(kleine) kinderen en roken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:42

Riddershow schreef:
Overigens is roken onder afzuigkap zeer af te raken. Ten eerste helpt het maar weinig tegen de schadelijke stoffen en ten tweede verhoog je de kans op een brand door vonkjes die de afzuigkap in gaan.

:')

hij wordt steeds gekker .......
wie steekt er nou een peuk in de afzuigkap, of tikt m af naar boven :+ Of hoe laag hangt die van jou dan :?
Sorry hoor, ik ben zelf geen roker, ben blij dat ik er vanaf ben! Maar sommige uitspraken hier gaan wel echt te ver :=

Riddershow

Re: (kleine) kinderen en roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:06

Je kunt het raar vinden. Maar het één van de oorzaken van huisbranden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:59

Riddershow schreef:
Je kunt het raar vinden. Maar het één van de oorzaken van huisbranden.

Ben heel benieuwd waar je dat weg hebt, ik kan alleen vinden dat een vette afzuigkap snel vlam kan vatten. Dus het probleem ligt niet bij wel of niet roken bij de afzuigkap, maar bij gebrek aan reinigen van het filter van de afzuigkap.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:12

Natuurlijk is het afhankelijk per situatie. Wat men zich vaak niet realiseert is dat er in veel afvoerkanalen vet aanslag zit. En die wordt in de meeste gevallen nooit gereinigd.

Mijn bron? Ervaring deskundigen bij de brandweer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:15

Mijn bron bij de brandweer (brandpreventie team) zegt wat anders, dat roken onder de afzuigkap de kans op brand niet vergroot. Maar meer kwestie is van achterstelling onderhoud waardoor het ook zonder sigaret kan fikken. Zelfs als met fornuis, pannen etc... Kwestie van op tijd filters, pannen, fornuis schoonmaken.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:22

Letitia1991 schreef:
czarina schreef:
Ilaan, jou post komt op mij egoistisch over. Lachwekkend vind jij het ...

Zo lachwekkend is het niet als ik bij de spoedeisende hulp zit met een doodsbenauwd kind, puur en alleen doordat we in de buurt zijn geweest van iemand die had gerookt (dus de lucht in kleren)

Astma, copd etc komt steeds meer voor..
En dat is zeker dodelijk.
En natuurlijk is het grotendeels genetisch bepaald, maar ik zou er heeel veeel voor over hebben als mijn meisje, moeder, neefje, oom, en tante ook naar verjaardagen kunnen, omdat mensen er rekening mee houden dat deze mensen ook van rook in de kleding ernstig ziek worden.

Wat ze verder doen zal me een zorg wezen.
Maar het woord aansteller komt keihard aan.

Maar wat moeten rokers dan doen volgens jou?
Ik kan toch moeilijk nieuwe kleren aan doen nadat ik een sigaret heb gerookt, omdat er misschien een kans is dat iemand met astma/copd mijn pad gaat kruisen als ik naar buiten ga.

Als ik op een feestje ben waar bekend is dat er astma/copd mensen aanwezig zijn die al niet tegen geur in kleding kunnen, wat moet ik dan doen? Ik ga natuurlijk wel buiten roken dan, maar als ik naar binnen kom hangt er toch geur in mijn kleren. Dus wat dan? Ik begrijp niet goed wat je dan wilt van rokers. Ook zijn er maar zeer weinig mensen die echt een aanval gaan krijgen van de geur in kleding hoor. Ik heb een aantal vrienden met astma, en ik kan bij hen gewoon op hun kleine studentenkamer roken met het raampje open. Vinden ze prima en ze hebben er geen last van.

Je houden aan rookvrije zones, niet roken bij mensen die daar slecht tegen kunnen (zoals jij dus al doet bij mensen waar je dat van weet) en rekening houden met mensen als die aangeven er niet goed tegen te kunnen , waar je ook bent (dus even van plek wisselen op een feestje, of even een meter verderop gaan staan op een druk perron)

Maar een waar ik me ook enorm aan erger; bij een restaurant massaal met alle rokers rondom de deur heen gaan staan. Ik moet dan echt m'n adem inhouden als ik naar binnen ga omdat ik eerst door een rookgordijn heen moet(want anders de een aardige tijd benauwd), hoeveel moeite is het om even 2 meter verderop te gaan staan? (het liefst ook nog rekening houdend met de wind als die er is.)
In mindere mate erger ik me hier in de stad/op de markt ook aan, vooral als het druk is en je niet makkelijk even de roker in kan halen. ook zou het erg prettig zij als rokers op een terras rekening zouden houden met de windrichting, zodat er ook stukken van het terras rookvrij zijn.
Nu snap ik ook wel dat dat niet snel gebeuren, maar als iedereen er maar even iets langer over nadenkt kan dat bij rook-gevoellige mensen al veel frustratie/ergernissen/benauwdheid voorkomen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:29

Letitia1991 schreef:
Santos_05 schreef:
Nee, roken en kinderen gaat niet samen. Roken achter de kinderwagen dus ook niet >;)

Roken op kleine kamers? Ja hoor, maar niet als de ander daar niet rookt (dus al helemaal niet als de ander astma heeft)
Roken op in de auto? Ja hoor, maar niet met kinderen in de auto

Hou je van je kinderen? Dan hou je daar rekening mee, dus rook je buiten/onder de afzuigkap.

Het is niet voor niets dat meeroken nog ongezonder is dan zelf roken, dus daar hoeven kinderen niet aan blootgesteld te worden.

Meeroken is ongezonder dan zelf roken? Mag ik daar een bewijs van?

Goh, dan blijf ik zeker zelf roken, dat is dus gezonder dan niet roken terwijl mijn vriend wel zou blijven roken in ons appartement:Y)

http://www.welingelichtekringen.nl/gezo ... jk-is.html

De longen van een niet-roker zijn minder bedekt met het 'teer' uit de sigaretten. Dus wanneer er dan sigarettenrook in de longen komt, zijn de longen hier minder tegen bestand.

Verder snap ik de rokers wel dat het lastig is om nou te weten wat er wél mag. En het is fijn om te lezen dat veel rokers ook graag rekening houden met andere(n mensen die longproblemen hebben).

Helaas stuit ik in dit topic ook op veel mensen die het afdoen als aanstellerij. Helaas, wás het maar aanstellerij, dan was het allemaal niet nodig en dan konden sommigen hier al hun medicijnen weggooien.

Roken is zo in de cultuur verweven (en ja, het wordt wel minder als wanneer je het vergelijkt met vroeger, toen er volgens mijn moeder soms bij een feestje glaasjes met sigaretten klaar stonden naast het bakje chips om te roken), dat niet iedereen meer ziet wat het eigenlijk aanricht. De grote, dikke, zwarte letters met ROKEN IS DODELIJK staan er uiteindelijk ook niet voor niets lijkt me.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 16:48

Dan kunnen de rokers maar beter stoppen met roken en gauw bij iemand gaan staan om mee te roken dat is wel een stuk voordeliger hahaha!

Sorry hoor,
uiteraard het IS en BlIJFT ongezond.
Maar je valt (als volwassene en als kind) niet ineens dood neer natuurlijk.

Mijn ouders rookten allebei en nog stevig ook. Dat doen ze trouwens nog steeds, ik weet niet beter en mijn 2 oudere broers ook.
Geen van ons heeft astma, bronchitis of iets anders ooit gehad.
Wel zijn we wel ook alle 3 gaan roken toen we de puberteit hadden bereikt,
ik denk wel dat dat komt omdat je ouders roken dat de drempel minder groot is.

Als mijn broer zijn kinderen op bezoek komen bij mijn ouders roken ze er echt niet minder voor/door.
En ook die kinderen hebben er geen last van.

Wat het natuurlijk op latere termijn met iedereen doet blijft gissen en dat het niet gezond is weten we nu wel.
Maar ik vind het ieder zijn vrije keuze!

Dat men vraagt om rekening te houden met kinderen begrijp ik, maar dan moet je de kinderen er ook maar bij vandaan houden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:01

vuurneon schreef:
Mijn bron bij de brandweer (brandpreventie team) zegt wat anders, dat roken onder de afzuigkap de kans op brand niet vergroot. Maar meer kwestie is van achterstelling onderhoud waardoor het ook zonder sigaret kan fikken. Zelfs als met fornuis, pannen etc... Kwestie van op tijd filters, pannen, fornuis schoonmaken.

Tja, verschillende meningen blijkbaar bij de brandweer. En natuurlijk valt en staat alles met goed onderhoudt en kan het ook op andere wijze getriggert worden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:05

Ik ben ook een kind van rokers. Geen astma of wat maar de grootste bloedhekel aan roken die er bestaat dat ik er zelf nauwelijks mee weg kan.
Mijn vader rookt al sinds zijn 14de en is het nooit gestopt. Vreselijk als je met griep in zetel zit en hij naast me zat te roken.
Moeder is gestopt, zie ik haar deze week weer met een door familiale problemen. Ik kon wel huilen |(

Nee, ik vind roken in het geheel not done. Bij niemand. Je geeft jezelf niet aan zo'n verslaving. Plak dan nicotine pleisters, voel je je ook beter en heb je geen rook.
Ik kan het niet hebben en hoop dat alle moeders en vaders er heel sterk over nadenken wat het met een kind doet. Niet alleen het roken, maar ook de ouder naar buiten zien gaan om in het 'geniep' te roken.

En nu haal ik mijn stipje van dit topic want heel stom, maar ik word er nu al misselijk van.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:09

Dona85 schreef:
Maar je valt (als volwassene en als kind) niet ineens dood neer natuurlijk.

En? Dus omdat je niet meteen dood neervalt moeten volwassenen en kinderen maar gewoon in de buurt van rokers zijn en passief mee gaan roken? Sorry maar dit schiet me in de verkeerde keelgat.

Dona85 schreef:
Geen van ons heeft astma, bronchitis of iets anders ooit gehad.

Gelukkig dat jullie dit allemaal niet hebben gehad, maar imo zegt dit helemaal niks over of je niet bepaalde gevoeligheden oploopt wanneer je in je jeugd dagelijks te maken hebt gehad met meeroken.

Dona85 schreef:
Dat men vraagt om rekening te houden met kinderen begrijp ik, maar dan moet je de kinderen er ook maar bij vandaan houden.

Het is erg moeilijk om je kinderen uit de buurt van rokers te houden aangezien ze overal zijn en overal sigaretten opsteken, lopen en je er constant mee geconfronteerd wordt wanneer je de straat op gaat. Van de week was ik elke dag in het ziekenhuis en zodra je naar buiten loopt wordt je daar al geconfronteerd met rokers, mensen die aan de beademing buiten zitten een sigaretje te roken, dan vraag ik me echt af wat er mis gaat.

Ik denk dat het een stuk geven en nemen is. Rokers die rekening houden met niet-rokers en niet-rokers die er rekening mee moeten houden dat ze rokers tegen kunnen komen die overal roken. Zoals alles in het leven is dit imo ook een stuk geven en nemen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:48

Citaat:
Het is erg moeilijk om je kinderen uit de buurt van rokers te houden aangezien ze overal zijn en overal sigaretten opsteken, lopen en je er constant mee geconfronteerd wordt wanneer je de straat op gaat. Van de week was ik elke dag in het ziekenhuis en zodra je naar buiten loopt wordt je daar al geconfronteerd met rokers, mensen die aan de beademing buiten zitten een sigaretje te roken, dan vraag ik me echt af wat er mis gaat.

Ik weet niet waar jij woont, maar ik vind "overal rokers die overal sigaretten opsteken waardoor je constant in de rook loopt" meer van toepassing op wanneer je middenin het rookhok van een café of personeelskantine gaat staan, niet als je gewoon over straat loopt :Y)

Rokers buiten het ziekenhuis kan ik me nou ook niet zo druk over maken. Draai het eens om: stel je bent doodziek en hebt altijd gerookt, moet je dan óók nog eens gaan stoppen? Sommige mensen doen dat, sommige mensen worden daar alleen maar zieker van. Lijkt me dan beter van niet.

Verder heb je het over geven en nemen, maar helaas lijkt het vaak dat het vooral (toe)geven van de rokers is, en dat is een beetje jammer -O-
Geeft niet hoor, ik ga wel buiten staan, maar als het regent ga ik toch echt onder de luifel van dat restaurant staan. Als het vriest ga ik zo dicht mogelijk bij de ingang staan voor een beetje warmte.

Ik vraag me af of sommige niet-rokers wel weten dat wanneer je in het midden van een drukke stad woont of hier veel komt, dit ook behoorlijk slecht is voor je longen. Al die fijnstof! :oo En dat kinderen alleen maar gevoeliger worden wanneer ze nooit aan iets blootgesteld worden. Zie net weer een Dettol-reclame op tv, en er zijn ook al van die machines in omloop waarmee je de lucht in je kamer super zuiver kan maken. Met het idee dat kinderen hier gezondere longen van krijgen. Nee hoor :n ...

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 19:51

Mensen alsjeblieft, leven en laten leven. Mijn ouders roken beiden al zolang ik leef, maar ik rook zelf niet. Mijn tante en oom zijn gestopt met roken voor hun kinderen, deze kinderen roken allebei. Stress, dat is pas slecht voor mens en dier.. laat ieder in zijn waarde

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 20:06

Nou een terrasje pakken zonder rokers met mooi weer is niet te vinden. Ook als je in een winkelstraat loopt, loop je regelmatig in de rook. Dus om je kinderen weg te houden van rook is niet realistisch.

Bij ons ziekenhuis zijn ze er eindelijk mee bezig geweest dat je bij de in en uitgang niet meer mag roken........ Waarom moet dat verboden worden en kunnen die rokers niet zelf bedenken dat het aso is op die plaats.

En roken terwijl je aan het zuurstof en infuus zit.......dat vind ik ook dubbel. Ken er zelfs 1 die net voor de keizersnede nog de moest roken buiten het ziekenhuis....vreselijk!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:16

Roken en zuurstof aan is sowieso levensgevaarlijk, iets met brandgevaar :=

Wij hebben de sigaretten afgepakt toen van diegene, gaan geen levens van anderen riskeren omdat mevrouw zo graag wou paffen mét zuurstoftank aan der zij. Niet voor niets dat er 'verboden te roken' op de deur stond. Dus dan maar roken onder begeleiding en zuurstof uit.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:30

Zo frustrerend..
Roken is een verslaving die werkelijk nergens goed voor is.. het geeft andere mensen alleen hinder.

Natuurlijk leven en laten leven. Ben ik ook zeker voor. Maar wat hier ook aangekaart word. Het roken bij de ingang van het ziekenhuis. Er zijn ook mensen die daar naar de longarts gaan en die moeten dan eerst door de rook. Hoe dubbel is dat..

En nee kinderen hoeven niet steriel op te groeien. Absoluut niet zelfs.

Mensen begrijpen het pas als ze het zelf overkomen lijkt wel.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 22:20

Zelfs personeel van het ziekenhuis stond bij de deur van de poli te roken....
hersenloos vind ik dat.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:43

Ook bij mij op school zijn de rookpalen en hokjes dus..... recht voor of naast de ingangen :') Met als resultaat dat ik dus vaak even mijn adem inhoud als ik school inloop. Maar dat is gewoon dom van de school, het zijn losstaande roolhokjes met dakjes die je dus overal kunt zetten, en tuurlijk een beetje bij de ingang is handig, maar er vlak voor... nein

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:56

Wij zaten bij een paar mensen in de auto en beide rookten 4 sigaretten in anderhalf uur. Dan wel een beetje het raampje open doen, maar het stond alsnog verschrikkelijk. Het verbaasde me dat de auto er niet naar stonk.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:01

liedje89 schreef:
PowerReiner schreef:
Wel blijf ik bij mijn eerste punt dat het ongelooflijk is dat er tegenwoordig amper nog buiten gerookt mag worden, terwijl vroeger overall gerookt mocht worden.

Buiten stinkt het net zo hoor (vooral als je lekker aan het eten bent op een terrasje :9k :r ) en als het ergens een beetje windstil is blijft het ook prima hangen. Vaak denken rokers ook dat de hele wereld hun asbak is volgens mij >;) .

Is vroeger ook een plaatje van geweest met zo een foto van dat rokers in de winter buiten moeten zitten. Dan moeten niet rokers met mooi weer er ook niet bij gaan zitten.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:31

tabaflab schreef:
Wij zaten bij een paar mensen in de auto en beide rookten 4 sigaretten in anderhalf uur. Dan wel een beetje het raampje open doen, maar het stond alsnog verschrikkelijk. Het verbaasde me dat de auto er niet naar stonk.

Komt omdat het raam openstaat. Dan gaat het meeste wel naar buiten. Onze auto's stinken ook niet (volgens niet rokers haha). En wij roken echt wel altijd in de auto.

Edit
Jeetje typen is moeilijk op een mobiel haha

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 01:50

Dona85 schreef:

Zou leuk zijn als je dat kon, helaas zijn rokers nog niet verplicht zichzelf te identificeren met een neon bord wat je vanaf flinke afstand kan zien zodat je er niet per ongeluk net naast staat als ze er ineens een opsteken :? .

Wat mij betreft zouden ze in drukke winkelzones ed beter dezelfde soort rookzones kunnen maken als op het station, dan weet je namelijk waar gerookt wordt en kan je het mijden. Of gewoon net als drank niet meer in de openbare ruimte :)*

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 07:14

Ik zit met verbazing dit topic te lezen. Ik snap niet dat rokers zeggen dat we ook rekening met hun dienen te houden. Waarom??? Ik heb in onze flat een alcoholist wonen, die bij tijd en wijle voor flinke overlast zorgt. Daar wordt dan toch echt weleens de politie voor gebeld. Niemand die dan denkt: och, hij kan er ook niks aan doen, hij vindt alcohol gewoon lekker en is nou eenmaal verslaafd geraakt. Rokers bezorgen sommige mensen óók overlast. En dan is het niet eens overlast in de zin van herrie oid, maar gewoon écht gezondheidsklachten!

En dan de opmerkingen: mijn ouders hebben altijd gerookt en ik heb nergens last van. Mijn opa heeft tot zijn 90ste 50 sigaretten per dag gerookt en is overleden aan ouderdom. Sorry.... maar dit zijn echt opmerkingen die nergens op slaan. Ik neem aan dat iedereen wel begrijpt dat je niet 100% kans op overlijden/COPD/Astma hebt wanneer je rookt. Maar de kans is wél heel groot! Sterker nog: wanneer het roken zo door gaat, komt COPD op de eerste plaats te staan van doodsoorzaken in Nederland!

Ik werk met COPD-patiënten, en zie dus regelmatig de schade die roken veroorzaakt heeft. Deze mensen zijn verschrikkelijk beperkt in hun dagelijks leven, het is soms schrijnend om te zien. Dus kom bij mij niet aan met die domme opmerkingen dat je je prima voelt terwijl je iedere dag een pakje sigaretten weg puft. Ik spreek jullie wel wanneer jullie 50 zijn...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 01:10

Ik vind een alcoholist ook wel iets heeeel anders.

Rokers moeten lekker zelf weten of ze hun longen vergiftigen. Dat ze overal zijn en dat je het overal inademt is echt zwaar overdreven. Het kan best zijn dat je in iemands rookwalm loopt maar als je een meter verderop gaat lopen heb je er geen last meer van.

Zag wel op facebook een foto voorbijkomen met het hele gezin in het oranje. Met een kind van 2,5 erbij en een kind van 3 maanden. Allebei op schoot bij de ouders en die hadden allebei een peuk in de hand die aan stonden. Dat vind ik echt zo erg. Maar die zaten ook allebei aardig door te paffen toen ze nog zwanger was, ook met de oudste erbij. Baby moest ook eerder gehaald worden wat door het ongezonde leven kwam.
Je kunt er ook voor kiezen om uit het raam te roken of om ff buiten te gaan staan lijkt mij.
Mn vriend rookt wel op het balkon. 's Avonds is het minder erg, dan ligt ukkiepuk (9weken) op de kamer en doen we gewoon alle deuren dicht en gaat ie dichtbij t raam zitten. Ik rook zelf niet, kan er wel tegen als anderen zitten te roken zolang die sigaret maar niet onder mijn neus zit

Ik ga ook niet naar een verjaardag oid waar binnen gerookt wordt. Dan komen we wel niet. Maak me daar niet druk om en die kleine dr gezondheid gaat voor.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 01:17

JackenJill schreef:
Ik zit met verbazing dit topic te lezen. Ik snap niet dat rokers zeggen dat we ook rekening met hun dienen te houden. Waarom??? Ik heb in onze flat een alcoholist wonen, die bij tijd en wijle voor flinke overlast zorgt. Daar wordt dan toch echt weleens de politie voor gebeld. Niemand die dan denkt: och, hij kan er ook niks aan doen, hij vindt alcohol gewoon lekker en is nou eenmaal verslaafd geraakt. Rokers bezorgen sommige mensen óók overlast. En dan is het niet eens overlast in de zin van herrie oid, maar gewoon écht gezondheidsklachten!

En dan de opmerkingen: mijn ouders hebben altijd gerookt en ik heb nergens last van. Mijn opa heeft tot zijn 90ste 50 sigaretten per dag gerookt en is overleden aan ouderdom. Sorry.... maar dit zijn echt opmerkingen die nergens op slaan. Ik neem aan dat iedereen wel begrijpt dat je niet 100% kans op overlijden/COPD/Astma hebt wanneer je rookt. Maar de kans is wél heel groot! Sterker nog: wanneer het roken zo door gaat, komt COPD op de eerste plaats te staan van doodsoorzaken in Nederland!

Ik werk met COPD-patiënten, en zie dus regelmatig de schade die roken veroorzaakt heeft. Deze mensen zijn verschrikkelijk beperkt in hun dagelijks leven, het is soms schrijnend om te zien. Dus kom bij mij niet aan met die domme opmerkingen dat je je prima voelt terwijl je iedere dag een pakje sigaretten weg puft. Ik spreek jullie wel wanneer jullie 50 zijn...

Nou bedankt he. Jeetje zeg. Iets vriendelijker mag ook wel.