Gek van gipsverband enkel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:22

Orthos schreef:
Yay het is eraf ! :) Helemaal fijn. Alleen wel eng dat je er eigenlijk meteen weer op mag gaan lopen..wel een drukverband ofzo, zo'n kous.
Maar ik houd het rustig aan want t voelt nog niet helemaal zoals het was.
Hoop dat het snel goed aanvoelt :)

Ik ben zooo jaloers!!!! Super fijn!

Orthos

Re: Gek van gipsverband enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:16

Het voelt heel raar, eerst komt er een soort van dun beentje uit dat gips met een platgedrukte voet :')
En dan mag je er op gaan staan maar je bent bang dat hij dan breekt ofzo omdat hij er zo dun uitziet xD Slaat natuurlijk nergens op :p M'n enkel is nog gevoelig maar voor de rest gaat t wel :)
So happy :D

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:10

Orthos schreef:
Het voelt heel raar, eerst komt er een soort van dun beentje uit dat gips met een platgedrukte voet :')
En dan mag je er op gaan staan maar je bent bang dat hij dan breekt ofzo omdat hij er zo dun uitziet xD Slaat natuurlijk nergens op :p M'n enkel is nog gevoelig maar voor de rest gaat t wel :)

Wow, geweldig gipsloos. Neem wel je tijd om op te bouwen. Eventueel ook oefenen in een zwembad.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:14

Orthos schreef:

Ah echt heeel fijn! Ben echt wel jaloers.
Inderdaad, ik denk nu ook; als die maar niet breekt als die net uit het gips komt en ik erop mag staan. Brrr :+. Maar, dat zie ik dan wel weer, duurt nog even!

Ik ben wel benieuwd hoe de revalidatie gaat en hoe snel je alles weer kunt doen, zou je hier misschien nog een paar keer 'n update kunnen plaatsen? :)

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:23

lovebrechjex schreef:
Orthos schreef:

Ah echt heeel fijn! Ben echt wel jaloers.
Inderdaad, ik denk nu ook; als die maar niet breekt als die net uit het gips komt en ik erop mag staan. Brrr :+. Maar, dat zie ik dan wel weer, duurt nog even!

Ik ben wel benieuwd hoe de revalidatie gaat en hoe snel je alles weer kunt doen, zou je hier misschien nog een paar keer 'n update kunnen plaatsen? :)

haaha ja inderdaad, is echt een raar gevoel. T gaat nu wel goed, loop nog met 1 kruk. Alleen het opstaan en de eerste 2 stappen zijn erg moeilijk. Als je er een paar hebt gezet gaat het eigenlijk wel.. maar voor de zekerheid toch maar de kruk er nog even bijhouden.
Hoop dat ik snel weer normaal rond wandel want moet zaterdag werken :')

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 21:29

Aaaah wat fijn! Ja joh morgenochtend wandel je naar de wc en dan realiseer je e daar datje gekomen hebt :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 01:16

Orthos schreef:
haaha ja inderdaad, is echt een raar gevoel. T gaat nu wel goed, loop nog met 1 kruk. Alleen het opstaan en de eerste 2 stappen zijn erg moeilijk. Als je er een paar hebt gezet gaat het eigenlijk wel.. maar voor de zekerheid toch maar de kruk er nog even bijhouden.
Hoop dat ik snel weer normaal rond wandel want moet zaterdag werken :')

Heb het misschien even gemist. Mare hoelang heb je in het gips gezeten en wat had je eigenlijk gebroken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:30

proudmama schreef:
Fijn Orthos, nu rustig opbouwen !!
Ja Morganiefay , helaas kan je een schouder niet in het gips zetten, kan me dan wel voorstellen dat iedere beweging zeer deed, kon je wel slapen ? Ik heb door de reuma een paar jaar geleden een schouderoperatie gehad en kon ook alleen zittend slapen, wat een ellende was dat.

Kaatjemuts, ik heb ook artrose ( de erosieve vorm dus niet alleen kraakbeen maar ook bot, vooral in mijn handen ) en fibromyalgie .
Heb je al gehoord dat ze waarschijnlijk een oorzaak gevonden hebben voor fibromyalgie ?
Doorgroei van zenuwcellen in bloedvaten ! Daarom zit het in het hele lichaam, is de bloeddoorstroming ook slechter.
Ik merk nu dat ik er met revalideren echt last van heb, gauw moe en hevige protesten van spieren en gewrichtskapsel. Twee passen voorwaarts en 1 1/2 achterwaarts....zucht.

Slapen??? laat maar :n Hazenslaapjes. Hoog in de kussens ingepakt bijna rechtop zittend.
Is al weer een tijdje geleden. Denk er weinig meer aan.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:08

Klaagmodus: Yes , loopgips, afneembaar en zelf aanpasbaar, maar wat valt het tegen. Loop de hele dag al te balen en met regelmaat te brullen.
Gips zit niet fijn , doet bij tijd en wijlen zeer en krijg het niet zo dat het prettig zit.

Klaagmodus maar weer uit. Straks op tijd naar bed en morgen fris weer op.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:35

Ik zit vandaag op 3 weken gips, de helft dus.... nog 3 weken te gaan. Hopelijk gaan deze weken wat sneller. Maandag loopgips *\o/* *\o/*

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:51

Hoera, nog maar 3 weken voor je brechtje. Mooi vooruitzicht

Hier gaat het weer wat beter. Niet zo snel als ik het zou willen maar dat komt wel goed. Helaas duurt het herstel langer als verwacht en me van te voren verteld is. Ik kreeg tijdens mijn laatste controle te horen dat ik blij mocht zijn als ik met de herfstvakantie krukloos en braceloos zou zijn.

Gelukkig is dit geland en heb ik er me bij neergelegd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:13

Lovebrechjex: Loopgips is fijn hoor. Iets luchtiger en veel lichter.

Rianne: Dat is een teleurstelling. :(:) Heb je nu nog dat afneembare gips of heb je een echte brace? Kan en mag je wel staan op het been of moet je echt steunen op 2 krukken.

Ik zit inmiddels op 6,5 week gips. Als het goed is mag dinsdag het gips er af. Dat wil ik erg graag ook :) Daarna revalideren. Lijkt er erg op dat het voor mij een heel lang proces gaat worden. Me been doet ook nog steeds regelmatig pijn. Knelpijn van het vocht vermoedelijk + kramp in me spieren. Maar goed, eerst van me gips af. Dan kan ik tenminste iets.
Vorige week zijn wel me bloedverdunners veranderd. Was nog steeds benauwd en had een veel te snelle polsslag. Inmiddels ben ik niet meer benauwd. Dus das heel fijn :)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:16

@veulen84 moest jij ook de bloedverdunners zelf betalen ? Ik moest voor 3 maanden halen €68,- en heb maar 3 weken gebruikt , verspild geld _-:(
Dit ging van eigen risico af, dure medicijnen volgens apotheek waar geen vervanging voor was..
Ik ga super ondertussen, loop nu zonder krukken, en fiets 10 km per dag om mijn knie soepel te houden
Wel bekaf in de avond, want totaal geen conditie meer na 3 maanden ( bijna 4 ) zitten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:44

Bloedverdunners gaan inderdaad van je eigen risico af. Tip voor de volgende keer, apotheek vragen het recept voor je te splitsen. Soms moet je ze dan wel in 1x betalen, maar krijg je het dan weer terug omdat ze de apotheek nooit daadwerkelijk hebben verlaten.
Ik kom 1 spuit tekort. Maar ik ga niet nog een doos van 10 halen om er dan 9 weg te gooien.

Overigens heb ik nog niet precies gezien wat de kosten van het ziekenhuis waren, die zijn nog niet gedeclareerd. Maar 5 minuten binnen bij de huisartsen post kosten al 95 euro. Wil niet weten wat 1,5 dag opname, 1 operatie, 2 eerste hulp bezoeken (totaal 17 uur), 2 sets röntgenfoto's, 1 ct-scan, 2 longfoto's, 1 hartfilmpje, 1 longscan, 4x gips , 5x bloedprikken, 2 controle afspraken en 4 huisartsbezoek gaat kosten. Maar ik denk dat ik me eigen risico al met ongeveer 1500/2000 euro heb overschreden.
Met alle medicijnen zit ik trouwens ook al overheen. Tot nu toe 365 euro. Daarnaast nog eens bijna 40 euro aan pijnstillers die niet vergoed wordt. Overigens is het grootste deel daarvan bloedverdunners, bijna 325 euro.

En dan moet ik dus nog zeker 1 röntgenfoto en een paar maande fysio (9 vergoed, daarna 11 niet). Ik roep nu wel dat ik weet wat er mis is met de zorgkosten in nederland.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:03

Veulen84, ik mag op dit moment aantikkend belasten maar mag dat komende weken mbv fysiotherapie wel gaan uitbreiden naar 50%. Dan eerst op vakantie en daarna verder. Dus moet nog steeds heel veel steunen op krukken.
Ik heb een echte brace, piepding.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:47

Wat betreft zorgkosten wil ik jullie graag een tip geven. Het ziekenhuis werkt met dcb (diagnose combinatie behandeling)Deze duren een x tijd. De eerste ( aankomt EH, operatie etc) duurt meestal niet zo lang. Mag maar een paar weken duren. Daarna start een nieuwe dcb. Deze kan, zoals ik begrepen heb een jaar duren. Als je nu weet dat je volgend jaar weer naar het zh moet, zorg dan dat zo'n behandeling al in 2014 gestart is. Dan valt het allemaal nog onder dit jaar. En voor dit jaar heb je je eigen risico al opgemaakt.
Ik ben hier dus tegen aan gelopen de laatste keer. Mijn eerst dcb werd gestart in aug 2013 en eindigde in okt 2013. Dus dit viel onder mijn eigen risico. De volgende(moet trouwens nog uitzoeken wat ze er in de tussen liggende periode van gemaakt hebben) is gestart in jan 2014 en beeindigd in mrt 2014. Dus weer mijn eigen risico. Was de laatste gestart in dec 2013 dan viel het nog in het jaar 2013. Ze gaan altijd uit van de begin datum.
Heb ook begrepen dat het soms afhankelijk is van het ziekenhuis hoe lang ze zo'n behandeling laten duren.
In 2012 ben ik ook geopereerd(ander zh) en daar liep mijn eerste dcb van 2 juli tot 16 aug 2012, de volgende werd gestart op 17 aug 2012 en liep door tot 16 aug 2013. Die duurde dus een jaar.
fysio idem dito, ondanks dat je een jaar vergoed kijgen moet je aan het begin van het nieuwe jaar toch weer je eigen bijdrage leveren. Natuurlijk wel afhankelijk hoe je daar in verzekerd bent. Maar zoals bij Veulen84, moet je na je 9e behandeling de volgende 11 zelf betalen. Voor 2015, als je dan nog fysio nodig hebt voor deze kwaal geld hetzelfde. 9 keer wordt vergoed en dan tot de 21 zelf betalen.
Als ze je medische fitness laten doen kan je net zo goed naar een goede sportschool gaan, stuk goedkoper.
Hoop dat ik het zo allemaal een beetje goed uitgelegd heb.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:41

Gelukkig hoef ik die prikjes niet.... alleen héél goed met m'n been omhoog liggen. Merk gelijk als het weer omhoog moet, worden m'n tenen dik en kan ik ze moeilijker bewegen. Niet dat het pijn doet, maar ze zijn dan zó dik...

Ik houd deze 3 weken nog hetzelfde gips, krijg alleen een loopschoen erbij.... alleen m'n been is al zo dun geworden. Terwijl 2 weken terug zat dit gips nog erg strak.

Ik ben trouwens nu al aan het bedenken hoe ik het binnenkort op ga bouwen met belasten... hmmm :+

En suuuuuuperfijn dat je gips er dinsdag af gaat, ik ben zo jaloers!! :o wil je hier nog wel regelmatig een update plaatsen van hoe het gaag met de revalidatie?! Ben ik erg benieuwd naar! :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 23:23

Vajramani schreef:
Wat betreft zorgkosten wil ik jullie graag een tip geven. Het ziekenhuis werkt met dcb (diagnose combinatie behandeling)Deze duren een x tijd. De eerste ( aankomt EH, operatie etc) duurt meestal niet zo lang. Mag maar een paar weken duren. Daarna start een nieuwe dcb. Deze kan, zoals ik begrepen heb een jaar duren. Als je nu weet dat je volgend jaar weer naar het zh moet, zorg dan dat zo'n behandeling al in 2014 gestart is. Dan valt het allemaal nog onder dit jaar. En voor dit jaar heb je je eigen risico al opgemaakt.
Ik ben hier dus tegen aan gelopen de laatste keer. Mijn eerst dcb werd gestart in aug 2013 en eindigde in okt 2013. Dus dit viel onder mijn eigen risico. De volgende(moet trouwens nog uitzoeken wat ze er in de tussen liggende periode van gemaakt hebben) is gestart in jan 2014 en beeindigd in mrt 2014. Dus weer mijn eigen risico. Was de laatste gestart in dec 2013 dan viel het nog in het jaar 2013. Ze gaan altijd uit van de begin datum.
Heb ook begrepen dat het soms afhankelijk is van het ziekenhuis hoe lang ze zo'n behandeling laten duren.
In 2012 ben ik ook geopereerd(ander zh) en daar liep mijn eerste dcb van 2 juli tot 16 aug 2012, de volgende werd gestart op 17 aug 2012 en liep door tot 16 aug 2013. Die duurde dus een jaar.
fysio idem dito, ondanks dat je een jaar vergoed kijgen moet je aan het begin van het nieuwe jaar toch weer je eigen bijdrage leveren. Natuurlijk wel afhankelijk hoe je daar in verzekerd bent. Maar zoals bij Veulen84, moet je na je 9e behandeling de volgende 11 zelf betalen. Voor 2015, als je dan nog fysio nodig hebt voor deze kwaal geld hetzelfde. 9 keer wordt vergoed en dan tot de 21 zelf betalen.
Als ze je medische fitness laten doen kan je net zo goed naar een goede sportschool gaan, stuk goedkoper.

Dat is wel een supertip. Die ga ik onthouden.
Als ik volgend jaar nog fysio nodig heb dan denk ik dat het een kwestie van goed rekenen wordt. Loont het dan om me pakket zo ver uit te breiden dat ik die eerste 20 ook vergoed krijg. Of kan ik die dan beter betalen.
Ik heb in geen 9 jaar een arts nodig gehad. Nooit heb ik een verzekering geld gekost. Dus dat gaan we er nu maar eens goed uit halen.

Fysiofitness kost hier trouwens 25 euro per maand. Dat is toch wel goedkoper dan de sportschool.

lovebrechjex schreef:
En suuuuuuperfijn dat je gips er dinsdag af gaat, ik ben zo jaloers!! :o wil je hier nog wel regelmatig een update plaatsen van hoe het gaag met de revalidatie?! Ben ik erg benieuwd naar! :)

Wel nog even afkloppen he... Voor het zelfde geld is er iets mis (maar ik wil dat niet). En natuurlijk plaats ik updates. Wil toch ook weten hoe het met jullie gaat.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 00:01

Oh dan is dat bij jou goedkoper. Bij mij was de prijs hetzelfde als gewoon een behandeling bij de fysio. Daar kwam bij dat ik er weinig aan had. Maar kon ook niet zo goed met haar overweg. Meeste heb ik nog bereikt door zelf hard te trainen en paardrijden hielp mij daar ook bij

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 00:39

Veulen84 schreef:
Vajramani schreef:

Dat is wel een supertip. Die ga ik onthouden.
Als ik volgend jaar nog fysio nodig heb dan denk ik dat het een kwestie van goed rekenen wordt. Loont het dan om me pakket zo ver uit te breiden dat ik die eerste 20 ook vergoed krijg. Of kan ik die dan beter betalen.
Ik heb in geen 9 jaar een arts nodig gehad. Nooit heb ik een verzekering geld gekost. Dus dat gaan we er nu maar eens goed uit halen.

Fysiofitness kost hier trouwens 25 euro per maand. Dat is toch wel goedkoper dan de sportschool.

lovebrechjex schreef:

Wel nog even afkloppen he... Voor het zelfde geld is er iets mis (maar ik wil dat niet). En natuurlijk plaats ik updates. Wil toch ook weten hoe het met jullie gaat.

Aah top! Hopelijk is alles goed en mag je gips eraf. Lijkt me heerlijk na 6 weken!!! :)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:33

Omdat ik plaat en pennen heb, gaat mijn fysio na mijn aanvullende pakket opgemaakt te hebben aan behandelingen , terug naar de basiszorg en wordt alles vergoed als zijnde chronisch.
Even navragen bij je verzekering en anders aan de fysio vragen of ze een chronische indicatie aan willen vragen.
Verder alle rekeningen bewaren. De belasting heeft een hoge drempel, maar misschien kan je wat geld terug krijgen van de belasting.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:33

Proudmama: dat klopt, met chronische indicatie heb je recht op een jaar fysio. maar dan nog als je dan het basispakket hebt moet je vanaf ongeveer de 9e tot de 21 behandeling zelf betalen. Je moet dan je eigen bijdrage eerst opmaken voor het vergoed wordt. En in het nieuwe jaar begint dit dan weer van voor af aan.
Ik dacht ook met chronische indicatie niets te hoeven betalen, maar helaas. Vanaf de 9e mocht ik het zelf betalen en toen het eindelijk vergoed zou worden begon het nieuwe jaar.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:54

Ik ben verzekerd als ex- verpleegkundige bij het IZZ en heb daar met basis en aanvullend al recht op 20 behandelingen.
Komt nu mooi uit :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 23:14

Kijk dat is mooi mee genomen dan. Voor mij wordt het straks gewoon een kwestie van rekenen.

Overigens, zijn er meer mensen die last van hun polsen/schouders krijgen door al dat gekruk?

Tipje trouwens, die jeukspray werkt ook enorm goed tegen zweetvoeten onder het gips :)

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 23:59

Last niet, maar ik voel het wel hoor.... het is toch steeds je eigen gewicht dat je moet tillen zeg maar..