Lompheid eerste klas...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Lompheid eerste klas...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 11:41

Mja, inderdaad. We zullen zien...

Na 5 maanden nog steeds? Pff, hoop dat ik iets minder pech heb. Al kan ik na 4,5 week nog altijd niet lopen of er op staan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 18:54

Toch een DVT... een deftige als ik ze mag geloven.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:16

Jeetje, na je eerste post(en) in dit topic 'dacht' ik er al aan, het werd ook genoemd als 'je zit er tegenaan' en vond het toen al zo vreemd dat je verder geen bloedverdunners/leefregels mee had gekregen omdat het toch een extreme reactie op je teen stoten is.
Tezamen met de grauwe verkleuring, de extreme pijn/gespannenheid en de kou is het voor mij als leek toch het eerste wat in me opkomt.
En daar heb je nu nog bijna een maand mee doorgelopen helaas, het stolsel had verdorie wel los kunnen schieten met alle gevolgen van dien.

Je heb nu neem ik aan wel fraxiparine meegekregen en (spoed)afspraken bij de trombosedienst?
Ik hoop dat je klachten nu (snel) wat gaan afnemen want het heeft allemaal mi veel te lang geduurd

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 20:12

Mja, helaas is het niet anders. Klinisch was er ook weinig reden meer voor en ook niet bepaald een risico persoon verder (ben immers 25!).

Net terug van t ziekenhuis. Internist gesproken, het is geen spoed, maar wel direct gaan prikken. Net de eerste prik gehad, jeetje wat een rot dingen en dat voor waarschijnlijk hele lange tijd.

Morgen de huisarts en dan verder bespreken hoe en wat. Heb ook geen flauw idee wat de behandeling et voor is...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:28

Reken op 3 maanden antistolling als dit de eerste keer trombose is, dat is een redelijk gangbare termijn in de aanwezigheid van een risicofactor.

De injecties zijn alleen in het begin. Die moet je minimaal 5 dagen gebruiken en iig tot de INR twee keer groter dan 2 gemeten is (bij gebruik van vitamin K antagonisten zoals acenocoumarol). Of de nieuwere orale anticoagulantia al geregistreerd zijn voor behandeling van trombose heb ik zo niet paraat. Voor mij op de IC niet meer zo van belang, dus die literatuur heb ik laten liggen ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 20:38

Oh oké, 3 maanden zou een meevaller zijn, moest nu rekening houden met 6...

Maar we zijn er nu eigenlijk al te laat bij... het is dan ook dicht in m'n hele been zo'n beetje.

Maar goed het verklaard nog altijd niet de pijn in mijn voet... bult is in ieder geval geen vocht, dus wat wel weten we nog niet.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:44

Balen! Dan kan het idd zijn dat ze veilig gaan zitten met 6 maanden, of na drie maanden eerst een controleecho voor het stoppen met de bloedverdunners.

Die bult zal idd ook niet van de trombose komen, pijn kan wel voor een deel van de trombose komen :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 20:49

Controle echo komen er sowieso nog een aantal. Zal de komende weken wel als school voorbeeld gebruikt worden voor echografie, haha.

Nouja, we gaan maar van t slechte uit, kan t alleen maar mee vallen. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 08:14

Half 4 naar de huisarts...

Heb vannacht vrijwel niet geslapen, enerzijds van de pijn in mijn voet, anderzijds ik me toch best druk heb lopen maken.

Gisteren drong het niet echt door, mijn reactie was ook echt: o, ja en, wat nu?

Vriend had andere radioloog die dienst had ook laten kijken, die noemde het een deftige. Maar klinisch zou je helemaal geen DVT verwachten... in de Wells score kom ik ook absoluut niet eens in aanmerking voor bloed test, laat staan de echo.

Heb wat gegoogled (vannacht), maar of dat nu zo slim was. Weet ook gewoon niet wat ik moet verwachten. Ook wat betreft long embolie, herken me daar namelijk meer in dan in een DVT. Maar goed zal het vanmiddag bij de huisarts wel horen en vragen.

Heb in ieder geval al een flinke blauwe plek van die prik gisteren, dus gaat nog leuk worden, zie er nu al tegen op vanavond. Haha.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:23

Ooh wat balen! Dat is dan wel even schrikken. Hoop voor je dat het allemaal voorspoedig de goede kant op gaat! En succes straks bij de huisarts!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:44

Leeftijd sluit je echt niet uit van een trombose. :x

Waarom ga je niet eens naar een belgisch ziekenhuis als je toch in maastricht zit? Loop in Genk de spoed binnen en je gaat niet eens naar huis met zo'n voet voor er een echt en weet-ik-wat-nog-allemaal gedaan is.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 08:55

Dat leeftijd niet uitsluit weet ik ook wel. Maar een Wells score van 1, geeft niet bepaald de aanleiding voor een DVT...

Klinisch is het nu "normaal", behalve de pijn en de bult op mijn voet (en de iets gespannen kuit). Niemand had ook nog een DVT verwacht, het is dat mijn vriend de echo gemaakt heeft en nieuwsgierig was. Anders was het zeer waarschijnlijk niet eens ontdekt!

Ik denk dat ik in Maastricht niet heel slecht zit... maar goed, ik weet het niet en wacht vanmiddag bij de huisarts wel even af.

Zit er best door heen en heb al helemaal geen zin om tig ziekenhuizen af te moeten gaan. Laat het gewoon over me heen komen nu een heb best vertrouwen in de artsen. Diagnose staat nu vast en dat kunnen ze niet om heen. Al weet ik nog steeds niet wat betreft die voet, geen idee of dat nog wel van belang is nu.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:58

Getver klinkt niet fijn allemaal. Welke spuitjes heb je gekregen? Het prikken is ook wel handigheid krijgen. Is er niet iemand in je vriendenkring(verpleegkundige?) die vanavond mee kan kijken en je evt tips kan geven?
Vandaag echt op je strepen gaan staan bij je huisarts dat je nu duidelijkheid wilt hoe en wat. Toch niet normaal dat je al zolang last hebt en nog steeds zoveel pijn. Moet toch een oorzaak voor zijn. Laat hem anders maar een spoedafspraak regelen bij de orthopeed. Vaak als de huisarts zelf belt kan je wel snel terecht. Je niet meer zomaar wel laten sturen hoor.

Heel veel sterkte ermee!

groetjes genja

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 09:04

Ik heb fragmin 15.000 nu. Mijn vriend prikt (arts), maar ik krijg sowieso ontzettend snel blauwe plekken. Bloed prikken ook altijd.

Ja dat ga ik nu ook wel doen, helaas wel alleen. Maar wil nu wel weten waar ik aan toe ben en wat ik kan gaan verwachten...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:10

Hopen dat je dan snel over kan op de tabletten. Is daar gisteren door de internist nog iets over gezegd? Anders daar bij de huisarts ook goed naar vragen hoor desnoods laat hem maar naar het ziekenhuis bellen voor advies.
Schrijf vast alle vragen die je hebt op voor vanmiddag kan je niets vergeten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 09:15

Nee de internist heeft de spuitjes voor geschreven, verder was er geen spoed bij. Behalve dan direct beginnen met prikken. Verdere behandeling zou via de huisarts gaan...

Ja dat is inderdaad een goede, ga ik zo eens doen en dan hopen dat ik niets vergeet op te schrijven, haha. :)

De huisarts kan in ieder geval het ziekenhuis bellen waar ik gisteren geweest ben. Heb ook sein, dus dat komt wel goed. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:22

die prikjes: proberen te ontspannen (rustig uit ademen) bij het zetten en er niet naar kijken dan vallen ze op zich wel mee... Blauw worden ze vrees ik toch wel en zeker na verloop van tijd gezien je door bloedverdunners sowieso sneller blauwe plekken krijgt. :(:) (waarom het niet kijken helpt weet ik niet maar bij mij hielp het. :') En ik ben totaal niet bang voor prikjes of naalden ofzo dus dat kan het niet zijn. :') )

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:16

Ja zo zie je maar weer.. Het lichaam is geen vragenlijstje.
Leidraad geen uitsluitsel.

Verbaasd me niks dat er dvt is uitgekomen. Kon ook bijna niet anders met je gekke symptomen.
En dan baal je dat je eigenlijk jezelf zo hebt laten afschepen.
Je ziet en voelt toch zelf wel dat het absurt is/was?

Hopelijk gaat je been nu de goede kant op!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:31

Ik denk meer dat die trombose een bijkomend iets is, maar dat het grootste probleem voor jou nog wel steeds die voet is (en door de zwelling en het niet belasten door de pijn ontwikkel je trombose). Zo'n ei verklaar je echt niet door trombose en dat het nog steeds zo pijnlijk is is ook niet goed!

Zo snel mogelijk aan de bloedverdunnende tabletten, des te eerder ben je van de injecties af ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:09

Er zit nog een ei begrijp ik? Is de transducer daar ook op gezet?

DVT is wel flink balen nu, dat kan ik begrijpen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 15:58

Zit inderdaad nog steeds een flink ei, transducer is daar ook op gezet (daar was de echo instantie ook voor, maar vriend wilden toch ook naar aders kijken...). Er zit geen vocht, botten lijken netjes in lijn te liggen (breuken zijn niet te zien). Pezen zijn ook oké, banden waren niet te zien.

Huisarts heeft me doorgestuurd naar de internist, er zijn (in haar ogen) geen risicofactoren en dus idiopatisch. Maar goed, bloedverdunners (tabletjes) gekregen naast de prikken. Maandag ochtend melden bij de trombosedienst en bloedprikken. Krijg een brief van de internist met afspraak en een brief om steunkousen aan te laten meten (hell yeah, officieel aansluiten bij de ouderen... haha). Blijf ook onder controle van de internist en behandeling zal waarschijnlijk meer dan een half jaar gaan duren en bloedverdunners is even afwachten of die weer gestopt mogen worden.

Wel weer een hoop gedoe bij de apotheek wat betreft interacties met andere medicatie. Heeft ruim 40min geduurd voor ik ze had.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:24

Op mijn poli interne zou ik een trauma met dusdanig veel pijn en zwelling dat belasten nauwelijks mogelijk is geloof ik wel interpreteren als uitlokkend moment := Maar ik moet dan ook nog ruim een half jaar doorstuderen tot ik mijn diploma als internist officieel mag ontvangen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 16:36

Met nog een half jaar te gaan kan jezelf toch al best internist noemen, meer dan de huisarts die ik nu had zich huisarts mag noemen. ;)

Misschien dat de internist er heel anders over denkt hoor, dat was nu haar idee voor ze overlegt had met de huisarts en de internist.

Maar goed, we zullen t wel horen. :)

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:28

Er is al een tijdje geen update meer geweest.
Gaat het momenteel al wat beter?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 12:48

Van m'n been heb ik nauwelijks nog last. Heel af en toe aan het eind van de dag wat dik/hard en voelt zwaar en pijnlijk aan.
Ze krijgen mijn INR niet stabiel (3.6 - 1.0 - 2.7 - 5.6 - 2.0), maar gelukkig nu wel mogen stoppen met de fragmin spuiten. Morgen krijg ik eindelijk mijn steunkous (helaas wel tot m'n lies).

Laatste keer echo zat mijn ader nog helemaal dicht, volgende week 's avonds of eventueel zondag nog keer transducer erop. Benieuwd of ie dan wat verder open is. :)