Wat vind jij van ivf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:16

En de mensen zoals mara82 zijn de reden dat ik dus niet in discussie ga. Jij bent er blij mee prima ! Ik denk er anders over accepteer dat dan ook gewoon. Ik plaats ook geen kotsen poppetje bij iemand die voor is. En stel dat er iemand in mijn omgeving niet zwanger kan worden of wel word dmv ivf ben ik natuurlijk hartstikke blij voor diegene. Dus bij deze laat mij in mijn waarde. Het is mijn mening en daarmee klaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:16

little_birdy schreef:
Ik vind het jammer dat het bestaat.
Je kunt waarschijnlijk niet voor niets niet zwanger worden.
Survival of the fittest.
Plus de wereld is nu al te vol.
Is het dan juist niet goed dat de natuur alles op deze manier filtert?
Ik geloof dat als het niet had bestaan de wereld een stuk minder vol en sterker zou zijn.

Dit is natuurlijk mijn mening en geen feit ;)

Ik weet van vrouwen die door medicijnen van hun moeder (via de baarmoeder) verminderd/onvruchtbaar zijn.

Er zijn ook genoeg mensen die wel kinderen krijgen (die van zodanig laag niveau zijn) die zelf amper tot 10 kunnen tellen... die zouden dus wel in jouw ogen kinderen mogen krijgen omdat zij dus "sterker" zouden zijn.
Ook zou jij geen kinderen bij te vroeg geboren in de couveuse doen en geen levensreddende operaties uitvoeren bij aangeboren afwijkingen?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:17

Daks schreef:
Dan zou ik gaan voor KI (donor)of adoptie.

Oké deze snap ik niet zo. Vind je KI dan ook niet onnatuurlijk, aangezien je vindt dat de natuur zijn gang moet gaan? Waarom is KI voor jou 'natuurlijker' dan IVF, terwijl daarbij allebei de ouders ook echt de biologische ouders kunnen zijn?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:18

vuurneon schreef:
Kraamhulp heeft al een eigen bijdrage... Kraampakket is er ook al uitgehaald en als je in het ziekenhuis wilt bevallen zonder medische indicatie mag je ook zelf deels betalen.

Tenzij je aanvullend bent verzekerd. Daarnaast kiest het overgrote deel al voor een aanvullende verzekering waar dat in zit op het moment dat ze aan de kinderwens gehoor willen geven. Dus maakt het weinig uit.

Als ik niet werk, betaal ik ook niet mee aan iemands pensioen en betaald ook niemand mee aan mijn pensioen :+ chemo kan levensreddend zijn, ivf niet.

Eigen bijdrage ja maar waar komt rest vandaan denk je?

Mensen die niet werken zonder medische achtergrond zijn imo sowieso verkeerd bezig, die teren toch sowieso op iemands anders zijn zak? Want wie denk je dat er betaalt voor de uitkeringen en de bijstand?

Ik betaal nu ook vrolijk mee voor het pensioen van jouw ouders bijvoorbeeld terwijl er voor ons straks niets meer over is.

Theoretisch gezien, wat zou het mij kunnen schelen dat iemand uit Appelscha die ik niet ken de chemo niet kan betalen? Dat lichaam is dan toch ook niet geschikt om verder te leven. Kromme redenatie...

Iedereen betaalt mee voor zorg etc waar je zelf gebruik van maakt. Dat is de zorgstaat waar we in leven. Wil je dat niet, dan moet je anders politiek gaan stemmen ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 13-04-15 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mara82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:19

Wendy schreef:
Mara82 schreef:
Ik ben eigenlijk gewoon beetje sprakeloos wat ik lees van mensen die tegen zijn...

En ja... Soms sta ik op een punt om te stoppen... Maar wetende dat ik nog 1 punctie heb wil ik toch die graag benutten.... Me laatste kans dat ze me kunnen helpen! Dat laat je toch niet schieten??
Ook al is het heeel zwaar, pijnlijk zowel lichaamelijk als geestelijk! Maar wil later niet het gevoel en spijt hebben dat ik de laatste poging niet gedaan heb.

En over vergoeden.. We betalen met zijn alle zat aan dingen waar je oom kunt afvragen of dat wel reëel is...

Met het risico dat je dit verkeerd opvat: dat mensen op iets tegen zijn, betekent nog niet dat jou persoonlijk aanvallen op jouw keuze. Zoveel mensen, zoveel meningen. Is echt niet persoonlijk.

Nee dat snap ik,

Maar vraag me echt werkelijk waar of die gene ook echt weet en door heeft hoeveel pijn je er mee doet door dit zo tezeggen.. Tuurlijk eerlijk ieder zijn mening of tie in z'n situatie zou gaan voor ivf...maar om nou tezeggen dat de natuur in grijpt... Je lichaam zal het wel niet kunnen etc....

Totdat ze er zelf ooit voor staan.... Dan zal ik ze nog weleens willen spreken! :j

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:20

Samiyah schreef:
Ik ben er niet perse tegen, maar vraag me soms wel af 'waarom ga je zo ver?' Ik snap best dat je een diepgewortelde kinderwens kan hebben en als een IVF behandeling kan helpen, super. Fijn dat het er is.

Maar zoals ik hierboven lees... Zo ver gaan dat je je eigen gezondheid in gevaar brengt, jarenlang ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Waarschijnlijk zal het ook een enorme aanslag op je relatie zijn. Dan heb ik zoiets van: misschien kan je beter accepteren dat het er niet inzit.

Ik denk trouwens niet dat je een kinderwens moet hebben om te snappen dat het heel pijnlijk is om te accepteren dat je kinderwens niet vervuld wordt. Als je een beetje empathisch vermogen hebt snap je dat heus wel.

Dat denk ik niet...

Jildau

Ohja adoptie is inderdaad een goede oplossing. Enig idee wat daar allemaal achter schuilt? Kindjes verkopen goed hoor en daar wordt enorm misbruik van gemaakt.

Ik ben overigens helemaal voor IVF en snap niet hoe mensen tegen kunnen zijn.

xxrossiexx

Ik ben altijd voor ivf geweest, maar wel im de juiste setting.
gisteren in het nieuws: 65 jarige vrouw zwanger van vierling.... dankzij ivf.
kijk daar ben ik zo tegen, mevrouw kon zelf niet meer zwanger worden dus met een donoreicel en donorzaadcel en ivf is ze alsnog zwanger van een vierling. (Ze heeft al 13 kinderen) De wereld moet niet gekker worden.

vuurneon

KI is natuurlijk geen vergelijk met IVF, KI kun je gewoon thuis doen zonder enige medische ondersteuning of medicatie en er zijn geen kosten aan verboden behalve voor jezelf. Een spuitje haal je voor 50 cent bij de apotheek.

Daks

KI vind ik zeker onnatuurlijk.
Maar wel gezond. Het is namelijk 2 gezonde lichamen samen brengen.

Maar een cel(ei-zaad) zich voort laten planten omdat het lichaam waar het in thuishoort nee zegt vind ik teveel ingrijpen.

Geen feit maar een mening.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:21

Sees schreef:
Samiyah schreef:
Ik ben er niet perse tegen, maar vraag me soms wel af 'waarom ga je zo ver?' Ik snap best dat je een diepgewortelde kinderwens kan hebben en als een IVF behandeling kan helpen, super. Fijn dat het er is.

Maar zoals ik hierboven lees... Zo ver gaan dat je je eigen gezondheid in gevaar brengt, jarenlang ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Waarschijnlijk zal het ook een enorme aanslag op je relatie zijn. Dan heb ik zoiets van: misschien kan je beter accepteren dat het er niet inzit.

Ik denk trouwens niet dat je een kinderwens moet hebben om te snappen dat het heel pijnlijk is om te accepteren dat je kinderwens niet vervuld wordt. Als je een beetje empathisch vermogen hebt snap je dat heus wel.

Dat denk ik niet...

Wat denk je niet?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:21

Palmera schreef:
Klopt. Maar aow lopen we vroeg of laat allemaal tegenaan. En zo zijn er zat dingen. Ivf is echter minder voorkomend maar wel gelijk heel duur.

Hoe kan het in onze zorgstaat zo zijn dat ivf vergoed word, voor diegenen die dat nodig hebben, maar dat de bejaardenzorg daalt naar een niveau naar beneden alle peil?

De kans dat heel bokt bejaardenzorg nodig heeft later is groter dan de kans dat heel bokt ivf nodig heeft. En dat stoort mij. Kleine doch dure doelgroep wordt vergoed, maar grote ook dure en zeer noodzakelijke doelgroep zit op een belabberd bezuinigings niveau.

Tja, dan zul je daar je politieke keuzes op aan moeten passen denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:22

Sees schreef:
vuurneon schreef:
Kraamhulp heeft al een eigen bijdrage... Kraampakket is er ook al uitgehaald en als je in het ziekenhuis wilt bevallen zonder medische indicatie mag je ook zelf deels betalen.

Tenzij je aanvullend bent verzekerd. Daarnaast kiest het overgrote deel al voor een aanvullende verzekering waar dat in zit op het moment dat ze aan de kinderwens gehoor willen geven. Dus maakt het weinig uit.

Als ik niet werk, betaal ik ook niet mee aan iemands pensioen en betaald ook niemand mee aan mijn pensioen :+ chemo kan levensreddend zijn, ivf niet.

Eigen bijdrage ja maar waar komt rest vandaan denk je?

Mensen die niet werken zonder medische achtergrond zijn imo sowieso verkeerd bezig, die teren toch sowieso op iemands anders zijn zak? Want wie denk je dat er betaald voor de uitkeringen en de bijstand?

Ik betaal nu ook vrolijk mee voor het pensioen van jouw ouders bijvoorbeeld terwijl er voor ons straks niets meer over is.

Theoretisch gezien, wat zou het mij kunnen schelen dat iemand uit Appelscha die ik niet ken de chemo niet kan betalen? Dat lichaam is dan toch ook niet geschikt om verder te leven. Kromme redenatie...

Iedereen betaalt mee voor zorg etc waar je zelf gebruik van maakt. Dat is de zorgstaat waar we in leven. Wil je dat niet, dan moet je anders politiek gaan stemmen ;).

Maar ik heb het er ook niet over om het uit de verzekering te halen :')
Alleen te verplaatsen net zoals fysio en tandarts naar aanvullend. Ik heb ook aanvullend verzekerd en betaal vrolijk mee aan de kroon van Pietje of de fysio van een bokker. Ik heb daar niets tegen :')
Maar ik vind het geen plek voor in de basis :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-04-15 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Samiyah schreef:
Wat denk je niet?

Oh sorry "D dat je geen kinderwens hoeft te hebben om het te begrijpen. Daar ben ik het absoluut niet mee eens...

dromertje2

Daks schreef:

Maar een cel(ei-zaad) zich voort laten planten omdat het lichaam waar het in thuishoort nee zegt vind ik teveel ingrijpen.

Maar wie zegt dat de eicel en zaadcel slecht zijn en niet gezond? Er kan toch ook gewoon iets mis zijn in de geleiding? K zeg zo maar iets bv de zaadleider is geblokkeerd :)* ?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:23

Brainless schreef:
little_birdy schreef:
Ik vind het jammer dat het bestaat.
Je kunt waarschijnlijk niet voor niets niet zwanger worden.
Survival of the fittest.
Plus de wereld is nu al te vol.
Is het dan juist niet goed dat de natuur alles op deze manier filtert?
Ik geloof dat als het niet had bestaan de wereld een stuk minder vol en sterker zou zijn.

Dit is natuurlijk mijn mening en geen feit ;)

Ik weet van vrouwen die door medicijnen van hun moeder (via de baarmoeder) verminderd/onvruchtbaar zijn.

Er zijn ook genoeg mensen die wel kinderen krijgen (die van zodanig laag niveau zijn) die zelf amper tot 10 kunnen tellen... die zouden dus wel in jouw ogen kinderen mogen krijgen omdat zij dus "sterker" zouden zijn.
Ook zou jij geen kinderen bij te vroeg geboren in de couveuse doen en geen levensreddende operaties uitvoeren bij aangeboren afwijkingen?

Zoals ik eerder zei hen geen zin in discussie. Er worden allemaal dingen ingehaald die er niks mee te maken hebben . Niemand gaat een te vroeg geboren kind gewoon dood laten gaan . Heeft er ook niks mee te maken

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:24

antje_vip schreef:
SteffiiY schreef:
Er zijn namelijk ook vrouwen/mannen die eerst wel vruchtbaar zijn maar later onvruchtbaar worden.

Dan ben je dus niet meer in staat om een kind te krijgen, je lichaam beslist dit vast niet voor niks.

Daks schreef:
Rebeccatjuh daar ga ik wel even over reageren, ik persoonlijk wil weinig tot geen levensreddende hulp.
Ik sta daar heel nuchter in. Klaar is klaar. En ja ik snap wel dat andere er volledig voor gaan maar niks voor mij.

Ik ook :j

Dus..(bijvoorveeld) Dat ik als man een ongeluk heb gehad, dat betekebt dat mijn lichaam beslist heeft dat ik dat ongeluk moest krijgen en daardoor verminderd vruchtbaar ben...

Goed verhaal.. Vertel me meer.. :j

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:24

Daks schreef:

Bedankt voor je uitleg. Dat brengt me tot de volgende vraag...zijn twee mensen die wel op de 'natuurlijke' manier kinderen kunnen krijgen dan gezonder dan mensen die IVF nodig hebben om ouders te worden? Is dat een graadmeter om de gezondheid van het lichaam dat IVF nodig heeft, en de mate van 'goede/gezonde' genen die het doorgeeft, te kunnen aflezen? Als je IVF nodig hebt om zwanger te worden, kan je daaruit de conclusie trekken dat dit een teken van de natuur is, omdat je genen niet goed genoeg zijn of niet gezond/sterk genoeg zijn om door te geven?
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 13-04-15 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:25

antje_vip schreef:
Een gevoelig onderwerp: ivf. Het kunstmatig maken van een baby. Hoe denk jij hierover?

Mijn mening: niet doen. Ik vind het jammer dat ivf bestaat. Berust je erin dat je geen kind kan krijgen. Je lichaam is er blijkbaar niet geschikt voor. Waarom koste wat kost op een niet normale manier zwanger worden?

Ik ben benieuwd of meer mensen dit zo zien, en naar andere meningen.

Discussies zijn leuk, maar respecteer elkaars mening! :)

Interessante discussie :j

Ik vind het voor vrouwen met een enorme kinderwens erg goed dat ivf/icsi bestaat!
Maar, zelf zou ik er geen gebruik van maken…

Ik ben zelf het begin traject van icsi ingegaan omdat ik niet/nauwelijks vruchtbaar ben…
Maar al vrij snel zei alles in mij… nee dit is niet wat ik wil.
Ik wil niet klinisch een baby creëren… ik had heel graag natuurlijk zwanger willen worden.
Maar helaas dat zit er voor mij niet in.. en ik denk dus zelf ook.. dat zal een reden hebben…

Heeft even geduurd dat ik daarin berusting kon vinden, maar inmiddels genieten mijn vriend en ik van alle dingen die we nu kunnen doen juist doordat we samen geen kinderen hebben.

Sunnda

en de tegenstanders zijn allemaal voor adoptie..geen benul hebbende van de enorme problemen en kosten die daar achter schuil zitten. En dan heb ik het niet over de adoptie zelf,maar over wat er volgt als het kind opgroeit..

Samiyah

Sees schreef:
Samiyah schreef:
Wat denk je niet?

Oh sorry "D dat je geen kinderwens hoeft te hebben om het te begrijpen. Daar ben ik het absoluut niet mee eens...

Leg uit? :)

Persoonlijk heb ik (nog) geen sterke kinderwens, maar kan me echt wel voorstellen hoe erg het is als je moet accepteren dat je kinderloos verder moet na talloze pogingen. Ook snap ik dat een kinderwens zo diep kan zitten dat je ook alles er voor over hebt. Ik snap niet waarom je perse iets meegemaakt moet hebben om je te kunnen inleven.

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:26

Ik ben van mening dat het goed is dat er iets als IVF bestaat. Niet, omdat ik vind dat elke kinderwens MOET ontpoppen in een gelukkig gezinsleven met een of meerdere kinderen. Wel, omdat ik van mening ben dat er alles gedaan moet worden aan het waarmaken van een wens.

Het verhaal als je niet natuurlijk zwanger wordt is dit een teken van je lichaam ben ik het totaal mee oneens. Ik ken meerdere gezinnen waarbij de eerste na veel pijn en moeite met IVF gelukt is en waar vervolgens nummer twee (drie, vier) zonder enige problemen natuurlijk zijn blijven plakken bij mama en gezond en wel ter wereld zijn gekomen.

Ik heb misschien makkelijk praten, aangezien onze spruit een klein verrassingspakketje is wat niet op de planning stond. Mijn lichaam was er dus duidelijk klaar voor, maar ik denk niet dat ik meer of minder klaar ben voor het moederschap dan een IVF/ICSI/IUI mama.

Daarnaast belicht dit topic vooral de kant van de vrouw, maar wat als inderdaad blijkt dat "het probleem" bij de partner ligt. Maar even een andere partner zoeken omdat mijn broedhok wel werkt alleen zijn zwemmers niet doen wat ze moeten doen? Of dan maar kiezen voor een (anonieme) donor, waarbij het kind dus ook nooit echt 100% van jullie samen zal zijn. Ik denk dat ik als vrouw er niet in zou kunnen berusten een kind te adopteren in de wetenschap dat ik wel een kind zou kunnen dragen en baren. Juist voor deze mensen is IVF een prachtige uitkomst.

nine1987

Little birdy, als je geen zin in discussie hebt, moet je je er om te beginnen niet eens in mengen..

Balou_k

IVF is met tijd en wijlen een veelbesproken onderwerp, het is daarnaast ook een erg gevoelig onderwerp en ieder mag hier natuurlijk zijn of haar eigen mening over hebben. Ik vind echter wel dat hier ‘voorzichtig’ over gesproken moet worden, omdat dit juist een gevoelig onderwerp ‘kan’ zijn.

Ik vind IVF in sommige opzichten een goed iets, maar ik vind aan de andere kant ook niet dat ieder mens een kind moet krijgen. Nu zijn er echter genoeg wel goed vruchtbare mannen en vrouwen die geen kinderen nemen dus dat houdt elkaar wel redelijk in balans.
Ik vind echter niet dat homo seksuele hier gebruik van mogen of moeten maken, het is een erg dure bedoeling en ik betaal hier graag aan mee met mijn belasting geld als dit voor slecht vruchtbare personen is, maar niet voor homo seksuele waarbij er tal van andere opties zijn. Uiteraard mogen deze mensen van mij wel een dergelijke behandeling, maar dan wel volledig uit eigen zak.
natuur

nine1987

Re: Wat vind jij van ivf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:27

Balou k, you serious???!!????