ADHD 'bestaat niet'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:50

Aleeneh schreef:
Ik ben hartstikke blij met de verklaring en het labeltje. Weet je waarom? Met dank aan het labeltje krijg ik begrip en hulp en therapie en medicatie.
Als je het hele labeltje ADHD zou afschaffen, hoe los je dat dan op?

Schijnbaar is het dus niet op te lossen, want hier werd verteld dat het aangeboren was en onderdrukt kan worden door medicatie. Oplossen kennen ze hier niet :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:51

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:52

Ik zou niet zeggen bestaat niet maar ik geloof wel dat er teveel met het plakkertje geslingerd wordt.
Onze voeding is zo verkloot dat het niet zo gek is dat de ADHDers de pan uit reizen.

Zelf heb ik Asperger en heb de typische autisme klachten enorm kunnen reduceren met mijn voeding aanpassen.
Verder heb ik sinds 5 jaar ADD klachten en veel andere sores, maar die bleken te wijten aan Lyme.
Met de juiste behandeling gaat het goed op dit moment maar dat is afwachten.
Ik ben en blijf een Asperger, maar mijn leven is zoveel fijner geworden sinds ik dat drastisch omgegooid heb!
Ik kan veel meer prikkels hebben en mijn overgevoeligheid voor geluid is weg of zoveel minder dat ik het niet meer merk.
Alleen nog in een hele erge stressituatie.

Dus ik ben het niet keihard met TS eens, maar er wordt veeeeel te makkelijk met medicijnen gestrooid.
Ik heb ze ook geslikt, maar dat had ik achteraf beter niet kunnen doen.
Mijn idee naar hoe het zou moeten is eerst eens drastisch de voeding om laten gooien, kijken wat de trigger mogelijk is.
Is dat niet afdoende eens kijken of medicijnen helpen, al zou ik eerder naar een supplement als L-theanine kijken en daarna naar ritalin ed.

Brainless

Ohja voor Gohya:

Citaat:
Het kan niet vaak genoeg herhaald worden dat omgevingsfactoren als opvoeding en onderwijs geen AD(H)D kunnen veroorzaken of voorkomen. Deze factoren kunnen wel de gevolgen van AD(H)D beïnvloeden, zoals de hevigheid van de symptomen en de mate waarin het kind eronder lijdt.

http://www.steunpuntadhd.nl/is-het-adhd ... -omgeving/

StableDoor

Ik vind het niet leuk dat mensen hier zeggen dat AD(H)D'ers maar gewoon een schop onder hun hol moeten krijgen en dat ze maar eens meer hun best zouden moeten doen. Het is geen knopje wat je om kan zetten. Ik slik geen pillen, ik doe mijn uiterste best om zonder pillen zo goed mogelijk te functioneren. Het is heel frustrerend als mensen zeggen dat je dan niet genoeg je best doet.

En ja, ik ga binnenkort voor het eerst pillen proberen. Ik houd er zelf ook niet van, maar ik wil gewoon kijken of dit me eindelijk rust in mijn hoofd kan geven, dat ik een langere concentratieboog krijg dan 3 minuten, dat ik eindelijk kan slapen. En als het niet werkt, dan niet.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:53

Ik was ook tegen al die labels. Toen kreeg ik een bijzondere zoon, anders dan anders. Daar hoefde van mij geen sticker op. Onzin, hij mag zijn wie die is, als die maar gelukkig is......En daar wringt nou juist de schoen. Hij kon niet functioneren op een gewone school in een grote groep. De rest van de groep functioneerde in zijn bijzijn trouwens ook een stuk minder, dus voor de overige 30 kids ook geen pretje. Vervolgens werd hij ongelukkig, bijna depressief. Amper 4 jaar oud was hij toen hij zei: " Mama, waarom ben ik anders dan anderen. En waarom kan ik niet leuk met andere kindjes spelen?!" Amper 5 jaar oud zei hij: " Mama, als ik dood ben heeft niemand meer last van mij. Ik ben vaak stout, dat wil ik helemaal niet. En ik wil niet dat jullie last van mij hebben. Ik kan beter dood zijn." Geloof mij, je hart breekt! Dan wil jeecht wel stempels plakken, want die openen deuren die ik anders nooit open had gekregen. Hij zit op speciaal onderwijs, heeft trainingen gehad bij het centrum Autisme en is nu een geweldige 13 jarige puber die ons met regelmaat knettergek maakt. Maar nu met zijn grappen en grollen en vrolijke karakter. Ik denk dus voortaan wel beter na voordat ik oordeel over stempels en medicatie.
Mijn zoon gebruikt trouwens geen medicatie meer. Ik ben daar ook op tegen, maar in de periode dat hij ongelukkig was door alle prikkels op school die hij niet kon bolwerken, ben ik ook over die grens heen gestapt. In weekenden en vakanties kreeg hij nooit medicatie, het was echt alleen voor op school. Nu slikt hij al een jaar niets. Zijn concentratie op school is na 12 uur op, maar zolang hij gelukkig is, krijgt hij geen pillen. Zijn cijfers zijn trouwens goed, ondanks dat hij maar tot 12 uur zijn koppie erbij kan houden,best knap!
Het aantal autisten en ADHDers groeit zeker de laatste jaren. Natuurlijk heeft voeding/opvoeding etc hier een invloed op. Zeker op druk gedrag. Maar een autist is een autist. Vroeger waren ze er ook en werden minder herkent en erkent. toen lag het aantal zelfmoorden van jonge mensen ook vele malen hoger. En heel eerlijk, ik ben heeeeel bang geweest mijn zoon jong te verliezen. Nu niet meer, want door de juiste begeleiding kan hij wel degelijk gelukkig zijn. Maar gooi ze niet in het diepe en laat maar zwemmen, want daarmee geef je deze kids nooit een eerlijke kans.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:53

@Corrie
De quote klopt niet meer, er staat nu dat ik dat gezegd zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:54

Poess91 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Objectievere blik? Het niet per se willen van een verklaring voor je gedrag? :)

Die heb ik al gekregen van m'n psychologe en arts.
Daar hoef ik geen hulp van een ondeskundige van te hebben

*Hap hap*
Maar goed. Zoals ik al zei, ik geloof best dat er zo'n stoornis is, dan wel ADHD of niet.
Maar naar mijn mening wordt de diagnose gewoon te snel en te vaak gegeven.
Dat is dus NIET persoonlijk naar iemand in dit topic bedoeld Zo vatten jullie het duidelijk wel op maar meer over het algemeen. Als je ook maar íets afwijkt gaan ze er gelijk van alles achter zoeken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:55

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:55

lifaya schreef:
Ik denk wel dat de diagnose te snel word gegeven tegenwoordig.. ik hoor echt te vaak "hey ik heb ook adhd :oo " en dan merk je verder niks aan die persoon dat die een concentratieprobleem heeft ofzo :+ Ik dwaal echt de hele tijd af met mijn gedachte, je moet iets duidelijk tegen mij zeggen wil het een beetje doordringen en soms dan voelt mijn hoofd aan alsof die vol met watten zit :') Maarja, ik kan niet in hun hoofd kijken, maar soms dan zie je het gewoon aan mensen dat ze echt wel "iets" anders zijn zeg maar.

Dat heb ik ook mijn hele leven gehad.
Dat is dus mooi weg sinds ik op dieet ben en dat is nu bijna 2 jaar.
Het kan gewoon het resultaat zijn van een voedselallergie dus en daar hoef je niet merkbare darmproblemen voor te hebben.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:58

Anoniem schreef:
Klopt voeding heeft er wel iets mee te maken, ik moet mijn kinderen zeker geen smurfenijs geven, dat geeft gegarandeerd weinig plezier voor ons als ouders. Zo zijn er wel meer dingen

Nou, dan is er dus wel wat aan te doen :) Jezelf bewust maken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:59

moonfish13 schreef:
lifaya schreef:
Ik denk wel dat de diagnose te snel word gegeven tegenwoordig.. ik hoor echt te vaak "hey ik heb ook adhd :oo " en dan merk je verder niks aan die persoon dat die een concentratieprobleem heeft ofzo :+ Ik dwaal echt de hele tijd af met mijn gedachte, je moet iets duidelijk tegen mij zeggen wil het een beetje doordringen en soms dan voelt mijn hoofd aan alsof die vol met watten zit :') Maarja, ik kan niet in hun hoofd kijken, maar soms dan zie je het gewoon aan mensen dat ze echt wel "iets" anders zijn zeg maar.

Dat heb ik ook mijn hele leven gehad.
Dat is dus mooi weg sinds ik op dieet ben en dat is nu bijna 2 jaar.
Het kan gewoon het resultaat zijn van een voedselallergie dus en daar hoef je niet merkbare darmproblemen voor te hebben.

Ik had een zogenaamde voedselallergie en heb 3 maanden lang die dingen ontweken die niet goed zouden zijn. Lastig als je allergisch voor ei zou zijn :+ Gezien er geen verandering in mijn lichaam was ben ik weer begonnen met normaal eten :) Heb dus echt wel het een en ander gedaan om te zoeken naar oplossingen, maar soms moet je er gewoon mee leren leven :) Ik moet gewoon wat harder werken voor bepaalde dingen om me te concentreren enzo... tjah, jammer dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:00

Bizzybijtje schreef:
Ik geloof er gewoon niet zo in. Tuurlijk zullen er bepaalde afwijkingen zijn maar er moet in de maatschappij van tegenwoordig gewoon overal een etiketje/labeltje op geplakt worden (en ik heb het idee dat mensen ook een labeltje willen). Oh, jij wijkt íets af van "normaal"? Hier, jij hebt stoornis a/b/c/d/e/f............ Waarom? Wie wordt daar beter van? Behalve de farmaceutische industrie dan.

In hoeverre heb jij ervaring met een adhd-er?

Ik heb een beetje dezelfde ervaring als Corrie64.
Mijn zoontje had met 4 jaar al last van tics. Hij liep sociaal ook achter op leeftijdsgenoten. Het ging van kwaad naar erger. Zijn drukheid valt mee, alleen hij kan niet stil zitten, zet adem vast, kucht en moet voor concentratie iets vasthouden, concentratie is zijn grootste probleem, erger dan druk zijn, dat druk zijn valt bij hem mee.. Zijn drukheid en energie wordt erger (hij krijgt bijna geen suiker), hij heeft faalangst, heeft een laag zelfbeeld, kan zich niet concentreren op zijn werk, waardoor hij vaak zijn werkjes mee naar huis krijgt. Hij zegt, mama het is zo druk in mijn hoofd,(toen was hij 5). Hij is gelukkig heel erg slim, maar nu in groep 4 begint hij er erg last van te krijgen, ook in omgang met andere kinderen.
Als ouder wijt je het aan jezelf, voed je dan zo slecht op? Je bent consequent en doet alles volgens de boekjes, alleen de uitkomst is niet het zelfde. Je steekt hier en daar je licht op en voelt je onzeker, jev voelt dat er iets anders is aan je kind. Uiteindelijk heeft onze zoon verschillende tests gehad door een compleet team en is oa ADHD geconstateerd, opluchting voor ons enerzijds, maar ook verdriet anderzijds. Onze zoon is immers nog maar 7 en dan al dit. Medicijnen hebben we in eerste instantie geweigerd. Maar als je kind niet meer mee komt op school door concentratie problemen, het in zijn speeltijd thuis of op school moet afmaken, wat sociaal gedrag ook niet ten goede komt. Dan moet je iets als ouder. Als iemand hier dan zegt, tja dan moet zo'n kind daar maar wat aan doen, is echt de domste opmerking die ik ook heb gehoord. Je krijgt Ritalin niet zomaar, volgende week moeten we naar de arts, daar schuift arts uit het ziekenhuis bij aan en dan moet samen bekeken worden of ons kind geschikt is voor ritalin tijdens schooluren. Het wordt op een lage dosis ingesteld en van daaruit moet je als ouder monitoren. De bedoeling is dat de dosis zo laag mogelijk wordt en geen bijwerkingen mag veroorzaken die storend zijn voor het kind.
Dus mensen die noemen dat je zomaar even ritalin krijgt voorgeschreven, slaan daarmee de plank mis. Hier kom je zelfs op een wachtlijst van 2 maanden. Verder krijg je als ouder een cursus aangeboden, omdat een kind opvoeden met ADHD toch andere opvoedtechnieken vergt.
Ik geloof in ADHD en als je je kind zo ziet worstelen met dingen en ander roept dat ie maar een schop onder zijn kont moet hebben, want het is allemaal onzin? Sorry, maar dan hoop ik maar dat je er zelf niet mee te maken krijgt. Dat je niet zelf een kind krijgt die dit heeft en waar de helft van de mensen zo lacherig over doet.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:01

eenitraM schreef:
Anoniem schreef:
Klopt voeding heeft er wel iets mee te maken, ik moet mijn kinderen zeker geen smurfenijs geven, dat geeft gegarandeerd weinig plezier voor ons als ouders. Zo zijn er wel meer dingen

Ik krijg echt steeds meer het idee dat jij denkt dat als je op je voeding let dat het dan wel over is.

Voeding heeft er voor een deel mee te maken, maar voeding neemt niet de problemen van ADHD weg. sterker nog, ik kan alles eten wat ik wil, ik word er niet anders van. Dit omdat ik lichamelijk bijna nooit heel druk ben. En als ik dat wel ben, heeft dat te maken met een drukke, zenuwachtige omgeving. Mijn ADHD zit in mijn hoofd, in mn impuslieve gedrag en de regelfuncties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:03

eenitraM schreef:
Aleeneh schreef:
Ik ben hartstikke blij met de verklaring en het labeltje. Weet je waarom? Met dank aan het labeltje krijg ik begrip en hulp en therapie en medicatie.
Als je het hele labeltje ADHD zou afschaffen, hoe los je dat dan op?

Schijnbaar is het dus niet op te lossen, want hier werd verteld dat het aangeboren was en onderdrukt kan worden door medicatie. Oplossen kennen ze hier niet :)

ADHD los je niet op nee, dat heb je en daar zit je heel je leven aan vast.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:05

Ladybird schreef:
Ik krijg echt steeds meer het idee dat jij denkt dat als je op je voeding let dat het dan wel over is.

Voeding heeft er voor een deel mee te maken, maar voeding neemt niet de problemen van ADHD weg. sterker nog, ik kan alles eten wat ik wil, ik word er niet anders van. Dit omdat ik lichamelijk bijna nooit heel druk ben. En als ik dat wel ben, heeft dat te maken met een drukke, zenuwachtige omgeving. Mijn ADHD zit in mijn hoofd, in mn impuslieve gedrag en de regelfuncties

Dat is niet waar. Er werd gezegd dat er niets aan te doen was waarop ik reageerde dat 'jezelf bewust maken van het feit' mee kan spelen. Nu zie ik dat voedsel ook een grote rol kan spelen. Er zijn dus verschillende vormen, dan heb jij de pech/het geluk (kies maar) dat het voor jou niet uit maakt wat je eet.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:06

Mijn zoon heeft trouwens meer last van zijn ADHD dan van zijn Autisme (asperger).
Hij is slim zat en kan daarmee met zijn beperkingen van zijn autisme aardig goed omgaan. Maar die ADHD zorgt voor zo een extreem korte spanningsboog, concentreren is zo moeilijk en het impulsief "moeten" reageren omdat je anders gek wordt van de drukte in je hoofd, dat is zijn ADHD. En daar heeft hij echt het meeste last van. Speciaal dieet hielp wel iets maar zeker niet voldoende helaas.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:09

eenitraM schreef:
Ladybird schreef:

Dat is niet waar. Er werd gezegd dat er niets aan te doen was waarop ik reageerde dat 'jezelf bewust maken van het feit' mee kan spelen. Nu zie ik dat voedsel ook een grote rol kan spelen. Er zijn dus verschillende vormen, dan heb jij de pech/het geluk (kies maar) dat het voor jou niet uit maakt wat je eet.

Maar is het niet zo dat bij heel veel kinderen (ook zonder ADHD) kleur en zoetstoffen een slechte invloed hebben op de energiepijl? Het is voor kinderen in het algemeen niet goed als ze teveel suikers binnen krijgen. daar worden kinderen druk van.
Misschien worden kinderen met ADHD nog wel een tandje drukker, maar ja, ook zonder die suikermeuk zullen ze iets drukker zijn. Voedsel kan dus zeker in energiepijl wel een rol spelen, maar het helpt niet om prikkels van buiten af tegen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:10

eenitraM schreef:
Anoniem schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je werkelijk een stoornis hebt is het moeilijk omdat echt psychisch te onderdrukken. Ik neem mezelf als voorbeeld, ik heb een angststoornis en ik kan mezelf er nog zo bewust van maken dat er niks aan de hand is, zo'n angstaanval kan zichzelf er toch doorheen drukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:10

eenitraM schreef:
Anoniem schreef:

Nee, want niet elke ADHD er reageert opvoeding, omdat voeding nou eenmaal niet de oorzaak hoeft te zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:11

Sja ik zie alleen ei vermijden niet als het geprobeert hebben om heel eerlijk te zijn.
Ik heb een heel scala geprobeert, fructose, soja, melk, gluten, brood/witmeel, varken, suiker en dan vergeet ik vast nog dingen.
En dan heb ik het echt over volledig schrappen voor een periode en dan heel rustig kijken wat het doet als ik het eet.
Bij mij is de boosdoener gluten, melk, soja, varken, suiker en brood. De laatste twee beperkt, soja zeer beperkt en gluten en melk strikt vrij.
Suiker beperk ik net als teveel koolhydraten, dat werkte voor mij dus niet om suiker helemaal te schrappen.
Maar het kan net zo goed een E-nummer zijn, weet jij veel.

Maargoed dat is mijn mening, en iedereen moet er mee doen wat hij of zij wil.
Ik weet er een theorie over en ik vind die heel logisch.
Door de ADD is het lichaam gewoon snel overbelast door chronische stress, daardoor bouw je makkelijker allergieen op en tadaaaaaa
Dat is de ernstig Jip en Janneke versie, maar als je ziet welke stoffen de bijnieren aanmaken zit er een kern van waarheid in gok ik zo.
Dat is niet alleen cortisol, maar ook histaminase wat histamine oplost..
Verder zijn wij niet gemaakt voor melk en gluten, veel te zwaar verteerbaar.
Als daarbij nog eens een leaky gut aanwezig is vergiftig je min of meer jezelf wat juist ja, ADD/autistische klachten kan geven.
We zijn niet gemaakt voor brood, veel te veel bewerkt en algemeen veel te bewerkte producten.
Suiker is een groot feest voor candida in je darmen en zo zijn er nog meer dingen.

Anoniem

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:13

Wij eten zo min mogelijk bewerkt voedsel. Ik bak en kook het meeste zelf. Suiker is hoogstens op dagelijkse basis wat suiker in de thee en in een koekje.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:13

ADHD is niet gelijk aan hyperactiviteit. -:(-

Verdiep je. Oordeel niet als je geen ervaring hebt. Ja, ik heb een stickertje. Ja, daar ben ik blij mee. Omdat ik wordt geholpen om mee te draaien in deze verdomde maatschappij die nauwelijks tijd heeft voor 'speciale' mensen. Ik doe mijn best, mijn ouders doen hun best. Ik heb Asperger en slik concerta, dat werkt.
Prast niet als je niet weet waar je het over hebt. Ik kan hier enorm boos over worden.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:14

Onze jongste reageert wel op bepaalde voedingsmiddelen, is daar ook op getest.
Maar ook zonder die voedingsmiddelen blijft hij druk, alleen mét gaat hij nog drukker gedrag vertonen.
Adhd gaat dus niet weg door bepaalde voeding te laten.
Maar kan voor sommigen wel wat rust brengen.
Als je weet dat je kind extra opgefokt gaat rondlopen als hij een cola op heeft, tja wat is dan het makkelijkste om te doen ? ;)
Dus hij krijgt het gewoon niet.
Vind het zelf ook niet leuk dat hij er nog drukker van is en zal het ook nooit vanzelf vragen om te drinken.
Op feestjes maken we wel een uitzondering, maar meestal kan hij daar zoveel rennen en spelen dat het niet uitmaakt voor een keer. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:14

Nee, daar stoor ik me ook aan. Mijn zoon heeft ADHD, maar zijn concentratie is het grootste probleem, niet hyperactiviteit.