Hoogbegaafd (en HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunneva

Re: Hoogbegaafd (en HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:40

Oef wat een herkenning hier! Ik ben zelf niet hoogbegaafd getest of weet ik wat en heb vandaag pas de diagnose hooggevoelig gekregen. Maar het komt me allemaal zo bekent voor. Het al kunnen lezen op jonge leeftijd (in twee talen), het makkelijke tienen halen op de basisschool, het gepest worden omdat je andere ideeën hebt en een "boekenwurm" bent...

De klap in je gezicht als je de Franse woordjes moet leren, het gebrek aan motivatie en hoort dat getallen omdraaien er echt bij?! Er is altijd gedacht dag ik dyscalculie heb; kan ook slecht klokkijken etc. Maar misschien hangt dit wel samen (comorbiditeit perhaps).

Ik kan slecht tegen kritiek van anderen, heb net een topic geopend op bokt met een onderzoekje dat mensen moeten invullen. Ik geef toe, de vraagstelling was krom maar volgens bokt deugd het hele onderzoek niet en dat maakte me letterlijk verdrietig en gestrest ondanks dat ik zelf beter weet...

Discussiëren is geweldig! Mijn opa is hoogbegaafd en ik houd ervan om met hem discussies te hebben over diepe zaken als geloof. Mede door mij is hij bij de kerk weggegaan en hij heeft op zijn beurt mij weer heel anders naar dingen laten kijken.

Nou goed, genoeg over mij.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:44

Ik kan me ook zooo herkennen!
Met iemand praten en vervolgens niet meer luisteren omdat er iets door je hoofd schiet wat je aandacht trekt waardoor je het gesprek niet meer volgt
Inderdaad soms dat ik anderen ook niet snap, dat ik van sommige dingen echt niet kan begrijpen dat hun dat niet zien
En inderdaad niet willen werken/leren voor iets wat mij absoluut niet aan staat, dat resulteerde in een O op geschiedenis voor motivatie :') Als ik eenmaal niet wil werken of leren krijg je me ook niet zo ver om dat te doen, als ik dat echt niet wil doen doe ik het ook gewoon niet.
Ik heb het trouwens wel voor elkaar gekregen om op geschiedenis de 3 jaar die ik het had het af te ronden met een 5,5 precies, elk jaar weer :')

Plannen ben ik zelf verschrikkelijk in, of nouja het er aan houden is ook een punt. Als (belangrijkere) dingen niet zo gaan als gepland dan kan ik wel flink overstuur raken. We moesten met kamp in de derde klas 1 dag eerder weg omdat het echt enorm waaide en de tenten weg waaiden, dat vond ik zacht uitgedrukt niet erg leuk.

Sunneva dat klinkt echt geweldig zo met je opa!
Zelf wist ik ook niet dat dat getallen omdraaien wel eens bij HB zou kunnen horen maar blijkbaar komt het wel vaak voor zo te lezen :')

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:45

Oohjaa plannen is ook een ramp bij mij! En inderdaad, de kleine uitstapjes in je hoofd die je het gesprek doen verliezen.

Och wat konden mijn ouders kwaad worden als ik weereens "stond te dromen" :')

En mijn opa is inderdaad geweldig en jammer genoeg ook te vaak onbegrepen door de rest van de wereld...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:56

@Upendo: Ik zie dat steken laten vallen niet zo letterlijk en ik kijk ze er niet op aan en natuurlijk heeft het mij gemaakt tot wie ik ben, maar ik kan het niet laten om erover na te denken hoe het was geweest als mijn broer en zusje niet zoveel aandacht hadden gevraagd en er meer ruimte was geweest om mijn eigenaardigheden te zien en daar iets mee te doen. Het lijkt allemaal zoveel lastiger als je het allemaal zelf moet regelen.
Wat betreft die tissuedoos, ik weet niet of je daar zo jaloers op moet zijn. Het is iets wat me overkomt, maar waar ik geen controle over heb. Ook op momenten dat het eigenlijk niet zo gepast is. En tegelijkertijd sluit ik me helemaal af voor mijn omgeving. Ik vermijd oogcontact, maak geen praatje en reageer heel kortaf als er gevraagd wordt wat er aan de hand is.

Ik ben er nog niet aan toegekomen om alles door te lezen en dat zal vanavond ook wel niet meer lukken. We krijgen onverwacht mensen over de vloer die willen praten en daarvoor kan ik niet met mijn hoofd in dit topic zitten. Ik moet helder zijn en niet vervuild door emoties.

Plannen kan ik trouwens als de beste! Het uitvoeren van een planning daarentegen.......

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:59

Heb best even getwijfeld om te reageren. Ik herken mij wel en niet in het verhaal. Ik denk niet hoogbegaafd te zijn, dom ook zeker niet. Ben altijd wel gemotiveerd geweest op school om wat te leren. Wel vaak als een van de eersten klaar met opdrachten en vond de extra opdrachten leuk om te doen. Heb wel erg veel problemen gehad vanaf de middelbare school met leren. Niet dat het me niet interesseerde maar ik kreeg het gewoon niet in mijn hoofd. Dit maakt dat ik met een cito van 548 op gymnasium ben begonnen en naar havo ben gegaan en dat diploma nu heb. Ook hbo opleidingen zijn teveel voor mij en daar ben ik dus inmiddels ook mee gestopt. Heb mij vooral op het hbo totaal niet begrepen gevoeld altijd. Zo kan dat ook op verjaardagen voelen. Vaak loopt ook mijn hoofd over van gedachten en weet ik tig dingen in een dag te drukken waarin mijn planning compleet in de soep loopt. Emoties en gevoel komen bij mij harder binnen dan bij een ander. Hiermee heb ik als kind nog aardig moeite gehad, nu kan ik er wel tegen.
Met dit alles denk ik dus misschien heeel ietsje in het plaatje hoogbegaafdheid te passen maar het grootste probleem is denk ik hsp.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:58

Ik zie dat veel mensen over zichzelf vertellen.
Mijn ouders zijn allebei laagopgeleid (timmerman en huishoudschool), maar ze zijn niet dom.
één van mijn oma's was wel heel slim.
Broertje vmbo-k en zusje via mavo en mbo nu op hbo.
Weinig hulp /steun van huis uit.
Ben zelf 27 en heb een fulltime baan.

bobje26 schreef:
natgeographic en discovery

Oh check :+ en nog steeds.

Concentratieboog -> groot vs niet bestaand

Uitgebreid reageren op een topic als dit (wat ik interessant vind) is geen probleem

Plannen -> een planning maken is easy maar dan....

Onthouden jullie ook 'nutteloze feitjes'?
Bijvoorbeeld dat bij een nies het snot met wel 150 km/uur naar buiten kan komen oid.
Echt van die info waar niemand op zit te wachten.
Na een paar rondjes triviant of 30 Seconds kan ik zo bijpassende vragen/antwoorden opdreunen die ook op zo'n kaartje staan. Echt zonde van het spel en waarom moet ik dat onthouden?

Ook merk ik dat ik graag nog meer wil leren (over van alles). Dus ik doe cursussen zoals algebra, bodyworks en Java 101 via edx en futurelearn. Hebben mensen nog nuttige tips voor deze leerbehoefte / wordt dit herkend?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 00:05

Ik kan heeel goed nutteloze dingen onthouden ja :')
Ik wist zomaar het cijfer van een vriend van mij op zijn boektoets en hij kon niet meer herinneren dat hij dat eens had gezegd. Maar hij heeft hem herkanst maar dat cijfer weet ik dan weer niet.
Concentratie is inderdaad of enorm of niet aanwezig :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 00:25

Nutteloze feiten :j zeker weten, telefoonnummers van jaren terug en zo'n 30 huidige telefoonnummers van bekenden en instanties, pincodes van verschillende mensen, maar vraag me niet om achtenzeventig in cijfers op te schrijven want dat gaat fout.

Ik doe geen cursussen ofzo, maar leer wel makkelijk en snel als ik het echt heel boeiend of belangrijk vind.

Huishouden is een chaos en iets niet meteen doen betekent meestal vergeten en als iets in mijn (soort van) planning anders loopt ben ik meteen de weg kwijt.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 01:06

Nutteloze feiten klinken heel herkenbaar :P alsook het goed kunnen maken van een planning maar het niet uitvoeren.

Dorus dat afsluiten van de omgeving herken ik ook heel erg. Vooral als iemand iets doet of zegt waar ik me gekwetst door voel.

Er is trouwens haast niemand die weet dat ik hb ben. Denk dan toch van die anderen snappen dat niet, ze denken gewoon dat je dan niet moet leren en alles vanzelf gaat.

Ik vind ook dat er veel te weinig bekend is over hb. Ik heb een opleiding psychologie gedaan en heb daar in 3 jaar nooit iets gezien over hb.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 06:56

Luxorvalkje schreef:
Ik zie dat veel mensen over zichzelf vertellen.
Mijn ouders zijn allebei laagopgeleid (timmerman en huishoudschool), maar ze zijn niet dom.
één van mijn oma's was wel heel slim.
Broertje vmbo-k en zusje via mavo en mbo nu op hbo.
Weinig hulp /steun van huis uit.
Ben zelf 27 en heb een fulltime baan.

bobje26 schreef:
natgeographic en discovery

Oh check :+ en nog steeds.

Concentratieboog -> groot vs niet bestaand

Uitgebreid reageren op een topic als dit (wat ik interessant vind) is geen probleem

Plannen -> een planning maken is easy maar dan....

Onthouden jullie ook 'nutteloze feitjes'?
Bijvoorbeeld dat bij een nies het snot met wel 150 km/uur naar buiten kan komen oid.
Echt van die info waar niemand op zit te wachten.
Na een paar rondjes triviant of 30 Seconds kan ik zo bijpassende vragen/antwoorden opdreunen die ook op zo'n kaartje staan. Echt zonde van het spel en waarom moet ik dat onthouden?

Ook merk ik dat ik graag nog meer wil leren (over van alles). Dus ik doe cursussen zoals algebra, bodyworks en Java 101 via edx en futurelearn. Hebben mensen nog nuttige tips voor deze leerbehoefte / wordt dit herkend?

Herkenbaar. Vader mbo niv 3. Moeder huishoudschool. Zelf havo en vwo gedaan. Echter is moeder toch hb, maar door wat ze vroeger heeft meegemaakt (vanaf heel jong) geen hoger niveau gekund. Ze is echter totaal niet 'dom'. Als ik een vraag heb over de meest uiteenlopende zaken, kan ze me nog steeds antwoord geven waar ik wat mee kan. Soms moet ze er alleen even over nadenken en dan komt ze er op terug.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 07:52

Ts heb het hele topic nog niet doorgelezen maar je openingspost doet me nogmaals beseffen hoeveel geluk ik met m'n ouders heb gehad. Ook ik was alleen te porren voor dingen die me interesseerde en dat was best veel. Maar zag ik er de noodzaak niet van in deed ik het niet.
Doordat ik autodidact ben kan ik mezelf dingen aanleren. Echter ben ik ook dyslectisch waardoor mensen het niet altijd door hebben.
M'n moeder heeft altijd wel begrepen dat wanneer je mij met rust liet de beste resultaten vanzelf kwamen. Niet elke leraar wilde hier aan wat natuurlijk weer problemen gaf. Niet voor mij want ik ging gewoon weg of zocht een plekje bij de rector of congerge met de mededeling dat hij of zij vervelend deed en ik bij hun kwam werken.
Ondanks dat ik de capaciteit heb om op academisch nivo te werken is die interesse er totaal niet. Ik hou van met m'n handen te werken. Van m'n vrijheid. Als het mooi weer wordt wil ik daar ook van genieten. Wil ook tijd en ruimte hebben voor m'n andere interesses. Want er komt altijd wel weer iets boven borrelen wat m'n interesse wekt en waar ik me dan weer helemaal op kan storten. De materie helemaal eigen kan maken tot de volgende flow zich aan dient.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:42

Jennyj01 schreef:
Want er komt altijd wel weer iets boven borrelen wat m'n interesse wekt en waar ik me dan weer helemaal op kan storten. De materie helemaal eigen kan maken tot de volgende flow zich aan dient.

Ow ja, heel herkenbaar! Zo heb ik ook al heel wat interesses versleten.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:47

Ts ook ik herken dit. Ben niet geweest op hoogbegaafd, een redelijk terloopse iq test gaf iets in die richting aan.
Maar ik stel me altijd de vraag, klopt dat wel en stel ik me niet gewoon aan.

Nuja, wel leuk om de herkenning te lezen en hoe jullie er mee om gaan

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:04

Leuk om alle verhalen te lezen! Ik ben wel benieuwd, zijn er ook HSP/ HB'ers die fulltime op wo-niveau werken? Ik heb het idee dat dat vaak niet zo goed werkt. Ik heb ook bewust gekozen om na mijn wo bachelor te gaan werken in een hbo-functie, wel met doorgroeimogelijkheden, met 36 u per week en veel vrijheid zodat als het dan een keer een prachtige dag is oid ik ook lekker later kan beginnen/ eerder weg kan gaan/ een dagje vrij kan nemen. zijn alle HSP'ers ook echte buitenmensen hier? Ik ben vrijwilliger bij natuurmonumenten sinds kort zodat ik mijn kennis en creativiteit kan gaan inzetten voor de natuur:)

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:23

Die kleine nutteloze dingen onthouden herken ik ook, maar als ik dan boodschappen ga doen, ben ik al weer vergeten wat ik ook al weer moest hebben. Planningen zijn idd geen probleem en de uitvoer gaat ook goed, maar er moet niet ineens iets tussen komen, dan ben ik de weg kwijt.
Mijn ouders hebben hun school niet afgemaakt en zijn ook echt niet slim. Mijn zussen zijn ook de snuggerste niet. Al zijn mijn vader en jongste zusje wel van een wat normaler, gemiddeld niveau. Bij hen vind ik geen aansluiting en daarmee heb ik soms echt moeite. Gelukkig heb ik aan mijn man een goede uitlaatklep.

Hebben jullie dat ook, dat als je iemand iets ziet doen, daar je daar dan iets van moet zeggen? Voorbeeld, we heden ons eerst huis gekocht en ze waren aan het klussen. Ik had zo mijn eigen taken, maar wilde wel alles in de gaten houden. Dan zie je daar iemand iets maken en dan zie ik in mijn hoofd hoe het anders, beter en sneller kan. Dan moet ik dat gewoon zeggen, wordt alleen niet altijd gewaardeerd. ik weet het altijd beter.
Kanttekening, ik heb al die keren dus wel gelijk en dat hoor ik uiterlijk dan ook. Ze gaan het uiteindelijk toch proberen en dan blijkt het toch te werken

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:42

Ik weet niet of het onder nutteloos geschaard kan worden maar ik weet nog allemaal kleine triviale gebeurtenissen uit m'n jeugd. Echt toen ik 1,5 was enzo. Dat ik een knuffeltje kwijtraakte, dat we naar een feestje gingen van iemand waar de naam van klinkt als hutspot, dat we op balie 20, vertrekhal 3 moesten inchecken toen we naar Spanje gingen. Allemaal was ik erg jong toen. Als ze getriggerd worden door iets komen al die herinneringen erg correct boven :)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:54

@Sunneva Dat heb ik ook.

Details van gebeurtenissen van nu ook
(Ik drink ook geen alcohol dus na een feestje kunnen vrienden hun lol op)

En ik ken alle liedjes van series die ik vroeger keek nog uit mijn hoofd.

Ik heb wel moeite met he t onthouden van namen. :?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:07

upendo schreef:
Mag ik de kanttekening maken dat bij HB vaak een autisme spectrum stoornis of ADHD ook wordt misgediagnosticeerd.

Ik zocht vroeger ook altijd oudere mensen op en nog steeds voel ik me sneller 'verbonden' met ouderen. Tenzij het jongeren zijn die hoogbegaafd zijn want op de een of andere manier kan ik dan eindelijk die broodnodige 'diepte' in.
Al is het wel zo dat je "moet" leren om met "normale" mensen om te gaan. Nieuwe uitdaging. :D

Opnieuw zoveel herkenning hier, ik heb het ook altijd moeilijk gevonden om aansluiting te vinden bij leeftijdsgenoten... Nu heb ik gelukkig een leuke baan op een plek waar al mijn collega's net zoals ik zijn :')

Ik heb oorspronkelijk het stempeltje van zowel ADHD als Asperger gekregen, maar geen enkele diagnose dekte de volledige lading. Dit heeft tijdens mijn gehele schoolcarrière voor veel onbegrip gezorgd.

Dorus, dat afsluiten voor de omgeving is ook voor mij heel herkenbaar!

Nordique, het klopt dat er maar heel weinig bekend is over hoogbegaafdheid. Daardoor stoten we in het onderwijs en in de hulpverlening op veel onbegrip en is het als hb'er heel moeilijk om de juiste hulp en ondersteuning te krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:12

marion82 schreef:
Hebben jullie dat ook, dat als je iemand iets ziet doen, daar je daar dan iets van moet zeggen? Voorbeeld, we heden ons eerst huis gekocht en ze waren aan het klussen. Ik had zo mijn eigen taken, maar wilde wel alles in de gaten houden. Dan zie je daar iemand iets maken en dan zie ik in mijn hoofd hoe het anders, beter en sneller kan. Dan moet ik dat gewoon zeggen, wordt alleen niet altijd gewaardeerd. ik weet het altijd beter.
Kanttekening, ik heb al die keren dus wel gelijk en dat hoor ik uiterlijk dan ook. Ze gaan het uiteindelijk toch proberen en dan blijkt het toch te werken

Ja dit! Heel erg, en dan vraag ik altijd maar aan mijn moeder of ik het moet zeggen of niet. 9/10 keer kan ik het maar beter niet zeggen namelijk.

Dingen onthouden kan ik (helaas) ook erg goed. En onzin feitjes, ach mijn hoofd zit er vol mee haha. :')

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:14

Ja oh, dat maakt samenwerken voor mij ook zo moeilijk. Dan heb ik een beter idee en dan wordt dat gewoon niet begrepen ook. Ik kan daar zo slecht tegen; leg je iets uit, krijg je van die half lege glazige blikken. Waarna ze zeggen, nee ik vind het wel goed zo... -.-"

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:36

marion82 schreef:

Ontzettend herkenbaar!!
Ondanks dat je vaak gelijk hebt is men er zeker niet altijd blij mee.

En ook steeds de flow van interesses. Enorm diep er in duiken en dan is het weer "saai".

Cursussen, workshops, evenementen hulpverlener en aanvullende EHBO-cursussen voor sport en dance evenementen.
Op dit moment ben ik sinds een maandje bezig met de opleiding tot educatieve gids in een dierentuin.
Ik merk alweer dat veel van mijn vragen, dingen waar ik dus enthousiast van word en wil weten, erg diep gaan en de leraar-gidsen dat niet weten.

Daarnaast ben ik afgestudeerd in de veiligheidskunde.

Enorm brede interesse, en altijd wat en waarom willen weten.

Daarnaast kun je natuurlijk je hart ophalen in de paardensport en geniet ik van zadels checken en nauwkeurig kijken tijdens trainingen van anderen en aangeven wat er mist/anders kan.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:25

Ik ben absoluut geen natuur/buiten mens. Als het even kan blijf ik de hele dag binnen.

Kleine dingen uit mn jeugd kan ik ook nog wel onthouden ja. Een keer mn doekje vergeten in de trein, een keer met mn buurvriendin naar de macdonalds en ik weet nog wat voor shirt ik aan had, maar het kan komen omdat dat shirt zo mooi was alleen heel erg kriebelde :') Maar ook dingen waarvan ik achteraf ga denken dat had ik beter niet kunnen doen kunnen bij mij heeel lang blijven hangen en kan ik heel lang over piekeren, terwijl als het iets is met andere mensen die het voorval waarschijnlijk allang zijn vergeten.

Ik werk trouwens ook echt niet graag samen. Ik kan het wel, ik heb er ook geen problemen mee om het te doen maar als ik de mogelijkheid krijg om alleen te werken doe ik dat liever. Met name omdat ik heel snel met anderen bots en een enorme uitsteller ben ik dan gewoon niet het idee heb dat ik lekker mijn eigen gang kan gaan.

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:42

laraxXxemma schreef:
Kleine dingen uit mn jeugd kan ik ook nog wel onthouden ja. Een keer mn doekje vergeten in de trein, een keer met mn buurvriendin naar de macdonalds en ik weet nog wat voor shirt ik aan had, maar het kan komen omdat dat shirt zo mooi was alleen heel erg kriebelde :') Maar ook dingen waarvan ik achteraf ga denken dat had ik beter niet kunnen doen kunnen bij mij heeel lang blijven hangen en kan ik heel lang over piekeren, terwijl als het iets is met andere mensen die het voorval waarschijnlijk allang zijn vergeten.

Ik werk trouwens ook echt niet graag samen. Ik kan het wel, ik heb er ook geen problemen mee om het te doen maar als ik de mogelijkheid krijg om alleen te werken doe ik dat liever. Met name omdat ik heel snel met anderen bots en een enorme uitsteller ben ik dan gewoon niet het idee heb dat ik lekker mijn eigen gang kan gaan.

Allebei bij mij ook heel herkenbaar :j

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:41

Veel herkenbaar hier wat feitjes, on my way
Bsc heb ik gehaald, toen maar gestopt omdat de rest em toch niet ging worden, Dit lukte op basis van rekenen en goed opletten in de les, en thuis blijven wonen. ben ik HB, ik heb alleen het idee dat ik vierkant denkt en de rest van de wereld rond. Maar goed das ook gewoon beeld denken.
Als ik me ergens toe kan zetten is het mogelijk om in een kleine tijd enorm veel werk te verzetten, gelukkig zijn die momenten vrij schaars, daarna ben ik altijd enorm gefrustreerd.
O en verder noem ik me dialectisch, maar goed das alleen typen ik lees sneller dan ik kan praten.
Ondertussen er ook achter gekomen dat ik fors HSP ben, ik voel aan wat anderen denken en heb al door waar ze mee zitten.
Is hsp trouwens naar mijn mening een oorzaak van veel etiketjes, alleen kijkt niemand er naar.
Ondertussen heb ik een eigen zrogbroederij , met een aantal paarden,
Ik begeleid, geef les en kan mijn eigen gang gaan, en verdien er mijn inkomen mee. Dat gaat prima, en ondertussen leer je ook steeds meer.
En recent heb ik de geschiedenis ontdekt, dus wil ik alles over de plaatsen weten waar ik woon, en dan vooral met paarden en vechten, maar das toch veel, En voor mensen om je heen amper leuk meer overal ga ik kijken en weet je wel iets wat er was en waarom van 500 jaar terug.
En met rijden kom ik er achter dat er toch wel bepaalde knoppen op paarden zitten, maar nu snap ik de dressuur niet meer. Nu probeer ik te ontdekken hoe je leerlingen zo goed mogelijk die knoppen ook kan laten voelen. En ondertussen proberen te ontdekken hoe ze in erg oude handboeken instructies bedoelden en wat ze dan van ruiter en paard verlangden, maar dat is erg veel, veel ridders hebben echt goed kunnen rijden.
Hoop dat er iets te snappen van is, ik heb geen moeite gedaan om het goed uit te werken.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:55

Wij hooggevoeligen hebben vaak ook meer met paarden dan met mensen Rossfechten. Als je HS bent weet je dat mensen liegen en onecht zijn, beter dan andere personen. Wij zien het namelijk in een oogopslag.

Paarden liegen niet, verbergen niks. Hun handleidingen zijn soms moeilijk en lang, maar altijd leesbaar.

Mensen daarentegen liegen constant. Als je het niet doorhebt als anderen liegen, dan lieg je zelf ook sneller. Want niemand ziet het, toch?
Daarom ben ik altijd eerlijk geweest, op een paar white lies na misschien. Ik weet namelijk dat leugens zichtbaar zijn.