Tandarts....

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:43

AronenLoutje schreef:
Zo lag ik vorige week ook in de stoel Goof, helemaal trillen en weet ik t wat niet normaal. Maar na dat de verdoving (thank god) goed werkte werd ik ook rustiger. Helaas moet ik nog wel naar een endotontoloog om de behandeling af te ronden, hij kon er niet goed genoeg bij om er zeker van te zijn dat het goed zit. Balen.. :x

Kak, niet leuk. Ik had vorig jaar een mislukte wortelkanaalbehandeling, wat een hel.
Sterkte!

Sting, ik probeer constant stil te staan bij mijn ademhaling, maar zo vanzelf als ademen normaal gaat, zo moet ik in de stoel mezelf vertellen dat ik moet in- en uitademen anders gebeurt het gewoon niet.
Ik verkramp en stop met ademen.

Sting

Re: Tandarts....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:12

Ik wil niks meer lezen over mislukte behandelingen :').

Oke Goof! Tja.. als je er al zoveel op let dan zou ik het ook niet zo 123 weten. Sterkte iig ;).

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:23

Ik meld me ook!

Afgelopen november sinds 7 jaar weer naar de tandarts geweest, ontstoken vel bij verstandkies door bijttrauma van verstandskies boven. Bovenste verstandskies er meteen uitgetrokken en antibiotica voor de ontsteking. Meteen afspraak gemaakt bij de kaakchirurg om de resterende (3) verstandskiezen eruit te laten halen..

In januari voor controle terug en maar 5(!!) gaatjes in 7 jaar. 2 vervolgafspraken, gaatjes gevuld, gebitsreiniging. 4 weken geleden eerste verstandskies eruit laten trekken en 30 april mogen de andere 2 eruit..

De witte vullingen doen echt verschrikkelijk pijn en de rekening was ook niet mis (400€). Nu ben ik er gelukkig van af, althans van de tandarts. Kaakchirurg vind ik op een of andere manier veel minder eng _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:30

Zo te lezen vind ik die 400 euro nog meevallen! Maar witte vullingen die zeer doen??

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:31

Ja, schijnt normaal te zijn? Dat de krimpen/uitzetten bij koud/warm voedsel.. Mn moeder heeft er ook erge last van gehad zei ze.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:34

CCCCC schreef:
Ja, schijnt normaal te zijn? Dat de krimpen/uitzetten bij koud/warm voedsel.. Mn moeder heeft er ook erge last van gehad zei ze.

Serieus?
Ik klaag al heel lang over een kies die gevuld is maar pijn blijft doen, tandarts had geen idee.
Zou dit het kunnen zijn?

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:40

Zou kunnen, maar geloof dat het tot zo'n 4-6 maanden na het vullen wel over moet zijn. Bij mij zit het er nu een week of 6 in en voel ze toch best wel vaak. Een soort zeurende pijn. Volgens mijn tandarts 'normaal', gebeurt natuurlijk niet bij iedereen. Maar ik hoor het in mn omgeving best wel vaak.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:50

Kan kloppen. Witte vullingen krimpen zodra de lamp erop wordt gezet. Vandaar dat de vullingen laagje voor laagje gelegd moeten worden. Als dit laagje ergens net wat aan de dikke kant is kan dit een extra trekkend gevoel geven. Als het te dik is, kan het zijn dat de vulling niet volledig is uitgehard. Beide kan lang klachten geven. Daarnaast moet je de kies eerst voorbewerken met stoffen. Deze zijn niet erg vriendelijk voor de zenuw. Kan ook eerst even wat problemen opleveren. De vullingen kunnen tot een half jaar klachten geven, maar over het algemeen als de klachten zo lang aanhouden heeft vaak de zenuw het niet gered helaas.

DeEenhoornJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:52

Ik bel binnenkort de tandarts effe op denk ik :') gaatje linksonder voel ik. Natuurlijk wel zonder verdoving :j

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:42

Litya: Klinkt alsof je weet waar je over praat. Mag ik jou dan ook vragen wanneer een tandarts dan besluit tot actie over te gaan? Want een half jaar last van vullingen lijkt me irritant lang... Hoe beslis je of het een kapotte zenuw is, of last van de vulling? Want dat is nu mijn dilemma; er zou evt een WKB gedaan worden, maar eerst poging tot heel houden van de zenuw met gewoon gaatje-vullen. Dit is woensdag gebeurd en heb nu nog steeds behoorlijk last.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 08:39

Sting schreef:
Ik wil niks meer lezen over mislukte behandelingen :').

Inderdaad :+ Dit helpt niet mensen _O-

Nog 1,5 week tot intake bij de tandarts voor de implantaten....

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:41

Ik heb ook zo'n 2 weken last gehad van een vulling, maar dat is nu weg. Wel gek dat het een half jaar kan aanhouden! Moet er niet aan denken

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:04

Maar wat is bij jullie dan echt de oorzaak van de angst?

Ik had namelijk gewoon een hufter die niet naar me luisterde, als ik lag te huilen van de pijn in de stoel en tijdens het boren het bloed mn keel in voelde lopen waardoor ik braakneigingen kreeg zei hij dat ik me niet aan moest stellen en maar even door moest zetten. Als verdoving niet werkte pech gehad.

Ben toen 2 jaar niet geweest, bij mijn nieuwe tandarts is het fantastisch! Ze luisterd naar me als ik iets aangeef te voelen aan gaatjes, verstandskiezen etc. Als ik nog iets voel tijdens de behandeling mag ik mijn hand opsteken en stopt ze gelijk! Dan wacht ze nog even of ze zet er een extra verdoving in. Afspraken worden ruimer ingepland, liever tijd over dan te kort. Soms ben ik nog wat gespannen en dan beweegt mn vinger soms en dan stopt ze echt meteen :') bang dat ze me pijn doet. ze legt vaak ook even dingen uit die niet zo logisch lijken. Hierdoor is mijn angst helemaal weg. Omdat ik de controle heb, ik hoef niet bang te zijn dat ze te ver gaat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:07

Stom he, ik heb dus ook een perfecte tandarts, zeer bekwaam, zeer rustig, legt alles uit wat hij doet en geeft me tussendoor even adempauze als het nodig is.
Ik heb in de aanloop naar de afspraak geen enkele angst meer omdat ik weet dat het goed en pijnvrij gebeurt, maar zodra ik op die stoel lig verkramp ik, schiet mijn hartslag omhoog en hapert mijn ademhaling. Ik krijg het niet onder controle, zo gek.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:13

Sting, dat mag hoor, maar dan spreek ik even in de ik-vorm voor het gemak.

Na drie weken wil ik wel verbetering zien. Is dit er niet, maar ik een foto en overdenk de opties. Als het trekt, ga ik er van uit dat ik ergens een laag te dik heb gelegd en haal een deel van de vulling er weer uit.

Of de zenuw dood is, is te testen. Mocht er een ontsteking aan het vormen zijn aan de wortelpunt wn je tikt voorzichtig op de kies, dan is dit pijnlijk/vervelend. Met een koud watje kun je ook testen of de zenuw nog leeft. Voelt iemand geen koude, dan kun je er bijna vanuit gaan dat de zenuw het niet gehaald heeft. is er nog enige reactie, kan het twee kanten op: de goede en de verkeerde. Komt iemand met de mededeling bij koude en warmte last te hebben, steeds pijnstilling te nemen, dan weet je genoeg.

Vooral het terug moeten komen is heel vervelend als je angstig bent, maar soms kun je bij nieuwe vullingen die lang klachten geven beter niet te lang rondlopen. Wanneer iets goed verdoofd is, is er echt geen verschil te merken tussen vullen en een wortelkanaalbehandeling. Beide doet dan geen pijn meer.

Tip. Als de tandarts verdoofd heeft, ga eens over heel wat anders nadenken. Wat moet ik vandaag nog doen. Wat gaan we eten vanavond. Blijkt namelijk dat wanneer je steeds aan de verdoving denkt, het veel lastiger verdoofd.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 11:25

Sababber schreef:
Maar wat is bij jullie dan echt de oorzaak van de angst?

Ik heb hematofobie, zodoende Vroeger ontzettend om gepest trouwens... Hoewel het de laatste tijd beter gaat, maar ik ga nog wel eens opeens onderuit :+ Dus als ik prikken krijg... Drama. Met vaccinaties/prikken zeg ik al bijna automatisch 'Ik ga wel alvast liggen'. Gelukkig weet ik het van mijzelf en wat ik eraan kan doen. In het geval van prikken/operaties heb ik bijvoorbeeld standaard druivensuiker bij mij om die suikerspiegel direct weer een oplawaai te geven. tandarts weet ervan trouwens ;)

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:28

Geen idee waarom ik angst heb! Heb geen hele aardige tandarts, maar ze doet haar werk goed. Maar ik probeer sowieso huisartsen/tandartsen/ziekenhuizen te vermijden, alleen als het niet anders kan :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:30

De oorzaak lag bij mij bij een echte tandenbeul. En ik was niet de enige die bij de tandarts in kwestie trauma's heeft opgelopen. Hij is uiteindelijk noodgedwongen gestopt omdat er zoveel klachten bij hem lagen bij het medisch tuchtcollege.

Winged, doet jouw tandarts de implantaten zelf zetten? :?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 11:42

Cayenne schreef:
Winged, doet jouw tandarts de implantaten zelf zetten? :?

Yep, wel speciaal voor opgeleid. (en angsttandarts)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:27

Dat is wel heel fijn!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 12:37

Ja luxe :) Wortelkanaalbehandeling was vorige keer - ondanks dat ik behoorlijk paniekerig was - best goed verlopen :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:39

Mijn tandarts is zelf ook bang voor de tandarts :') Dus hij weet gelukkig als geen ander hoe ik me voel en weet ook precies hoe hij moet handelen. Echt ideaal!

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:46

Hahaha Cayenne, wat een figuur :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 19:46

Is hij dan ook bang voor zichzelf? :')

Ik ben heel braaf mijn gebit aan het verzorgen volgens de mondhygiëniste haar manier. Zelfs een elektrische tandenborstel aangeschaft. Hopen dat het t gewenste effect heeft :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:49

:') Nee, niet bang van zichzelf, maar hij zit bij zijn collega (is ook de enige die hem mag behandelen) wel te shaken in de stoel haha :') Gelukkig kan hij zich daarom wel goed inleven in mijn angst en zal het nooit als onzin bestempelen.

Een electrische tandenborstel scheelt echt! Ik vond het ook altijd onzin, maar op aanraden van mijn tandarts ben ik er ook mee begonnen en sindsdien is het veel schoner.