Last van gewrichten en heel moe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:06

Opsturen naar Duitsland doen ze nooit, als je dat wilt moet je het zelf laten doen of via een alternatieve arts. (maar dat zou ik pas doen als verder nergens iets uit komt, omdat het natuurlijk behoorlijk duur is) Dat Nederlandse testen verbeteren kan best waar zijn, maar ze zijn nog steeds heel onbetrouwbaar. Ze halen zo'n 20% eruit dus dat zegt helemaal niks als het negatief is. En doordat ze inderdaad op antistoffen testen kunnen artsen gewoon beweren dat het over is, in Nederland kun je geen bewijs krijgen of het actief is of niet.

Gianti

Re: Last van gewrichten en heel moe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:55

Ik ga dit ook even volgen.. Klinkt behoorlijk bekend nml :(

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 22:35

Mioux schreef:
is er al meer nieuws ?

Ik ben op meerdere dingen getest. Dat was allemaal goed verder, alleen de resultaten van lyme zijn nog niet binnen. Daar moet ik van de week nog voor terug bellen.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 19:01

Vandaag was eindelijk het resultaat van de test binnen. Het is negatief. De huisarts is op vakantie, dus ik ben volgende week de eerste wanneer hij terugkomt, want nu weet ik nog niet wat het is :\

Merk wel dat ik steeds meer last van andere dingen begin te krijgen. Zo verlies ik vaak mijn evenwicht. Ik val niet om, maar wel steeds bijna. Ik kan niets onthouden, haal woorden/ letters door elkaar of ik kom helemaal niet op het woord.

Ik zal volgende week vragen hoe en wat aan de huisarts, want ik kan eigenlijk niet iets anders vinden waar al deze klachten bij passen...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:03

Heb jij ook dat het soms lijkt alsof je zicht vertraagt is? Of door je been zakt?

Want klinkt zo eng gelijk wat we hebben.. woorden door 3lkaar halen etc

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:10

Jij hebt, na vijf weken injecties met B12, een waarde van 177? Voordat je verder gaat met lyme, zou ik toch echt eerst zorgen dat dit grondig opgepakt word. Die B12 waarde is dusdanig laag en al je klachten passen erbij. Dat je tintelende handen had die wegtrokken met de injecties, betekend dat het echt te laag is geweest. En tenzij je strikt veganist bent, zit er in ons voedsel meer dan genoeg B12. Bovendien heeft je lever normaal gesproken een voorraad voor jaren....

Ik zou dus zeggen, eerst dat oppakken.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:12

Is je ACE waarde al eens getest? Ik heb een autoimuunziekte die vergelijkbare klachten geeft.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 19:13

Gianti schreef:
Heb jij ook dat het soms lijkt alsof je zicht vertraagt is? Of door je been zakt?

Want klinkt zo eng gelijk wat we hebben.. woorden door 3lkaar halen etc

Moet zeggen dat ik vrijwel geen last heb van mijn zicht.
Ik zak heel soms door een been, maar meestal sta ik gewoon stil en moet ik echt verstappen om te voorkomen dat ik omval

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 20:10

Siersma schreef:
Is je ACE waarde al eens getest? Ik heb een autoimuunziekte die vergelijkbare klachten geeft.

Voor zover ik weet niet. Want heet het ook zo op het uitslag formulier?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:42

Geen idee hoe het op de uitslaglijst staat. Aanvraagnaam is sowieso wel ACE. Miss ook eens navragen.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 21:34

Als ik er op zoek, dan kom ik uit op sarcoïdose. Klopt dat? Want ik word er niet wijzer van.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:47

Ja klopt. Dat heb ik en er komen veel klachten over een. Vermoeidheid, pijn in spieren en gewrichten, niet op woorden kunnen komen. Er zijn heel veel verschillende klachten. Is een optie om te laten prikken.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 01:35

Als ik jou was zou ik ook goed kijken naar je B12, vergis je niet in de (neurologische) klachten die je daarvan kunt hebben.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 02:41

Murthul schreef:
Als ik jou was zou ik ook goed kijken naar je B12, vergis je niet in de (neurologische) klachten die je daarvan kunt hebben.

Maar daar heb ik toen injecties voor gehad en slik sindsdien vitamine b12. Dus dat zou geen problemen meer moeten veroorzaken.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 02:51

Als je b12 niet goed opneemt neem je de tabletten die je slikt ook niet goed op. Nogmaals even prikken op je (actieve) waarde is dus verstandig, grote kans dat die niet goed is. :n
Als je b12 niet goed opneemt zit je voor de rest van je leven vast aan injecties, er zijn wel fabrikanten die beweren dat hun b12 wel goed opgenomen kan worden, maar dat is vaak niet het geval. Even weer laten controleren kan in elk geval zeker geen kwaad.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 03:01

Murthul schreef:
Als je b12 niet goed opneemt neem je de tabletten die je slikt ook niet goed op. Nogmaals even prikken op je (actieve) waarde is dus verstandig, grote kans dat die niet goed is. :n
Als je b12 niet goed opneemt zit je voor de rest van je leven vast aan injecties, er zijn wel fabrikanten die beweren dat hun b12 wel goed opgenomen kan worden, maar dat is vaak niet het geval. Even weer laten controleren kan in elk geval zeker geen kwaad.

Maar dat heb ik dus de vorige keer gevraagd. Ik neem het wel degeleijk op voor een deel, maar niet genoeg. Mijn waardes waren daarom laag-normaal. Die tabletten zijn 1000 microgram. Dat is zo een hoge concentratie, dat je het vanzelf door diffusie opneemt.

Ik zit daarom dus wel de rest van mijn leven vast aan tabletten, niet aan injecties.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 03:07

Ja dat kan best wezen, maar is er dan nog wel gecontroleerd hoe je waardes er inmiddels voorstaan? Door die injecties krijg je natuurlijk een enorme boost waardoor je waardes ook vals-positief worden, maar dan is de kans dus alsnog groot dat je waarde heel langzaam zakt. De voorraad in je lever is immers weer aangevuld door de injecties, dus daar kun je wel even op vooruit, maar ik gok zomaar dat je weer langzaam leeg zult lopen. Als ik jou was zou ik dus laten prikken op je actieve waarde, daar is op dit moment voor jou de interessantste info uit te halen. Daalt die alsnog langzaam dan weet je dat je smelttabletten toch niet voldoende zijn. Smelttabletten worden eigenlijk alleen geadviseerd aan veganisten die door gebrek aan b12 uit voedsel een tekort hebben opgelopen.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 03:16

Maar als mijn waardes (zeg twee maanden) goed zijn geweest, dan ljjkt het me toch dat ik dan klachtenvrij rond had moeten lopen? Of ben ik dan te naïef om te denken.dat het zo snel beter gaat? Want in de periode na die injecties heb ik geen verschil gemerkt, als het eigenlijk niet slechter ging

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 03:47

Zo snel gaat dat zeker niet nee, beginverergering is heel normaal, je voorraad word eerst aangevuld en daarna gaat het steeds een beetje beter, bij neurologische klachten kun je zelfs na 2 jaar nog verbetering merken. Maar op het moment dat je na 2 maanden stopt met de injecties en je voorraad dus weer langzaam leegloopt gaat t dus weer fout. Wat dat betreft word b12 nog best vaak onderschat. :j
Is je vit D ook gecontroleerd trouwens? Die 2 zie je vaak samen foutgaan.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 03:51

Ik heb dit topic even doorgelezen.

Waar het bij jou fout is gegaan is al de hele opstartdosis. Dit maakt of breekt de hele b12 behandeling. Bovendien had je niet zomaar op tabletten over mogen gaan. Maar had je injecties moeten blijven nemen. Zeker als je gedeeltelijk een opnameprobleem hebt.

Al je klachten passen er precies bij, zeker dat het van kwaad tot erger gaat en het niet op woorden komen.

Nu niet meer eigenwijs doen en roepen ja maar ik heb tabletten en het moet verholpen zijn.. Nee dus niet. Zoek even de website op van b12 tekort. Daar staat allen op en zorg inderdaad dat je actieve waarde gecontroleerd wordt. Begin dan aan de juiste! Opstartdosis en aan de hand daarvan zal je uiteindelijk aan je lijf voelen wanneer je het best geprikt kan worden. Pin je niet vast op bijv. 4 weken of 6 weken, als je wat meer stress hebt kan het zo zijn dat je eerder moet prikken!

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 03:54

Murthul schreef:
Zo snel gaat dat zeker niet nee, beginverergering is heel normaal, je voorraad word eerst aangevuld en daarna gaat het steeds een beetje beter, bij neurologische klachten kun je zelfs na 2 jaar nog verbetering merken. Maar op het moment dat je na 2 maanden stopt met de injecties en je voorraad dus weer langzaam leegloopt gaat t dus weer fout. Wat dat betreft word b12 nog best vaak onderschat. :j
Is je vit D ook gecontroleerd trouwens? Die 2 zie je vaak samen foutgaan.

Ja D was volgens mij nog binnen de waardes, maar wel aan de lage kant. Daarvoor was toen het advies om toch te proberen vaker naar buiten te gaan, de zon in.
En er was gezegd door de waarnemende arst dat vitamine D waarschijnlijk omhoog zou gaan als B12 ook omhoog zou gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:09

ierusju schreef:
Ja D was volgens mij nog binnen de waardes, maar wel aan de lage kant. Daarvoor was toen het advies om toch te proberen vaker naar buiten te gaan, de zon in.
En er was gezegd door de waarnemende arst dat vitamine D waarschijnlijk omhoog zou gaan als B12 ook omhoog zou gaan.

Vwb de vitamine D: die kun je alleen zelf aanmaken als de zonkracht 4 of hoger is. (Kijk 'szomers op de website van het KNMI.)
Om deze tijd van het jaar is zonkracht 1 of 2 normaal.
(Naar buiten gaan kan zin hebben, maar niet voor je vitamine D!!)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 10:28

Janneke2 schreef:
ierusju schreef:

Vwb de vitamine D: die kun je alleen zelf aanmaken als de zonkracht 4 of hoger is. (Kijk 'szomers op de website van het KNMI.)
Om deze tijd van het jaar is zonkracht 1 of 2 normaal.
(Naar buiten gaan kan zin hebben, maar niet voor je vitamine D!!)

Dat advies heb ik in mei gekregen, toen was het wel van toepassing.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:34

Hoe is vastgesteld dan dat je het wel opneemt?
En na injecties zijn je waardes in je bloed een tijd 'goed', maar dat zegt dan niks meer over de daadwerkelijke waarde B12 die bruikbaar is opgenomen én bovendien is na injecties de normale waarde niet meer van toepassing. Zodra je aan injecties gaat, moet je waarde namelijk boven de 1000 blijven, is hij daar boven geweest?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 10:47

Lalidan schreef:
Hoe is vastgesteld dan dat je het wel opneemt?
En na injecties zijn je waardes in je bloed een tijd 'goed', maar dat zegt dan niks meer over de daadwerkelijke waarde B12 die bruikbaar is opgenomen én bovendien is na injecties de normale waarde niet meer van toepassing. Zodra je aan injecties gaat, moet je waarde namelijk boven de 1000 blijven, is hij daar boven geweest?

Dat ik het van mezelf wel opneem, was omdat mijn waarde laag-normaal was. Uit m'n hoofd was het rond de 200.
Daarna is er niet meer naar gekeken.