Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Janneke2 schreef:Sannens schreef:
Dit vind ik juist geen slachtofferzin. Je als slachtoffer gedragen is bij mijn inziens ieder ander de schuld geven van jouw probleem in plaats van kijken wat je zelf kan veranderen. Ervoor zorgen dat jouw probleem ook het probleem van jouw naasten wordt, is bij mijn inziens juist geen oplossing van het probleem. Je krijgt misschien sneller begrip, wat verlichting kan geven. Maar je naasten express meetrekken in je problemen terwijl je ook professionele hulp kan ontvangen, vind ik minder fijn. Natuurlijk horen je naasten je te steunen, en ik heb ook het idee dat dat niet gebeurd bij de TS. Maar zoek dan juist naar de plekken waar je wel steun kan ontvangen (trek je eigen plan), vaak krijg je steun uit hoeken die je helemaal niet had verwacht.
Het wordt wat abstract.
Maar stel: man slaat vrouw.
Een vrouw dan aanraden om 'haar eigen problemen aan te pakken' en 'niet te proberen hem te veranderen' - nee.
(En dat is dus ook niet 'hem meetrekken in jouw probleem' - het is simpelweg fout gedrag aanpakken. Echtgenoten horen niet te meppen en ouders niet te verwaarlozen, kleineren of andere vormen van mishandeling toe te passen. )
Sannens schreef:Ik vind het slaan van een echtgenoot echt 100% iets anders dan het 'verwaarlozen door je ouders' wat je hier noemt.
. De gevolgen voor degene die de klappen krijgt hetzelfde. Citaat:Wat de TS beschrijft is misschien verwaarlozen, maar het is een verhaal van maar één kant.
Citaat:Plus, ze is daar weg en heeft nieuwe mensen waar ze bij inwoont. Misschien is het niet ideaal, maar je hebt weer een uitvalsbasis waar je verder kan.
Citaat:Als je door je man geslagen wordt is daar moeilijk wat aan te verdraaien, hij slaat of hij slaat niet. Wat onder verwaarlozen valt is ontzettend breed. Wij weten alleen wat de TS beschrijft.
Citaat:Daarbij is 'je eigen problemen aanpakken' ook best mogelijk bij een man die slaat. 'Je eigen problemen aanpakken' is verantwoordelijk zijn voor jezelf en het niet van anderen af te laten hangen. Aangifte doen van een man die slaat, of weggaan bij de man die slaat zijn dan stappen die je zelf kan maken, ook al zijn ze nog zo zwaar/moeilijk. Maar dit is natuurlijk wel een beetje offtopic.
We hebben punten waar we het met elkaar eens zijn, maar het misschien anders verwoorden en punten waar onze meningen misschien niet gelijk zijn.