Boos & teleurgesteld... maar weer op de goede weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veseosunce

Re: Boos, teleurgesteld... ruim 35 kilo zwaarder! (prikpil)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:01

Goed dat je zegt dat je wat wil veranderen, dat is de eerste stap! :)

Anoniem

Re: Boos, teleurgesteld... ruim 35 kilo zwaarder! (prikpil)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:03

Veseosunce, dat is eigenlijk het afgelopen jaar al zo. :j
We hebben al veel geprobeerd en nu is het afwachten tot de prikpil weer uitwerkt.
Dan kun je ook echt resultaat zien!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:03

Tineke, dan zal sporten inderdaad moeilijker worden. Ik zou een wandeling willen voorstellen, maar ik weet natuurlijk niet wat jij voelt met ME dagelijks dus een alternatief voorstellen wordt al problematisch.

Is het een idee om de broodjes te vervangen voor iets anders, zoals soep? Wij Nederlanders zijn echte brood-eters, maar zo geweldig voor je lichaam is dit niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:04

KoudbloedKim schreef:
Cayenne, ik heb in het afgelopen jaar 3 diëtisten gehad en heb in het begin dus ook heel netjes 3 x per dag een maaltijd gehad én tussendoortjes in de vorm van gezond.
Dit had een averechts effect.

En zoals je nu eet (of liever gezegd, niet eet..) heeft wel het gewenste effect wil je zeggen? :)
Je klinkt echt precies zoals ik was: in de ontkenningsfase.. Meid, je hebt maar één lichaam. Wees er aub zuinig op.
Je hebt nu een stap genomen met de prikpil. Dat is goed! Maar zet ook eens op andere fronten door.
Ontbijten activeert je verbranding bijvoorbeeld. Gewoon doen!

Wat is volgens jou gezond trouwens? Misschien zit daar een probleem.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-03-15 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:06

Een klein ding wat ik toe heb gevoegd is dat ik probeer 's ochtends als ik wakker word gelijk een bak yoghurt met een grote laag lijnzaad te eten (hierdoor komt de verbranding op gang) met een kop thee. Als die ochtendverbranding maar op gang is scheelt dat al een hele hoop! Eén zo'n bakje yoghurt om een uur of negen kan het verschil zijn tussen een slapende vertering en een alerte vertering die lekker bezig gaat met verbranden.

Zo'n hongergevoel is juist de verbranding die dan bezig gaat, en een teken dat je dan opnieuw wat moet eten. Probeer weer te leren luisteren naar je lichaam, dat vond ik ook heel eng, maar heeft me wel veel geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:07

Niniane, dat is inderdaad wel een idee. :j
Ik denk dat ik daar vanaf morgen mee ga beginnen.

Cayenne, ik probeer uit te leggen wat ik bedoel, maar het komt niet goed over.
Als ik nu méér ga eten dan ik nu doe, kom ik nóg meer aan dan ik nu al doe.
Dan kom ik niet 2 of 3 kilo per week aan, maar 5!
Het is kiezen tussen 2 kwaden...

Ygritte, dat is inderdaad wel een idee!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:10

Als je honger krijgt van ontbijt, probeer dan eens te ontbijten met havermout of een ander graan dat langdurig voor energie zorgt en niet voor een energiepiek en daarna een sugarlow.

Vanochtend zat ik om kwart over zes al te ontbijten, overnight oats. Dat is gewoon havermoutpap, maar dan koud. Havermout en melk in een bakje en dat een nachtje laten staan. Ik doe er pure cacao door en zoet het dan met vloeibare stevia. Stevia zijn de meningen over verdeeld, maar zijn natuurlijk ook maar dingen die je kan vervangen.
Ik vind het werkelijk heeeeeerlijk! Glas jus d'orange erbij. Kwam volgens mij tussen de 350 en 400 kcal uit. Zoals net al vermeld kan ik wel 1900 hebben per dag. Maar het was pas tegen half elf dat ik weer wat at. En toen had ik nog steeds geen honger, het was een versgebakken gevulde koek en daar kan ik geen nee tegen zeggen.

Normaal eet ik rond half 8 en dan kan ik ook prima tot 12 uur zonder eten als ik af en toe een kop thee pak. Doe ik niet, anders kom ik niet aan voldoende calorieen, dus ik neem dan om tien uur een tussendoortje.

yarrah

TS, Staar je niet blind op calorieën. Het lichaam heeft bijna 1000 stuks nodig om te functioneren, dat wil zeggen energie krijgt om te kunnen ademen je hersenen laten werken en het hart te laten kloppen.
Op deze manier pleeg je roofbouw met alle gevolgen van dien. Maar niet alleen dat een eetstoornis loert ook om de hoek.
Laatst bijgewerkt door yarrah op 27-03-15 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

KoudbloedKim schreef:
N0a, ik heb even een willekeurige kopie gemaakt van een dag van afgelopen week.
Er is een tijd geweest dat ik tussen de middag niks at.

10:45 : Kop thee
12:00 : Kop thee
14:20 : Kop thee + 2 broodjes
15:30 : Kop thee
16:15 : Kop thee
17:00 : 2,5 pannekoek + glas water
19:50 : 1 tosti + kop thee
20:40 : Kop thee
21:45 : Smoothie (magere Yoghurt met fruit, zelf gemaakt)
22:30 : Kop thee

Ik vind dit op zich wel veel als je bvb zittend werk doet of kleiner bent als een 1m65 of gewoon snel aankomt. Natuurlijk is af en toe een smoothie, een pannenkoek enzo lekker en een beetje suiker heeft je lichaam ook zeker nodig, maar als ik dagelijks 2 broodjes zou eten + nog 4-5 uurtje erbij en dan nog een portie brood of tosti als avondmaal dan kom ik helaas ook aan.

Afbeelding

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:11

Ik denk dat je niet perse meer moet gaan eten, maar beter verspreid op de dag, op de avond, wanneer je het minste verbrandt, eet jij het meest.
Als je de ochtend goed ontbijt, een gezond tussendoortje eet, goed luncht, weer een gezond tussendoortje neemt en 's avonds bescheiden eet, heb je na etenstijd veel minder zin om nog iets te eten.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:12

Nu ben ik een absolute nitwit hierin hoor...

Maar is weinig brandstof niet -> minder energie = moe = minder bewegen = minder brandstof willen nemen= minder energie= moe = minder bewegen etc.?

Energie tot je nemen en energie verbruiken is voor een normale stofwisseling de motor gaande houden.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:13

Jeetje wat vervelend!
Hopelijk kan je toch op deze manier je gewicht weer verliezen!

Ik heb het ook mee gemaakt maar dan met andere bijwerkingen:
Ik was echt bizar moe, ik ging bijna niet meer naar school en lag telkens te slapen op de bank terwijl ik 18 jaar was. Elke keer bloed prikken bij de huisarts en onderzoeken maar er was niets aan de hand.. En dan de vraag "ben je misschien somber of depressief?" JA NATUURLIJK! al mijn vriendinnen gaan stappen en ik lig alleen maar te slapen op de bank, duh dat ik daar somber van wordt.
Uiteindelijk ook de huisarts gevraagd of het aan de pil kon liggen, neeeeeeee dat kan echt niet, ze had nog nooit van deze bijwerkingen gehoord. Oke prima.
Na een paar maanden zelf maar besloten ermee te stoppen en serieus binnen een week voelde ik me al opknappen terwijl ik daarvoor een half jaar vooral heb liggen slapen en moe zijn, huilend op m'n paard zitten omdat ik het niet kon.

Moraal van ons verhaal: Volg altijd je eigen gevoel en geloof niet altijd wat anderen zeggen :D

Ik wil je veel succes wensen, het komt vast helemaal goed +:)+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Havermout is inderdaad prima :j Ik ontbijt meestal met havermout (quaker), yoghurt en wat aardbeitjes of druiven. Die zet ik ook de avond ervoor al klaar. De volgende ochtend is het heerlijk en kan ik makkelijk de hele ochtend doorkomen zonder hongergevoel.

Tineke, ik snap echt je probleem, maar op dit moment wordt je lichaam dus grofweg gezegd, gesloopt door je prikpil, maar ook door je eigen slechte eetritme. Dan liever maar wat meer eten zodat je lichaam straks het gevecht tegen de kilo's aan kan, ipv dat het straks de hormonen kwijt is, maar ook kapot is van de uitputtingslag die je het laat ondergaan door bijna niet te eten. Op die manier zet je het nu bij voorbaat al buitenspel. Snap je wat ik bedoel te zeggen? :) Het is wat moeilijk uitleggen.

Trouwens, calorieën zijn nieteens zo slecht. Het gaat om de suikers en verzadigde vetten waar je dik van wordt. Calorieën en koolhydraten heb je juist nodig.

Maflinger_S

En daar ga je dus de mist in: je gaat niet meer aankomen als je meer gaat eten. Nou ja, in het begin lijkt het zo omdat je lichaam met een zucht van verlichting alle aangeboden voedingsstoffen ten volle gaat benutten. Je eet nu niet, dus kom je van elk broodje, elke pannenkoek en zelfs elke kop thee aan omdat je lichaam denkt: joho, er komt iets binnen, vasthouden die hap.

Als jij normaal gezond gaat eten, dat bestaat uit 3 maaltijden per dag en 3 tussendoortjes zul je zien en voelen dat je lijf in de vetverbrandingsstaat komt, wat zich uit in honger! Dat betekent dat het werkt, hoe vervelend dat gevoel ook kan zijn.

Het zit zo te lezen grotendeels tussen je oren, en dáár heb je hulp bij nodig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:14

yarrah schreef:
TS, Staar je niet blind op calorieën. Het lichaam heeft bijna 1000 stuks nodig om te functioneren, dat wil zeggen energie krijgt om te kunnen ademen je hersenen laten werken en het hart te laten kloppen.
Op deze manier pleeg je roofbouw met alle gevolgen van dien. Maar niet alleen dat een eetstoornis loert ook om de hoek.

Meer hoor, 1200 is gemiddeld...
Maar dan heb je het over een gemiddelde lengte van een vrouw (1.67m in 1999), bij een gemiddeld gewicht... Tineke is langer en zwaarder.
Dus dan is je BMR al een stuk hoger...

Zelf zit ik tegen de 1700 kcal per dag om te kunnen functioneren.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:15

Betadine, dat is echt niet veel. En dat is ook echt niet gezond zo weinig eten. TS eet in principe twee broodjes, twee en een halve pannenkoek en een smoothie. Dat is absurd weinig, dat is waarschijnlijk in calorieën nog niet eens de basis brandstof bij elkaar, nog niet eens alle andere beweging er bij geteld.

fokfanaat

KoudbloedKim schreef:
Niniane, dat is inderdaad wel een idee. :j
Ik denk dat ik daar vanaf morgen mee ga beginnen.

Cayenne, ik probeer uit te leggen wat ik bedoel, maar het komt niet goed over.
Als ik nu méér ga eten dan ik nu doe, kom ik nóg meer aan dan ik nu al doe.
Dan kom ik niet 2 of 3 kilo per week aan, maar 5!
Het is kiezen tussen 2 kwaden

Als dit al bijna een jaar speelt en je 35 kilo bent aangekomen, is dit toch nooit 2 of 3 kilo per week? Eerder 3,5 kilo per maand.

Ik zou proberen om meer fruit en groente te eten, het verteren van vezels kost ook calorieen.

Janine1990

Cayenne schreef:
Trouwens, calorieën zijn nieteens zo slecht. Het gaat om de suikers en verzadigde vetten waar je dik van wordt. Calorieën en koolhydraten heb je juist nodig.

Even een toevoeging voor TS..
Een calorie is een energie-eenheid, wij gaan uit van kilocalorieën (volgens mij)
En bestaan uit koolhydraten, vetten, eiwitten, suikers etc.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:16

KBK in wat je nu eet zitten absoluut niet genoeg voedingsstoffen welke je lichaam nodig heeft. Daarom ga je waarschijnlijk in spaarstand. Heb je niet veel last van hoofdpijn en slechte stoelgang?

Voorbeeld:

O: havermout + thee
T: stuk fruit
L: 3 boterhammen (geen supermarkt brood) met kipfilet/roomboter of advocado of ander mager beleg met gezonde vetten
T: gekookt ei / plakje bananenbrood/ wortels oid/ handje noten etc.
A: veel groente, rijst en mager vlees zoals biefstuk of kip
T: bakje magere franse kwark

Zo houdt jij je verbrandingsoven op gang. Probeer gezonde vetten te eten en veel eiwit. Daardoor krijg je waarschijnlijk ook meer energie en kan je langzaam weer wat meer gaan bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:17

Janine1990, ik vind Brinta heel lekker, maar heb gehoord dat daar heel veel suiker in zit.
Is Havermout vergelijkbaar qua smaak?

Yarrah, die heb ik inderdaad al gehad, al is dat nu niet het geval gelukkig!
Ik ben daar gevoelig voor en dat is inderdaad ook iets om rekening mee te houden.

Betadine, je vat het verkeerd op. :j
Met een broodje bedoel ik een volkoren boterham. :) geen 'winkelbroodje'.

Zonnebloem18, ik heb inderdaad al veel tips gekregen waar ik wat mee ga doen. :j

Kelly_ann, het is volgens mij inderdaad ook gewoon een vicieuze cirkel!
Ik heb ME, maar hoe mijn leven er nu uitziet, maakt het dan zeker niet beter!

Nanno123, inderdaad! Het willen gooien op psychisch is heel herkenbaar. :j

Cayenne, snap ik. :j
Mijn volgende stap is inderdaad een ontbijt te beginnen met iets van Havermout.
Ik wil dat eens uittesten.

Maflinger_S, het is een combi.

Fokfanaat, in het begin ging het niet zo snel, de gewichtstoename.
Nu kom ik soms 3 kilo in de week aan.

Janine1990, daar heb je gelijk in. :j

N0a, dat wat jij noemt, kan ik niet eens op!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:18

KBK ben je toevallig niet ergens allergische voor? Mijn collega bijvoorbeeld is allergische voor koemelk, en is hierdoor heel veel kg's aangekomen

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:19

KoudbloedKim schreef:
N0a, dat wat jij noemt, kan ik niet eens op!

En daar heb je het mis, ik dacht ook altijd dat ik het niet kon eten. Maar nu heb je weinig energie en je verbrand weinig, dus heb je niet zoveel nodig. Je lichaam is gewend geraakt aan het leven op weinig kcal. Begin met 3x per dag eten en voeg langzaam tussendoortjes toe. Toen ik eenmaal in dit voedingsschema zat ben ik 10 kilo afgevallen. Terwijl ik voor mijn gevoel juist super veel at, maar heb nooit meer honger of zin om te snacken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:20

Ik weet niet, ik vond Brinta vroeger ongelooflijk smerig...
Maar havermout vind ik heerlijk, het is grover dan Brinta. Maar het verhaal van Brinta en suiker ken ik niet hoor... Brinta is ook gewoon een gemalen graan...

http://www.gezondetips.nl/is-brinta-ontbijt-gezond

Zo te lezen is hier niets mis mee... Zolang je er geen suiker in smijt zal het allemaal wel wat meevallen :P Als je van zoet houdt, kan je ook kijken naar amandelmelk of soyamelk. Is allemaal wat zoeter, paar aardbeitjes of andere vruchten erdoor en je hebt een heerlijk zoet en voedzaam ontbijt!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:21

Amandavd schreef:
Betadine, dat is echt niet veel. En dat is ook echt niet gezond zo weinig eten. TS eet in principe twee broodjes, twee en een halve pannenkoek en een smoothie. Dat is absurd weinig, dat is waarschijnlijk in calorieën nog niet eens de basis brandstof bij elkaar, nog niet eens alle andere beweging er bij geteld.

Naargelang de persoon is dit dus wel veel. Als jij een hele dag zit verbruik je bitter weinig energie en moet je eigenlijk sowieso al minder eten als iemand die buiten werkt of bvb een hele dag in een winkel rondloopt of hele huizen poetst bvb.

+ dat dit schema niet heel evenwichtig is. Koolhydraten zijn suikers. Absoluut nodig om gezond te zijn, maar hier zijn ze wel het hoofdbestanddeel van haar dagschema. Daarom dat ik haar schema op een plaatje heb gezet. Dan zie je ook meteen dat dit niet zo evenwichtig is.

@Kim: 2 boterhammen is natuurlijk wel iets heel anders als 2 'winkelbroodjes' :o Dan zit je wel nog altijd met veel koolhydraten voor zeer weinig groenten en vlees.
Laatst bijgewerkt door betadine op 27-03-15 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:21

Dat kan je niet op omdat je maag is gekrompen van het bijna niet eten. Als je dat wat N0a opnoemt eens gaat proberen zal je zien dat het na een dag of 3 of maximaal een week prima gaat.

Natuurlijk is het een combi maar je raakt nu al bijna in paniek als je aan (meer) eten denkt, zo te lezen. En dat baart me zorgen.