Toestemming geven medische gegevens uit wisselen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 08:12

Ik vind het ook raar dat een ambulance niet vanzelfsprekend in je papieren kan kijken.
Daarvoor hoeven niet alle zorgverleners zonder meer diezelfde toestemming te hebben.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:13

Mri schreef:
Genja, dat mensen hun allergie niet weten komt omdat er zoveel dingen zijn waar geen link wordt gelegd, altijd /vaak buikpijn/kramp na het eten wat de ene keer veel erger is dan de andere of bv ziek worden van paracetamol (lactose), acne (tarwe), raar gevoel in mond na het eten (kiwi).

Zo zijn er nog meer dingen. Officieel (volgens de tests) heb ik heen allergieën. Dat ik onder de uitslag zit en buik krampen heb als ik lactose heb gebruikt, of dat ik na 2 kiwi's niet meer kan praten omdat m'n tong is opgezwollen zijn dus officieel geen allergieën.
Want uit de bloedtesten kwam niks.

Ik weet dus dat ik er heel erg op reageer, maar het is geen allergietje.
Maar er zijn dus ook veeeel mensen die de link niet leggen. Want zij weten niet beter, of misschien wel, mar zijn ze getest en de testen waren negatief

Zulke allergieen snap ik dat je die niet weet maar als je echt allergisch bent voor een bepaalde werkzame stof dan schrijf je dat toch op? Ik zie zoveel mensen die wel weten dat ze allergisch zijn maar geen naam weten. Dit is dan wel bekend bij huisarts of apotheek.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:06

Zolang er weldenkende mensen zijn die niet eens weten wat voor medicijnen ze slikken ('ik geloof iets voor het hart'), verbaas ik mij er al niet eens over dat men hun allergie niet kan benoemen ('iets met antibiotica geloof ik') :=

Shadow0

Re: Toestemming geven medische gegevens uit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:09

Ik ook niet echt, maar ik kan ook niet zeggen dat de medische professie heel veel moeite doet om inhoudelijke informatie te geven. Ik heb zelfs ooit een recept gekregen waarvoor ik niet eens wist wat het was. (En voor ik me echt goed had gerealiseerd dat ik dat niet wist, stond ik alweer buiten.)

Lijkt me overigens meer zaak om beter te communiceren met de patient dan over de patient.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:13

Klopt en een proactieve houding ook bij de patiënt, zodat de wisselwerking helemaal goed kan zijn.

Overigens blijft op mijn medicijnpaspoort ook hardnekkig 1 medicijn staan die ik al 6 jaar niet slik. Elke keer wéér op die lijst en als ik dan vraag of het eraf kan zeggen alle dames van de apotheek daar; ja, maar wij zijn niet bevoegd! Dus wij kunnen het er niet afhalen. Goed, ik was het spuugzat dus iemand erbij gehaald die wel bevoegd was; haar geniale oplossing? 'Dan streep je het toch gewoon door??'. Nu heb ik ook een hele bijzondere apotheek dat echt een compleet rampenplan is (zowel voor patiënten, klanten als voor professionals :n ) dus je denkt toch niet dat ik hun toegang wel geven tot mijn medische dossier? :=

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:17

kwita schreef:
Altijd doen , het kan je leven redden...en ach zo interresant is het niet om er in te neuzen wat een ander heeft toch :j

lekker kort door de bocht zo'n reactie.

jouw mening is dat iedereen het moet doen.

helaas beslissen mensen zelf erover of ze het wel of niet doen.

ik heb er een flinke discussie met mn ouders over gehad ( mn ouders vonden ook dat ik het moest doen)

ik heb toen gezegd of ik er nou wel of geen reden voor heb, maar ik doe het niet.

en dat ze daar maar genoegen mee moesten nemen.

ik hoef mn ouders ed geen verklaring af te leggen waarom ik niet dit soort dingen openbaar maak.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:20

vuurneon schreef:
Goed, ik was het spuugzat dus iemand erbij gehaald die wel bevoegd was; haar geniale oplossing? 'Dan streep je het toch gewoon door??'.

*D Wij doen gewoon veel te moeilijk! En als er iets in je digitale dossier staat dat niet klopt of dat je niet wilt delen dan smeer je er gewoon wat typex overheen :)*

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:23

Mijn moeder is dus mondhygiëniste.
En zij kan van de patiënten die ze heeft gewoon zien welke medicijnen ze gebruiken en waar ze voor behandeld worden...
En dit ziet zij dus op het moment dat zij het dossier opent om de behandeling aan te vullen of om medicijnen te adviseren...

No offence...
Maar zo heeft zij al een keer een 14 jarig meisje in de stoel gehad waarbij de het behandelplan dus in het dossier wilde zetten en dat ze toen zag staan dat het meisje geadviseerd werd om een zwangerschap test te halen...
Gewoon omdat in zo'n epd dus alles op een algemene plek verzameld wordt...

Verschrikkelijk is dat :n
En dan kunnen we nu zeggen, maar dit gaat alleen over medicijnen en alleen op aanvraag... maar Hey... je dokter weet echt wel welke medicijnen er voor welke soa gebruikt wordt hoor...

Ik heb daar dus echt geen zin in...
En mijn moeder zelf ook niet...
Dus bij ons in het gezin vult niemand ja in...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:23

Shadow0 schreef:
vuurneon schreef:
Goed, ik was het spuugzat dus iemand erbij gehaald die wel bevoegd was; haar geniale oplossing? 'Dan streep je het toch gewoon door??'.

*D Wij doen gewoon veel te moeilijk! En als er iets in je digitale dossier staat dat niet klopt of dat je niet wilt delen dan smeer je er gewoon wat typex overheen :)*

:')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:29

Mijn tandarts heeft gelukkig alleen toegang tot de tandartsgegevens die hij zelf heeft vastgelegd en kan echt geen medicijngebruik inzien van mij (en hij weet gelukkig wel dat als ik medicatie zou krijgen die hij wel moet wegen, dat ik het door zal geven. Maar mijn huidige medicatie heeft totaal geen invloed op de behandeling dus ga ik het ook niet vermelden).

Shadow; ik zeg... Gat in de markt :D weer een probleem opgelost haha. Mijn vertrouwen groeit met de dag! En ik maar denken dat die vrouw van de apotheek gewoon een stomme opmerking maakte, maar het was gewoon geniaal! *\o/*

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:46

Njaa, dit was ook een patiënt met een epd :)

Maar dan nog, onnodig lijkt mij...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:16

M_D_H schreef:
Mijn moeder is dus mondhygiëniste.
En zij kan van de patiënten die ze heeft gewoon zien welke medicijnen ze gebruiken en waar ze voor behandeld worden...
En dit ziet zij dus op het moment dat zij het dossier opent om de behandeling aan te vullen of om medicijnen te adviseren...

No offence...
Maar zo heeft zij al een keer een 14 jarig meisje in de stoel gehad waarbij de het behandelplan dus in het dossier wilde zetten en dat ze toen zag staan dat het meisje geadviseerd werd om een zwangerschap test te halen...
Gewoon omdat in zo'n epd dus alles op een algemene plek verzameld wordt...

Verschrikkelijk is dat :n
En dan kunnen we nu zeggen, maar dit gaat alleen over medicijnen en alleen op aanvraag... maar Hey... je dokter weet echt wel welke medicijnen er voor welke soa gebruikt wordt hoor...

Ik heb daar dus echt geen zin in...
En mijn moeder zelf ook niet...
Dus bij ons in het gezin vult niemand ja in...

Maar dat lijkt mij dus beroepsgeheim dat je dit prive houd. Misschien voor een mondhygiëniste niet zo boeiend maar ze mag er toch niets mee doen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:59

Tuurlijk houd ze het voor zich...
Ze praat wel over haar werk maar verteld nooit wie het was...

Maar dan nog...
Mijn, bij wijze van spreke, fysiotherapeut hoeft niet te weten dat ik een soa heb gehad...
Een voorbeeld he...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:16

Danique_G schreef:
Maar dat lijkt mij dus beroepsgeheim dat je dit prive houd. Misschien voor een mondhygiëniste niet zo boeiend maar ze mag er toch niets mee doen.

Dat is niet genoeg. Zulke dingen kunnen bijvoorbeeld ook heel goed leiden tot een bepaalde manier van handelen en benaderen. Met name bij psychische klachten ligt dat op de loer: veel mensen geven aan dat ze kinderlijk behandeld worden, niet serieus genomen worden, en dat alles wordt toegeschreven aan hun diagnose.
Ben je als patient ontevreden over een bepaald aspect van de behandeling? Dat is duidelijk een gevolg van je borderline, dus daar hoeft niets mee gedaan te worden behalve sussend toespreken.

Was er een miscommunicatie met iemand met autisme? Dat hoort bij autisme. Dat de organisatie of persoon misschien wel echt verkeerde informatie heeft doorgegeven kan niet. Dat hoef je dus niet uit te zoeken, je hoeft er ook niets mee, behalve een beetje meepraten en niet teveel op ingaan.

Of bv de redenatie "mijn neefje heeft ook (x) en die vindt ... dus iedereen met (x) moet dat wel op prijs stellen."

Bovendien hoef je in al die situaties iemands eigen mening niet te respecteren, want als normaal persoon weet je immers beter wat goed is voor iemand die 'niet helemaal goed is daarboven' (niet mijn opvatting maar wel een die makkelijk voor kan komen) dan die persoon zelf.

En iemand die op jonge leeftijd zwanger is wordt meteen langs de meetlat gelegd: hoe kan dat? Is ze dom en losbandig geweest? Of is ze verkracht en kon ze er niets aan doen?

En omdat je als persoon aan de andere kant niet eens weet welke aannames er allemaal over je gedaan worden, kun je er nog veel moeilijker iets tegen doen. (Dat is al niet makkelijk, want zodra je 'gelabeled' bent is het niet altijd eenvoudig om nog als persoon gezien te worden.)
Dat is dan ook precies de reden dat veel mensen zulke zaken *niet* zomaar willen delen met allerlei mensen. En zeker niet ongevraagd met de mondhygienist.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:44

Dat dus inderdaad Shadow0...

En aan de andere kant wil mijn moeder dit dus ook niet weten...
Want je gaat iemand dus onbewust wel anders behandelen met die gegevens

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:59

M_D_H schreef:

Maar dan nog...
Mijn, bij wijze van spreke, fysiotherapeut hoeft niet te weten dat ik een soa heb gehad...
Een voorbeeld he...

Ik kan me ook voorstellen dat niet iedereen er op zit te wachten dat vader/moeder/oom/tante weet van een soa, voorgeschreven pil of zwangerschapstest als je behandelaar toevalligf ook familie is.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:00

Ik heb zo'n formulier nog niet voor ogen gehad. Krijg ik die wel, dan wordt het een dikke vette vink bij nee :).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:06

sallandval schreef:
M_D_H schreef:

Maar dan nog...
Een voorbeeld he...

Ik kan me ook voorstellen dat niet iedereen er op zit te wachten dat vader/moeder/oom/tante weet van een soa, voorgeschreven pil of zwangerschapstest als je behandelaar toevalligf ook familie is.

Ik moest even 3 keer lezen, maar ik geloof dat ik het heb...

Ja nou precies...
Om een voorbeeld te geven.
Mijn tante is apothekersassistent.
Als ik bij mijn vriend ben ben ik dichter bij haar apotheek dan de mijne.
Als ik dan onverhoopt zonder medicijnen kom te zitten kan ik die bij haar aanvullen...
Maar dan zit ik er inderdaad niet op te wachten dat zij kan zien dat ik een soatest heb gedaan :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:08

Of zoals mijn moeder ook al een keer heeft gehad, een vriend van de familie die zij ook behandeld.
Die niet verteld had dat hij kanker had en dat de vooruitzichten heel slecht was... dat was een bewuste keuze van hem omdat hij niet wilde leven als of elk moment de laatste kon zijn. Het leven moest gewoon blijven zoals het was...
Alleen stond het dus wel in zijn dossier...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:11

vuurneon schreef:
Klopt en een proactieve houding ook bij de patiënt, zodat de wisselwerking helemaal goed kan zijn.

Overigens blijft op mijn medicijnpaspoort ook hardnekkig 1 medicijn staan die ik al 6 jaar niet slik. Elke keer wéér op die lijst en als ik dan vraag of het eraf kan zeggen alle dames van de apotheek daar; ja, maar wij zijn niet bevoegd! Dus wij kunnen het er niet afhalen. Goed, ik was het spuugzat dus iemand erbij gehaald die wel bevoegd was; haar geniale oplossing? 'Dan streep je het toch gewoon door??'. Nu heb ik ook een hele bijzondere apotheek dat echt een compleet rampenplan is (zowel voor patiënten, klanten als voor professionals :n ) dus je denkt toch niet dat ik hun toegang wel geven tot mijn medische dossier? :=

Rare apotheekt kan mij geen medicijn bedenken die ik niet uit de actuele medicatie mag halem. Als jij als patiënt zegt dat je het niet meer gebruikt en het dus ook niet meer recent gehaald is verwijder je het toch gewoon?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:12

M_D_H schreef:
Of zoals mijn moeder ook al een keer heeft gehad, een vriend van de familie die zij ook behandeld.
Die niet verteld had dat hij kanker had en dat de vooruitzichten heel slecht was... dat was een bewuste keuze van hem omdat hij niet wilde leven als of elk moment de laatste kon zijn. Het leven moest gewoon blijven zoals het was...

Pijnlijk...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:18

M_D_H schreef:

Oeff.... Da's naar altijd..

Nee ik bedoelde dat zij toch eem beroeps geheim hebben en dus niets mogen doen met die info zoals 'jou soa'. Bijvoorbeeld, ik spaar soa's, maakt mij echt niets uit wie dat ziet. Wat niet weet wat niet deert wie dat allemaal ziet. Zolang niemand het maar tegen me gebruikt. Kan me wel voorstellen dat anderen het minder fijn vinden maar mijn gezondheid vind ik belangrijker dan mijn ego. Sommige dingen zijn in het belang van mij als het word gedeeld. dus ik zeg, delen die soa's van me :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:19

genja schreef:
vuurneon schreef:

Rare apotheekt kan mij geen medicijn bedenken die ik niet uit de actuele medicatie mag halem. Als jij als patiënt zegt dat je het niet meer gebruikt en het dus ook niet meer recent gehaald is verwijder je het toch gewoon?

Dat zou je denken inderdaad, maar neeee.... Zo makkelijk gaat het in mijn apotheek niet :') (als mooi voorbeeld; ze weigerden de enige bezoeker in de apotheek te helpen omdat ze geen nummertje had getrokken :') toen mijn buurman een goede verbetertip gaf zei de dame; 'Meneer, wij doen het op onze manier!!! En dat blijft zo!!' en 1 dame heeft de gewoonte om elk medicijn die je hebt hardop te bespreken; 'dus u heeft last van aambeien??' Dus de hele toko weet precies wat je waarvoor gebruikt en zelfs waar :') . Ik zou wel willen wisselen van apotheek, maar deze zit dichtbij -O- Het is net een toneelstuk dat ze opvoeren, want je gelooft je ogen soms niet := 'het ligt zo laat klaar' = tel er rustig nog een uur bij op en dan ligt het nog niet klaar en zijn ze je recept alweer kwijt en geven ze de doktersassistenten de schuld :j . Dus nee, ik (en dus de hele toko :') ) hoef niet hardop te horen van die dame; 'dus u heeft een schimmelinfectie opgelopen? Goh, en 2 maand geleden al aambeien! Dat is vervelend! En o ik zie dat ik ook nog een wrat hebt laten verwijderen??
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-06-14 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:21

Danique_G schreef:
Nee ik bedoelde dat zij toch eem beroeps geheim hebben en dus niets mogen doen met die info zoals 'jou soa'. Bijvoorbeeld, ik spaar soa's, maakt mij echt niets uit wie dat ziet. Wat niet weet wat niet deert wie dat allemaal ziet.

Heb je alle voorbeelden gelezen? Ik geloof toch dat er duidelijk is uitgelegd dat het heel wat wel kan deren... Dat het jou niet uitmaakt is natuulijk prima - maar ik hoop dat je je wel kunt voorstellen dat dit soort informatie wel degelijk situaties kunt geven die nadelig kunnen zijn, en dat iemand er daarom voor wil kiezen niet alles te delen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:25

Shadow0 schreef:
Danique_G schreef:
Nee ik bedoelde dat zij toch eem beroeps geheim hebben en dus niets mogen doen met die info zoals 'jou soa'. Bijvoorbeeld, ik spaar soa's, maakt mij echt niets uit wie dat ziet. Wat niet weet wat niet deert wie dat allemaal ziet.

Heb je alle voorbeelden gelezen? Ik geloof toch dat er duidelijk is uitgelegd dat het heel wat wel kan deren... Dat het jou niet uitmaakt is natuulijk prima - maar ik hoop dat je je wel kunt voorstellen dat dit soort informatie wel degelijk situaties kunt geven die nadelig kunnen zijn, en dat iemand er daarom voor wil kiezen niet alles te delen?

Lieve lieve lieve shadow. Quote mijn hele post en je hebt je antwoord over de ander. Nu ruk je alles uit z'n verband en dat vind ik niet zo netjes :)
Ik heb wel degelijk allle voorbeelden gelezen maar dit is gewoon mijn mening. Can't help it dat die niet hetzelfde is.