Ik haal uit het mennen ook minder voldoening dan uit het rijden hoor, maar als je voor de keuze staat of stoppen met de paarden of die overstap is de keuze weer snel gemaakt!
Daar ben ik het zeker mee eens! Lesgeven is niet echt mijn ding en dan houdt het al snel op qua actieve dingen die je kan doen.
Imker
Geplaatst: 10-02-15 15:43
Mennen is mijn ding niet, heb ik nooit veel mee gehad en nu nog steeds niet. Daarbij waren mijn paarden niet geschikt om voor de kar te zetten en heb ik ook altijd geroepen dat er ná deze paarden geen nieuwe meer kwamen.
Lesgeven is leuk, maar dan moet je ook weer veel staan en lopen. Door mijn knie ben ik toch aardig beperkt geworden in mijn bewegingsvrijheid (en pakt nog maar een tramadol erbij...).
Op het moment ga ik me toeleggen op de verbouwing van onze schuur tot binnenzwembad, zodat ik toch nog aan mijn beweging ga komen in de toekomst. Leuk vooruitzicht, maar toch jammer dat dat ten koste gaat van mijn paardengeluk.
xMarieke
Geplaatst: 14-02-15 00:09
Marrit13 schreef:
Waar ik nu heeeel benieuwd naar ben.... Piep je ook bij detectiepoortjes nu? Wij gaan nl voordat het er bij mij uit gaat, nog vliegen
Nee hoor.Best een paar keer gevlogen maar het piepte geen een keer. Die detectie scant trouwens je onderbenen niet heb ik gehoord.
Ik heb 1,5 jaar na het ongeluk reed ik weer 2 keer per week en dat ging best goed
Marrit13
Geplaatst: 03-03-15 17:15
Hoe gaat het met iedereen? Loopt het herstel voorspoedig?
Ik ben dit weekend voor het eerst zonder krukje opgestegen, vanaf rechts: dat was me wat Maar geen pijn, alleen mis ik de handigheid om dit vanaf de grond te kunnen. Veel oefenen dus.
Afgelopen weken ging het steeds super, afgelopen vrijdag ineens behoorlijk last van de pen die door het plateau zit, een zeurende pijn. Moet zeggen dat dit nu beter gaat, dus het herstel na ieder dipje gaat sneller en sneller!
Ik moest vandaag voor controlefoto en een biodexmeting. Chirurg was over de foto wel tevreden, maar niet over de dikte van de knie. De schroeven gaan er zo snel mogelijk uit en dan krijg ik ook meteen kijkoperatie. Hij wilde weten of er nog schade aan de binnenkant was die te herstellen valt. De biodexmeting viel ook tegen. Ondanks dat ik zelf toch echt vooruitgang merk, is het krachtsverschil nog steeds ruim 60%. Het algehele krachtniveau was wel gestegen, maar dat is dan dus links en rechts samen.
Wel heb ik afgelopen weekend voor het eerst in zes maanden echt gereden op mijn eigen paard. Gestapt, gedraafd en gegaloppeerd en dat ging eigenlijk best goed. Vandaar dat vandaag toch wel een teleurstelling was. Hoop dat de operatie snel kan plaatsvinden, dan ben ik er maar vanaf en kan het herstel weer plaatsvinden, hoop ik.
Marrit13
Geplaatst: 05-03-15 09:41
Oei dat klinkt idd niet fijn Moska! Goed dat er meteen gerichte actie ondernomen wordt. Ik merk hier ook vooruitgang maar het gaat niet meer zo snel als in het begin, wat ook logisch is.
Dat je weer "serieus" hebt gereden is toch wel weer een teken dat er vooruitgang in zit natuurlijk.
Vandaag ben ik, vanwege pijn in mijn rechtervoet, naar de podoloog geweest. Zij heeft allerlei metingen uitgevoerd en hieruit bleek dat ik 19% op mijn linkervoet steun en 31% op mijn rechter. Mijn linkerbeen maakt een veel kortere stap als mijn rechter en linkerbeen is ook meer gebogen als rechts. Natuurlijk wist ik dat allemaal ongeveer al (niet van de percentages, maar qua beengebruik), alleen nu blijkt dat mijn sesambotjes onder mijn rechtervoet geïrriteerd zijn geraakt door het verkeerde lopen. Ik krijg nu steunzolen die mijn sesambotjes moeten ontlasten en hopelijk gaat daardoor de pijn ook weg. Al met al is dit een complicatie van mijn tibia plateau, het houdt dus niet op....
Marrit13
Geplaatst: 11-03-15 20:19
Toevallig dat je er over begint, collega haar dochter ook knie operatie gehad en sindsdien veel rugpijn. Blijkt dat ze minder kan strekken in dat been en dat dus resulteert in rugklachten! Wat ontzettend vervelend dat dit er ook nog bij komt zeg.. Zo zie je dus dat een zwakke knie tot zoveel andere dinben kan lijden Hoe gaat het met de bouw van jullie zwembad?
Ik mag volgende week weer wat krachttesten doen bij de fysio, ben erg benieuwd! Vandaag weer halve dag op hakken gelopen em dat ging goed
Marrit, we zijn nu bezig met fase 1: het isoleren en optimaliseren van de garage/werkruimte die achterin de loods komt (daar zijn we nu mee aan het opbouwen). Over een paar weken moet dat helemaal klaar zijn en kunnen alle spullen uit de voorzijde van de loods, overgezet worden naar achteren en gaan we daar beginnen met hakken, boren en graven. Vooralsnog zit er schot in.
Moska
Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-15 12:43
Het is alweer even geleden dat ik hier een update heb geplaatst. Inmiddels ben ik vorige week voor de tweede keer geopereerd en hebben ze de schroeven eruit gehaald en een kijkoperatie gedaan. Gelukkig bleek de meniscus nog heel en zag de rest er ook vrij goed uit. Ze hebben nog wat kraakbeenrafels verwijderd en verder is de prognose gunstig. Geen kunstknie over tien jaar hoop ik.
Ik moet zeggen dat ondanks dat mijn knie nu nog flink gezwollen is en de hechtingen flink trekken, het al een stuk makkelijk beweegt zonder de schroeven. Ik hoop dat dat zo blijft! De pijn zakt met de dag verder af en in huis loop ik zonder krukken. Moet me nog wel wat gedeisd houden, als ik wat te veel doe dan krijg ik meteen een giga knie, maar dat zal vast beter worden de komende tijd. Iemand met ervaring over hoe lang je je rustig moet houden na het verwijderen van schroeven? Heb geen arts meer gezien na de operatie, alleen telefonisch gesproken en ben het vergeten te vragen.
Dat klinkt hoopvol! Hopelijk ga je dan ook sneller vooruit en geen last van dikke knie meer! Ben je helemaal onder zeil geweest?
Ik ga volgende week op de foto om te kijken hoe het geheeld is en dan meteen afspraak maken voor het verwijderen.
Ik blijf nog wel erg last houden van de voorkant, ik kan nog steeds niet normaal strekken als ik bijv op een stoel zit, of een héle hoge opstap moet nemen. Dat doet echt pijn. Kan eens vragen of de chirurg dan ook meteen een kijkoperatie kan plannen, als ik er toch lig
Toen bij mij de eerste schroeven verwijderd werden mocht ik alles op geleide van de pijn dus volledig belasten. Dat mocht ik niet toen de stelschroef er nog in zat. Dat mijn pen en schroeven verwijderd werd mocht ik eigenlijk ook alles, maar wel rustig aan. Liever niet paardrijden. Waar ik heel veel steun aan heb gehad in het begin is een sportbrace om mijn knie. Vooral omdat ik toch vrij snel weer ging werken. Dit hield het opzwellen ook tegen maar gaf ook steun.
Ben helemaal onder zeil geweest. Had wat moeite met wakker worden, maar voel me nu alweer vrij goed. Ga morgen weer werken.
Denk dat ik ook maar op zoek ga na een knieband. Voor om de zwellint tegen te gaan, zonder zwelling kan ik al vrij goed lopen, maar naarmate de dag vordert wordt dat steeds minder.
Teken dat je toch nog te veel doet Moska, meer met je been omhoog op de momenten dat je zit
Marrit13
Geplaatst: 22-04-15 17:09
Hoe gaat het nu Moska? Verbetering?
Ik ben vanmiddag weer op de foto geweest, het was heel heel heel (letterlijke woorden) goed geheeld, niets meer te zien zelfs! Wat wel apart was, had een vervanger en die gaf aan dat het gewoon bleef zitten.. Ehm, ok anders dan wat mn eigen chirurg zei. Dus over paar weken ga ik bij mn eigen, en dan hebben we het er nog maar even over En als de voorkant dan ook nog pijn doet dan meteen kijkoperatie erbij.
Het gaat met de dag beter. Knie wordt nog wel dikker gedurende de dag, maar minder dik dan vorige week. Moest gister ruim 400 km autorijden en dat ging best goed. Moet ik zeggen dat ik wel wat paracetamol had geslikt, maar qua dikte viel het me reuze mee. Vanmiddag voor het eerst weer naar de fysio.
Maar wat fijn dat het bij jou heel heel heel goed geheeld is! Dat biedt perspectief! Maar wel gek dat de vervanger zegt dat het blijft zitten. Ik kan nu zeggen dat ik heel blij ben dat het eruit is, voelt zoveel beter!
Het is ook niet standaard dat schroeven/pinnen/platen worden verwijderd, dit doen ze alleen als je er erg veel last van hebt.
Imker
Geplaatst: 10-06-15 22:49
Wauw, er is al een tijdje niet meer gereageerd in het topic, maar hier ben ik om een update te plaatsen. Na een consult bij de HA om mijn medicatie door te spreken en omdat ik de pijn echt niet meer trek. Vandaag ben ik in de Maartenskliniek geweest en heb ik mijn klachten doorgesproken met de orthopeed. Omdat ik vaak dichtklap als ik zo voor een kudde artsen sta, had ik alles op papier gezet, foto's gemaakt van mijn been zoals hij er 's avonds uitziet enz. en dat was erg prettig. Ik heb de punten doorgesproken met de arts en meteen is er een CTscan gemaakt. Het gewricht is binnenin niet glad en dat kan een trigger zijn om deze heftige pijnklachten te veroorzaken. Ik ben nu doorgestuurd naar Woerden, daar zit een team van artsen die mij driedubbel door de mangel gaan halen om de (oorzaak van de) pijn weg te nemen. Hoogstwaarschijnlijk zal dat nog een operatie worden om het kraakbeen te polijsten oid.
Wat goed dat je met je eigen dossier er naar toe bent gegaan, zo wist je zeker dat je alle informatie kon geven die belangrijk was, fijn dat die arts het ook goed oppakt en er direct werk van maakt. Zijn de wachttijden lang in Woerden?
Marrit13
Geplaatst: 11-06-15 09:29
Goed van je! Ik hoop dat ze je kunnen helpen en verlichting kunnen geven. Hoe gaat het met het zwembad
Hier gaat het goed! De pijn aan de voorkant beperkt me nog steeds om de laatste slag te maken, dus als ik in het najaar mn eigen chirurg spreek vraag ik kijkoperatie.
Heb inmiddels alweer 7 wk een nieuwe pony Hoewel ik op momenten nog erg angstig ben, trekt hij zich daar helemaal niets van aan en gaat gewoon verder.
Hier gaat het best goed. Weinig pijn en de spierkracht lijkt toe te nemen. Kan bijna helemaal weer strekken. Alleen kan ik momenteel alsnog niet paardrijden, mijn paard is zelf nu kreupel. Voel me na de laatste operatie een stuk fitter in ieder geval!
k_m
Geplaatst: 08-07-15 20:23
Ik gooi deze even omhoog, ik heb vrijdag ook een TP breuk opgelopen.
Ik zit echter in de gips, breuk zat op z'n plek en zou niet moeten geopereerd worden. Met 6 weken gips zou ik er vanaf moeten zijn. Maar dit topic word ik toch een beetje bang van eigenlijk..
Maandag moet ik terug voor een nieuwe gips, en dan zie ik ook een orthopedist, ben best wel benieuwd. De spoed arts heeft gewoon getekend hoe het eruit zag en me laten in gipsen meer niet..
Edit: ik mocht van het ziekenhuis er ook gewoon op lopen, maar nu lees ik overal dat je er absoluut niet op mag steunen want dat de breuk zo kan inzakken en toch nog verplaatsen???
Marrit13
Geplaatst: 08-07-15 21:31
Oh wat naar!! Sterkte zeg. Je hebt verschillende gradaties weet ik, 1 is geen operatie en gips geloof ik. Lijkt me idd vreemd dat je er op mag steunen, maar ik werk bij een bank en ben geen arts Ik mocht het zeker niet, dan zou het idd verzakken. Zou er niet op steunen en maandag gewoon ff checken bij de ortho