En nu moet het uit zijn met dat gepush!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:22

Shadow0 schreef:
Nadir schreef:
Nogmaals, ik vind gewoon dat meer gepusht/gestimuleerd mag worden omdat er te snel naar kv gegrepen wordt als 'alternatief'. Verder kan Esplendido het duidelijker uitleggen, ik sluit mij volledig aan bij alles wat zij tot nu toe hier gepost heeft en nog gaat posten.

Wat ik niet zo goed snap is waarom je zo weinig respect zou tonen voor iemands keuze? Vanwaar toch de neiging om over andermans leven te willen beslissen - zelfs al denk je er zelf heel anders over? Het is een zaak van de ouders welke beslissingen ze nemen. Wat mij betreft mag voorlichting best maar heb je als zorgende geen enkel recht om verder druk uit te oefenen tenzij dingen heel erg mis gaan. En dan bedoel ik echt mis: als het gaat om mishandeling, verwaarlozing, schade.

Ik heb het zelfbeschikkingsrecht nogal hoog eigenlijk. We zijn een vrij land - ik dacht we het heilstaat-idee, waar overheid en dergelijke precies bepalen wat je allemaal hoort te doen en je daar vooral niet zelf over na mag denken, juist niet wilden.

_/-\o_
had het niet beter kunnen verwoorden

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:23

hanny, bij de eerste had ik dat ook niet hoor. was een beetje extreem heb ook een spek baby deze keer :P

natasja, ik heb de post verder afgemaakt iets naar onder ;)
bokt werkte me tegen. ik somde wat dingen op. het kan veel oorzaken hebben.

tweeling kun je gewoon voeden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:23

Heeft het pushen ook niet een averechts effect? Als ik ergens echt niet achter sta en iemand probeert mij alsnog te 'dwingen' het toch maar gewoon te proberen, zet ik juist verder mijn hakken in het zand.

Nadir

Re: En nu moet het uit zijn met dat gepush!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:27

Het gaat niet zo zeer om respect, meer om onbegrip. Net zo goed dat ik bijv niet begrijp dat iemand rookt. Natuurlijk moet iedereen lekker zelf weten wat ie doet, maar ik zet bij sommige dingen wel mijn vraagtekens ja.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:29

Ceriadwen schreef:
Esplendido schreef:
Caroline, maar de voeding van een zoogdier past zich steeds aan, aan de behoefte van hun kind. Het is dus niet zo dat wanneer er bij een voeding het vetgehalte laag is, dit bij alle voedingen zo is. De ene keer bevat het meer van het een de andere keer van het ander.

Kleur van moedermelk zegt echt niks over de kwaliteit.

O dus als het borstvoeden niet wil lukken om reden x of y, dan is het eigenlijk de bedoeling van moeder natuur dat het kind overlijd?

En hoe zit dat dan met twee of meerlingen, rechterborst voor japie, en linkerborst voor jannie? En wat gebeurd er dan als je per ongeluk verwisselt?

wat een onzin

Heb je mij ook maar ergens horen beweren dat kinderen maar moeten overlijden als bv niet lukt?

Bovendien een tweeling voeden kan prima. Dan wordt geadviseerd om de kinderen per voeding van borst te laten wisselen. En als het ene kind antistoffen nodig heeft zal het andere kindje die ook krijgen. Hierdoor zal dat kindje waarschijnlijk helemaal niet of minder ziek worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:32

Ik begrijp ook niet waarom iemand rookt, maar ik heb er desondanks geen enkele moeite mee dat iemand het doet. Ik heb ook (niet meer gelukkig) de neiging om me daarmee te bemoeien, of daar steeds een oordeel over te hebben, of mensen onder druk te zetten om het niet te doen.

Mijn standpunt is bij de rokers in mijn omgeving wel bekend. Het is ook bekend dat er in mijn huis niet gerookt mag worden. De informatie over hoe ongezond het is, is bekend. Dan is dat onderwerp toch klaar?

Dus ik snap gewoon niet waarom je mensen zou willen pushen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:33

In het belang van het kind neem ik aan.
Eigenlijk hetzelfde als dat mensen hier op Bokt iedereens paard 24 uur per dag buiten willen hebben.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:36

Shadow0 schreef:
Ik begrijp ook niet waarom iemand rookt, maar ik heb er desondanks geen enkele moeite mee dat iemand het doet. Ik heb ook (niet meer gelukkig) de neiging om me daarmee te bemoeien, of daar steeds een oordeel over te hebben, of mensen onder druk te zetten om het niet te doen.

Mijn standpunt is bij de rokers in mijn omgeving wel bekend. Het is ook bekend dat er in mijn huis niet gerookt mag worden. De informatie over hoe ongezond het is, is bekend. Dan is dat onderwerp toch klaar?

Dus ik snap gewoon niet waarom je mensen zou willen pushen.

Pushen is zoals eerder gezegd misschien niet het juiste woord, motiveren komt meer in de buurt. Sommige vrouwen hebben nou juist net dat laatste duwtje in de rug nodig om de bv te laten slagen ipv dingen als 'je hebt niet genoeg melk dus ga maar over op fv'. Bij mij in de omgeving zijn ook mensen die geen bv geven en die push ik echt niet hoor, daar krijg je alleen maar nare discussies van...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:37

ik zou inplaats van enorm veel pushen graag willen zien dat de voorlichting beter word en de begeleiding. ik kreeg tijdens mijn zwangerschap een folder van de apotheek met voor en nadelen van fles en borstvoeding. vond dat borstvoeding niet goed omschreven werd. vind ik slecht. apotheek zou het beste moeten adviseren.

natuurlijk in belang van het kind

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:39

ik praat graag over bv. maar ik weet wel wie het niet en wel wil horen. ik begin bij veel mensen er niet over ze weten hoe ij denk. willen hun wat weten dan hoor ik het wel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:39

Ja motiveren...hoe je het ook noemt....dat komt je de keel uit als het gewoon niet wil lukken.
En door allerlei gezondheids claims neer te leggen die naar nu blijken ook nog eens zwaar overdreven blijken te zijn blijf je mooi achter met een schuldgevoel.

Niet doen. Adviseren prima...maar daarna klaar.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:40

Ok geen pushen maar ik heb wel het idee dat de borstvoedingsgoeroe's blijven duwen hoor.
Verder ben ik het met Shadow eens.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:42

Pushen is niet het goede woord.

Ik denk wel dat zwangeren al in de zwangerschap goede informatie moeten krijgen en dat de begeleiding van pas bevallen vrouwen vele malen beter moet. Helaas is de kennis over bv van veel profs rond het kraambed bar slecht. Ik ben ervan overtuigd dat met de juiste informatie en begeleiding het aantal vrouwen dat succesvol bv geeft enorm toeneemt.
Verder denk ik dat het verlof na de bevalling langer zou moeten duren. Net zoals in de Scandinavische landen. Daar is het percentage vrouwen dat bv geeft veel hoger dan hier.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:43

ik vind het zo negatief klinken.
bv maffia bv goeroe's.
ik noem anderen toch ook geen kv maffia of goeroe.

ik ben vaak zat bekritiseerd omdat ik bv geef. mijn schoonfamilie is pro kv. ook om ziek van te worden.
die mensen heb je ook!

alle pro borstvoeding mensen worden zo negatief beschreven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:45

chanicha schreef:
Ok geen pushen maar ik heb wel het idee dat de borstvoedingsgoeroe's blijven duwen hoor.

Andersom is het ook zo.
Ik heb dus drie keer bv gegeven, respectievelijk 11, 6 en 14 maanden. Maar ik werd compleet geschift als mijn kinderen de productie aan het opkrikken waren en daardoor meer kwamen > lag aan de bv, moest ik niet eens over op de fles? Kinderen volgden de curve niet precies > lag aan de bv. Kinderen waren 6 maanden > nou kon ik toch wel eens stoppen, werden ze niet veel te groot?

Je doet het toch nooit goed. Fles of borst. Werken of thuisblijven. Pampers of wasbare luiers. Koemelk of soja. Merkkleding of Zeeman. Schoentjes vroeg of pas als ze gaan lopen. Er is altijd wel iemand die wat te mauwen heeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:47

Urielle schreef:
chanicha schreef:

Andersom is het ook zo.
Ik heb dus drie keer bv gegeven, respectievelijk 11, 6 en 14 maanden. Maar ik werd compleet geschift als mijn kinderen de productie aan het opkrikken waren en daardoor meer kwamen > lag aan de bv, moest ik niet eens over op de fles? Kinderen volgden de curve niet precies > lag aan de bv. Kinderen waren 6 maanden > nou kon ik toch wel eens stoppen, werden ze niet veel te groot?

Je doet het toch nooit goed. Fles of borst. Werken of thuisblijven. Pampers of wasbare luiers. Koemelk of soja. Merkkleding of Zeeman. Schoentjes vroeg of pas als ze gaan lopen. Er is altijd wel iemand die wat te mauwen heeft.

Helemaal mee eens.

Brainless

@Nadir @Espledido
Bij ons in de buurt/wijk/streek werd bv ontzettend gepusht (ehhh gemotiveerd).
Mijn ervaring is juist degene die om wat voor reden dan ook kiezen voor geen BV juist scheef werden aangekeken.
Ik ben daarom blij dat dit de laatste tijd wat veranderde; dat ook moeders die anders beslissen zich gewoon vol moeder mogen voelen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 02-03-14 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Urielle schreef:

De mooiste quote uit dit topic. Helemaal waar!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:48

Nadir schreef:
Pushen is zoals eerder gezegd misschien niet het juiste woord,

Maar 'pushen' is wel de beschrijving wat diverse mensen meemaken.

Of 'motiveren' een beter woord is weet ik niet. Het woord wordt net wat te vaak gebruikt op een niet helemaal juiste manier, net zoals het misleidende 'zullen we nu afspreken dat...' terwijl er bedoeld wordt 'wij verplichten jou nu om...'

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:49

Esplendido, antilichamen kun je enkel maken als je zelf de infectie ook hebt. Dat gaat niet op 'aanvraag' van het kind.

Onbegrip is een slechte raadgever. Als iemand een probleem heeft met het zelfbeeld bij bv dan is dat al een reden die goed genoeg is vind ik.
Ik vind dat kolven bijv emotioneel retezwaar. Jij zit daar een beetje aan zo'n apparaat te 'produceren' terwijl de vader lekker met de hummel op de borst ligt na de fles. Bovendien wil je ook niet het gevoel hebben dat je partner je gaat zien als een soort melkkoe ipv vrouw.
Kun je die emoties niet goed de deur wijzen dan moet je dat jezelf vooral niet aandoen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:52

Sizzle, ik zit nu mobiel dus kan er niet diep op ingaan. Maar een moeder maakt echt antistoffen aan als haar kind ziek is. Kort gezegd doordat het kind de tepel en tepelhof helemaal in zijn mondje neemt, komt het lichaam van de moeder in aanraking met het virus of de bacterie en gaat het antistoffen produceren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:55

Alleen als de infectie dus op die manier aan de moeder wordt overgedragen, anders echt niet. Het antigeen zal eerst aan het immuunsysteem gepresenteerd moeten worden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:55

Citaat:
En door allerlei gezondheids claims neer te leggen die naar nu blijken ook nog eens zwaar overdreven blijken te zijn blijf je mooi achter met een schuldgevoel.

Nogmaals: heeft iemand het onderzoek uberhaupt gelezen?! De samenvatting en weergave in krant en op nu.nl ed kloppen helemaal niet.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:56

Heel veel infecties die een kind krijgt, zijn moeders al mee in aanraking gekomen ooit in haar leven, die antistoffen heeft ze dus al.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:59

Nee nog niet. Zodra ik die heb zal ik hem lezen.

Maar dan is het nog niet nodig om een ander met een schulgevoel op te zadelen.

Denk dat iedere ouder het beste voor heeft met hun kind. verreweg de meest zullen een weloverwogen keuze maken en niet voor kv kiezen uit gemakszucht.