Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:39

Wubwub schreef:
New precies! De huisbaas is de woningbouw, die zijn niet zo heel lastig. Misschien anders een slang er aan en gat aan de zijkant. Zie je het niet. Verwacht hier niet snel weg te gaan. Woon hier heerlijk :)

Watertoevoer naar je wc reservoir heeft een kraantje, anders is aansluiten, repareren, etc. vrij lastig. Dus kraantje dichtdraaien en je automatisch vullen via de waterleiding stopt. Ga zeker niet boren en slopen voordat je zeker weet dat je dit wil blijven doen en door alles zo terug te draaien te laten ben je meteen geholpen mocht je bv ziek zijn, gasten hebben oid.

Anoniem

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:50

Nee maar slopen doe ik ook zeker niet. Ik laat het aangesloten zoals het nu zit en draai idd het kraantje gewoon dicht. Het idee is om een gat er bij te maken voor een toevoer van douche/afwas water, boven op of aan de zijkant. Het is een plastic reservoir dus dat gaat makkelijk. Oude situatie blijft, nieuwe situatie komt er bij.

Mocht ik wel gaan verhuizen bestaat er dan een kans dat ik een ander reservoir moet plaatsen, nouja so be it. Maar dan koop ik wel een 2e hands tzt, met het oog op hergebruik ;)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:14

Ik ben me inmiddels het verdiepen in zonnepanelen. En de eerste plantjes zijn binnen gezaaid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:40

...zonnepanelen zijn leuk!!!!
Dus ik hoop dat de uitkomst is dat je ze kunt plaatsen.

(Momenteel mist het hier - maar ook in de mist zie ik op mijn zolder dat we zelf elektriciteit maken: ik geniet daar zo kinderlijk van! ! 'Zelluf doen - hoihoihoihoi!' ;) :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:50

Zonnepanelen lijken me ook wat, mits mijn woning daar goed voor ligt en het toegestaan is door de woningbouw, ik betwijfel het :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:47

Ik woon in een wijkje met 'beschermd stadsgezicht', maar als het om zonnepanelen gaat heeft de gemeente uitgesproken om soepel te zijn.
De woningbouw verenigingen hebben vorig jaar uitgesproken dat ze de duurzame ontwikkeling willen stimuleren.
Dus wel gedoe, maar het kan!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:49

Hier kan het wel maar willen we het eigenlijk niet omdat het zo lelijk is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:51

Oh kijk, dat is fijn om te weten, wordt wel eerst ff sparen want ik gok dat het op eigen kosten moet :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:57

.....ze zijn er ook in effen zwart.
( ;) het lijkt net confectie, zo.)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:15

Ik ben al 1 week en 1 dag shampoo-loos *\o/*

(En volgens mij zie ik er niet vreselijk slecht uit :') )

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:04

Zonnepanelen kan bij ons helaas niet,we hebben geen zon :-(.De bomen van de buren houden zon uit onze tuin.We hebben een heerlijk grote tuin alleen door de vele bomen vd buren heel veel schaduw dus erg veel problemen met planten of een moestuin.Nu heb ik wel een mooie veranda die dus vol staat met kruiden en tomaten en paprika planten.

Wel hebben we groene stroom en een speksteen kachel die ons huis verwarmt.
Sorteren doen we hier ook,dat kan haast niet anders.Dopjes verzamelen voor de blinde geleide honden vind ik wel een goede,ik zag in de link die hier stond dat ik vlak bij een inzamelpunt woon.

Verder hebben we varkens en kippen die ons groenafval helpen verminderen,en de rest gaat op een composthoop achter in de tuin.
De varkens en de kippen zijn overigens alleen voor de tuin onkruid vrij te houden en het groen afval te verminderen want we eten vegetarisch dus ze mogen hier gewoon oud worden.Wel eten we de lekker eitjes vd kippen :-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:32

Oh dat is wel zonde zeg dat de bomen voor zo veel schaduw zorgen. Maar jullie zijn ook goed bezig zo te lezen :D super!

Stefaaaah, goed zeg!! Bevalt het?

Ik ben vandaag begonnen met no-poo. Heb een grote cola fles gebruikt als 'shampoo fles'. Vind het verdelen rampzalig dus heb hem maar voor 1/4 leeg laten klotsen over m'n hoofd. Heb zeker alles wel gehad zo.
Mijn haar voelt nu alleen echt als stro aan, beetje jammer.

Verder ga ik voortaan ook make-up loos zijn. Gebruikte het al heel weinig, maar nu vertik ik het echt. Wel mascara maar voor de rest 'kaal'. Scheelt weer tijd en moeite en afval :')

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:59

Wow, knap wubwub, dat zou ik dus nooit doen, make-up-loos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:18

Haha nou heeft meer redenen, 1 ben lui, 2 ik heb een vette huid dus krijg bij veel make up snel puistjes, 3 ik zie er ouder uit met (veel) make up op :')

Daarnaast is het milieu vriendelijker natuurlijk :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:48

Make-up draag ik nooit.Waar ik zelf niet op bezuinig is mijn shampoo,die ga ik echt niet laten staan.

Schoonmaken doe ik zo simpel mogelijk met azijn en soda en soms als het moet javel.En echte groene zeep voor mijn natuurstenen vloeren natuurlijk :-)

En veel bomen heeft ook voordelen,we hebben zomers nooit airco nodig,het blijft altijd lekker koel in huis.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:53

Wubwub, hier is het ook een hele klus in de douche :') Ik miste stukken haar waardoor niet alles gewassen was. Ik heb nu gewoon een lege shampoo-fles genomen en daar mijn "mengsel" in gedaan. De opening is kleiner dan een fles en dan loopt niet alles er zomaar uit..
Nu doe ik trouwens zo, dat ik het aanbreng op droog haar. Als mijn haar dan goed nat is overal, weet ik dat ik geen stukken ben vergeten...
Mijn haar is ook droger, maar precies al minder droog dan een week geleden. Ofwel ben ik het al gewoon ;)
Gebruik jij trouwens ook conditioner van appelazijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:07

Ah oke, slim!! Ik heb geen conditioner nu nee. Zat er wel aan te denken wat kokosolie in mijn punten te doen als mijn haar droog is na iedere wasbeurt... maar icm vette huid voorzie ik puistjes???

Lastig.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:49

Ik gebruik als "conditioner" een mengsel van appelazijn en water. Spray dat op m'n haar, laat het intrekken en dan weer uitspoelen. Het stinkt ontzettend hard onder de douche, maar eenmaal er uit, niet meer.
Maar ik twijfel heel hard of mijn conditioner überhaupt wel iets doet :')

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:08

Leuke, alle no-poo experimenten! Ik maak nog even wat shampoo op hier, haha.

Dat zijn wel altijd overwegingen: Ga je over op iets duurzaams en gooi je het oude weg, of gebruik je het oude tot het op is? (dit vraagstuk varieert bij mij van shampoo tot de wasmachine ;) ).

Qua make-up hier ook eigenlijk alleen (bio) mascara en oogpotlood. De rest staat in de kast te verstoffen, maar een beetje foundation vind ik wel fijn om bij iets bijzonders te gebruiken.
Helemaal zonder zou ik moeilijk kunnen, een beetje mascara leukt me toch wel een beetje op. ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:15

Nou inderdaad, zonder make-up zie ik er jong en kaal uit, beetje blotebillengezicht omdat ik blond haar heb. En ik heb ook nog een gevoelige huid, waardoor ik snel rode plekjes heb...maar ik wil wel uitkijken naar natuurlijk producten als ze op zijn.

Producten zou ik niet zo snel weggooien, tenzij ze erg milieubelastend zijn en gemakkelijk/goedkoop te vervangen. Zo heb ik mijn scrubgel in de prullenbak gedaan en ingeruild voor eentje van weleda met natuurlijke scrubbestanddelen ipv plastic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:10

Ik gooi niks weg ivm verspilling, vind ik zonde. Als ik bij no-poo blijf ga ik denk ik alles wat ik nog heb staan weggeven aan minder bedeelden. Weggooien sowieso niet.

Wasmiddel heb ik nog voor zeker een half jaar staan, toen een hele partij gekocht in de aanbieding dus tja :')

Rode plekjes heb ik trouwens ook, iets met obsessief krabbel... maar ik ben er mee bezig daar vanaf te komen. :j Zonder make up krijg ik sowieso minder snel puistjes dus dan valt er al minder te krabben haha.

Ik kan trouwens wasbare maandverbandjes aanraden hoor... zit stukken fijner en minder broeierig dan de normale wegwerp kuch. Ben er echt heel erg blij mee.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:57

Aan de ene kant is weggooien inderdaad zonde, aan de andere kant zitten er in shampoo bijvoorbeeld allemaal plastic stukjes. Die komen bij gebruik uiteindelijk in het grondwater of de zee terecht. Nu kan je shampoo inderdaad beter wel weggeven, omdat die mensen anders gewoon andere shampoo kopen.

Maar met betrekking tot bijvoorbeeld een auto of wasmachine. Stel je rijd een vervuilende maar nog werkende auto. Koop je dan een nieuwe (is duur, gebruik van veel grondstoffen, maar wel super milieu vriendelijk in gebruik), of rijd je door in de oude? Dat is dus behoorlijke milieu vervuiling, maar je gebruikt het bestaande prodcut wel langer. Dat is dus wel weer goed.
Zelfde voor de wasmachine > Oude slurpt energie dus energieverspilling; nieuwe is superzuinig maar moet nog wel gemaakt worden.
Dit zijn voor mij dingen waardoor ik niet direct kan beslissen of je iets opgebruikt of wegdoet/weggeeft/laat recyclen. Oude apparaten kan je niet makkelijk weggeven en het recyclen kost ook weer energie.
Tot zover mijn kopzorgen. ;)

Wasbaar maandverband vind ik ook prima te doen, ik ben vooral fan van de cup!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:07

Nou oude apparaten kun je ook prima kwijt. Ken genoeg mensen die ze met open armen zo komen ophalen ;)
Heb hier zelfs iemand zitten die alles met een stekker wat kapot is komt ophalen, ze repareert en voor een klein prijsje doorverkoopt aan een ieder die het niet breed heeft maar zo'n apparaat nodig heeft.

Dus eigenlijk alles wat ik niet meer gebruik en niet verkoopbaar is, geef ik weg. Zeker studenten zijn vaak heel blij met de oude wasmachines etc. En arme(re) gezinnen. Zuinig is het niet, maar het scheelt weer afval. Dat is dan ook weer iets.

Iets nieuws is vaak zuiniger ja, heb je gelijk in. Maar toch gebruik ik liever iets tot het echt op is. En als ik dan een nieuwe moet probeer ik het ook vaak 2e hands te scoren met het oog op hergebruik. Ook zuinige dingen zijn te koop vaak ;) hihi

Die cup heb ik ook een hele tijd aan gedacht. Maar het idee om telkens wat in te brengen en er uit te halen... tsjah... sinds ik zo'n kattenvrouwtje/non aan het worden ben... nah... geen zin in. :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:21

Misschien ook leuk om te kijken voor sommige hier is de serie "its nog easy being green" dat te vinden is op YouTube.
Is wel in het Engels maar is een serie over wat mensen die een oude boerderij hebben gekocht en daar proberen zo veel mogelijk zelfvoorzienend te leven.

Het zal voor velen hier geen mogelijkheid zijn om zo ver te komen, maar misschien wel leuk om te zien hoe anderen het doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:51

Haha die had ik een pagina terug idd ook genoemd. Super serie! Al vind ik het vanaf seizoen 2 minder worden omdat ik het juist zo leuk vond om die familie te zien.