Met gips paardrijden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rijden met gips

ja
13 (6%)
nee
157 (73%)
eigen risico
44 (20%)

Totaal aantal stemmen: 214

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:19

gohya schreef:
geerke schreef:
ik snap het niet...en de paralympics dan?Daar zie ik mensen rijden zonder armen of benen.Mag dat dan wel?

Precies! dat zei ik dus ook al.

Het gaat niet om het rijden met een arm of been, ts wil rijden met een breuk/scheurtje die nog niet hersteld is. :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:23

ik heb wel eens iemand zien rijden met een voet in het gips... dat vond ik al niet verstandig..
die had gewoon een beugel eraf gehaald.. die reed wel alleen in de bak.

ik vind het wel een risico.. maar iedereen moet het zelf weten wat ze doen. ik heb wel nee gestemd op je poll :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:24

Zelf weten, als je anderen maar niet in gevaar brengt (je moet wel goed kunnen sturen en remmen). Als je voorzichtig doet, alleen dingen die niet pijn doen, zal het ook niet zo slecht zijn toch?

Ik heb twee operaties gehad waarna loopgips. Toen ik daar eenmaal op kon lopen enz. na een aantal weken, ging ik ook gewoon rijden. Was wel een grappig gezicht :D

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:25

Gewoon doen, TS. Wat kan jou het schelen dat je verwonding mogelijk erger wordt. Het is je pols maar, heb je er toch twee van.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:28

Ik zou het niet doen. Zelfs van de braafste beestjes kun je vallen, kun je misschien weer terug naar het ziekenhuis voor nieuw gips omdat het gebroken is en als je pech heb ben je weer terug bij af of breek je iets anders.
Maar he, als je kickt op ziekenhuizen en gips moet je het vooral doen :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:47

Wauw, mijn IQ is gewoon 20 punten gedaald door het lézen van dit topic :') Holy moly...

TS, als je je niks van het advies aantrekt en alleen maar kan ja-maaren , ga dan lekker rijden met gips. Maar ga dan ook niet zeuren als het fout gaat, je breuk minder goed hersteld of er weet-ik-het-wat gebeurt. Zal je verzekering je vast in dank afnemen :j

Dus doe niet zo puberaal, neem je verantwoordelijkheid en stap niet op dat paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:58

Veertje11 schreef:
ts, ik zou niet gaan rijden. want je hebt dan minder steun.

Waar haal je dat vandaan? :') Steun vind je niet aan de teugels.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:59

Yezzi schreef:
Veertje11 schreef:
ts, ik zou niet gaan rijden. want je hebt dan minder steun.

Waar haal je dat vandaan? :') Steun vind je niet aan de teugels.

o ja :')
*dom* maar het is niet verstandig

Rensjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:02

Niet doen, ik spreek uit ervaring. :+

Ik zat een aantal weken voor de Gelderse en wilde echt mee doen haha (een van de laatste jaren bij de pony's). Ik heb vrolijk een hele poos doorgereden met mijn pols in het gips. Ik weet niet of dit de oorzaak is geweest maar ik heb echt jaren veel pijn gehad aan mijn pols, heeft ontzettend lang geduurd. Is het niet nodig, niet doen dan :)

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:07

Wat ik er van vind om met gips te rijden? Dom..
Je hebt het niet voor niks gekregen lijkt me en het paard kan nog oh zo braaf zijn, maar een ongelukje zit in een klein hoekje!
Als veel paarden dan zo 'braaf' zijn waarom zouden we dan ook nog een cap moeten dragen? Dat is dan ook niet meer nodig toch?

En nog even dit is allemaal niet bedoeld wss om je af te katten, maar om je te waarschuwen! :)
Je kan beter wachten en misschien andere leuke doen met de paarden (wandelen en poetsen kan net zo leuk zijn! :D ).
En daarna heb je nog alleeeee tijd om verder te rijden, maar voor nu zou ik het even laten rusten!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:16

Heb je geen ouders TS? Wat zeggen die er van, of weten ze het niet?

Ik vind het een kwestie van eigen risico, je moet het zelf weten. Bedenk alleen dat je pols nog je hele leven mee moet en je nu onnodig risico loopt ermee. Wat als er wel iets gebeurt, je paard wordt gestoken door een wesp of wat dan ook waardoor je een gekke beweging maakt met je pols en het scheurt verder?

Dan blijf je je hele leven spijt houden omdat je nu te ongeduldig bent om een paar weekjes te wachten.
Laatst bijgewerkt door sallandval op 01-06-14 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan

Re: Met gips paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:19

jouw pols jouw keuze, maar niet zeuren als je pols straks onvoldoende herstelt is en niet meer 100% functioneert..

(dan pas word het vervelend, voor een eventuele baan of andere dingen..dan denk je had ik maar...)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:35

Laat dat scheurtje toch gewoon herstellen de komende weken. Is het zo moeilijk om die paar weken even niet op het paard te zitten en aan je gezondheid te denken?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:44

Ik zag je bijna onzichtbare breukje meteen zitten trouwens...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:47

Ik ook Polly!

Misschien trekt je paard je bot nog wel netjes doormidden TS, maar joh, maakt het uit. Het is toch je arm maar +:)+

Overigens ben ik 15 jaar geleden loeihard van het paard gestuitert, elleboog aan gort, operatie en 3 maanden gips.
En ik kan hem niet meer helemaal buigen en hij schiet heel vaak op slot. En dat doet zeer.
Een scheurtje kan misschien niet zoveel kwaad, maar als je valt of je paard trekt een keer heel hard ben je verder van huis. Maar volgens mij maakt het je niet zoveel uit wat iedereen hier zegt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:51

Toen ik mijn arm had gebroken zei mijn moeder wijs: als ik je ook maar 1 keer op je paard zie, ben jij je paard kwijt.

Toen vond ik het als puber natuurlijk hartstikke stom, maar ik luisterde wel!

Als je nu gaan paardrijden met een arm in het gips door een breuk; dom. Maar ach, gelukkig heb je nog een gezonde pols over; meer dan genoeg om later mee te kunnen werken :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:53

gohya schreef:
@HorseLove28 het is geen breuk het is een scheurtje.

Voor jou;
Een botbreuk wordt ook wel fractuur genoemd. Een fractuur kan uiteenlopen van een scheurtje in het bot tot een volledige verbrijzeling ervan.

Dus het is een fractuur en dat betekend ook evengoed; breuk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:59

Citaat:
Zal je verzekering je vast in dank afnemen :j

De verzekeraars zijn uberhaupt niet zo blij met al die voetballende en paardrijdende mensen... maar zelf heb ik liever niet dat we verzekeringscijfers ipv eigen verstand en eigen leven gaan stellen. Tot die tijd zijn de verhalen over 'de verzekeraar vergoedt niet' in elk geval onwaar.

Citaat:
Je kan beter wachten en misschien andere leuke doen met de paarden (wandelen en poetsen kan net zo leuk zijn! :D ).

Ik denk eigenlijk niet dat dat veel veiliger is: poetsen en zeker wandelen brengen ook risico's met zich mee. Ook daar zou ik in elk geval mee oppassen (vooral bij wandelen zou ik het zelf een risico vinden dat je geen hand vrij hebt om je evenwicht mee te bewaren.)

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:13

Poetsen zie ik geen enkel kwaad van in eerlijk gezegd..
Verder ik wandel ook wel eens met een vriendin en een paard in de bossen, maar dan laat ik ook vaak genoeg mijn vriendin wandelen met mijn paard, misschien dat ze dat ook gewoon kan doen! Kan ook erg gezellig zijn :)
En ook gewoon gezellig op de manege rond hangen vind ik al leuk, dan hoef ik nog niet eens te rijden.

Er zijn zat leuke oplossingen te bedenken!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 15:20

vuurneon schreef:
gohya schreef:

Voor jou;
Een botbreuk wordt ook wel fractuur genoemd. Een fractuur kan uiteenlopen van een scheurtje in het bot tot een volledige verbrijzeling ervan.

dat wist ik niet

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:05

Tsja heel verstandig is het niet. Ik weet uit ervaring dat wanneer je pols gefixeerd is (door bijvoorbeeld een brace of gips) paardrijden veel meer risico's met zich mee brengt. Ik heb/had een polsblessure (inmiddels geen blessure meer, want ik ga het altijd houden :') ) waardoor ik sport met een brace. Zodra ik op een paard zat met mijn brace om reed ik veel moeilijker; teugels vasthouden, zweep vasthouden, mijn paard onder controle houden... álles werd moeilijker. En bij mij deed het niet eens pijn en was er niets kapot. Kan me voorstellen dat het voor je arm niet ideaal is om paard te rijden wanneer er iets kapot is.

Buiten dat. Ik geloof dat paarden het door hebben dat er iets anders is. Vraag is dan of het paard braver of juist niet braver gaat gedragen. Bij mij was het dit laatste. Kortom: gewoon niet doen en wachten tot alles weer is hersteld en dan lekker dubbel genieten bij de paarden. :)

Edit: overigens heb ik mijn hele brace aan de kant gelegd, en rijd ik nu gewoon zonder. Gewoon omdat het niet met paardrijden kon. Daarbij gaat mijn pols zelden uit de kom met paardrijden, waardoor mijn brace ook niet echt verplicht/noodzakelijk is.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:09

Renske_W schreef:
Ik vind rijden met gips erg onverstandig.
Zou het zelf niet doen, en raad het andere ook af.
Vind het behoorlijk link, want je bent een stuk beperkter in je bewegingen.
En smoesjes als, paard is heel braaf enz. gaan er bij mij ook niet in.
Een paard is en blijft een vluchtdier, en kan altijd een keer schrikken, een misstap maken oid.
Mij is het het risico niet waard, om zo nog meer verwondingen op te lopen.

Ik ben het helemaal met je eens. Als ik kijk naar me eigen paarden die zijn door het wisselvallige weer wat onvoorspelbaar. De een begint de andere ineens achter na te jagen en de andere trapt ineens naar andere paarden. En ze kunnen altijd wel verschieten.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:19

Ik zou het ook sterk afraden!

Eens meegemaakt dat een meisje voor de les niet verteld had dat zij haar pols had gekneusd (als ze dit wel had verteld had ze niet mogen rijden). Tijdens de les schrok het paard (sprong een pasje opzij) en doordat ze haar ene arm niet goed kon gebruiken is ze er af gevallen. Ze miste gewoon kracht en balans. Vervolgens kon ze met een zwaar gekneusde rug/bekken met de ambulance afgevoerd worden.

Gewoon even wachten dus tot je groen licht krijgt om alles weer te mogen doen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:59

vuurneon schreef:
gohya schreef:

Voor jou;

Fractuur is Breuk, Ruptuur is scheur[tje].

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:12

Heb niet alle reacties gelezen, maar ook ik heb mijn pols een keer gebroken ook een knikje erin en dus gips erom.

Heb toen aan de dokter gevraagd wat hij adviseerde. Hij vertelde me dat het als je geen pijn hebt zeker wel kanen mag, verzekerd ben je m.i. gewoon.

Ik heb het niet gedaan omdat ik het onhandig vond, maar als een dokter zegt dat het gewoon mag lijkt mij dit mogelijk.