Tienermoeders (vooroordelen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:16

vuurneon schreef:
Ik heb er een ander beeld bij per ongeluk, dat vind ik gewoon te naïef klinken.

En ik ga er bewust niet op in, omdat ik een zwangerschap niet wil vergelijken met een auto ongeluk.

En ik vertrouw ook gewoon op mijn anticonceptie :j en tja, zie wel verder als ik wel bij die 0,01 procent hoor... Hoop het niet hoor! Ik slik het niet voor de sier :')

Haha, ok dan verschillen we gewoon van mening, al begrijp ik je deels wel.

Je begrijpt uiteraard dat ik niet een werkelijke zwangerschap met een auto ongeluk vergelijk, alleen de zins constructie waarbij jij zegt dat een ongeluk niet van toepassing is.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:20

Naja, mijn neef heeft op zijn 17e een kind gekregen, zijn (ex-)vriendin was toen nog 16. Laten we zeggen dat zij precies voldoet aan de volgende eisen:

Dani schreef:
Het zijn goedkope sletjes die te dom zijn om aan anticonceptie te denken, ze zullen vast ook gerookt en/of gedronken hebben tijdens de zwangerschap, willen geld van de vader zien (die zich uiteraard nooit met het kind bemoeit), dumpen de baby regelmatig bij hun eigen ouders zodat ze zelf kunnen feesten, hebben hun leven vergooid want van opleiding en werk komt niks meer terecht, en ze willen profiteren van uitkeringen.

Op twee punten na:
1. Vond het niet eens nodig op kind bij ouders te dumpen als ze een feestje gaf. Kan toch gewoon ook met kind thuis? Die slaapt wel op een matras verder.
2. Vader bemoeide zich gelukkig wel nog met kind. Mijn neef heeft inmiddels complete voogdij over het meisje, aangezien moeders niet veel behoefte aan het kind heeft en bijv. liever gaat feesten. Zo vind ze het bijvoorbeeld niet altijd nodig om het kind van school op te halen als ze daar geen zin in heeft en zelfs de laatste tijd verzint ze nu nog steeds smoesjes om het meisje niet op te hoeven halen, omdat ze gewoon geen zin heeft.
Mijn neef heeft echter wel behoorlijk volwassen gedraagd, maar zou het denk ik niet zonder zijn ouders hebben kunnen redden. Ondanks dat het meisje zijn ouders nog wel gewoon opa en oma noemt, denk ik dat die toch wel een beetje de mama en papa rol hebben.
Maar gelukkig gaat het nu wel goed met ze, mijn neef woont inmiddels op zichzelf met zijn dochter, alleen is er bijna geen contact met de moeder.

Maar dit geldt zeker niet voor elke tienermoeder. Ik heb hier verhalen gelezen waar ik zeker respect voor heb. Helaas zijn er alleen wel iets te veel van de boven genoemde figuren. Dan valt het in nederland nog wel mee vind ik. In Groot-Britannie heb je dit veel meer. Want wat ik vertelde speelt zich dus in Schotland af.

Mowoah

Re: Tienermoeders (vooroordelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:49

Vooroordelen:

- Dom
- Naïef (ach, één keertje zonder condoom kan best!)
- Ze doen het vast omdat hun vriendje het anders uit wil maken (heb ik vroegah veel gehoord ... )
- Aandachtstrekkers
- Slet

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 16:00

lieveli schreef:
Ze vroeg om vooroordelen, Dani geeft ze... :=

Ik doelde meer op ieder zijn eigen vooroordelen
Stel jij ziet een jong meisje achter een kinderwagen lopen.. Wat denk je dan? Haha

Bedankt voor al jullie reacties! Fijn dat de tienermoeders onder ons er zo open over zijn! En ik vind het goed dat jullie hier een discussie van maken!
Morgen heb ik meer tijd en zal ik verder reageren!

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:09

PowerReiner schreef:
Ik wil geen kinderen, nu niet nooit niet, dus als ik jou moet geloven moet ik de rest van mijn leven m'n beentjes lekker bij elkaar houden.

Er is nog een optie: sterilisatie.

vuurneon schreef:
Je struikelt niet per ongeluk en belandt met je doos op een piemel die toevallig net zijn hoogtepunt heeft.

En ik heb echt mensen gehoord die zeiden; hoe kan ik nou zwanger zijn??? Ehhh geen idee :? Seks gehad toevallig? :D

_O- _O- _O-

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 15:57

Zo ik heb alles bijgelezen, en de vooroordelen op een rijtje gezet, dit gaan we tijdens onze podium presentatie van achter de schermen vertellen.

ik vind het helemaal niet erg dat er een offtopic discussie ontstaat dus ga vooral door! ik vind het interessant om te lezen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:01

Ik heb er nog 1….ze roken bijna allemaal, en ook als het kindje in de buurt is.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:09

@ TS zou je misschien je presentatie kunnen filmen zodat wij het ook kunnen zien? Gewoon uit interesse?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:26

Nou mijn dochter heeft mooit gerookt, gedronken of rare dingen gedaan. Ze heeft haar opleiding afgemaakt en is een zeer verantwoorde moeder. Kinderen zitten op sport en zien er netjes en verzorgd uit. Ik weet ook dat het vaak anders is maar dat is ook het geval bij volwassen moeders die zichzelf voor de kinderen stellen en niet alleen bij tiendermoeders.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 16:28

Ik denk niet dat dat toegestaan is, maar ik wil het proberen of het kan!
Ik kan in iedergeval in het kort vertellen wat we gaan doen!

*naam* ontdekt dat ze zwanger is doormiddel van een zwangerschapstest. Deze zit in een bekertje die op tafel staat. Ze is erg verdrietig erover en weet niet goed wat ze moet doen.
Het kindje word geboren

2 meiden lachen haar uit, en maken haar belachelijk terwijl ze met een kinderwagen voorbij komt.
Hier willen we dan dat het donker wordt en alleen een spotje op haar alle negatieve vooroordelen noemen

*tienermoeder* belt een maatschappelijk werker, Deze neemt haar niet serieus en zegt dat ze maar iets voorzichtiger had moeten doen met haar vriendje etc. Dan verteld de tienermoeder over dat ze geen vriendje heeft, dat ze misbruikt is etc etc.

De maatschappelijk werker regelt een tienermoederhuis waar ze heen kan eind goed al goed
hier alle positieve vooroordelen (wat er nog niet zo veel zijn haha)

Het moet ongeveer 20 minuten duren en we hebben allemaal een enorme hekel aan acteren dus het kan zijn dat het uitloopt tot iets heel belabberds.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:43

chanicha schreef:
Nou mijn dochter heeft mooit gerookt, gedronken of rare dingen gedaan. Ze heeft haar opleiding afgemaakt en is een zeer verantwoorde moeder. Kinderen zitten op sport en zien er netjes en verzorgd uit. Ik weet ook dat het vaak anders is maar dat is ook het geval bij volwassen moeders die zichzelf voor de kinderen stellen en niet alleen bij tiendermoeders.

Daarom staat er ook 'vooroordelen' in de topictitel.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:11

Valt me op dat er erg weinig positieve vooroordelen zijn.
Niemand die als die een tienermoeder (of een moeder die er uitziet als een tiener) ziet lopen iets positiefs denkt?
Laatst bijgewerkt door Britt_Sisi op 05-01-14 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:12

KletsKoekje schreef:
Ik heb een nare ervaring gehad toen ik 14 was, dit was onvrijwillig. 15 toen ik met buikpijn naar het ziekenhuis ging en een uur later een baby vast hield. De vader is uiteraard onbekend en nooit gepakt.
Wat is vaal hoorde is ,zo jij vent er vroeg bij'. Steek in mijn hart want iedereen neemt maar aan dat je een slet bent en je in de rondt n**kt. Niet dus! Heel pijnlijk om steeds te moeten uitleggen en hekel aan het woord verkr**** gekregen.

Ja ik was tienermoeder, JA dat kan dat je niet weet dat je zwanger vent. Waarschijnlijk paar keer bloeding gehad en gedacht dat ik ongesteld was. De maanden dat het uitbleef kwam door de stress dacht ik. Niemand zag iets aan mij en reed tot dag voor bevallen gewoon nog mijn pony.

Vmbot afgemaakt, paardenopleiding MBO, zorg en welzijn MBO en heb al 2jr mijn eigen bedrijf.
ik ben nu 25 jaar, 1 jaar getrouwd waarvan 9 jaar samen met mijn man. We hebben nu een kleine van bijna 1 jr en onze 2e koopwoning.

Al met al kan ik zeggen dat ik trots op mezelf ben met wat ik heb bereikt en hoe ik in het leven sta.

Dit is dus even een ander verhaal dat veel mensen hebben bij tienermoeders..

Heftig zeg, mooi om te lezen hoe je verder bent gegaan (wat moet je immers ook anders...). Denk dat er inderdaad veel onterechte vooroordelen zijn over tienermoeders, vooral in dit soort situaties.
Mag ik vragen wat er met de baby gebeurd is? Zelf aangehouden? Afgestaan ter adoptie?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:16

Misschien komt dat wel later voor mij, "Is dat je zusje" terwijl het mn dochter is :P Word ik ff jong geschat dan :P

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:17

Britt_Sisi schreef:
Niemand die als die een tienermoeder (of een moeder die er uitziet als een tiener) ziet lopen iets positiefs denkt?

Wat is er positief aan? Het is gewoon een feit dat je op die leeftijd geen kind hoort te krijgen!

Nu zie ik wel positieve kanten hoor! Vriendjes(en mijn kind natuurlijk) die mij geweldig vinden omdat ik net zo hard mee ren de ballenbak in of in de indoor speeltuin.

Niet dat oudere moeders dat niet kunnen, maar ik ben eigenlijk altijd de enige moeder die tussen de kids te vinden is. En dat vinden ze zooo ontzettend leuk!

Ik ben ook erg geliefd bij de de meeste kinderen omdat hun het ook erg leuk vinden :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:19

Britt_Sisi schreef:

Ik vind het wel een voordeel dat mijn moeder me heel goed kan inleven in mij omdat ze zelf nog niet zo lang geleden op school zat etc. Paar jaar geleden ging ze ook gewoon nog uit en zo. Ik heb ook het gevoel dat ik meer mag dan anderen maar dat kun je denk ik niet echt gebruiken. :P

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:54

Toen ik jaar of 16 was zag ik soms een jong gezin lopen en toen dacht ik ik wil eigenlijk ook wel een kleine
Ik was al vroeg volwassen en ging nooit uit of op stap alleen maar werken en naar school en heb het gevoel nog steeds dat ik een kind wil liefst zo snel mogelijk ik was altijd eerder jaloers op het jonge gezin dan dat ik een vooroordeel had

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:59

Misschien iets met dat gevoel doen Africanlady. En dan bedoel ik niet dat je nu als de wiedeweerga zwanger moet raken, maar je komt vaak nogal eenzaam over. En een kind is niet zaligmakend, het is niet de oplossing voor jouw eenzaamheid. Je bent nog zo jong, je kunt nog zoveel dingen doen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:11

Ik heb altijd een zorgend gevoel gehad ik vind het geweldig om met dieren of kinderen te werken maar beide is er geen werk in of is het vrijwilligerswerk helaas
En je kan idd nog zoveel doen maar dan moet je wel de mogelijkheden ervoor hebben

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:19

En gewoon oppassen bij mensen? Ik heb een geweldig oppaskind waar ik al voor zorg sinds zij 2 is, heerlijkste kind ever. Als ik last krijg van schreeuwende hormonen, dan bel ik haar ouders en leen ik haar eventjes. *D

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:20

lieveli schreef:
En gewoon oppassen bij mensen? Ik heb een geweldig oppaskind waar ik al voor zorg sinds zij 2 is, heerlijkste kind ever. Als ik last krijg van schreeuwende hormonen, dan bel ik haar ouders en leen ik haar eventjes. *D

Goed idee :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:25

Toevallig is een goede vriendin van mij (19 jaar) nu zwanger.
Het eerste wat ik dacht toen ik het las (want ze schreef dat ze het al 4 weken geheim hield) was; meid, wat doe je jezelf aan.. Haar ex-vriend is hem gesmeerd, wou geen kind, en zij blijft achter.
Het verbaasde me nog meer hoe blij ze was met haar kleine wondertje. De echo's die ik voorbij zie komen vind ik heel mooi om te zien. Ze maakte het via Facebook aan iedereen bekend, en al die reacties; "Gefeliciteerd!", "Ik ben blij voor je!", en ga nog maar even door.. Nee, ik heb niet op vind ik leuk geklikt want ik vind het niet leuk. Ik heb haar niet gefeliciteerd met haar zwangerschap want dat gaat tegen mijn gevoel in. En echt, ik zal voor haar klaar staan, maar ik ga haar niet feliciteren. Ik feliciteer haar pas, als ze haar kind op een goede manier weet op te voeden. Als ze haar stapleven aan de kant zet voor haar kind.

Mijn vooroordelen zijn dan ook:
- Zonde
- Vergooi je leven niet
Maar ik vind ze geen slet ofzo, want ze had een vaste relatie. Ik vind het alleen gewoon onwijs stom dat ze het niet weg laat halen..

Maar om even positieve vooroordelen te noemen:
Ik vind dat meiden die op jonge leeftijd (of dat nou 15, 16, 19 of 20 is) hun hele leven opzij zetten voor hun kind, enorm veel respect verdienen. En al helemaal als ze hun school op kunnen pakken, diploma's halen en een normaal leven op kunnen bouwen zoals moeders van 'normale' leeftijd.
Dus de meiden die dat doen, of er heel hard voor aan het knokken zijn, heb ik dan ook diep respect voor.. :j

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:28

Jullie zeggen nu wel allemaal "je hoort op die leeftijd geen kind te hebben", maar nog niet zo lang geleden was het vrij normaal om voor je 20ste al een kind te hebben :')

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:32

Ik moet ook echt wel eerlijk zeggen dat ik voor mijn 25ste zeker wel een kind wil hebben. :+ (zo denk ik er nu over tenminste) Ik vind ouders van vriendinnen nu al zo oud omdat die 50 jaar zijn en zo en ik wil nog wel alles kunnen doen met mijn kind.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:33

naomi_g1998 schreef:
Ik moet ook echt wel eerlijk zeggen dat ik voor mijn 25ste zeker wel een kind wil hebben. :+ (zo denk ik er nu over tenminste) Ik vind ouders van vriendinnen nu al zo oud omdat die 50 jaar zijn en zo en ik wil nog wel alles kunnen doen met mijn kind.

Haha toevallig ik vind 25 een mooie leeftijd voor een kind dan is je kind 20 en jij 45 mooie leeftijd dus :)