Anesthesisten hier? Paar vraagjes over narcose...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Anesthesisten hier? Paar vraagjes over narcose...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:30

Nabloedingen zul je niet hebben, hoogstens wat moeite om je ogen te openen. :)
Weet je welke oogspieren ze gaan opereren?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 17:23

TrustHim: Wat naar dat je chemo's hebt moeten ondergaan! Gaat het nu weer goed??
Wel fijn dat de medicijnen zelfs daar tegen helpen! Dan moet het bij een narcose ook vast goed gaan! :)

Iris82: Ik weet alleen dat ze op 1 oog cystes gaan weghalen en bij 1 oog (Misschien hetzelfde oog, maar dat hoor ik vrijdag pas) een spier aan de onderkant (of bovenkant, ligt aan welk oog ze doen) en 1 zijkant. Maar alle details hoor ik vrijdag pas..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 17:58

Gaat nu op zich weer redelijk, 10 juni nog een operatie maar daar zie ik naar uit

Ik dacht ook als ze het bij chemo kunnen oplossen word het bij jou vast ook goed opgelost

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:38

Ik heb gewerkt als anesthesiemedewerker. Neurologie en oogchirugie waren mijn 'vaste' ok's.. Hier wat tips: Je kunt aangeven erg bang te zijn voor misselijkheid. Ze kunnen je hierin begeleiden en evt. medicatie per infuus toedienen (wordt vaak op de ok gedaan wanneer jij onder narcose bent). Denk voordat je gaat slapen aan iets moois, wees rustig en hou je ogen gesloten. Patiënten zeggen dat dit echt werkt. Op de recovery duidelijk aangeven hoe je je voelt, hou je rustig en maak gelieve geen spontane bewegingen (zie spontaan rechtop zitten of gaan staan). Ik heb in mijn carrière niet vaak mensen gezien die misselijk zijn na een oog operatie. Als er al misselijkheid voorkomt, zie ik dit vaak bij operaties aan de keel (patiënt slikt bloed door, wat in een nuchtere maag beland en misselijkheid veroorzaakt).

Ik hoop dat ik je gerust heb weten te stellen en succes met de operatie!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 14:35

TrustHim: Oke fijn.. Hopelijk gaat de operatie ook goed!

KiMmK: Dankjewel voor je reactie! Rustig opstaan of zitten kan wel?

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:22

Kan wel mits je jezelf goed aanvoelt. Wat ik bedoel is meer: ik moet naar de wc dus ik ga nu opstaan en de patiënt staat op. Dit is niet bevorderlijk natuurlijk. Meld op tijd aan de recovery verpleegkundige als je je misselijk voelt. Zij kunnen hier wat aan doen. Niet gelijk water gaan drinken, heb je dorst, laat je lippen nat maken. Bovenal: wees gerust! De verpleegkundigen zien dit elke dag, dus ze weten wat ze moeten doen :)

Heb je nog vragen, pb staat altijd open

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:32

Bedankt voor de tips!
Ik zal morgen voor de operatie al aangeven dat ik misselijk ben.....ben ik nu al nml :o
Hopelijk valt het allemaal mee....

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 13:35

Nogmaals dank! Dus zolang mogelijk plat blijven liggen en eten en drinken uitstellen haha. Nu maar hopen dat er niemand bij mij op zaal moet overgeven, want uit paniek 'vlieg' ik dan de kamer uit :|

Nientje78: Heel veel succes gewenst voor jou! Hoelaat moet je?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:38

Ik moet me om 11.45 melden.
Had ergens gelezen dat je 2 uur voor de operatie niet meer mag drinken.
Dat is bij mij om 10.45 al.
Dus ik denk/gok dat ik rond de klok van 1 uur aan de beurt ben.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 13:41

Oh je weet de operatietijd dus niet?
Dan zal het idd vast rond die tijd zijn..
Nou je moet maar zo denken: Maandag als ik moet, heb jij het allemaal al achter de rug..

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:55

Drinken en eten mag sws niet direct na de operatie.. Klopt 2 uur voor operatie gelieve niet meer drinken.

Als het goed is vullen ze ook een ponv/pomb in. Dit wordt gedaan door de anesthesie. Hierin wordt gekeken naar de risico/kans op misselijkheid. :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 08:20

Straks naar de anesthesist en de oogarts. Dan geef ik alles aan en hoor ik wel hoe en wat.
Alleen nu maar hopen dat de operatie doorgaat.. Ik ben sinds gister ontzettend verkouden -O-

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:22

chips, dat is niet handig :P (misschien dat je de druppels van VSM, kaloba kunt halen! Heb ik hele goede ervaring mee!)
Succes straks!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:26

Ik was ook echt snotverkouden al ruim een week voor de operatie en was ook bang dat het niet door zou gaan, maar het ging gewoon door. Denk alleen dat door de operatie ik er alleen vele malen langer mee loop dan normaal, loop nu al zeker 5 weken te snotteren -O-

Succes straks en niet teveel zorgen maken. Goed doorspreken met de man/vrouw en aangeven waar je je zorgen om maakt. Je zult zien als alles straks achter de rug is, heb je je veel drukker gemaakt dan nodig was :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:56

Zolang je geen koorts hebt..
Benieuwd welke spieren ze gaan pakken.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:34

Zo ik ben er weer! (Al een tijdje haha)
Operatie gaat gewoon door zolang het hierbij blijft..

Iris82: Ze gaan aan 1 oog 1 boven of onder-oogspier doen en 1 zij-spier. En mn cystes verwijderen.

Ik heb het aangegeven van mn fobie, en ik krijg wat tegen de misselijkheid in mn infuus.
Ze hadden eigenlijk een protocol voor misselijkheidsmedicijnen? Maar hij gaf mij 1 punt hoger dan het protocol.
Wat dat precies inhoudt weet ik niet, maar ik weet alleen dat ik 2 medicijnen krijg tegen de misselijkheid, en volgens mij een iets hogere dosis.
Ook staat er genoteerd dat zodra ik op de uitslaapkamer kom de verpleegkundigen mijn bed gordijnen dicht doen, zodat ik geen andere patienten op die kamer kan zien die evt. zouden moeten overgeven. En ook doet de verpleegkundige mijn telefoon aan met muziek en de oordopjes doet ze in mn oren zodat ik lekker ontspannend wakker wordt.

Dit stelt me nu dus al gerust voor een deel!

Maandag om 7.45 aanwezig zijn... En ze verwachten dat ik rond het middaguur naar huis mag. :)

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:44

Fijn om te horen dat ze er zo rekening mee houden, ze nemen je in ieder geval serieus, heel fijn! Komt dus allemaal goed :) Lekker nu je rust nog even pakken zodat je verkoudheid niet doorzet en dan straks zo relaxed mogelijk die operatie in :)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:52

Kijk super, gaat helemaal goed komen!

Veel succes maandag.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:17

Heel veel succes maandag!
Ik ben net 3 uurtjes thuis,vertel mijn verhaal maandag wel.
Fijn dat ze zo goed rekening met je houden!

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:53

Hihi dat bedoelde ik met ponv/pomb.. Dat is een score lijst om te kijken in hoeverre jij misselijk word. Als de kans bij een patiënt erg groot is, geef je inderdaad 2 medicijnen ( dexa en zofran). Als ik dit zo hoor heb je een goede anesthesist gekregen hoor! :)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:26

Dexa? Bedoel je dexametason? Zofran heb ik ook wel gehad helpt goed

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 20:20

KiMmK schreef:
Hihi dat bedoelde ik met ponv/pomb.. Dat is een score lijst om te kijken in hoeverre jij misselijk word. Als de kans bij een patiënt erg groot is, geef je inderdaad 2 medicijnen ( dexa en zofran). Als ik dit zo hoor heb je een goede anesthesist gekregen hoor! :)

Fijn om te horen :) Nu maar hopen dat die middelen ook echt goed werken..

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:41

Idd gewoon alles netjes van te voren aangeven :) dan moet het helemaal goedkomen !
bij mij is het altijd drama met infuus aanleggen, ook van te voren aangegeven,
nu hebben ze het op een hele andere manier gedaan !
succes maandag !!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:50

Naamloos1 schreef:
Hai allemaal,

Hopelijk kunnen mij wat mensen helpen.. Ik word binnenkort geopereerd (12 mei) en ik wil mn lichaam hier graag zo goed mogelijk op voorbereiden/mn lichaam zo gezond mogelijk krijgen.
Om zo min mogelijk last te hebben/krijgen van de narcose.
Waarom? Ik heb emetofobie, dat is een fobie voor overgeven en alles wat hier mee te maken heeft. Dus ik zie ont-zet-tend op tegen de operatie/narcose. Omdat de kans er dus in zit dat je misselijk word of zelf moet overgeven. Aangezien dit echt mn ergste nachtmerrie is, wil ik nu zo lief mogenlijk voor mn lichaam zijn, en hopelijk is mn lichaam die dag ook zo lief terug.. :')

Hebben jullie tips? Ik ben vanaf vandaag goed gezond bezig. 2 stuks fruit/groenten/geen tot weinig snoep/water en groene thee. Ik probeer elke nacht minimaal 8uur slaap te krijgen en probeer zo min mogelijk te stressen. Zijn er nog meer tips? Of is het eigenlijk allemaal onzin wat ik doe nu?

Dan nog een paar vraagjes: Ik hoor die vrijdag voor de operatie pas vanaf hoelaat ik nuchter moet zijn, maar ik denk dat ze zeggen vanaf 00.00. Maar ik ken mezelf langer dan vandaag, en die dag ervoor krijg ik denk ik amper een hap door mn keel (ivm. met de fobie) is het juist verstandiger om bv. vanaf 18.00 echt niks meer te eten/drinken of kan dit juist weer een tegenovergesteld effect hebben omdat ik dan misschien té nuchter ben, en de medicijnen/narcose juist heftig aankomen?

En ik las op internet dat je geen melkproducten mag hebben.. Waarom is dit?

En de laatste vraag: Als ik bij de anesthesist aangeef dat ik een fobie heb, en of ze me wat kunnen geven tegen evt. misselijkheid.. Zou dit echt helpen?
Ik word overigens aan mn ogen geopereerd.. (Ik hoorde al dat dan de kans nog groter is dat je misselijk werd? -O- )

Oh nou nog een kleine 'waarschuwing' zeg aub geen dingen die me nog banger kunnen maken dan nu, ik ben namelijk zo in staat om de operatie te annuleren :o

Alvast bedankt!!

Lieve TS,

ik ben sinds afgelopen augustus 3x onder narcose geweest. Ik ben geen seconde misselijk geweest. Als je bij de intake duidelijk aangeeft waar je bang voor bent, dan zullen ze hier ook rekening mee houden. :)

Ik ben na de 2e narcose in augustus helemaal in paniek wakker geworden en dacht dat ik niet kon ademen. Met mijn operatie afgelopen 23 april rekening mee gehouden omdat ik dit van tevoren aan heb gegeven en nu ging het juist heel goed!

Wat heel belangrijk is, is dat je geen alcohol gebruikt, niet rookt en niet eet of drinkt voor de operatie. :)

Ik weet hoe vervelend en eng het is. Maar ik denk dat de kans dat je misselijk word vrij klein is. :)

Sterkte, mocht je iets willen weten, pb staat open! :)

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:52

trustHim schreef:
Dexa? Bedoel je dexametason? Zofran heb ik ook wel gehad helpt goed

Yes! 8-)