Vader te dik, wilt niet afvallen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:22

Maartje1990 schreef:
reacties als chelle_dora lees ik al niet meer, bespaar je dus de moeite om zo'n lap tekst te typen ;)

jij hebt echt een plaat voor je kop he?

wij geven je het advies omhet naast je neer te leggen omdat je er echt niks mee gaat bereiken en dan zijn wij fout bezig.

vind het schandalig dat een meid van 23 zo over haar vader durft te praten,

laat ik je 1 ding zeggen

van leven ga je dood, laat hem zelf bepalen hoe hij zijn leven lijdt dan.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:25

chelle_dora, ik snap jou ook hoor maar toch vind ik het best ernstig dat heel veel hier vinden dat ze hem maar moet laten. De vergelijking met paardrijden en autorijden etc vind ik een beetje raar want daar kan je vaak zelf niks aan doen. TS moet ook háár moeder die haar heeft opgevoed begraven en ze wil niet dat ze haar vader ook kwijt raakt, moet ze hem dan maar laten eten en eten en eten? Vind ik niet. Die app was gewoon een voorstel, ik schrok er ook best van en ik heb niet eens overgewicht maar toch eet ik al veel beter, en dat na drie dagen. Liever dingen proberen dan het maar zo laten en allebei je ouders kwijt raken. Het is al erg genoeg voor ts dat ze haar moeder kwijt raakt dus vind al die reacties een beetje hard want ts kan er misschien wel wat aan doen, betekend niet gelijk dat ze hem gaat afdwingen.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:26

Maartje1990 schreef:
reacties als chelle_dora lees ik al niet meer, bespaar je dus de moeite om zo'n lap tekst te typen ;)

Jeetje wat kinderachtig, volgens mij zie ik nergens verwijten en geeft chelle_dora gewoon haar mening en geeft ze goedbedoeld advies. Dus waarom open je een topic als je sommige reacties niet wilt lezen?

Je vader heeft waarschijnlijk een probleem, die had ik ook. Om mij heen waren alleen maar mensen met mij bezig. Ik moest bewegen, ik moest lijnen, zou je dat gebakje nou wel doen? Zuchten als ik weer eens iets nam... komt het je bekend voor?
Ik kwam ervan aan. Niet zo'n klein beetje ook.

Nadat iedereen zich erbuiten ging houden kon ik pas aan mijzelf werken en sindsdien ben ik pas afgevallen.

Dit is in het kort mijn verhaal. Ik kan je verzekeren dat het voor heel veel zwaarlijvige mensen opgaat. Het gesprek kan je best een keer aangaan, maar daarbij moet je het wel bij je eigen gevoel houden en je vader niks verwijten. Spreek je bezorgdheid uit, maar hou het bij jezelf, geef aan dat je er wilt zijn voor je vader als hij er klaar voor is.

Het is wel je vaders keus, hoe je het ook wenkt of keert.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:27

Moeilijk is dat! ik snap dat je je zorgen maakt.
Iemand zijn gedrag laten veranderen is enorm moeilijk. Ik maak dagelijks mee dat mensen hun gedrag zouden moeten veranderen omdat het niet goed met ze gaat, om dat ze het wetn dat het niet goed met ze gaat en omdat ze oprecht hun gedrag wíllen veranderen en tóch is het nog enorm moeilijk.

Bedenk goed dat het gedrag wat mensen vertonen altijd op dat moment het beste gedrag is wat ze kunnen vertonen. Maw: mensen kiezen altijd het meest effectieve gedrag, het levert ze wat op. Anders doe je het niet, je gedraagd je niet op de manier die je doet omdat het je niets oplevert.
Probeer er dus achter te komen wát het vele eten je vader oplevert. Pas dan zou je het gedrag eventueel kunnen bijschaven.

Ook is de motivatie bijzonder belangrijk. Probeer erachter te komen wat een eventuele motivatie zou kunnen zijn om te veranderen. Iemand shockeren werkt bewezen niet. Iemand zeggen dat hij anders dood gaat, dat zijn gedrag slecht is, enge verhalen vertellen. Het werkt bewezen niet, iemand wéét wat goed is. Iedereen weet dat overgewicht slecht is. Kijk naar het positieve en kijk naar waar hij wel gemotiveerd van wordt, en dus of hetgeen wat zijn gedrag oplevert ook bewerkstelligd kan worden door een beter alternatief.

En verder; oordeel nooit en bedolf iemand niet onder informatie, hoe goed bedoelt ook. Het zal je alleen maar tegenover hem stellen ipv dat je samen met hem iets kan bereiken. Iemand die wil en die je genoeg geprikkeld hebt zal zelf informatie gaan zoeken als hij er aan toe is.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:28

Onali schreef:
Marit schreef:
Mensen die zeggen 'hij moet niks' vind ik niet helemaal juist.

Als jullie allen weten dat je moeder binnenkort niet meer in leven zal zijn, komt alle verantwoordelijkheid dus op de vader neer. Als hij ervoor kiest om zich vol te eten met groot risico op vroeg sterven, dan faal je gewoon in die verantwoordelijkheid. Je laat ze dan gewoon in hun eentje achter. Hij is dan nog de enige ouder, de enige die voor de kinderen kan zorgen. Lijkt me dat dat toch al genoeg motivatie is.

Maw de overgebleven persoon mag niet zijn emoties uiten?

Maar hij heeft volwassen kinderen, dat kan dus ook met praten. Hij is straks de enige ouder die ze nog hebben en die verantwoordelijkheid moet je wel nemen, hoe moeilijk ook.

TS; Vervelend dat praten niet helpt. Ik heb al eerder reacties gelezen; haal gezond eten in huis en geef het goede voorbeeld (wat eigenlijk andersom hoort, maar zijn wereld staat natuurlijk ook op zijn kop) en ga samen sporten. Vaak is het motiverend om samen te gaan dan om het alleen te doen.
En geen vette hap meer in huis halen. Wil je snaaien? Prima! Hier heb je komkommer, paprika etc. Dat zijn ook lekkere tussendoortjes. Waarschijnlijk gaat het hem er waarschijnlijk alleen maar om dat hij kan eten, niet wat hij kan eten. :) Succes en veel sterkte de komende tijd. :(:)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:29

naomi_g1998 schreef:
chelle_dora, ik snap jou ook hoor maar toch vind ik het best ernstig dat heel veel hier vinden dat ze hem maar moet laten. De vergelijking met paardrijden en autorijden etc vind ik een beetje raar want daar kan je vaak zelf niks aan doen. TS moet ook háár moeder die haar heeft opgevoed begraven en ze wil niet dat ze haar vader ook kwijt raakt, moet ze hem dan maar laten eten en eten en eten? Vind ik niet. Die app was gewoon een voorstel, ik schrok er ook best van en ik heb niet eens overgewicht maar toch eet ik al veel beter, en dat na drie dagen. Liever dingen proberen dan het maar zo laten en allebei je ouders kwijt raken. Het is al erg genoeg voor ts dat ze haar moeder kwijt raakt dus vind al die reacties een beetje hard want ts kan er misschien wel wat aan doen, betekend niet gelijk dat ze hem gaat afdwingen.

En zit hier niet ook een onderdeel van het probleem ?
Dat ts nu haar angst op haar vader richt ?
Als je je moeder kwijt raakt ben je enorm bang om je vader ook kwijt te raken maar ik heb nergens opgemaakt dat ts 2 jaar terug zich al vreselijke zorgen maakte om de gezondheid van dr vader.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:30

moyra schreef:
naomi_g1998 schreef:

En zit hier niet ook een onderdeel van het probleem ?
Dat ts nu haar angst op haar vader richt ?
Als je je moeder kwijt raakt ben je enorm bang om je vader ook kwijt te raken maar ik heb nergens opgemaakt dat ts 2 jaar terug zich al vreselijke zorgen maakte om de gezondheid van dr vader.

Dus? Beter laat dan nooit toch. :j Sommige dingen besef je nou eenmaal later dan andere dingen, daar is ieder mens anders is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:31

je kop in het zand steken is ook geen oplossing mensen die ts aanvallen. niemand weet wat het beste is want iedereen is anders.

wat naar mijn gevoel belangrijk is, is dat ts het gevoel aan haar vader geeft dat ze om hem geeft en het beste met hsm voor hebben.

@ts... pushen gaat waarschijnlijk noeg werken. denk daarnaast goed na wat nu de prioriteit heeft. ruzie maken met je vader. of aandaxht besteden aan je moeder nu het nog kan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:32

Ppff mijn pa heeft zijn hele leven teveel gevreten, gezopen, gerookt, gegokt, gefeest en weet ik wat niet al meer :o
De beste man wordt nu bijna 80....en ja hij gaat een keer dood :(:) maar hij heeft wel geleefd!

Maar geen haar op mijn hoofd om hem te willen betuttelen en wijzen op zijn fouten....daar is hij mens voor, leven en laten leven!

Als je echt van je vader houdt accepteer je zijn leven(stijl), de enige die daar nl wat aan kan/wil veranderen is hijzelf!

Je mag best een keer je bezorgdheid uiten, maar laat het daarbij....zeuren en zagen maakt het alleen maar erger!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 11-02-14 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:34

Kaitlyn schreef:
En geen vette hap meer in huis halen. Wil je snaaien? Prima! Hier heb je komkommer, paprika etc. Dat zijn ook lekkere tussendoortjes. Waarschijnlijk gaat het hem er waarschijnlijk alleen maar om dat hij kan eten, niet wat hij kan eten. :) Succes en veel sterkte de komende tijd. :(:)

Het is het huis van haar ouders (TS woont niet meer thuis) en haar vader haalt zelf de boodschappen.

Ik kan je vertellen dat (ook al had TS thuis gewoond) dit niet werkt.

LynnDenise

Re: Vader te dik, wilt niet afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:35

Veel goedbedoelde adviezen die ik hier voorbij zie komen zouden voor mij echt averechts hebben gewerkt. Iemand met een eetprobleem moet zichzelf helpen, anderen kunnen dit niet voor diegene. Hoe moeilijk dit ook is.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:36

Joh meid ik kan me heel goed voorstellen dat je het moeilijk vind!

Lieve mensen, ik ben het ermee eens dat sommige uitspraken van de ts niet zo fijn zijn richting haar vader. Maar besef ook dat het voorkomt uit liefde van de ts naar haar vader toe. Net als dat hij niet opeens zijn mindset kan veranderen om gezonder te gaan leven, lijkt het mij dat het voor de ts ook moeilijk om haar mindset te veranderen. Ik kan me hardstikke goed voorstellen dat het heel moeilijk is om te accepteren dat je eigenlijk niets kan doen behalve hoogstens een keer goed met hem praten. Dat veranderd niet van de 1 op de andere dag omdat iemand op een forum je dat verteld, daar gaat ook weer tijd overheen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:40

LynnDenise schreef:
Veel goedbedoelde adviezen die ik hier voorbij zie komen zouden voor mij echt averechts hebben gewerkt. Iemand met een eetprobleem moet zichzelf helpen, anderen kunnen dit niet voor diegene. Hoe moeilijk dit ook is.

De meeste goedbedoelde adviezen hier zijn adviezen waarvan onomstotelijk bewezen is dat het in vrijwel alle gevallen van gedragsverandering niet werkt.

Gedragsverandering is gewoon heel erg moeilijk, hoevaak nemen mensen zich voor nu echt af te gaan vallen, t gaan sporten, minder te snoepen. En hoevaak zijn die voornemens in de tweede week van januari al overboord :+

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:41

Misschien kun je hem niet 'corrigeren' maar wat meer 'lokken' naar varianten?

Misschien komt hij er zelf achter dat appel kaneel als tussendoortje lekker is, of wat groente op je brood te gooien. Misschien komt er dan langzaam besef en ziet hij hoe het anders kan.
Mij maak je niet wijs dat hij niet ander wilt. Alleen als je nou totaal niet weet hoe? Dit is lekker 'veilig'.

Dus niet pushen maar 'pullen' :D

Mijn vader is er nu achter dat 3 maaltijden per dag aan brood, aardappelen en kaas níet gezond is.
En dat is niet omdat ik heb gezegd dat moet je niet meer doen. Dat komt toevallig ter sprake, ik heb dan argumenten en lekkere vervangers.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:42

verootjoo schreef:
LynnDenise schreef:

De meeste goedbedoelde adviezen hier zijn adviezen waarvan onomstotelijk bewezen is dat het in vrijwel alle gevallen van gedragsverandering niet werkt.

Gedragsverandering is gewoon heel erg moeilijk, hoevaak nemen mensen zich voor nu echt af te gaan vallen, t gaan sporten, minder te snoepen. En hoevaak zijn die voornemens in de tweede week van januari al overboord :+

Precies, iemand moet het zelf doen en er echt achter staan, of er professionele hulp bij willen hebben. Professionele hulp dan wel te verstaan, mensen die ervoor hebben geleerd. In mijn beleving is dit nog de beste manier, maar ook hierbij moet je het zelf willen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:59

Niet alles doorgelezen, maar ik snap de angst van ts wel. Als jeje ene ouder zeker weten gaat verliezen dan klamp je vast aan je andere ouder. :(:)

Echt een tip of de oplossing heb ik niet. Maar wat dacht je van een uitje naar body worlds met je vader? Daar heb je ook (delen van) lichamen die het gevolg van overgewicht latwn zien. Misschien dat je vader zich dan een beetje kan indenken in jullie angst?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:04

Maartje1990 schreef:
Ik vraag hier voor tips hoe ik hem zo ver krijg dat hij zal gaan afvallen, niet om hem te dwingen. Dus ik snap zulke reacties daarom niet en maken mij daarnaast erg kwaad omdat de huidige keuzes die hij maakt óns leven beïnvloed en nog drastisch zal beïnvloeden als hij zo doorgaat en dat zal dan niet alleen ten koste gaan van hemzelf, maar ook ons. Daarom, tips van hoe ik hem zo ver zou kunnen krijgen om af te gaan vallen. Waarbij het dus zíjn keus zal zijn. Immers kiest hij daar dan zelf voor.

@ Astaloca: niet van mij...

En als je aan hem verteld dat je bang bent hem ook kwijt te raken?

Ik ben m'n moeder ook jong verloren en mijn vader was erg uitbundig qua uitgaan. Toen hij half dood in het ziekenhuis lag, rn ik gevraagd heb om te veranderen omdat ik alleen hem nog had heeft dat wel geholpen!

Sterkte met je moeder!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:08

Daag hem uit om een paar keer per week samen een rondje te gaan hardlopen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:14

Storm schreef:

Handig met een bmi van >30...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 19:21

Jammer dat sommige mensen niet goed lezen. Nergens heb ik gezeg dat ik hem bij ieder gebakje zuchtend en steunend ga vragen of hij dat wel moet doen. Nergens heb ik gezegd dat ik opeens gezonde snacks voor zn neus ga zetten oid.

Enige wat ik zeg en ook wil is een goed gesprek met hem hebben. En niet heel kort een paar zinnen erove wat rt dichte in de buurt kwam van een goed gesprek. Een gesprek om zorgen aan te geven en te zeggen het fijn te vinden als hij er iets mee doet, voor hemzelf maar ook voor ons.

Dus al die kritiek dat is kritiek em geen goed bedoeld advies. Die kritiek heb ik ook nergens aan verdient.

Verder is bewegen niet echt het probleem, maar het eetpatroon dat hij heeft ontwikkeld

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:21

verootjoo schreef:
Storm schreef:

Handig met een bmi van >30...

Hij hoeft niet meteen 10 km, maar rustig aan beginnen. En dat kan prima met een BMI van boven de 30. Niks mis mee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:24

Maartje1990 schreef:
Jammer dat sommige mensen niet goed lezen. Nergens heb ik gezeg dat ik hem bij ieder gebakje zuchtend en steunend ga vragen of hij dat wel moet doen. Nergens heb ik gezegd dat ik opeens gezonde snacks voor zn neus ga zetten oid.

Enige wat ik zeg en ook wil is een goed gesprek met hem hebben. En niet heel kort een paar zinnen erove wat rt dichte in de buurt kwam van een goed gesprek. Een gesprek om zorgen aan te geven en te zeggen het fijn te vinden als hij er iets mee doet, voor hemzelf maar ook voor ons.

Dus al die kritiek dat is kritiek em geen goed bedoeld advies. Die kritiek heb ik ook nergens aan verdient.

Verder is bewegen niet echt het probleem, maar het eetpatroon dat hij heeft ontwikkeld

Mn post is vast bedolven onder alle posts, maar daar had ik tips voor een gesprek in geschreven :P

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:25

"Pap, ik wil een gesprek met je hebben om onze zorgen aan te geven en te zeggen het fijn te vinden als je er iets mee zou doen, voor jezelf maar ook voor ons."

En van daaruit zien hoe hij reageert. Sterkte

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:26

Maartje1990 schreef:

mooi gezegd....... heb ook vaak tegen mijn moeder gezegd dat ik me zorgen maak, alleen zij ziet niet in dat ze haar eetpatroon ook moet veranderen, ik weet niet of je vader dat wel inziet???

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:31

Ik denk dat er meer mensen dood gaan aan stress dan aan zwaarlijvigheid.

Vader van ts is niet gek en weet zelf ook wel dat dit minder goed is.
Maar nu in deze periode afvallen vind ik een niet eerlijke vraag naar hem toe.