Ik ben GEEN donor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:05

Ladybird schreef:
Ik snap niet zo goed waar het vandaan komt dat je niks aan mag nemen als je het zelf ook niet geeft.

Ik ben heel bewust geen donor, maar ik heb geen flauw idee of ik iets aan zou nemen. ik denk ook dat het heel afhankelijk is van wie en wat dat dan is.

Snap je dat echt niet, of wil je dat niet snappen ?

Als ik zou kunnen voorkomen dat mijn organen naar iemand zouden gaan die zelf te egocentrisch is om na zijn/haar dood een ander te helpen, dan deed ik dat !
Helaas heb je als donor die keus niet -O-

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:06

Damned schreef:
Cyella schreef:
Ik denk misschien anders dan de meeste mensen, maar feitelijk gezien leven er al veel te veel mensen op deze aarde. Voor iedere ziekte die opgelost word, komen er 3 nieuwe voor terug. De mens is gewoon ongezond, en dat zal alleen veranderen als er minder mensen op deze planeet komen. Tot de tijd dat er maatregelen worden genomen wil ik géén donor zijn. Wel ben ik O negatief, dus ik ben wel bloeddonor.

Ik ben niet tegen medisch ingrijpen, integendeel, maar er zijn zoveel mensen die 'opgelapt' worden. Nieuw levertje, nieuw hart. Operatie hier, operatie daar. Waar is de grens? We zijn toch geen lappenpoppen? Als je einde daar is, is ie daar. Een operatie om een tumor te verwijderen heb ik niks op tegen, maar een in het algeheel ongezond persoon gezond proberen te maken: dat gaat nooit lukken. Hetzelfde geldt voor de mens: een ongezond ras gezond maken lukt niet. Wel kunnen er minder mensen komen en meer diversiteit, waardoor het ras in het algemeen gezonder wordt. Is beter voor de mens, is beter voor de dieren, is beter voor de aarde.

Ik las toevallig vandaag in de krant over een transplantatie van een hart bij een kindje van 4 jaar. VIER! mag die dan niet leven? Kan die eraan doen dat de wereld overbevolkt is? Waarom zou jij/jouw kinderen/jouw familie/vrienden/neefjes, nichtjes, wel mogen leven en hij niet ?

Dat het een kind is maakt het in mijn ogen niet erger of minder erg. En mijn familie zou mogen leven omdat er nou eenmaal een kans in zit dat een kindje niet gezond geboren wordt. Dat is de natuur: bij mijn familie is het dan toevallig goed gegaan. Had ook net zo goed bij ons kunnen gebeuren.

Ik zeg ook niet dat iedereen dit zou moeten doen, hier kies ik zelf voor he! Ik dwing niemand iets op, dit is gewoon mijn mening.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:06

Salsa schreef:
Daks schreef:
volgens mijn principe had hij inderdaad moeten sterven.
Het klink hard en egoistisch maar persoonlijk ergens heeftde natuur een fout gemaakt.
Ja het klinkt hard maar het is mijn mening. hoop dat je die kan respecteren.

Ik heb daar geen respect voor om eerlijk te zijn. Het is makkelijk praten met een gezonder lichaam dan dit jongetje.

Bij kanker wel chemo dan?

En wat betreft te natuur. De natuur heeft er ook voor gezorgd dat onze hersenen zich zo hebben kunnen ontwikkelen dat we de kans hebben om dit soort dingen überhaupt te kunnen.

En nee ik zou niet eeuwig doorbehandelen of alles op alles zetten. Maar als een goed leven kan worden behaald......graag

En wat betreft het jongetje en zijn familie en overige patienten.
Ik gun hun echt van harte een gezond leven verder met of zonder donor.
Alleen maar top dat het kan en lof voor mensen die het wel zijn of worden.

alleen het is mijn ding niet.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:07

[/quote]

En waarom nemen we dan alleen de -volgens jou- rechten, en niet de plichten? Namelijk: voor onze planeet, onze ENIGE leefomgeving zorgen? Met rechten komen plichten. Zolang je niet aan je plichten voldoet is het hypocriet om wel de rechten te willen.[/quote]

En wie zegt dat ik niet bewust leef?
Ik leef zo bewust mogelijk in deze tijd. ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:09

Nou Cyella,ben heel benieuwd. Als jij straks een kindje mocht krijgen dat op zeer jonge leeftijd gered kan worden door een donor en dan sterft omdat jij niet wilt dat het een donororgaan krijgt of je dan ook nog denkt:Ja,dat is de natuur.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:11

Shirley schreef:
Ladybird schreef:
Ik snap niet zo goed waar het vandaan komt dat je niks aan mag nemen als je het zelf ook niet geeft.

Ik ben heel bewust geen donor, maar ik heb geen flauw idee of ik iets aan zou nemen. ik denk ook dat het heel afhankelijk is van wie en wat dat dan is.

Snap je dat echt niet, of wil je dat niet snappen ?

Als ik zou kunnen voorkomen dat mijn organen naar iemand zouden gaan die zelf te egocentrisch is om na zijn/haar dood een ander te helpen, dan deed ik dat !
Helaas heb je als donor die keus niet -O-

Helemaal mee eens. Ik ben wel donor, voor alles. Als ik dood ben heb ik er toch niks meer aan en als ik dan na mijn dood nog iemand anders kan helpen, heel graag. Al moet ik wel zeggen dat het idee dat iemand die bijvoorbeeld zijn longen helemaal kapot heeft gerookt met 2 pakjes per dag vervolgens mijn longen krijgt een beetje dubbel is.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:12

Ik vind wel dat mensen die geen donor zouden willen zijn als ze gezond waren, wel een donororgaan mogen krijgen.
Je moet die dingen juist bestrijden met empathie en liefde, anders wordt de wereld veel te hard :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:14

Ik ben bewust geen donor. :)
Heb al verschillende keren op bokt gezet waarom maar onderbouwt: Ik weet niet wat er na dit leven is, of er nog wat is, maar ik denk wel dat er iets is. Ik ben "bang" dat wanneer ik sterf en iemand anders bv verder leeft met mijn hart, ik niet verder kan omdat mijn hart nog "in gebruik" is. :) Ik geloof nl dat lichaam en geest/ziel met elkaar verbonden zijn. De ene kan niet zonder de andere... :) Dus kan de ziel ook niet verder gaan als het lichaam nog (deels) verder leeft.

Shirley

Re: Ik ben GEEN donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:16

En wat denk je dat er met je hartje gebeurt als je het in een kistje onder de grond stopt ?
Dan gaan de wormen ermee vandoor -O-

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:17

Als jij je longen kapot hebt gerookt reken er dan maar op dat je onder op de lijst staan.

(En daar blijft hoogstwaarschijnlijk)

Er bestaan gradaties waarbij er gekeken wordt welke plek je krijgt op de donorlijst. Spoed, klachten, ziektebeeld maar met name de kans de je lichaam biedt het orgaan te behouden. Dat laatste maakt sanen met het ziektebeeld de kans op een donorlong voor een enorme roker zeer klein.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:18

Phormicola, waarom wil je wel geven maar niet ontvangen?

Cyella, ik denk dat ik wel begrijpt wat je bedoelt alleen ik denk niet dat je de wereld redt als je mensen die een donororgaan nodig hebben moedwillig laat sterven. Ik bedoel, misschien is er wel een baanbrekend arts die een hele goede methode voor geboortebeperking aan het ontwikkelen is, die zijn werk niet kan voortzetten omdat er geen orgaan beschikbaar is. Misschien zijn er wel kinderen die een nieuw hart nodig hebben, die later een zetel in de 2e kamer hebben en op die manier invloedrijk kunnen zijn. Had je die dan willen laten sterven omwille 'overbevolking?

Ik denk dat overbevolking alleen in toom te krijgen is door geboortebeperking en zeker niet door het moedwillig laten sterven van mensen.

Zelf ben ik alleen donor bij overlijden, dus geen bloed/beenmerg/nier bij leven. Als ik overlijd mogen ze alles hebben. :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:19

Salsa schreef:
Als jij je longen kapot hebt gerookt reken er dan maar op dat je onder op de lijst staan.

(En daar blijft hoogstwaarschijnlijk)

Er bestaan gradaties waarbij er gekeken wordt welke plek je krijgt op de donorlijst. Spoed, klachten, ziektebeeld maar met name de kans de je lichaam biedt het orgaan te behouden. Dat laatste maakt sanen met het ziektebeeld de kans op een donorlong voor een enorme roker zeer klein.

Ha kijk dat wist ik niet, ik weer gerustgesteld, thanks! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:20

Shirley schreef:
En wat denk je dat er met je hartje gebeurt als je het in een kistje onder de grond stopt ?
Dan gaan de wormen ermee vandoor -O-

Ik word gecremeerd. En zelfs al zou de worm het op eten; dan leeft het ook niet meer.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-08-14 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:20

Ayasha schreef:
Ik ben bewust geen donor. :)
Heb al verschillende keren op bokt gezet waarom maar onderbouwt: Ik weet niet wat er na dit leven is, of er nog wat is, maar ik denk wel dat er iets is. Ik ben "bang" dat wanneer ik sterf en iemand anders bv verder leeft met mijn hart, ik niet verder kan omdat mijn hart nog "in gebruik" is. :) Ik geloof nl dat lichaam en geest/ziel met elkaar verbonden zijn. De ene kan niet zonder de andere... :) Dus kan de ziel ook niet verder gaan als het lichaam nog (deels) verder leeft.

Ik denk dat als je intens gelooft dat je lichaam en ziel onlosmakelijk verbonden zijn, dat het dan inderdaad lastig is om donor te zijn.

Bij mij juist het tegenovergestelde: ik denk dat je lichaam slechts een tijdelijke behuizing van je ziel is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:22

Dan blijft er een hoopje as over, heeft ook niemand wat aan.

Dacht dat juist één van de mooie gedachtes achter de wedergeboorte was dat je ziel weer verder kon in een jong, gezond lichaam, dat je het oude, versleten en/of zieke kon achterlaten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:22

_Nelleke_: het kan heel dom klinken en vaak zeg ik het ook niet, maar ja, ik geloof dat intens. :) Toeval wil dat "mijn" chirurg dat ook geloofd... het leven kan soms vreemd lopen... Maar vond het wel fijn om te horen dat er ook intelligente mensen zijn die dat intens geloven. :') (als je snapt wat ik bedoel).

Shirley; "verder gaan" is niet per definitie wedergeboorte.

Shirley

Re: Ik ben GEEN donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:25

Maar hoe kun je dan verder gaan, als losse ziel, zonder dat gecremeerde lichaam ?
Oprechte interesse, niet sarcastisch bedoeld.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:26

Ik respecteer jullie mening, maar om eerlijk te zijn kan ik niet geloven dat mensen zo denken. Misschien dat de meeste van jullie die bewust geen donor geworden zijn er ook niet mee te maken gehad hebben. Ik helaas wel en ik ben donor, mijn broertje is heel ernstig ziek en zal binnen nu en een aantal jaar een nieuwe lever moeten hebben. Hij is 11 jaar, heeft zijn hele leven nog voor zich. Hij heeft nu heel veel pijn en is vaak in het ziekenhuis, echt geen leven voor zo'n jong kind.. En daarbij is er een ernstig tekort op donoren, het zou dus makkelijk kunnen dat voor hem tegen die tijd niet op tijd een donor beschikbaar is en dan zal hij overlijden.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:26

Ik geloof ook dat het een huls is, ik heb zoveel lijktooien gedaan. En elke keer dat ik een overleden patiënt zie, dan zie je duidelijk dat die persoon er niet meer is.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 05-08-14 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:27

Zwaar onderwerp. Vooral omdat er hierbij vaak meningen opgelegt worden (wat overigens voor mij begrijpelijk is)

Ik heb zeer veel moeite met het respecteren van iemand die zijn organen niet wil afstaan, maar doe het wel. Het snappen zal ik helaas nooit.
Ik zag op een eerste pagina een vraag staan of de mensen die niet willen afstaan gelovig zijn. Hele terechte vraag. Ik zou dat in eerste instantie ook denken maar eigenlijk zou dat heel erg raar zijn. Ik ken de bijbel niet dus pin me er niet op vast, maar er staat toch ergens dat je de medemens moet helpen wanneer dat kan? Dus daarop afgaande zou het juist moeten zijn dat de NIET gelovigen geen donor zijn.

Persoonlijk ben ik donor voor alles, code 1 is dat geloof ik. En zelfs dat vind ik te beperkt want zelfs dan nemen ze niet alles en vragen ze voor bepaalde zaken nog toestemming van nabestaanden. Dit vind ik persoonlijk verschrikkelijk omdat ik namelijk niet wil dat er ook maar iets aan mijn nabestaanden wordt overgelaten aan keuzes in deze.
Ze mogen werkelijk alles van me hebben, zo gek als je het kan bedenken. Willen ze mijn huid? Prima, dan maar een gesloten kist. Dat is dan maar jammer voor mijn nabestaanden, maar mijn wil om andere mensen te helpen is nu eenmaal groot en dat horen nabestaanden te respecteren.
Het gaat zelfs zo ver dat ik mijn naasten heb verteld dat ik bij ze kom spoken als ze mijn wil daarin niet respecteren als ik dood ben haha.
Als iemand komt te overlijden dan is dat meestal een pijnlijk punt, als nabestaande wil je graag alles van die persoon intact houden en gaan mensen daarin een emotionele beslissing maken die ze dan soms voor de wens van de overlijdene plaatsen. Het gaat zelfs zo ver soms, dat als je donor bent, dat overstemt kan worden door een nabestaande.
Mensen houden van mij omdat ik ik ben (dat hoop ik :)) en daarbij hoort ook dat ik met mijn dood anderen wil helpen.

Ik drijf daarin natuurlijk wel een beetje door, dat begrijp ik echt wel. Maar als ik het spul niet meer nodig heb, wat is er dan mooier dan een ander ermee te helpen? Een kind die een nieuwe nier nodig heeft, iemand die een ongeluk heeft gehad en nieuwe huid nodig heeft enz enz enz. Dat is toch prachtig als je die mensen weer een leven geeft?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:27

Sorry maar het hiernaarmaals of reïncarnatie als reden gebruiken om geen donor te worden :roll: >;)

Even daar gelaten of het uberhaupt bestaat (wat ik niet geloof)

Je gaat dood (je hersenen werken iig al niet meer dus die zijn al kapot ;) ) je komt in de hemel/walhalla/nirvana (vul maar in) en je hebt net je hart gedoneerd aan de ziek 4 jarig meisje die dankzij jouw hart nu een lang en gezond leven kan opbouwen. Je wordt door Petrus/God/Allah/ Boedha (vul maar in) terug gefloten, Uhhhhh neeeee! Jij mag er niet in hè! Jij hebt net je hart weggeven en nu mag je niet verder ^) Ja heel lief en aardig om je hart af te geven en een ander te redden maar het is niet volgens de regeltjes (ookal hebben we er ook voor gezorgd dat er knappe artsen zijn die dit mogelijk hebben gemaakt)
Ga jij maar naar deze wachtruimte waar alle andere domme donoren zitten dan gaan wij verder met de mensen die nog compleet zijn.

Really? :') 8)7

Sorry maar ik word hier nogal melig van

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:28

Donnar, jij kunt bij leven een deel van je lever afstaan voor je broertje toch?

Mijn schoonbroer heeft een donornier, gedoneerd door mijn schoonmoeder. Toch ben ik al donor vanaf kinds af aan. (Altijd nog zo'n rood donorcodicil in mijn portemonnee gehad. :+ )

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:29

Salsa schreef:
Sorry maar het hiernaarmaals of reïncarnatie als reden gebruiken om geen donor te worden :roll: >;)

Even daar gelaten of het uberhaupt bestaat (wat ik niet geloof)

Je gaat dood (je hersenen werken iig al niet meer dus die zijn al kapot ;) ) je komt in de hemel/walhalla/nirvana (vul maar in) en je hebt net je hart gedoneerd aan de ziek 4 jarig meisje die dankzij jouw hart nu een lang en gezond leven kan opbouwen. Je wordt door Petrus/God/Allah/ Boedha (vul maar in) terug gefloten, Uhhhhh neeeee! Jij mag er niet in hè! Jij hebt net je hart weggeven en nu mag je niet verder ^) Ja heel lief en aardig om je hart af te geven en een ander te redden maar het is niet volgens de regeltjes (ookal hebben we er ook voor gezorgd dat er knappe artsen zijn die dit mogelijk hebben gemaakt)
Ga jij maar naar deze wachtruimte waar alle andere domme donoren zitten dan gaan wij verder met de mensen die nog compleet zijn.

Really? :') 8)7

Sorry maar ik word hier nogal melig van

Is een andere mening/overtuiging zo bedreigend dat je die op deze respectloze manier belachelijk moet maken?

Je hoeft de mening/overtuiging van een ander niet te begrijpen, maar respecteer op z`n minst dat iemand anders er op een andere manier tegenaan kijkt.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 05-08-14 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:29

Ik lees steeds dat mensen afkeer hebben tegen hele organen, dat kan ik best begrijpen. Maar soms gaat het om iets heel simpels zoals een hoornvlies. Door zo'n transplantatie te weigeren kun je nog steeds 100 worden maar wel blind zijn terwijl je ook nog 70 jaar weer ziend door het leven zou kunnen.
Van mij mogen ze overigens alles hebben als ik dood ben.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:30

Shirley schreef:
Dan blijft er een hoopje as over, heeft ook niemand wat aan.

Dacht dat juist één van de mooie gedachtes achter de wedergeboorte was dat je ziel weer verder kon in een jong, gezond lichaam, dat je het oude, versleten en/of zieke kon achterlaten.

Dat!

Mocht je er in geloven vind ik dit al veeeeeel aannemelijker.