Danique_G schreef:Je iets aanleren dat het automatisme word komt wel aan op meer dan een paar lesjes...
Iedere schoolfrik zal dit beamen.
Maar aan de andere kant, waar denk je dat we als mensen onze schrikreacties voor hebben? Dat is krek, om ons in dit soort zaken van dienst te zijn.
Stel, dat je als mens in je onbewuste (..autonome zenuwstel, hersenstam...) de beslissing neemt "aanvallen", dan komt automatisch alles wat je ooit geleerd hebt mbt. aanvallen acuut ter beschikking. Ook al was het een half lesje van nog geen minuut: je weet het op dat moment.
Danique_G schreef:En ja een man is echt fysiek sterker, feit.

Klopt als een zwerende vinger.
(Maar het is geen wedstrijd: je verweert je met het doel om er vandoor te gaan, daarbij is spierkracht niet doorslaggevend. Tenzij je denkt, "het is hopeloos" en dus opgeeft. Kan ik iedereen afraden!)
Danique_G schreef:Ja met je geest kan je een hoop
..ook psychisch verzet hoort idd tot de mogelijkheden, daar gaat het niet om.
Danique_G schreef:maar het is de vraag hoe verstandig verzet werkelijk is.
Hoezo: "hoe verstandig het werkelijk is"...? Niemand hier heeft gezegd, dat het zonder risico is.
Mijn eigen onbewuste/ autonome zenuwstel/ hersenstam heeft er en keer voor gekozen om te bevriezen - wellicht was dat helaas idd het verstandigste op dat moment. Iedere situatie is nu eenmaal anders, en ieder mens is anders en geen mens is elke dag krek hetzelfde.
Maar er is wel legio onderzoek gedaan naar "wat te doen als het er lelijk voor je uitziet" en over het algemeen gesproken (...geen garanties, dat ben ik met je eens...) heeft verzet zin.
Als het kan te beginnen bij geweldloze weerbaarheid,
gillen zet zoden aan de dijk, (of zo'n alarmknop!)
je hebt weinig kracht nodig om los te komen als je weet hoe dat moet,
en dan zo nodig die trap uitdelen om weg te komen.