En daar lig je dan (rug gebroken)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

UltimOo

Re: En daar lig je dan (rug gebroken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:19

Jeetje heftig zeg ts!
Ik wil je veel beterschap wensen en een spoedig herstel!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:57

Veel beterschap!
Ik leef met je mee, heb vorige week een dubbele bekkenbreuk opgelopen bij het zadelmak maken van mijn paard. Dus ik rust met je mee!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 15:54

Oeii een dubbele bekkenbreuk klinkt ook heel heftig! Heel veel beterschap ook!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:14

Het gaat, met heel veel pijnstillers.
Las trouwens net in het andere topic dat jij toevallig op exact dezelfde dag en hetzelfde uur bent gevallen als mij! Ook van een driejarige. Toevallig wel.
Hoe gaat het nu met jou?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:41

Hoe gaat het nu met je TS?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 09:59

Coberlina, wat toevallig dat wij zo tegelijk bijna gevallen zijn. Hoe gaat het ondertussen met jou?

Ik ben hier een tijdje stil geweest. Had op het schip erg slecht internet en eerdat hij bokt geopend had was ik 20 min verder en eerdat ik wat kon plaatsen bijna 1 uur verder. Dus vandaar mijn stilte.

Ik ben sinds dinsdag middag weer thuis. Dinsdag eind van de middag een controle in het ziekenhuis gehad. Alles zag er wel goed uit. Hou er alleen een ingezakte wervel aan over. Maar mag nu toch wel al weer zo'n beetje alles weer doen zo lang het geen pijn doet en natuurlijk niet gaan overdrijven enz. Ik ben gisteren daarom ook maar eens gaan proberen hoe school ging. Had gelukkig maar 3 uurtjes en was heel erg blij toen ik weer thuis was. Maar het was wel redelijk te doen. Vandaag ga ik zelf naar school toe rijden en heb ik maar 2 lesuurtjes school dus dat is ook wel fijn, + we zitten vandaag in een lokaal met betere stoelen. :D Dat vind ik vooral helemaal fijn.

Vannacht ook weer mijn 1e nachtje alleen thuis geweest. Was wel eventjes heel raar en niet zo leuk.. Heb vroeger best veel heimwee gehad en na ruim 3 weken volledig afhankelijk te zijn geweest van andere en vooral mijn moeder komt de heimwee weer een beetje terug. Mijn moeder kan best bezorgd zijn altijd dus van een moeder die alles in de gaten houd of het wel goed gaat en er niks gebeurt naar ineens alles zelf moeten doen (deed eergisteren avond ook alles zelf maar keek ze wel toe of het goed ging) is dan best wel eventjes een rot momentje. Hihi moest dus toen ik gisteren ging slapen ook wel eventjes slikken. Maar ook mijn 1e nachtje alleen heb ik ook weer doorstaan. :D

Met mijn rug gaat het dus eigenlijk best wel aardig. Alleen de ochtenden zijn heel erg rot. Ik word wakker van de pijn en kan dan amper lucht krijgen en ben kotsmisselijk ervan. Maar als ik mij dan mijn bed uit gesleept heb met mijn korset weer om en ik zit op een goede stoel en heb mijn ontbijt en paracetamollen op dan zakt het na een uurtje ongeveer wel weer deels weg.

De arts in het ziekenhuis gaf trouwens ook aan dat hij fysio niet nodig vond. Weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken. Hij zei dat als ik het wilde hij met alle plezier een verwijzing uit wilde schrijven maar dat hij van fysio in het algemeen niet echt zo'n meerwaarde schatte ofzoiets.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:01

Fijn dat het beter met je gaat! Doe nog maar rustig aan!

En fysio mag je tegenwoordig ook gewoon heen zonder verwijzing he!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:06

Mooi dat je weer deels op de been bent!

Hier niet zoveel pijn meer. Kan gerust zonder pijnstillers. Alleen is het nog niet mogelijk om te steunen op mijn rechterbeen. Dus kan nog niet stappen, maar zoals het eigenlijk al veel verbeterd is, hoop ik over een week of twee dat wel weer te kunnen :)

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:16

een vriendin van mij heeft een tijdje gelden ook haar rug gebroken. zij heeft nog altijd erg veel pijn.

heel veel beterschap!

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:22

Ga alsjeblieft naar de fysio of een andere therapeut!!!
Ik ben 3 jaar geleden met paard en al achterover gevallen in het bos waarbij ik een Bekkenbreuk opliep.
In het ziekenhuis mocht ik naar 1 nacht weer weg, thuis in de woonkamer geleefd..
Ik hoefde geen fysio zeiden ze dus ook niet gedaan... nu 3!!!! jaar later, kan ik niet lang staan als het koud is (lees: -10) kan ik niet lang staan, heb ik er een zwakker rug aan over gehouden etc. etc... ik reed eerder meerdere paarden op een dag waaronder zadelmak maken en jonge beestjes door rijden, dit heb ik opgegeven. ben een half jaar gestopt met rijden en werd het slechter van dus rijd er nu nog 1tje, een braaf beest met grote gangen wat voor mij het fijnst is en een top karakter!! Ik spring graag en deze stopt niet snel, springt makkelijk zonder hokken en stoten en heb bow balance beugels om de klappen op te vangen in de landing...

Een half jaar geleden ging lopen erg slecht... naar de rugpoli geweest en daar bleek dat ik mijn SI gewrichten had ontstoken, dit was ontstaan door de val in combinatie met het lange liggen en weinig mogen doen. Met veel rust en oefeningen ging het over...
Nou schijnt met een ontsteking in de SI gewrichten dat het er wel 20 jaar kan zitten voordat je er last van krijgt.
Ik kreeg toen ook de melding dat als ik meteen fysio was gaan doen dit voorkomen had kunnen worden!

Verder echt super veel sterkte met je herstel!!!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:52

Oei, ik heb ook mijn bekken gebroken, en mij hebben ze ook gezegd dat ik geen fysio moet..

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:57

Als ik jullie was (ook coberlina) dring aan op wel fysio. Een verwijzing is niet nodig zeggen ze maar in gevallen van breuken enz denk ik dat heet beter is dat fysio weet wat voor breuk e.d.
Maar in mijn ogen heb je fysio nodig. Denk je later van nee gaat wel kan je altijd stoppen.

Ze vonden het toendertijd met mijn dubbele beenbreuk ook niet nodig om fysio te geven. Gewoon met 30 kg druk beginnen zeiden ze. Nou hoe weet ik dat ik 30 kg druk op mijn been heb. Dit heb ik op mijn werk aan fysio gevraagd en zo ben ik begonnen. Na 2 weken kon ik niet meer lopen. Andere voet overbelast.
Ik heb toen wel aangedrongen dat ik een verwijs wilde. Ik had dus ook recht op een jaar fysio. En heb ook echt een jaar nodig gehad bleek later om volledige kracht in been terug te hebben met spieren en al.

Met mijn pols zelfde verhaal. Je kan wel zonder fysio. smeer je handen maar in met zalf en dan is dat genoeg. Nou mijn beperking was zo flink dat als ik uiteindelijk geen fysio gehad zou hebben (ben via 2nd opinion bij handencentrum terecht gekomen) dan was ik niet zover gekomen waar ik nu ben gekomen. EN heb nu dan nog een heftige beperking. Maar goed zonder fysio............. Denk iik dat ik mijn werk wel had kunnen vergeten.

Dus kortom: dring aan dat je fysio verwijzing wil

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:05

Bedankt voor de tip. Ga dat zeker vragen bij de volgende controle!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:10

Voor een fysio hoef je tegenwoordig geen doorverwijzing meer te hebben dat mag je zelf beslissen. Of je doorverwezen wordt of niet heeft ook geen invloed op of het vergoed wordt of niet, want dat is gewoon iets van je ziektekostenverzekering.

Zou het altijd doen, fysio na zo'n val en zoiets heftigs. Al was het alleen al om rug/bekken/stabiliteitsproblemen in de toekomst te voorkomen, als je je spieren onbewust verkeerd gaat gebruiken zit je daar weer mee.

Iedereen heel veel sterkte met het herstel en TS uiteraard in het bijzonder.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:20

Ze hebben idd geen verwijs nodig.
MAar mijn fysio wilde graag weten wat voor breuk enz. Voor ze straks iets verkeerds deed vandaar dat zij wel verwijs brief wilde. Laatste keer met pols echter ook zonder gedaan. Omdat het voor even was voor iik door ging naar handencentrum

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:22

Kan je misschien aangeven hij je arts dat je (straks) wel fysio wilt?
Ze kunnen het je niet weigeren en dan gelijk netjes opschrijven/doorgeven wat voor breuk je hebt.

Als je tenminste fysio wilt natuurlijk ;)

Heb zelf nooit na een breuk fysio nodig gehad, maar kan me voorstellen dat als je het wilt, je arts je vast wel ermee wilt helpen.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:17

Ik leef met je mee ( in mindere mate natuurlijk) Ben net enorm gelanceerd en geland op mijn zij, mijn heup naast stuitje en linkerbil.. omgawd behoorlijke au. Moest net naar de wc.. duurde 10 minuuten voor ik stond hahaha.. word leuk morgen met lopen etc en wouw nog wel weer erop gaan , gaat niet lukken als ik nie erop kan komen of rechtop kan zitten ;p

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 01:01

Oei is het dan niet beter dat je even een foto laat maken?
Ik dacht ook, ik blijf wel op de bank liggen en morgen ben ik beter.
Bleek dubbele bekkenbreuk te zijn.
Toch voorzichtig zijn hoor!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 09:08

Oei ittheclown dat klinkt ook niet goed.! Idd misschien beter een foto maken? Beter zekere voor onzekere .

Fysio ga ik volgende keer dus zeker aan vragen na jullie reacties te hebben gelezen. Ik wil graag er zo snel mogelijk bovenop zijn en zo snel mogelijk weer op een paard zitten natuurlijk. Kan nu eigenlijk al niet meer wachten.. :P

Gisteren vanaf een uur of 12 begon het wel weer aardig te gaan. Dus hup op naar school. Kwart over 3 was ik daar gelukkig weer van thuis. School is toch niet zo geweldig fijn voor mijn rug. Daarna thuis is het er gelukkig weer uit gezakt voor een deel en was het wel weer goed te doen.
Pff alleen de ochtenden worden nu echt slechter en slechter.. Gisteren was rot. Maar vandaag nog bijna dubbel zo rot. Zit al vanaf 7 uur beneden en nu begint de scherpste pijn eindelijk weg te zakken.
Zit dus ook te denken om vandaag school maar eventjes te laten voor wat het is. Zei dat alleen net tegen mijn moeder en die vond school volgens mij alleen wel belangrijker. Moest maar weer over op 4x paracetamol per dag en dan gewoon wel naar school. Maar ik weet het niet maar lijkt mij dat mijn rug mij nu gewoon terug fluit 's ochtends dat ik de dag ervoor gewoon te veel gedaan heb.
Ik weet niet wat jullie ervaringen daarin zijn?
Gewoon door gaan en de pijn maar incasseren of toch echt een stapje terug doen.?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:11

Stapje terug doen. Geen twijfel over mogelijk. Dat is toch ook wat de arts zei? Je mag alles, op geleide van pijn.
Gisteren heeft je vandaag meer pijn opgeleverd, dus gisteren was te veel. Zo simpel is het. En zitten is echt het verrotste wat er is voor je rug, dus dat naar school gaan je meer pijn oplevert is niet verwonderlijk.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:15

Ik heb eind januari spit gehad in mijn rug, geen idee of het te vergelijken is maar ik had vooral de eerste week ondraaglijk veel pijn. Ik kon ook niks zelf, had met alles hulp nodig. Ik kwam de dag door met diclofenac en paracetamol. Ik had ook vooral heel veel moeite met zitten, lopen en liggen ging goed, maar zitten was echt vreselijk.. Toen ik weer aan het werk ging heb ik dit ook rustig opgebouwd, een paar uurtjes zitten was echt meer dan genoeg voor mij in het begin.
Ik heb daarna heel veel baat gehad bij een fysio, het zat bij mij dan wel in de spieren maar ik denk dat een fysio altijd goed is bij problemen met je lichaam.

Ik zal misschien toch een stapje terug doen, je rug moet nog herstellen en als je daar door heen gaat duurt het allemaal alleen maar langer voordat je rug herstelt.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:16

Thanks allemaal ik heb redelijk geslapen ik wacht vandaag eventjes af mocht het pijn blijven doen dan ga ik eventjes naar de dokter. Ik vind ht altijd moeilijk in te schatten want soms doet spierpijn meer pijn dan een breuk. Paa jaar terug met paard over de kop gegaan en dacht toen dat ik naast de schaaf op mn wang en neus niks had, dus verder gereden toen ik klaar was keek ik naar mn pols.. 4 keer zo dik ik dacht zelf gekneust door de stal eigenaar verplicht naar eerste hulp gebracht.. was een dubbele breuk x0x natuurlijk net voor kerst.. dus daar liep ik met kerstmannetjes gips lol.

Ik hoop dat je pijn snel wegzakt Ts ik kan me ergens voorstellen dat je rug een enorme rotplek is, want die beweeg je eigenlijk altijd... en zo een brace lijkt me niet comfy x0x

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:00

Hangt er misschien vanaf welke breuk, maar nu met mijn bekken had ik toch wel echt door dat het niet in orde was.
Hopelijk is het niets ergs!

En TS, als je teveel pijn hebt, zou ik eerder rusten ipv naar school te gaan!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 10:20

Dank jullie wel voor de bevestiging wat ik zelf ook al dacht.. :) Ik ga dus zeker vandaag niet naar school toe, maar blijf thuis. Ik ben zelf soms best wel van het tanden op elkaar en doorzetten maar. Maar de pijn die ik vanochtend had wil ik echt niet te vaak gaan krijgen. Als het er zo de aankomende 3 jaar uit zou moeten gaan zien word ik gek.
Gelukkig is de pijn nu heel aardig weg gezakt. Mam zal elk moment wel terug komen van de kapper en dan ga ik haar toch mooi mededelen dat ik vandaag zeker niet naar school zal gaan. Hoe graag ze ook wilt dat ik ga. Mijn rug vind ik belangrijker dan mijn opleiding.

Ittheclown: Jeetje dat je daarmee door kon rijden. :oo Ik hoop dat het jou vandaag weer een stuk beter gaat en het allemaal mee valt.! Het korset was de eerste paar dagen mijn grootste vijand voor mijn gevoel. Alles deed pijn door dat ding. Maar nu is hij overdag mijn beste vriend aan het worden. :) En idd je rug beweeg je altijd wel ja. vooral de lendenwervels is mij verteld en laat het daar nu net zitten.

Edit: Ik ben me overigens ook begonnen mezelf in te kijken in bodyprotectors. Ik wil er eentje gaan halen. Maar weet niet zo goed welke of wat voor dat ik moet nemen. Ik weet dat de breuk zoals ik hem heb een bodyprotector niet geholpen zou hebben maar weet niet het geeft me denk ik een beter gevoel de eerste tijd.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:26

Ik had vroeger een airowear outlyne, en die zat super!