Endometriose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:06

roosje78 schreef:
Kun je die hechting niet zelf verwijderen, CC? Dat had ik wel gedaan met een hechting :+ Gelukkig ging dat ook goed en was de wond al een heel stuk dicht.

Dat zou ik normaal gesproken doen, maar ik dacht laat ik dit keer eens braaf zijn :+

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:07

:D Niet braaf zijn, gewoon doen :P Wel eerst goed kijken of hij al een beetje dicht is, he!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:15

roosje78 schreef:
:D Niet braaf zijn, gewoon doen :P Wel eerst goed kijken of hij al een beetje dicht is, he!

Het is wel al goed dicht maar ze heeft het zo strak aangetrokken dat ik het draadje zelf bijna niet kan zien en dat moet dan eerst worden doorgeknipt. Niet dat ik er normaal angst voor heb ik heb als verleegkundige vroeger genoeg hechtingen verwijderd, maar deze is een beetje lastig.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:15

%) Klinkt niet fijn. Wanneer mag je terug?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:04

roosje78 schreef:
%) Klinkt niet fijn. Wanneer mag je terug?

Maandag gaan ze eruit gelukkig.

Anoniem

Re: Endometriose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:56

Hallo dames,

Bij mij is ruim 2 jaar terug endometriose vastgesteld, toen was ik 15/16.
Doordat ik nu 18 ben, gaan we binnenkort een kijkoperatie met evt een aantal dingen weg laseren.
Heeft iemand ervaring met zo'n dergelijke operatie?
Ik zie er best een beetje tegenop namelijk.
Ze maken 3 incisies, eentje in mijn navel, eentje op mijn schaambeen en eentje bij mijn heup.
Ik slik nu contant de pil door maar vaak doorbraak, dit is erg vervelend als ik bv op school zit en ik heb niks 'schoons' bij mij. Ook heb ik de laatste 3/4 jaar echt veel meer buikpijn, echt in het extreme. Huilend in bed omdat ik gewoon zo veel pijn heb en echt onmacht heb over mijn eigen lichaam. Als pijnstilling gebruik ik metamizol dan, maar dit haalt maar een heel klein randje weg.

Aan de ene kant hoop ik dat ze wat vinden en weg kunnen halen, maar aan de andere kant hoop ik dat er helemaal niks of heel weinig zit wat heel makkelijk weg te halen is.

Fijn om te weten dat er hier over gepraat kan worden, doet mij goed. :(:)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:53

Hoi bobje26.
Allereerst wat naar dat je al op zo'n jonge leeftijd zoveel pijnklachten hebt.

De operatie valt erg mee, maar je moet wel zeker een weekje tijd rekenen om te herstellen.
Bij mij is het nu precies 9 dagen geleden gedaan en morgen mogen mijn hechtingen eruit.
Ik vond het wel een heel fijn idee dat er nu eens binnen gekeken is en er naast mijn endo niks raars gevonden is.
Verder heb ik op wat nabloeden en wat krampen eigenlijk nergens last van.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:16

Hier nog 1 met endometriose.
Bij mij id een cyste van ong 10cm doorsnee weggehaald, daarna heb ik nog 1 ker in het ziekenhuis gelegennmet vreselijke pijn in mijn buik.
Toen heb ik een aantal jaar de pil doorgeslikt maar haad daar erg veel bijwerkingen van dus ben daar mee gestopt.
Nu gaat het erg goed en ga wel weer naar de gyn als het weer zo ver is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:10

Bedankt voor je snelle antwoord crazycat!
Hoe zit het met lopen, paardrijden en werk/school daarna, hoe moet ik mij de pijn voorstellen?
Had je last van vaginale nabloeding of gewone nabloeding of was alles goed?

Ik ben echt zenuwachtig haha, ik heb 17 feb afspraak met de anesthesist en daarna asap regelen dat ik geopereerd kan worden. Ik sta gelukkig wel onder behandeling bij het endometriose centrum in het VU, dat geeft mij enige rust.

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:29

Hoi Bobje, alvast sterkte met de operatie. Heb zelf geen ervaring met dit soort ingrepen dus kan je daarbij niet helpen.

Voor pijnstilling gebruik ik altijd Aleve Feminax, werkt super bij mij. Daarvoor gebruikte ik altijd ibuprofen 600 maar de Feminax werkt voor mij heel veel beter.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:49

bobje26 schreef:
Bedankt voor je snelle antwoord crazycat!
Hoe zit het met lopen, paardrijden en werk/school daarna, hoe moet ik mij de pijn voorstellen?
Had je last van vaginale nabloeding of gewone nabloeding of was alles goed?

Ik ben echt zenuwachtig haha, ik heb 17 feb afspraak met de anesthesist en daarna asap regelen dat ik geopereerd kan worden. Ik sta gelukkig wel onder behandeling bij het endometriose centrum in het VU, dat geeft mij enige rust.

Nu na 9 dagen moet ik aan paardrijden eerlijk gezegd nog even niet denken. School moet na een weekje wel weer lukken, misschien eerder het is per persoon zeer verschillend en jij bent een heel stuk jonger dan ik.
Ik moest meteen na de operatie niezen en toen had ik dus een nabloeding bij de wond in mijn navel. daar is een hechting bijgezet. Verder licht vaginaal nagebloed tot 6 dagen na de operatie, maar dat was echt heel weinig.

Het viel verder echt heel erg mee, maar je moet jezelf wel echt even rust gunnen. Het zal ook erg verschillen als ze meer of weiniger weg moeten halen neem ik aan.
Ik heb gisteren in ieder geval op dag 8 na de operatie weer een uurtje les gegeven op stal.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:32

Ik had ook licht vaginaal bloedverlies tot een paar dagen na de operatie.
Revalidatie hangt ook sterk af van hoe groot de operatie is die je gehad hebt. Na mijn laatste operatie was ik toch wel een maand out van het werk, paardrijden nog iets langer zelfs.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:05

Succes vandaag, CC, met het verwijderen van je hechtingen! Dat zal echt een fijn gevoel zijn!

Welkom, Bobje. De operatie die je gaat krijgen is niet zo zwaar. Doordat het een laproscopie is, is je hersteltijd een stuk korter en door het weg laseren heb je een stuk minder napijn. Misschien kun je met je arts overleggen om een spuit Lucrin te krijgen? Lucrin kun je krijgen in verschillende tijdspaden, drie maanden, zes maanden en een jaar lang werkende stof. Ik had elke keer die van drie maanden en om de bijwerkingen (nachtelijke opvliegers %) ) tegen te gaan, slikte ik de pil. Lucrin leg alles hormonaal stil en daardoor heb je geen last van bloedingen. Echt een aanrader! Het enige nadeel is dat je dit maar voor maximaal twee jaar achter elkaar kan gebruiken.
Maar overleg eens met je arts. Er zijn veel meer oplossingen dan de pil continue doorslikken!

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:37

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:33

Ik woon in Oostenrijk dus dat gaat hem helaas niet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:33

Bedankt voor je info! Ik ben nog een beetje huiverig betreft hormonen en andere inwendige dingen, ben gewoon heel erg benieuwd wat ze gaan aantreffen en hoe ik herstel :).

Erg fijn gesprek gehad bij de anesthesist en het is een dagbehandeling desondanks algehele narcose, dus smiddags lekker naar huis.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:37

Ik zal even een update plaatsen. Hechtingen eruit halen was inderdaad alles behalve fijn, maar ook weer zo gebeurd.

Bij mij is het erg mild en zat het eigenlijk vooral in De Douglas ruimte onderin. Verder geen gekke verklevingen, cystes of anders gevonden. Beide eileiders waren vrij doorgankelijk, dus er is geen directe reden waarom ik niet zwanger wordt anders dan het vermoeden dat de ontstekingsreactie van Endometriose ei en zaadcel ongeschikt maakt en die van mijn man geen hele geweldige zwemmers zijn.
Vanwege mijn leeftijd en het reeds zo lang natuurlijk proberen gaan we nu als de IVF kliniek er ook mee instemt voor IVF.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:35

Jeetje heftig CrazyCat.

Ik hoop van harte dat jullie het via de IVF weg wel lukt! :+:
Hoeveel hechtingen had je in totaal?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:22

Fijn dat de endometriose 'meeviel' en ik duim voor je dat ivf nu gaat gebeuren!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:34

Ik had 3 hechtingen in mijn navel en aan beide kanten ter hoogte van de eierstokken ieder eentje.

Morgen zouden op zijn vroegst de uitslagen van bloed en uitsrijkjes er kunnen zijn, dus dan hoop ik snel een afspraak te maken bij de IVF kliniek.

Ik heb echt een fantastische gynaecoloog getroffen hier. Die is een stukje doortastender dan alle verhalen die ik lees en hoor van mensen in NL.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:20

Hallo,

Ik ben doorgaans klachten vrij en slik de pil door, mede vanwege de endometriose. Was helaas vergeten nieuwe pillen te halen voor de nieuwe ronde en dus een menstruatie ingepland. Maar heb het idee dat ik dood ga zoveel pijn. Hebben meer mensen dit en is het verstandig weer een apk-keuring te doen? Ik heb het namelijk al sinds mn 16e ben 3 keer geopereerd en pas sinds de laatste 2 menstruaties zijn de klachten weer ernstig slecht. Kan ik het volledig blamen aan het vrouw zijn of zou er weer iets kunnen zitten? Ik weet dat jullie geen dokter zijn maar kwam toevallig dit topic weer tegen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 00:53

Jup ga maar weer langs...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:55

Ik zou ook weer langs gaan, doodgaan van de pijn is niet normaal.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:03

Een meiske die ik ken van de basisschool heeft endometriose. Ze schrijft er veel over op haar facebook en haar blog. Misschien dat je daar wat aan hebt.

http://mijn-leven-met-endo.webnode.nl/

Ze probeert via deze blog en via andere kanalen meer aandacht te krijgen voor het onderwerp.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:25

Ik meld mij ook even. Ik weet sinds mijn 19de dat ik endo heb en heb echt een behoorlijke weg van een paar jaar af moeten leggen voordat ik een behandeling had die enigszins bij mij paste.

Ik ben recent geopereerd aan een blindedarmontsteking en heb hierna heel heftig last gekregen van mijn endo. Nu is het weer gezakt. Van mijn endo word ik o.a. depressief. (Als ik ongesteld was, was ik niet gewoon een beetje chagrijnig, ik dacht zo ongeveer 1x per maand aan zelfmoord. Al wist ik al vrij jong de link te leggen met mijn ongesteldheid..) Ik ben dus 1 week na de operatie heel depressief geweest en heb heel veel pijn gehad. Ik kon gelukkig nu gelijk de link leggen, maar ik moest mij meerdere malen per dag eraan herinneren dat ik mij zo k*t voelde doordat ik ongesteld was en dat het dus snel weer beter zou gaan. Ondanks mijn spiraal dus.

Weet iemand iets over endometriose en operaties? Want ik vond het wel een heel heftige lichamelijke reactie.. Ik ben er niet mee naar de gyn geweest overigens. (Beetje gyn moe :=).

Edit: Ik klapte eerder vanavond overigens ook een paar keer dubbel van onverwachtse diepe steken in mijn buik. Maar dat kunnen ook nog mijn darmen zijn nog van de operatie. (Dat kan tot 8 weken na de operatie door gaan *\o/*). Best verwarrend al die organen die ineens tegelijk pijn gaan doen :7.