterassen lijkt me een prima idee :) alhoewel ik het wel apart vind dat dat nodig zou zijn :o.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:48

Ik ben een niet-roker en voor mijn gezondheid is meeroken ook beduidend risico-voller dan gemiddeld. Maar ik zal een roker nooit vragen niet te roken in zijn huis... Wel zal ik gewoon aangeven dat ik daar niet/minder vaak kan komen. :) Maar ik zou niet willen dat iemand zich in z'n eigen huis moet aanpassen voor mij.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:37

spatter schreef:
Ik vond de niet rokers coupes in de trein ook perfect al kan ik me voorstellen dat je als conducteur niet blij wordt als je zo'n smookhol in moet waar alles blauw staat.

Waarom geen keus?

Maar eerlijk gezegd heb ik nooit begrepen waarom de rokers niet meer zelf initatief genomen hebben voor eigen plekken inplaats van de kont maar tegen de krib te zetten dat de niet rokers zich niet zo aan moeten stellen.

Jou hobby, jou feestje dus val anderen er niet mee lastig maar doe gerust je ding op je eigen stekkie en dat kan dus ook een festival of weet ik wat zijn.

Ik vond de rokers coupe's ook altijd vies, en ik ben roker. Op langere afstanden ging ik ook altijd alleen maar daar zitten om even mn peukie te doen en snel weer weg.
Net als rookhokken in de kroeg, vind ik ook vies.

Zelf meer initiatief nemen voor eigen plekken? Sorry maar nee. Roken mocht vroeger overal, beetje bij beetje wordt alles verboden en dan moeten wij initiatief nemen om het beter te maken voor jullie? Nee ik vind dat dit toch wel bij de niet rokers moet liggen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:01

Greetje, heb jij enig idee hoeveel accijnzen en BTW op zgn normalere producten (dus ook voor niet-rokers) zullen stijgen als alle rokers stoppen? Het geld moet namelijk toch ergens vandaan komen. Hup, benzine weer duurder dan maar. ;)

Daarnaast, over de luchtvervuiling: je overdrijft. Als iemand aan de tafel naast mij op het terras scheten zit te laten kan ik dat toch ook moeilijk verbieden? Ondanks dat dat mij vreselijk stoort? Of wat dacht je van sterke parfum? De stinkende luier van een baby? En ga zo maar door.

In jouw huis mag jij verbieden wat je wilt. Maar op de openbare weg of bij een ander thuis niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:05

PR wat is vroeger, 50 jaar terug of zullen we eens 100 jaar terug gaan of 150 jaar terug?
De sigarettenindustrie heeft jullie jaren de vrije hand gegeven en nu is het over.

Geen mens wordt rokend geboren dus het blijft een keus en zeker de mensen onder pak um beet 30 jaar , zijn opgegroeid in de weet hoe ongezond het is.
Snap uberhaubt niet dat er nog zoveel mensen zijn die het kunnen betalen als ik de prijzen bekijk.

Zolang jullie alleen maar roepen, maar eerst mocht het wel en verder niks ondernemen is over een jaar of 50 de wereld weer aardig rookvrij.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:19

spatter schreef:
PR wat is vroeger, 50 jaar terug of zullen we eens 100 jaar terug gaan of 150 jaar terug?
De sigarettenindustrie heeft jullie jaren de vrije hand gegeven en nu is het over.

Geen mens wordt rokend geboren dus het blijft een keus en zeker de mensen onder pak um beet 30 jaar , zijn opgegroeid in de weet hoe ongezond het is.
Snap uberhaubt niet dat er nog zoveel mensen zijn die het kunnen betalen als ik de prijzen bekijk.

Zolang jullie alleen maar roepen, maar eerst mocht het wel en verder niks ondernemen is over een jaar of 50 de wereld weer aardig rookvrij.

Kunnen we dan ook meteen de wereld ALcohol "vrij"maken..

ook al jaren van bekend wat de gezondheids risico's zijn..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:23

Buiten dat roken ongezond is voor iedereen zeker incl. ongeboren kinderen zijn er helaas mensen die vinden dat het wel mee zal vallen tot hun eigen kind ineens COPD heeft en dan breekt de pl...is uit.
Ik vind als niet roker het vreselijk stinken, als mijn collega een peuk heeft gedaan buiten en ze toevallig haar jas naast de mijne hangt haal ik mijn jas weg, ik word gewoon misselijk van de stank.
Op het terras met een roker naast mij schuif ik wel door of als het echt erg is ga ik weg.

De rokers hebben jaren gewoon overal kunnen en mogen roken gelukkig is dat nu over en hebben ze zich ook aan regels te houden, tevens is roken zeer milieu vervuilend met al die peuken die op de grond worden gegooid met kans dat kleine kinderen de filters aanzien voor een snoepje ( en ja kinders eten soms iets van straat in een onbewaakt ogenblik) en het opeten bleh.
Of vogels of andere dieren die het aanzien voor eten.

Maar goed als roker in je eigen huis roken, als er geen kinderen wonen, prima leef je uit maar zodra er kinderen in je huis wonen vind ik het een NO GO vanwege de gezondheid van de kinderen.

En iedere oma of opa of welk familielid/vriend dan ook zou uit zichzelf meteen moeten zeggen als jij er bent TS rook ik niet meer.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:25

Nelis wat mij betreft ook een prima idee, alleen wat lastig aangezien fruit vanzelf gaat gisten maar verder hoeft al die hoeveelheid drank van mij ook niet.

Wat is er mis met 1 a 2 glasjes drank, waarom heeft men tegenwoordig pas lol als er 20 in moeten.
En dan thuis eerst indrinken omdat het op cafe zo duur is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:31

Haha moet ik me als 28jarige nu verantwoorden omdat ik meer dan 2 glazen drank drink? :')

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:40

Palmera schreef:
Daarnaast, over de luchtvervuiling: je overdrijft. Als iemand aan de tafel naast mij op het terras scheten zit te laten kan ik dat toch ook moeilijk verbieden? Ondanks dat dat mij vreselijk stoort? Of wat dacht je van sterke parfum? De stinkende luier van een baby? En ga zo maar door.

In jouw huis mag jij verbieden wat je wilt. Maar op de openbare weg of bij een ander thuis niet.

Een scheet, parfum of stinkende luier is nog altijd niet schadelijk voor mijn gezondheid. Die sigaret wel. De grote meerderheid van de Nederlandse bevolking rookt niet. Snap niet helemaal waarom er dan zoveel rekening gehouden moet worden met rokers. Ze kiezen er zelf voor om iets ongezonds te doen, prima zolang het mijn gezondheid maar niet schaad.

Greetje brengt het niet op prettige wijze maar ze heeft wel een punt.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:42

Dee_Es schreef:
Palmera schreef:

Een scheet, parfum of stinkende luier is nog altijd niet schadelijk voor mijn gezondheid. Die sigaret wel. De grote meerderheid van de Nederlandse bevolking rookt niet. Snap niet helemaal waarom er dan zoveel rekening gehouden moet worden met rokers. Ze kiezen er zelf voor om iets ongezonds te doen, prima zolang het mijn gezondheid maar niet schaad.

Greetje brengt het niet op prettige wijze maar ze heeft wel een punt.

Dus in de buitenlucht mag een roker zelfs niet meer uitmaken of die rookt? kom op zeg wat een kul

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:45

Er hoeft helemaal geen rekening met rokers gehouden te worden. ;) Roken is zo goed als overal verboden.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:46

Spatter, ik reageerde op jouw opmerking over waarom rokers zelf niet met initiatieven komen om het voor de niet rokers makkelijker te maken. Dat is omgekeerde wereld in mijn ogen.

Natuurlijk weet iedereen hoe ongezond het is maar ik denk dat veel mensen onderschatten hoe moeilijk het is om te stoppen.
Ik bijvoorbeeld ben zoals vele anderen begonnen in mijn middelbare schoolperiode, toen het nog stoer was om te roken. Voor je het weet ben je verslaafd en wordt het steeds moeilijker om er vanaf te komen.
Ik heb tevergeefs de e-sigaret geprobeerd, en wil ik weer gaan proberen wanneer ik weer de moed verzameld heb. Ik ben omgeven door rokers, dus is het alleen maar moeilijker.

Ik zou dolblij zijn als ik die 100 tot 150 euro per maand in mijn zak kan stoppen, want zo breed heb ik het niet.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:47

Dee_Es schreef:
Palmera schreef:

Een scheet, parfum of stinkende luier is nog altijd niet schadelijk voor mijn gezondheid.

Bij sommige luchten die ik weleens voorbij ruik komen durf ik dat te betwisten _O-

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:48

Parfum is zeer zeer schadelijk voor de gezondheid ! Ik kan niet werken als mijn collega parfum draagt.
Parfums werken allergiën in de hand. Allergie is een verkeerde werking van het immuunsysteem. Wil je dit je kind aandoen ? Ik moet maar 3 min in iemand zijn parfum walm staan om een hele dag migraine te hebben. Toch ga ik toch ook niemand verbieden om parfum te dragen ? Wat een onverdraagzame mensen bestaan er toch.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:51

Palmera schreef:
Er hoeft helemaal geen rekening met rokers gehouden te worden. ;) Roken is zo goed als overal verboden.

dus ook bij jouw op de hoek van de straat op de stoep... openbare grond...???
Keuze vrijheid is dat toch.. de buitenlucht is van iedereen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:55

PR je hebt me verkeerd begrepen!

Ik bedoelde dat rokers zelf ideeen moeten bedenken om te kunnen blijven roken.
Dus zelf plekken creeren waar wel gerookt mag worden.

Natuurlijk hoeven jullie niet na te denken over de niet rokers al zou het fijn zijn als jullie wel rekening houden met zwangere vrouwen bijvoorbeeld of kleine kinderen.
Zie je die op een terras zitten, ga daar dan niet naast zitten als er plek genoeg is.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:56

Ts ik wil je feliciteren met je zwangerschap! Probeer je moeder te vertellen hoe jou gevoel erbij is.

Vind sommige wel doordraaien in de rook discussie, conclusies die gebaseerd zijn op onderzoeken waarvan volgens mij niemand weet of het klopt. De zorgpremie die opgeschroefd moet worden van rokers. Ik ben een roker en nooit te vinden bij dokter of wat dan ook, betaal me scheel dus als ik dan later door roken toch nog ziek word heb ik alle kosten zelf al betaald. Mijn niet rokende buurvrouw van 32 die werkelijk om alles bij de dokter zit omdat ze volgens zichzelf van alles mankeerd is voor het zorgstelsel duurder dan ik op dit moment.

Ik word dood ziek van mensen die zo verschrikkelijk moeilijk doen, let op jezelf en ga in een grot zitten. Wel opletten dat het een rookvrije grot is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:56

Weet je...Het is nooit goed. Nu roken binnen niet meer mag (openbare gelegenheden) en alleen op bepaalde plekken buiten (zoals station) wordt de grens steeds verder gelegd en als roken straks is uitgebannen komen er weer andere hetzes voor in de plaats en je uiteindelijk door middel van nog meer regels, wetten, verboden etc helemaal niets meer kan en mag. Ik geloof niet in uitbannen, wel in bewustwording (wat je niet af kan dwingen en eisen door een agressieve houding aan te nemen). Er gaan steeds minder mensen roken dus dat is alleen maar goed, maar het moet niet als een soort ebola gezien worden waar we panisch op reageren en rokers als paria's gaan zien. Volgens mij streef je dan je doel voorbij.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:58

nelis schreef:
Palmera schreef:

Straks mag je dus in feite niet meer in je eigen tuin roken en alleen binnen roken als je een filtersysteem hebt.

Ik denk als we het over meeroken in de buitenlucht hebben we beter actief naar de lucht/milieuverontreiniging moeten kijken en niet zozeer naar de beruchte stinkstokjes

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:59

nelis schreef:
Palmera schreef:

Begrijp me niet verkeerd, met overal bedoel ik publieke ruimtes waar zo'n 20 jaar geleden nog gerookt mocht worden. Treincoupés, restaurants, wachthokjes, etc. In 20 jaar heeft de antirook lobby veel bereikt. Dat wilde ik ermee zeggen. ;)

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de buitenlucht van iedereen is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 14:04

Jongens, ik heb een mod dit topic gemeld. De discussie die er nu gaande is is totaal niet relevant aan mijn vraag. Bedankt voor degenen die wél mij advies hebben gegeven omtrent het aankaarten. Dat was echt even het zetje wat ik nodig had om het ook daadwerkelijk te doen.