Prikkelbare darm syndroom.. Vragen en advies?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: Prikkelbare darm syndroom.. Vragen en advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 07:47

Heel herkenbaar. Soms gaat het goed en soma zonder dat je anders eet gaat het helemaal mis. Zo vermoeiend

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:31

blackstar schreef:
@naamloos. Bij mij is er ook geen peil op te trekken. Eet je iets wat je altijd alleen, altijd hetzelfde klaargemaakt, de ene keer valt het goed en de andere keer niet.

Een en ander heeft ook te maken met de darmflora - "en dat ben je niet zelf", maar die flora kan enorm wisselen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:56

Naamloos1 schreef:
Hmm.. Volgens mij is het echt gissen.. Vind het zo lastig.. Alle producten eet ik echt vaak behalve dat paleo recept niet. Maar die is dus helemaal vers en gezond..

Maar alle dingen die dikgedrukt zijn mag je dus met FODMAP niet omdat dat potentiele risico's zijn.. Dus hoe vers of gezond ook, één (of meerdere) van die dingen zou heel goed een trigger kunnen zijn..

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:22

secricible schreef:
Naamloos1 schreef:
Hmm, ik had vanavond weer een 'aanvalletje' terwijl ik vandaag echt gezond heb gegeten..

O: Havermout met magere melk en lijnzaad en een Jakultje
L: 1 volkoren boterham met chocoladepasta (Ok.. Iets minder gezond ;)) en 2 sinaasappels en druiven
T: Liga koekje met melkvulling
D: Paleo recept: --> Courgettepasta met tomatensaus (Dit zijn pure ingrediënten zonder e-nummers, smaakstoffen etc.) En een bananenvla toetje.

Hierna kreeg ik het..

Net nog een havermoutkoekje gehad en 2 koppen groene thee. Nu is het weer helemaal afgezakt..

Iemand ideeën?

Voor mij zouden de tomaten ook nog een trigger kunnen zijn. Of iets anders in pasta met tomatensaus zoals kruiden of olijfolie.
Ik zeg niks over hoe gezond je eet, maar ter illustratie: alle dikgedrukte voorwerpen zijn risico voeding bij PDS en mogelijk klachten opwekkend...

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:32

secricible schreef:
over coeliakie hoor je steeds vaker dat de diagnose gemist wordt, omdat ook uit de biopten niets komt. Men denkt dat veel meer mensen coeliakie hebben dan nu de diagnose hebben.

Maar ook gluten worden volgens mij in de FODMAP standaard meegenomen. Dus dan zou het alleen het verkeerde stickertje zijn met de juiste behandeling (glutenvrij).
Coeliakie wordt tegenwoordig gelukkig vaker gediagnosticeerd, maar nog steeds veel te weinig. Daarnaast zijn er mensen waarbij biopten geen afwijkingen laten zien, maar die toch echt niet tegen gluten kunnen. Dat ondervang je niet met het FODMAP dieet, want daarin is spelt toegestaan.
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 19-02-15 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Fragment verwijderd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:38

Je hebt gelijk koeke, zo diep zit ik niet in de materie. Je mag inderdaad spelt, dus een coeliakie zou je er niet mee uitsluiten.
De rest van je bericht is idd waar, die ervaring heb ik ook.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:22

Y;( Meld zich.
Al zolang ik me kan herinneren problemen met mijn darmen/maag, ook helemaal door de molen gehaald en daar kwam niks al te raars uit (wel wat kleine dingetjes maar niks wat de oorzaak was).
Ook alternatieve geneeswijze geprobeerd, dat heeft een beetje geholpen. Maar heb eigenlijk mijn hele leven op zijn kop moeten zetten om nu een beetje normaal door de dag te komen. Ik studeerde voltijd, heb ik na een jaar mee moeten stoppen ivm dat ik zo moe was dat ik bijna een burn out had. Dat duurde 5 maanden voordat ik daar overheen was. Voltijd werken red ik ook niet, ik word zeer snel moe en het duurt gewoon erg lang voordat ik dan weer uit gerust ben. Dus nu werk ik ergens voor een aantal uurtjes en heb een eigen bedrijf wat steeds meer gaat lopen (en waar ik dus zelf mijn uren kan inplannen!). En verder doet voeding inderdaad heel veel. Maar zit nog steeds 's avond met een opgeblazen buik en werd de laatste dagen met buikpijn wakker. Daarom wil ik volgende maand beginnen met het FODMAP dieet, maar wel met de hulp van een diëtiste omdat ik anders bang ben dat ik niet alle voedingsstoffen binnen krijg.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:24

Wat bij mij naast eten een grote trigger is is langdurige stress, hebben jullie dat ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:25

Stress trigert altijd :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:52

Jup, hier ook stress een grote trigger. Niet alleen voor pds overigens, voor mijn algehele gezondheid/energie..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:28

Hoe gaat het hier met iedereen?

Ik heb zelf afgelopen week de fructanen-groep getest (fodmap) door tarwebrood te eten. Dat ging helemaal goed dus ik ben erg blij! Volgende week de volgende groep testen, lekker avocado's en bloemkool eten :9
Stress is hier nu ook voorlopig aardig voorbij, dus weinig klachten op het moment :)

Wat is jullie ervaring met bananen trouwens? Volgensmij is dat bij mij een enorme maagzuur-trigger!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:00

Bij mij is witbrood een enorme trigger voor maagzuur, net als bladerdeeg van croissants (en dus bepaalde vetten denk ik) voor reflux. Ik eet dat niet meer, ik kon 's nachts niet slapen van de pijn. Ik heb nu voor nood (speelt soms op, waarschijnlijk nog meer triggers) een soort zakjes, van de Action. Heb ik gelukkig nog niet nodig gehad, maar ik ben benieuwd of ze werken. Het waren geloof ik 15 zakjes voor 1,69.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:16

Ik heb het topic even doorgebladerd en ook ik heb pds.

toen der tijd in het ziekenhuis vanalles getest maar er kwam niks uit.

Tijdens menstruatie & stressvolle periode veel gas, dunne en slijmerige ontlasting

Daarna periode van verstopping waarna het vervolgens weer overgaat op normale ontlasting. Echt een cyclus dus.

Kwa voedsel weet ik dat kiwi's en sinaasappelsap echt een no go zijn. En voor de rest verschilt het veel.

Ohja vergeten alcohol werkt ook echt heel slecht.

Ik las links of rechts in het topic over huidproblemen? zit daar een verband aan? Mijn huid is erg droog namelijk en jeukt verschrikkelijk

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:34

Dream_lot: ik weet wel dat je darmen vrij veel invloed op je huid kunnen hebben. Heb zelf een enorm droge, schilferige (hoofd)huid. Voeding schijnt van invloed te zijn, als ik klaar ben met fodmap wil ik se suikers eens flink gaan minderen, kijken of dat werkt..

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:45

Oh ja sinaasappelsap! Funest voor mijn maag! Net als alcohol, krijg ik reflux van en mijn stoelgang is dan minimaal 3 dagen nog meer ontregeld dan normaal. Terwijl ik tot 2,5 geleden flink kon zuipen in het weekend zonder ook maar een beetje last.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:48

Sinaasappelsap zelf uitgeperst heb ik minder last van mijn buik dan uit een pak (appelsientje, coolbest of van die verse uit fles van de AH)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:00

Het is vooral de huid op m'n rug en benen wat enorm jeukt. Hele korte niet te warme douche en nog is het verschrikkelijk. Ik smeer mij dagelijks in met bodymilk etc

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:02

dream_lot schreef:
Ik heb het topic even doorgebladerd en ook ik heb pds.

toen der tijd in het ziekenhuis vanalles getest maar er kwam niks uit.

Tijdens menstruatie & stressvolle periode veel gas, dunne en slijmerige ontlasting

Daarna periode van verstopping waarna het vervolgens weer overgaat op normale ontlasting. Echt een cyclus dus.

Kwa voedsel weet ik dat kiwi's en sinaasappelsap echt een no go zijn. En voor de rest verschilt het veel.

Ohja vergeten alcohol werkt ook echt heel slecht.

Ik las links of rechts in het topic over huidproblemen? zit daar een verband aan? Mijn huid is erg droog namelijk en jeukt verschrikkelijk

Wat bijzonder om eindelijk iemand tegen te komen die hetzelfde heeft als ik..Ik heb precies hetzelfde, apart. Ik denk nog steeds: zoy het niet aan je hormonen liggen, maar weet niet eens of het kan. :P

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:05

Ook hier thuis is melk en zuivel de absolute boosdoener

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:47

Ik ben een week op vakantie geweest , op 1 dag na opgepast maar die ene dag pfff . Lopend buffet en heb van alles gehad zonder op te letten , oa frituur op mijn laatste bord. Gisteren viel het mee , kon niks eten zonder een vol gevoel maar vandaag is de stop eruit

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:56

Ik heb laatst een dag salami gegeten, ik weet niet of het toeval was, maar jeetje wat had ik een opgeblazen buik en buikpijn die dag :(:) het was ook wel van die hele goedkope salami, maar dat doe ik dus niet weer haha. Verder gaat het goed bij mij, veel water drinken en proberen om de 3 uur te eten

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:14

ze hebben bij mij ook een aantal jaren gedacht dat ik PDS had, alleen maar buikkrampen, diarree of verstopping ze hadden geen idee wat het zou kunnen zijn.

Sinds 2 jaar is er bij mij nu Collitis Ulcerosa geconstateerd. Dit is een Chronische onstekingen van de dikke darm. Heb nu gelukkig medicijnen en veel minder last.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:16

Oh nee zulke worst is bij mij ook vragen om problemen! Ik eet om die reden amper nog varkensvlees.

Ik heb ook eerst 3 jaar aangemodderd tot ik de diagnose Crohn kreeg. Tot die tijd geen specifieke Crohn-klachten gehad, tot ik een opvlamming kreeg.. pff hoop ik nooit meer mee te maken!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:30

Nou het over varkensvlees gaat, ik heb vanavond schnitzel gehad omdat mijn vriend dat zo lekker vind maar ik ben katsberoerd nu. Ik begin bij mij ook een beetje te twijfelen. Hoe gezond ik ook eet, mijn hele dikke darm blijft geïrriteerd. Het is echt een lijn over mijn buik hoe mijn dikke darm ook loopt. Ook heb ik ontzettend last van lucht en opgeblazen gevoel.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:57

Daarom ben ik gestopt met vleeseten.

Ik heb een aantal boeken van Amber Albarda gekocht, is o.a tarwe en suikervrij ben benieuwd. Ik merk toch wel dat suikervrij het bij mij goed doet, we gaan zien wat het doet al ik het langdurig vol hou.