Antidepressiva en de bijwerkingen als je stopt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:05

tineke8889 schreef:
Ik gebruikte het ook jarenlang voor een angststoornis (dezelfde als waar joolien eerder over postte) en het principe qua antidepressiva slikken was het zelfde als met depressie. Als het werkt , kan het je net wat ondersteuning geven bij het aangaan van je angsten, maar je moet het een tijdje volhouden tot je zeker weet of het werkt. Dan volgens mijn psych als allerminst een half jaar stabiel houden en dan, als het echt goed gaat, heel langzaam afbouwen. Mijn is toen verteld dat dat bij angststoornis nog belangrijker is dan met depressie. Dus helaas, Duplo, in mijn ervaring het het toch op.

Edit: niet dat ik denk dat het absoluut onmogelijk is zonder antidepressiva, mij heeft het geholpen en ik had niet anders gewild. Maar ik wilde alleen duidelijk maken dat de situatie met stoppen niet anders was bij mij dan wat mensen hier schrijven over depressie. En dan is het zo zonde om eerst te doen of je het probeert en dan op een gevaarlijke manier te stoppen zonder het een kans te geven, dan was het eerlijker geweest niet te beginnen lijkt me.

Thx voor je uitleg :)

Was meer een hersenspinsel van mij dat je er met een angststoornis misschien anders op reageert dan met een depressie, maar dat is dus niet zo

Janneke2

Re: Antidepressiva en de bijwerkingen als je stopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:22

"Iedereen" reageert er "hetzelfde" op: je serotonine niveau verandert. (Gaat omlaag, omhoog, is langer beschikbaar of wat precies, dat weten we niet.)

Bij sommige depressies en bij sommige angststoornissen is dat een welkom zetje in de rug.
En er zijn depressies en angststoornissen waarbij het serotonine niveau prima in orde is en als je dan een ssri gaat slikken reageert je lichaam doorgaans wel (....zoals de seroxatbuik....) maar reageren de klachten om volstrekt logische redenen niet.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:45

Janneke2 schreef:
Eh - als het middel werkt, en je wilt een stabiel resultaat (...eerder aangeduid als extra neuronen laten uitbotten...) dan heeft doorslikken zin.

Doet het middel geen seconde wat je wilt/ hoopt/ verwacht, dan kun je uiteraard "meer van hetzelfde" blijven doen, maar uiteraard zit daar een grens aan.
(Die pil is er om mij het leven makkelijker te maken - ik ben er niet voor die pil.)

Angststoornissen zijn er in soorten en maten.
Ik heb meegemaakt dat iemand in paniek raakte van de inwerking van valium: "Help! Mijn schildwachten vallen in slaap - nu ben ik pas echt in gevaar! !" -Binnen de beeldspraak van een middeleeuws kasteel had ze het grootste gelijk van de wereld: dat is krek wat valium doet.
(Wellicht een krom voorbeeld, valium en zusjes zijn de slechtste pillen tegen een angststoornis, maar toch. Soms doet een pil niet wat de bedoeling is en stoppen kan dan er verstandig zijn. Zeker bij valium geldt: hoe eerder hoe beter.)

Nogmaals, het gaat niet om extra neuronen te laten uitbotten, maar om de 5-HTP receptoren op de neuronen :)

En ik weet niet waar je het vandaan haalt dat benzodiazepines de slechtste pillen tegen angststoornissen zijn? Integendeel, ze werken (uitzonderingen daargelaten) als een trein. Maar het is geen oplossing op lange termijn, want je mag het niet meer dan 1 à 2 weken slikken. Als je het langer slikt komt er vaak een ergere terugval na stoppen. En er treedt tolerantie op. Maar bijna elke angststoornisser zal kunnen beamen dat ze zich nooit zo lekker ontspannen voelen als wanneer ze een eenmalig pammetje ophebben.

Maar goed, het zijn gevaarlijke medicijnen dus alleen voor de meer extreme gevallen.

Verder wordt Valium nog zelden voorgeschreven tegen angst, die fungeren meer als spierontspanner. De benzo's die geschikter zijn voor angst zijn lorazepam en Xanax.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:57

Hanmar schreef:
Er komt een hoop voorbij over de werking van SSRIs, maar lang niet alles lijkt te kloppen met wat de wetenschap op dit moment weet en niet weet. Ten eerste is een SSRI geen 'multivitamine', ook niet in de zin dat het extra serotonine aanmaakt; het is een 'Selective Serotonin Reuptake Inhibitor', dat betekent dat jouw brein's eigen serotonine langer in de synapse blijft hangen en daardoor meer effect kan uitoefenen. Dat betekent in principe niet dat er 'meer serotonine' wordt aangemaakt (hooguit door secundaire mechanismen) - het primaire mechanisme hangt daar niet vanaf.

Ik heb ook nooit beweerd dat een SSRI serotonine aanmaakt... de naam zegt al wat het doet. :) Mijn 'multivitamine' was meer even om een (scherp) punt te maken. Ik bedoelde het niet zo letterlijk en zou het ook niet aanraden het op die manier te gebruiken. Even verduidelijking ;)
Laatst bijgewerkt door Century op 08-12-14 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 01:02

Ik hou het kort, laat op de avond.
Ik benoem kort het feit dat valium en zusjes niet meer als geneesmiddelen worden vergoed.

Het gaat mij om de werking die ik heb gezien bij mijn oude vriendin. Ze heeft de oorlog nog meegemaakt: vanaf het bombardement van Rotterdam via vervolging, onderduik tot aan het bombardement van Nijmegen. Trauma's te over.
En de verschillende artsen hebben haar ruimschoots valium, librium, lorazepam en nog twee varianten gegeven.

Let wel, en dat is waar het mij om gaat: ze slikte de middelen jarenlang. Tot en met het akelige moment dat haar hoge leeftijd maakte dat de trauma's alsnog 'doorbraken'.

De feiten zijn dat een benzodiazepine tot zo'n drie maanden werkt (er zijn verschillen, dat weet ik) dwz ze remmen daadwerkelijk de angst - een tijdje.
Is de termijn van ik zeg even drie maanden voorbij, dan blijft de werking "versuffen" van kracht, en vooral ook de werking "tegengaan van REMslaap" - zodat het eigenlijke verwerken moeilijker gaat.
(Ipv anderhalf uur REMslaap heb je met al die benzo's in je lijf misschien maar drie minuten REMslaap.)

Ze is inmiddels overleden, maar de hel waarin zij jaren lang heeft geleefd gun ik niemand.

(Maar als iemand bij gebrek aan een pil zoals gaba een keer de nacht voor iets griezeligs een enkel pilletje benzo slikt, och.)(Tenzij je dus zoals een andere vriendin het correcte doch nare gevoel krijgt dat je schildwachten in slaap vallen....)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 01:12

Dat ben ik met je eens, benzo's jarenlang gebruiken kan alleen maar gruwelijk misgaan. Ik vind het heel erg voor je oude vriendin dat ze dat heeft moeten meemaken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 06:55

Tieneke schreef:
Sorry, TS, maar ik vind dat je echt heel vreemd bezig bent. Dat je het doet is één zaak, dat je nieuwsgierig bent naar de gevolgen nog een andere, maar dat je er een topic voor wilt maken, komt echt heel raar over op mij. En daar bovenop negeer je alle kritiek die gegeven wordt.
Je hebt pas een verdubbeling van de dosis gehad, maar nu zou alles plots opgelost zijn op een paar dagen tijd? Al eens aan gedacht dat die verdubbeling er misschien voor gezorgd heeft dat je je nu zo voelt?
Ik vind het dom. Heel dom.

Helemaal mee eens, maar ik had er overheen gelezen dat de dosis van TS ook nog eens verdubbeld is. Dan is het natuurlijk logisch dat je je beter voelt. Ermee stoppen is dan het slechtste wat je kunt doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:15

Janneke2 schreef:
"Iedereen" reageert er "hetzelfde" op: je serotonine niveau verandert. (Gaat omlaag, omhoog, is langer beschikbaar of wat precies, dat weten we niet.)

Bij sommige depressies en bij sommige angststoornissen is dat een welkom zetje in de rug.
En er zijn depressies en angststoornissen waarbij het serotonine niveau prima in orde is en als je dan een ssri gaat slikken reageert je lichaam doorgaans wel (....zoals de seroxatbuik....) maar reageren de klachten om volstrekt logische redenen niet.

Het serotonine-verhaal klopt, maar de bijwerkingen zijn bij elk "merk" en persoon anders. Zo kun je van het ene medicijn ineens heel erg aankomen, van de ander bijvoorbeeld agressief worden, enzovoorts.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 07:48

De stilte van TS is opvallend. Ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:03

Shenavallie schreef:
Janneke2 schreef:

Het serotonine-verhaal klopt, maar de bijwerkingen zijn bij elk "merk" en persoon anders. Zo kun je van het ene medicijn ineens heel erg aankomen, van de ander bijvoorbeeld agressief worden, enzovoorts.

Idd: iedereen - met - een angststoornis, een depressie of nog weer iets anders, doet "hetzelfde", nl reageren op de verandering de serotonine.
En dat kan een hele serie reacties geven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:24

Cayenne schreef:
De stilte van TS is opvallend. Ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat.

Ik ben ziek, en nee niet van de medicatie, maar ontzettend verkouden/grieperig, vriendlief heeft me aangestoken.
Eigenlijk gaat het nog steeds goed, gisteren bij de psycholoog geweest en die heeft niks gezegd over dat ik ben gestopt maar ze vind het wel knap dat ik op mijn gevoel af ga, en dat ik doe waar ik me goed bij voel. En nee ze keurt het daarmee niet goed ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:52

Maar je hebt het dus wel eerlijk verteld? Goed van je, dan is er tenminste iets van achtervang, of in ieder geval is de situatie bekend en besproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:57

Anoeska schreef:
Maar je hebt het dus wel eerlijk verteld? Goed van je, dan is er tenminste iets van achtervang, of in ieder geval is de situatie bekend en besproken.

Jawel, dat was ik ook echt wel van plan. Ik ga morgen ook de huisarts bellen om het door te geven.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:04

Joolien schreef:
Anoeska schreef:

Jawel, dat was ik ook echt wel van plan. Ik ga morgen ook de huisarts bellen om het door te geven.

Hoezo wil je het nu wel opeens doorgeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:16

NikkiEnJij schreef:
Joolien schreef:

Hoezo wil je het nu wel opeens doorgeven?

Ik heb nooit gezegd dat ik dat niet zou doen, natuurlijk ga ik t uiteindelijk wel doorgeven want hij moet mijn medische gegevens weten. Alleen wilde ik t niet meteen die dag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:20

Wat vind je werkgever hiervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:22

vonneke schreef:
Wat vind je werkgever hiervan?

Geen idee want ik werk volgende week pas weer, ik zit op school.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:12

Stap je wel gewoon in de auto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:18

Cayenne schreef:
Stap je wel gewoon in de auto?

Nope, dat heb ik nog niet gedaan. Vind ik niet verantwoord en wil het risico niet lopen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:50

Het grote verantwoorden is begonnen, brace yourselves.

Slim dat je het hebt verteld. Hou er rekening mee dat ontwenningsverschijnselen ook op de lange termijn kunnen ontstaan. Vaak breng je die er dan niet meer mee in verband en ga je qua oorzaak vaak de verkeerde richting uit. Nu zal het met jouw dosis wss wel meevallen, maar het lijkt me wel iets om in het achterhoofd te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:49

bromfiets schreef:
Het grote verantwoorden is begonnen, brace yourselves.

Slim dat je het hebt verteld. Hou er rekening mee dat ontwenningsverschijnselen ook op de lange termijn kunnen ontstaan. Vaak breng je die er dan niet meer mee in verband en ga je qua oorzaak vaak de verkeerde richting uit. Nu zal het met jouw dosis wss wel meevallen, maar het lijkt me wel iets om in het achterhoofd te houden.

Leuke banner trouwens hieronder, 'stoppen met cocaine'. :')
Maar dat hij ik idd in de gaten.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:31

En ik snap dus niet waarom iedereen deze medicatie altijd maar zo snel mogelijk wil afbouwen. Er functioneert iets niet correct in je hoofd en pilletje hersteld dit. Ik was dolgelukkig toen ik AD kreeg, geen machteloosheid meer, weer kunnen slapen, geen huilbuien etc. Ik had een punt bereikt van niet blij kunnen zijn?Prima, dan maar chemisch blij, ook goed.Heeft niets met karakter of zelf willen doen te maken. Soms kun je het gewoon niet zelf.Punt.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:43

Dani schreef:
Ik vind het zelfdestructief gedrag en eerder een symptoom van je problemen dan een signaal dat het zo goed met je gaat. Dit topic past in dat beeld: enerzijds de voortzetting van de zelfdestructie omdat je wéét dat je kritiek gaat krijgen, anderzijds het zoeken van de aandacht en steun die je zo graag wil. Ik geloof er niks van dat dit puur uit nieuwsgierigheid voortkomt. Ik geloof wel dat jij dat misschien gelooft, maar ik denk dat je jezelf voor de gek houdt en dat er veel meer achter schuilt.
inderdaad, maar daar komt ze nog wel achter als ze wat meer levenservaring heeft. Voor nu is het voorlopig allemaal reuzeinteressant en vooral kijk eens hoe zwaar en hoe moeilijk en hoe sterk ik wel niet ben ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:21

Momenteel gaat het nog steeds goed. Lichamelijk ook, ben alleen nog stress verkouden maar dat staat er los van :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:28

Janneke2 schreef:
Century schreef:
. En als je lichamelijk echt een tekort hebt aan serotonine of een aanverwante stof, dan is een SSRI-AD eigenlijk niet heel veel anders dan een multivitamine...

Daar zit iets in.
Ik slikte 'onder lichamelijke begeleiding' L-tryptofaan plus vitamine B complex en merkte na plm drie dagen verbetering van de klachten, nul "bijwerkingen".
Deze ervaring maakt mij eerlijk gezegd ook wat intolerant: voor veel mensen is AD slikken een kwestie van geen lichamelijke begeleiding, een week of zes afzien, daarna gaat het vaak wel beter (= naast bijwerking ook werking).

Waar al dat gedoe (terwijl je je al rot voelt een extra belasting kringen - huuuu) voor nodig is begrijp ik dus niet goed.
Eerst een lichamelijke diagnose, dan gericht *iets slikken*, zo ongebruikelijk is dat toch niet....

Ik heb de ervaring dat allergie echt giga depressies kan veroorzaken.
Daar kijkt men niet eens naar regulier en dat vind ik echt kwalijk!
Qua vitamines kan je vitamine B en L-tryptofaan slikken wat je wil, tegen een allergische reactie valt niet op te boksen.
Ik kan trouwens ook heel slecht tegen vitamine B, dus dat is niet altijd zonder bijwerkingen.