'Anti rape wear' onderbroek tégen verkrachting, nuttig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:42

Pauline schreef:
Roerend met Janneke eens. Ga een paar lesjes krav maga volgen of doe er se zelfverdedigingslessen. Het is niet makkelijk, maar het kan! Daar mag je van uit gaan, wij vrouwen moeten ons veel meer sterk maken, genetisch bepaald de man sterker? Ja dat was vast ooit, maar kijk eens om je heen? Hoeveel paardenmeisjes lopen moeiteloos rond met zware zakken brok, kruiwagens enz? Maar de kracht zit n je geest.
En lukt het je niet, dan nog is verkrachting niet jouw fout, het is nooit jouw schuld.. Niet om wat je zei, niet om wat je aan had, niet om wat je deed. Als een vrouw nee zegt, is het nee.

Je iets aanleren dat het automatisme word komt wel aan op meer dan een paar lesjes...
En ja een man is echt fysiek sterker, feit. Ja met je geest kan je een hoop maar het is de vraag hoe verstandig verzet werkelijk is.

Pauline

Re: 'Anti rape wear' onderbroek tégen verkrachting, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:46

Nou, zoveel lesjes vraagt dat niet. En ik vindt het echt raar dat je je als vrouw weerloos denkt.
Oerkracht, de juiste punten, en het geloof in jezelf, dat zijn echt wel krachtige wapens.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:17

In plaats van dit soort onzin kun je beter een "rape alarm" aan je sleutelbos doen of standaard in je jaszak hebben. Zo'n ding als je het knopje indrukt dat er een soort auto alarm af gaat.

Dappere kerel die dan nog aan je durft te zitten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:59

Danique_G schreef:
Je iets aanleren dat het automatisme word komt wel aan op meer dan een paar lesjes...

Iedere schoolfrik zal dit beamen. :j

Maar aan de andere kant, waar denk je dat we als mensen onze schrikreacties voor hebben? Dat is krek, om ons in dit soort zaken van dienst te zijn.
Stel, dat je als mens in je onbewuste (..autonome zenuwstel, hersenstam...) de beslissing neemt "aanvallen", dan komt automatisch alles wat je ooit geleerd hebt mbt. aanvallen acuut ter beschikking. Ook al was het een half lesje van nog geen minuut: je weet het op dat moment.

Danique_G schreef:
En ja een man is echt fysiek sterker, feit.
:j Klopt als een zwerende vinger.
(Maar het is geen wedstrijd: je verweert je met het doel om er vandoor te gaan, daarbij is spierkracht niet doorslaggevend. Tenzij je denkt, "het is hopeloos" en dus opgeeft. Kan ik iedereen afraden!)

Danique_G schreef:
Ja met je geest kan je een hoop
..ook psychisch verzet hoort idd tot de mogelijkheden, daar gaat het niet om.

Danique_G schreef:
maar het is de vraag hoe verstandig verzet werkelijk is.
Hoezo: "hoe verstandig het werkelijk is"...? Niemand hier heeft gezegd, dat het zonder risico is.
Mijn eigen onbewuste/ autonome zenuwstel/ hersenstam heeft er en keer voor gekozen om te bevriezen - wellicht was dat helaas idd het verstandigste op dat moment. Iedere situatie is nu eenmaal anders, en ieder mens is anders en geen mens is elke dag krek hetzelfde.
Maar er is wel legio onderzoek gedaan naar "wat te doen als het er lelijk voor je uitziet" en over het algemeen gesproken (...geen garanties, dat ben ik met je eens...) heeft verzet zin.
Als het kan te beginnen bij geweldloze weerbaarheid,
gillen zet zoden aan de dijk, (of zo'n alarmknop!)
je hebt weinig kracht nodig om los te komen als je weet hoe dat moet,
en dan zo nodig die trap uitdelen om weg te komen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:14

MyLittleLove schreef:
Kaitlyn schreef:
Je zal inderdaad maar op die ene date met dat lekkere ding het bed in willen duiken en je krijgt dat ding niet open. :+

'Ho, ja wacht even hoor, ben even mijn onderbroek van het slot af aan het doen' :')

Waarom denk ik nu aan Scary Movie 4 :')? En dan die seks scene met dat meisje?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:19

Hoe groot is de kans nou dat je verkracht wordt? Moet je voor die superkleine kans de rest van je leven deze kuisheidsgordel gaan dragen? Want het heeft ook weinig zin het ding alleen maar aan te doen als je dénkt dat het fout kan gaan. Als iedereen kon voorspellen wanneer ze werd aangerand, was het ook gauw over tenslotte.

En als je dagelijks zo'n ding gaat dragen, zijn ze wasbaar? Slijten ze? Hoeveel heb je er dan nodig? Minimaal én in de was, één in de kast, en één aan de bast?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:22

Waarom geen oude kuisheidsgordel? :')
Misschien wat infecties meer maar niemand die je daar nog aan durft te raken :Y)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:26

Zo'n smeedijzeren toont wel erg onder een slinky hoor :')

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:57

Het moet niet gekker worden....
Ik vind dit heeel apart :n moet je dan elke dag zo'n ding aan omdat er altijd een kans is verkracht te worden? :=

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:37

Belachelijk idee. Alsof strakke jeans ooit een verkrachter hebben ontmoedigt, die zijn ook moeilijk uit te krijgen. Er zijn ook heel wat manieren om iemand te verkrachten. Ik weet niet meer waar ik het artikel kan vinden, het is van jaren geleden, maar het ging om een verkrachting waar de verkrachter de jeans van het slachtoffer niet uitkreeg en dan, ja, zonder penetratie op haar dij klaarkwam. Minder erg? Nee, even traumatiserend.
Ook is het ongelofelijk erg dat er in 2014 nog altijd mensen zijn die gaan zeggen 'ja, ze had een kort kleedje aan, ze vroeg erom.' 1: Wat is te kort? Sommige moslims vinden alle vrouwen die geen burka dragen maar sletten. 2: Al loopt iemand naakt over straat, je BLIJFT ERAF. Ik denk dat dit ondergoed die houding van 'ze had zus of zo aan dus ze verdiende het' cultiveert.
Ik denk inderdaad dat zelfverdediging beter helpt. Verkrachters zijn meestal lafaards die in hun leven niet succesvol zijn, weten dat ze eigenlijk niet veel voorstellen, en dan maar iemand anders zich willen laten zwak voelen. Als ze opeens zelf klappen krijgen zullen ze het wel afdruipen. Maar dan zijn mensen die gedrogeerd worden, of fysiek minder sterk zijn niet geholpen.
Het is noooit aan een slachtoffer of mogelijke slachtoffers om iets te veranderen aan hun gedrag/kleding/leven, aan terreur geven we niet toe.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:53

sevenofnine schreef:
Belachelijk idee. Alsof strakke jeans ooit een verkrachter hebben ontmoedigt, die zijn ook moeilijk uit te krijgen. Er zijn ook heel wat manieren om iemand te verkrachten. Ik weet niet meer waar ik het artikel kan vinden, het is van jaren geleden, maar het ging om een verkrachting waar de verkrachter de jeans van het slachtoffer niet uitkreeg en dan, ja, zonder penetratie op haar dij klaarkwam. Minder erg? Nee, even traumatiserend.
Ook is het ongelofelijk erg dat er in 2014 nog altijd mensen zijn die gaan zeggen 'ja, ze had een kort kleedje aan, ze vroeg erom.' 1: Wat is te kort? Sommige moslims vinden alle vrouwen die geen burka dragen maar sletten. 2: Al loopt iemand naakt over straat, je BLIJFT ERAF. Ik denk dat dit ondergoed die houding van 'ze had zus of zo aan dus ze verdiende het' cultiveert.
Ik denk inderdaad dat zelfverdediging beter helpt. Verkrachters zijn meestal lafaards die in hun leven niet succesvol zijn, weten dat ze eigenlijk niet veel voorstellen, en dan maar iemand anders zich willen laten zwak voelen. Als ze opeens zelf klappen krijgen zullen ze het wel afdruipen. Maar dan zijn mensen die gedrogeerd worden, of fysiek minder sterk zijn niet geholpen.
Het is noooit aan een slachtoffer of mogelijke slachtoffers om iets te veranderen aan hun gedrag/kleding/leven, aan terreur geven we niet toe.

Minder erg: Ja! Natuurlijk is het een traumatische ervaring, maar je loopt niet het risico op soa's of zwangerschappen. Dat vind ik persoonlijk heel wat waard. Het trauma is er niet minder om, maar ik denk dat hetzelfde geldt voor bvb fysieke mishandeling.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:01

Janneke2 schreef:
Danique_G schreef:

Maar aan de andere kant, waar denk je dat we als mensen onze schrikreacties voor hebben? Dat is krek, om ons in dit soort zaken van dienst te zijn.
Stel, dat je als mens in je onbewuste (..autonome zenuwstel, hersenstam...) de beslissing neemt "aanvallen", dan komt automatisch alles wat je ooit geleerd hebt mbt. aanvallen acuut ter beschikking. Ook al was het een half lesje van nog geen minuut: je weet het op dat moment.

Danique_G schreef:
En ja een man is echt fysiek sterker, feit.
:j Klopt als een zwerende vinger.
(Maar het is geen wedstrijd: je verweert je met het doel om er vandoor te gaan, daarbij is spierkracht niet doorslaggevend. Tenzij je denkt, "het is hopeloos" en dus opgeeft. Kan ik iedereen afraden!)

Danique_G schreef:
Ja met je geest kan je een hoop
..ook psychisch verzet hoort idd tot de mogelijkheden, daar gaat het niet om.

Danique_G schreef:
maar het is de vraag hoe verstandig verzet werkelijk is.
Hoezo: "hoe verstandig het werkelijk is"...? Niemand hier heeft gezegd, dat het zonder risico is.
Mijn eigen onbewuste/ autonome zenuwstel/ hersenstam heeft er en keer voor gekozen om te bevriezen - wellicht was dat helaas idd het verstandigste op dat moment. Iedere situatie is nu eenmaal anders, en ieder mens is anders en geen mens is elke dag krek hetzelfde.
Maar er is wel legio onderzoek gedaan naar "wat te doen als het er lelijk voor je uitziet" en over het algemeen gesproken (...geen garanties, dat ben ik met je eens...) heeft verzet zin.
Als het kan te beginnen bij geweldloze weerbaarheid,
gillen zet zoden aan de dijk, (of zo'n alarmknop!)
je hebt weinig kracht nodig om los te komen als je weet hoe dat moet,
en dan zo nodig die trap uitdelen om weg te komen.

Als je het zo quoot ruk je alles ook aardig uit zijn verband ja...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:17

Ibbel schreef:

Ik vind de onderbroeken op het plaatje ook wel behoorlijk gigantisch..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:18

Tiggs schreef:
Ibbel schreef:

Ik vind de onderbroeken op het plaatje ook wel behoorlijk gigantisch..

Scheelt weer een BH, gewoon iets hoger op trekken. Gegarandeerd dat je ook geen vrijwillige seks meer hebt :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:36

Janneke2 schreef:
Danique_G schreef:

Wil nog wel even hier op reageren aangezien er nu dingen door elkaar worden gehaald. 'Beslissing' is naar mijn idee geen juist woord. Het autonome zenuwstelsel bevind zich in het verlengde van het ruggenmerk. Er is dus geen sprake van beslissingen. Evenals geleerde technieken, dat ligt simpelweg niet daar opgeslagen, de eerste seconde (en de dus de belangrijkste!) kun je dus ook geen beroep daarop aanspreken.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:50

'Beslissing' is in dit geval gekozen omdat je lichaam een bepaalde reactie oproept. Het woord 'beslissing' is misschien niet helemaal goed gekozen, omdat het aan kan geven dat het iets is waar je zelf bij bent, al hoeft dit niet zo te zijn. Maar dat werd in dit geval imo niet bedoeld.

Geleerde technieken worden opgeslagen in de zogenaamde spierherinneringen. Je traint je lichaam op een bepaalde manier te bewegen en als je dat vaak genoeg doet, maar ook als je dat maar één keer doet, kan je lichaam zich die bewegingen weer voor de geest halen. Het enige verschil is dat je het met één keer trainen minder goed kan doen, of dat het langer duurt voor je lichaam de beweging 'herinnert'. Zie het als lichtrijden of fietsen. In het begin was het moeilijk en moest je er echt over nadenken. Nu kan je het en al stop je een hele tijd, dan nog zal het iets zijn dat je niet verleert.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:09

Dat bedoel ik, een paar keer trainen zal nooit genoeg zijn. Ben even die manier van leren vergeten zoals goldenarrow het beschrijft, naar weet wel dat het flink veel oefening nodig heeft.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 01:01

Jawel maar elementaire handelingen oefenen kan in een avond gefikst zijn en van nut zijn veel later. Dat weet ik dan weer.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 01:18

Sorry Pauline, vind je bericht niet erg concreet :+
Een handeling oefenen kan altijd van belang zijn. Ik heb het alleen over de eerste seconden en het autonome zenuwstelsel actief is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 01:25

xSwanHeart schreef:
sevenofnine schreef:

Minder erg: Ja! Natuurlijk is het een traumatische ervaring, maar je loopt niet het risico op soa's of zwangerschappen. Dat vind ik persoonlijk heel wat waard. Het trauma is er niet minder om, maar ik denk dat hetzelfde geldt voor bvb fysieke mishandeling.

Ik ben wel van mening dat het trauma er minder om is.
Het zijn 2 dingen; dat iemand je ergens toe wil dwingen en het daadwerkelijk binnendringen.
Als hij je kleding niet uit krijgt geeft dat al een opluchting dat het daadwerkelijk verkrachten niet gelukt is.
Als ik ooit in zo'n situatie zou komen en mocht kiezen zou ik niet eens twijfelen.
Als hij mijn broek niet uit krijgt en van narigheid zijn zaakje over me heen leegt, kan ik er achteraf wellicht nog wel op lachen en dat zou echt niet gebeuren als het hem wel zou lukken me te verkrachten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:14

Inderdaad, het blijft natuurlijk een nare ervaring die je nooit wil meemaken, nooit. Maar als het dan toch gebeurt, liever een kwakje op mijn dij dan...tja, je weet wel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:26

Overigens heeft een minkukel me wel eens beetgepakt en ik had mezelf zo losgemept zonder na te hoeven denken dus ik spreek uit ervaring.
Ok ik deed destijds wedstrijdtrainingen karate en judo maar iedere idioot kan leren van zich af
te meppen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:34

Gini schreef:
Inderdaad, het blijft natuurlijk een nare ervaring die je nooit wil meemaken, nooit. Maar als het dan toch gebeurt, liever een kwakje op mijn dij dan...tja, je weet wel.

Inderdaad, alles beter dan dat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:29

Even een schoofrikken opmerking.
Je autonome zenuwstelsel neemt beslissingen.
Ik gebruikte aanhalingstekens om duidelijk te maken dat niet jijzelf als mens met je verstand, gevoel en wat al niet die beslissing neemt - maar de beslissing tot hetzij vechten hetzij bevriezen is wel degelijk een beslissing, geen blind reflex.

En uiteraard "liggen" je herinneringen aan die karatecursus ook niet "opgeslagen" daar beneden - maar daar had moeder natuur al aan gedacht. Het zijn geen blinde reflexen, en de neurologische paden naar relevante informatie gaan op zo'n moment wagenwijd open.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:43

En mbt "erger": als mij Gode moge mij behoeden ik nog een verkrachting moest doormaken, maar ik somehow wel kon kiezen: dan idd maar liever een kwakje op mijn dij.

Maar wat een verkrachting erg maakt, kan van situatie tot situatie en van vrouw tot vrouw verschillen. Voor de een is het de angst, voor de ander dat hij aan je borsten zat, noem maar op.

Twee jaar terug; een verhaal over pastoraal seksueel misbruik. De vrouw moest zich uitkleden, hij raakte haar met geen vinger aan (ze was tekenmodel voor een engeltje) - en hij keek zo naar.
Naar de letter van de wet geen verkrachting, misschien zelfs geen misbruik, maar het was verschrikkelijk voor haar geweest.