lang wachten bij huisarts normaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:22

@Jorinda: ben heeel relaxed hoor :D Kwestie van veel vrije dagen en toch een andere mening over bovenstaande... :j

Jorinda

Re: lang wachten bij huisarts normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:40

Een andere mening over mijn verhaal? Vertel eens. :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:44

Ik kan gelukkig bijna altijd dezelfde dag terecht, ook als het geen spoed is. Bij hoge uitzondering pas de dag erna.

Over de vergoedingen: mijn huisarts krijgt wel een bedrag per consult, daarnaast ook nog een vast bedrag per maand.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:10

Ik kan eigenlijk bijna altijd dezelfde dag komen of anders de volgende dag. Ligt eraan hoe laat ik gebeld heb.
In de ochtend is het spreekuur, in de middag de huisbezoeken. Ook hebben ze sinds een tijdje 2x in de maand een avondspreekuur voor de mensen die overdag niet kunnen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 09:51

Ik was vanmorgen de eerste maar liep meteen flink uit.......
Echter heeft de huisarts heel veel tijd voor me genomen, dus dat maakt het wel weer goed.
Ze bood ook haar excuses aan dat ik pas vandaag terecht kon, omdat ze het zo druk hebben de laatste tijd.
Heb me er maar bij neer gelegd, het feit dat ze er zelf mee kwamen maakt alweer een hoop goed.

Bloeddruk is gemeten, en die was erg laag.
Er volgen nu bloed onderzoeken

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:08

Wat netjes van haar!
En ja, zo loopt het uit inderdaad, doordat de arts de tijd voor je neemt :)
Hoe laag is je bloeddruk?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 10:25

Ja vond ik ook!
Maakt weer een hoop goed haha

bloeddruk was 106/66

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:28

Ja is wel wat laag.. kan dus goed hoor, dat je daar wat last van hebt.
Nu bloedonderzoek nog even afwachten :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:29

ivy_power89 schreef:
Ja vond ik ook!
Maakt weer een hoop goed haha

bloeddruk was 106/66

Is dat laag? dan is de mijne soms héél erg laag 93/49.
Moest je niet meer zout eten van je H.A. ?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:31

Dat is inderdaad wel extreem laag Gohya..
Wie meet dat?

Soms helpt het wel een beetje, wat zout (bouillon, zoethout ook wel, mensen met een hoge bloeddruk moeten bijv juist geen zoethoutthee drinken..)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 10:33

normaal had het 120/80 moeten zijn.

Ik moest zorgen dat ik wel aan de 2 liter vocht per dag kwam, en verder mij aan passen aan de klachten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:33

Het mag best lager dab 120/80 zijn hoor :j Heel normaal, juist bij jonge mensen.
Ik heb standaard 110-115/70 bijv.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:34

Ik heb zelf een bloeddrukmeter en die werkt perfect.
Heb vaker last van lage bloeddruk,maar volgens de H.A. [vervanger] is dat alleen maar goed,een lage bloeddruk,maar wel vervelend.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:35

Nou, zo laag is niet persé heel goed, maar je doet er weinig aan. Je organen en mn de kleine vaatjes moeten goed doorbloed blijven en met een hele lage druk is dat soms wat lastiger.
Maar ik heb ook patienten met een bovendruk onder de 100 en ook zij ervaren geen klachten.
Je meter wordt geijkt? De thuismeters gaan vaak afwijken op den duur.. moet je jaarlijks laten controleren :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 10:36

mijn huisarts zegt dat 120/80 een optimale bloeddruk is, dus daar ga ik dan maar vanuit

Lage bloeddruk is ook zeker niet slecht, behalve als je er dus zo'n last van heb, zoals ik.......

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:40

Wat is 'geijkt'?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:43

Tiggs schreef:
Ik kan gelukkig bijna altijd dezelfde dag terecht, ook als het geen spoed is. Bij hoge uitzondering pas de dag erna.

Over de vergoedingen: mijn huisarts krijgt wel een bedrag per consult, daarnaast ook nog een vast bedrag per maand.

Niet per maand, maar per kwartaal.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:44

gohya schreef:
Wat is 'geijkt'?

Bijstellen zodat de meting daadwerkelijk klopt. Bepaalde instrumenten meten na zoveel tijd niet meer nauwkeurig, en moeten dan bijgesteld worden zodat ze wel weer nauwkeurig werken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:46

_San87_ schreef:
gohya schreef:
Wat is 'geijkt'?

Bijstellen zodat de meting daadwerkelijk klopt. Bepaalde instrumenten meten na zoveel tijd niet meer nauwkeurig, en moeten dan bijgesteld worden zodat ze wel weer nauwkeurig werken.

Ik weet niet of dat kan bij deze,deze moet je om je pols doen.
Het is niet dezelfde die de H.A. heeft.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:47

IJken wilt zeggen kalibreren. De afwijking ten opzichte van de standaard bepalen.

Stel je hebt een thermometer, die zou je kunnen ijken door deze in kokend water te houden: hij moet dan 100 graden aangeven. Doet hij dit niet, dan moet de afwijking aangepast worden tot hij wel 100 graden aangeeft. Je hebt de thermometer dan 'geijkt'. Snappie?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:27

Ik snap het,alleen hoe doe je dat bij een bloeddrukmeter?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:31

Polsmeters zijn eigenlijk niet zo betrouwbaar, als mensen zelf willen meten raden wij er eentje aan met een band die om de bovenarm gaat.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:03

Charaz schreef:
Polsmeters zijn eigenlijk niet zo betrouwbaar, als mensen zelf willen meten raden wij er eentje aan met een band die om de bovenarm gaat.

Wij ook, en ook deze laat ik patienten vaak meenemen, zodat we exact teglijk een meting hebben (hoewel dat natuurlijk altijd minder nauwkeurig is als bij een bedrijf dat professioneel ijkt)

Polsmeters raden we absoluut af.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:23

Polsmeters, bestaan die? Lijkt me zeer onhandig, je moet altijd ter hoogte van je hart meten (aan je bovenarm of liggend, dan maakt het niet uit waar je meet).

Bij hersenvliesontsteking is koorts echt niet de enige klacht hoor, dus als een assistente hoort dat er alleen koorts is en er verder niet op doorvraagt (of geen goede antwoorden krijgt) dan is het echt niet raar dat ze een PCM adviseert...

Oh en ga er zelf maar eens aan, zes uur lang mensen aan je hoofd zeuren met pijntjes en kwaaltjes die vanzelf wel weer over gaan, lunch missen, tja dan zou ik ook wel even rustig willen zitten. Die mensen in de wachtkamer hebben geen spoed, dus die kunnen best heel eventjes wachten...

Gek he, die huisartsen zijn net mensen :j

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:21

Magrathea schreef:
Bij hersenvliesontsteking is koorts echt niet de enige klacht hoor, dus als een assistente hoort dat er alleen koorts is en er verder niet op doorvraagt (of geen goede antwoorden krijgt) dan is het echt niet raar dat ze een PCM adviseert...

Oh en ga er zelf maar eens aan, zes uur lang mensen aan je hoofd zeuren met pijntjes en kwaaltjes die vanzelf wel weer over gaan, lunch missen, tja dan zou ik ook wel even rustig willen zitten. Die mensen in de wachtkamer hebben geen spoed, dus die kunnen best heel eventjes wachten...

Gek he, die huisartsen zijn net mensen :j

Maar de koorts en slapheid is wel het eerste symptoom en nee, toen waren er nog geen onderhuidse bloedingen (en dus puntbloedinkjes te zien) etc. Maar zetpil erin en lekker gaan slapen: morgen is ze vast weer een stuk beter. Nee, raar is het niet: wel slordig, onderdacht, te makkelijk afdoen als 'zeuren met pijntjes en kwaaltjes die vanzelf wel weer over gaan' (jeeee, dat mensen uberhaubt nog naar een huisarts gaan als je er zo over denkt), protocolair gewoon fout etc. Maar ja, maakt het uit: huisartsen zijn net mensen.

En ik weet dat ik chargeer en dat dit slechts een (heel kwalijk) voorbeeld is. Maar vertel mij eens: als ik een afspraak moet maken bij een huisarts, omdat ze geen spreekuren meer houden, dan is het toch niet zo gek dat ik dan mag verwachten rond die tijd ook geholpen te worden??

Zoals eerder gezegd is mijn man tandarts en werkt hij áltijd op tijd. Het komt voor dat hij 10 minuten moet wáchten op zijn volgende patiënt, die dan doodleuk zegt: ach, maakt toch niet uit, meestal loopt het toch uit als je ergens een afspraak hebt en hij uitlegt dat hij dat nooit doet, dan zijn ze boos als hij zegt dat hij nu de volgende patiënt gaat behandelen en dat ze maar even moeten checken bij de assistente of hij ergens anders op de dag nog een plekje heeft. En dan is hij niet zo zwart wit als andere collega's dat hij een rekening stuurt voor een consult. Gek hè dat hij dan zegt: wie is er nou gek, zij of ik? Maar het is kennelijk niet erg dat je patiënten laat wachten, want het zijn dus kennelijk mensen die zeuren met pijntje en kwaaltjes die vanzelf weer overgaan.... Amen _/-\o_