handschoenen voor iemand met syndroom van Raynaud

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 20:56

luuntje schreef:
Vriendin van mij heeft door de Raynaud gedeeltelijk geamputeerde voeten.

ow, dat is wel heel erg.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:04

vuurneon schreef:
Cayenne schreef:
Ik lees even mee. Ik weet niet zeker of ik ook dit syndroom heb, maar ik heb om het minste geringste al witte vingers (vooral in m'n rechterhand en wijsvinger) en soms ook m'n voeten. Heel vervelend :\

Ja, dat is het hele syndroom :j

Ik had altijd handschoenen van imperial riding, maar ja... Die worden niet meer gemaakt. Fleece aan de bovenkant en aan de binnenkant dun, maar veel grip dus voor het autorijden perfect!

Het wit worden van vingers heb ik al vanaf jongs af aan, maar volgens ha mankeerde ik niks en moest me niet zo aanstellen.

Maar ga even volgen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 21:29

Marcella schreef:
Het wit worden van vingers heb ik al vanaf jongs af aan, maar volgens ha mankeerde ik niks en moest me niet zo aanstellen.

Wat erg dat een huisarts zegt dat je niet niet moet aanstellen. |o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:30

Bij mij helpt binnen of met warme handschoenen aantrekken echt geen zier.
Enige is dat ik geen last heb van blauwe/witte vingers, ik heb gewoon steenkoude handen, wel iets wit trouwens.
Echt niet normaal, maar ik ben algeheel ook gewoon koud.
Als ik in bed stap bij mijn vriend, die riep laatst al, trek sokken, broek, handschoenen, trui of weet wat aan, je bent KOUUUUHOUUUUDDD!!!
En dan ben ik voor mijn gevoel niet eens koud. :o

Maar ik ben beneden 15 graden echt in staat handschoenen aan te trekken, doe ik ook gewoon als ik het koud heb. :o
Alleen als het richting het vriespunt gaat helpt dat niet meer eigenlijk.. -O-
Op ebay kan je elektrische handschoenen kopen voor een paar euro, kunnen AAtjes in, denk daarover. :o
Maarja, ik kon gisteren al niet warm worden met mijn elektrische deken in eerste instantie. :')

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:31

Heb je inmiddels iets gevonden dat voldoet Bertie? :)

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:30

Ik ga dit even volgen.
Mijn moeder heeft met 15 graden al witte vingers. In de winter heeft ze 3 handschoenen over elkaar heen, vingers worden snel wit en pijnlijk. Ze heeft jaren gerookt, is nu 6 jaar gestopt. Heeft een hoge bloeddruk en ze heeft RLS (Restless legs-syndroom).
Zelf heb ik eigenlijk altijd koude voeten. Ik kan ook pas boven de 25 graden slippers aan anders worden m'n voeten gewoon ijskoud. Merk het nu op stal al 's avonds. Heb schoenen met bont aan de binnenkant, bontzooltje erin, dikke sokken maar ze blijven ijskoud :brr: . 's Avonds is vriendlief de pineut, die heeft het (gelukkig) altijd warm en is echt mijn opwarmkacheltje :(:)

Ik heb het topic een beetje doorgekeken en er komen verschillende handschoenen voorbij. Ik ga het even in de gaten houden. Was nu voor mams op zoek naar handschoenen aangezien ze zelf niet zo handig is met internet :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: handschoenen voor iemand met syndroom van Raynaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:50

Ik heb de afgelopen dagen weer heel snel last! Gisteren moest ik even 10 minuten buiten de sportschool wachten en had 10 spierwitte vingers. Vreselijk! Probeer trouwens eens met witte vingers op een toetsenbord te typen, echt niet te doen :') Maar het valt me wel op dat ze op die manier sneller 'ontdooien'!

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:56

Misschien is voor de mindere kou de handschoenen van Back on Track een optie. Ik ken iemand die er goede ervaringen mee heeft. Voor de echte kou doen ze niets. Maar zij rijdt er inderdaad ook auto mee en dat bevalt haar heel goed.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:58

Overigens heb ik ook van die vingerloze sporthandschoenen voor de sportschool, maar zodra ik die aandoe krijg ik ook witte vingers :? Snap er niets van. Zo strak zitten ze niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:05

Ik maar eens kijken voor nieuwe handschoenen voor op de scooter, want huidige heb ik al een poos en zijn ook niet meer waterdicht en hierdoor ook niet meer winddicht dus eigenlijk na een klein stukje al koude witte vingers. En wil ik naar stal zal ik 1 uur op de scooter zitten enkele reis.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:43

Heeft iemand ervaring met de nieuwe Roeckl's? De windstoppers?

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:52

Ook ik heb het fenomeen van Reynaud. Ik heb het nu twee jaar en ben zojuist weer begonnen met nifedipine. Ik heb het bij de diagnosestelling ook gekregen maar bij mijn laatste uitgifte bij de apotheek kreeg ik een ander merk en toen dus ook hoofdpijn. Omdat het ook zomer werd ben ik gestopt om de volgende winter zonder medicijnen door te gaan. Dit vond ik toch geen succes en heb vorige week een nieuw recept gekregen van de huisarts.

Ik heb het voornamelijk in de laatste twee kootje van de drie middelste vingers maar het wil ook wel een voorkomen dat de hele vinger dichtslaat of mijn pink. Ook zit het in mijn tenen.
Voordat ik ga slapen moet ik echt even douchen om helemaal warm te worden. Ik heb een elektrische deken, maar die moet anders zo warm dat mijn vriend het bed uit drijft. Hij is dan ook vaak slachtoffer om mij op te warmen O:)

Handschoenen draag ik al sinds september. Ik draag ze als het zo rond 15 graden wordt. Ik heb tot nu alleen handschoentjes aan die schaatsers ook dragen, maar de vingers zijn versleten en laten dus koude door. Ik zal ook eens de linkjes doorkijken die hier gepost zijn, wie weet heb ik er wat aan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:57

Hebben jullie het ook vaak aan een bepaalde vinger of teen? Ik heb het meestal aan de wijsvinger van mijn rechterhand, maar van de week had ik het ook opeens aan m'n linkerhand.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:02

Ik ben dus niet de enige die niet tegen de goedkope nifedipine kaan Judd87.
Sinds anderhalve week neem ik een dubbele dosis, maar als ik 's ochtends ga voeren en uitmesten kan ik nog steeds wel janken van de pijn. Hopelijk wordt het wat makkelijker als we wat meer gewend zijn aan het koudere weer. :)

Ik heb het aan beide handen en voeten.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:14

Nifedipine schijnt pas na een aantal uur te werken, dus misschien daarom wel Karin. Hoewel ik net een pilletje heb ingenomen (werk vandaag savonds, in een kaasfabriek, 10graden) begin ik nu wel te gloeien, maar misschien is dit weer een ander dan ik voorheen had. Apotheek kon het juiste merk niet benoemen, behalve dat het een PCH nifedipine was, en dat kunnen er twee zijn. Ik kreeg hoofdpijn van Sandoz.
Ik slik nu trouwens de lichtste dosis, 5mg. Ik heb al een lage bloeddruk van 60/90 dus ik moet wel oppassen, vandaar ook de 5mg. Grappig; de dokter kende die dosis niet eens, hij dacht dat 10mg het lichtst was.

Ik vond de eerste keer zo lekker! Hadden jullie, die het slikken, dat ook? Het begon heerlijk te gloeien, begon bij mijn bovenbenen en trok zo heel mijn lichaam door. Als de opvliegers in de overgang zo zijn, kan ik er haast niet op wachten. Hihi!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:27

Ik slik Adalat Oros, time released, dat zou dus gewoon door moeten werken...
In de zomer 1x30 en nu dus 2x30.
Maar ik voel niks als ik ze heb ingenomen.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:29

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:34

Oh, die van mij zouden na 4 uur in moeten gaan en dan 8 uur moeten werken. Heb ik ooit begrepen.
Geen idee hoe dat met andere soorten pillen werkt.
Maar die van jou zouden dus tot de volgende dosis moeten werken, dus als het ware 24uur per dag? En je neemt de twee pillen tegelijk in of eentje smorgens en de ander savonds?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:43

Ik neem ze tegelijk, 's ochtends bij het ontbijt.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:44

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:32

bij mij werkt de nifedepine helaas niet.. heb nu verdubbeling van mijn dosis gekregen 2 weken geleden en meer 0,0 verschil.. mijn handen zijn nog steeds helemaal paars met rode vlekken en witte vingers. :(

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:42

Heb je er bijwerkingen van KarinvdM?
Ik heb het ook zo koud momenteel, niet leuk.
Als ik mijn neus buiten de deur steek vallen mijn handen er zowat af.
Hoe overleef ik deze winter vraag ik me af. :o
Ik heb handschoenen met een dikke dubbele laag fleece maar het werkt niet.
Maar dikker gaat ook weer niet want wat moet ik deze winter dan?
En het punt, bij de paarden kan ik ze niet aan want dan kan ik mijn handen niet meer gebruiken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:47

Nee, zolang ik de Adalat slik niet, van de merkloze wel.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:52

ik weet niet of ik aan de voorwaarden voldoe voor het fenomeen van Raynaud, maar de koude, witte vingers herken ik wel (helaas..) meestal alleen bij écht koud weer, maar ik heb er dit jaar ergens in oktober ofzo al last van gehad (dus bij ergens tussen de 10 en 15 graden, schat ik).. sowieso eigenlijk bijna altijd koude handen. Alleen met stijldansen (als je je dus kan warmen aan iemand anders) zijn ze wel altijd warm.

Het 'omdenken', dus al handschoenen aan als je handen nog warm zijn, doe ik eigenlijk al jaren omdat ik merk dat m'n handen gewoon niet in staat zijn om zichzelf buiten op te warmen, dat gebeurt pas weer als ik binnen ben. de enige oplossing is dus vanaf temperaturen onder de 15 graden ofzo handschoenen aan als je nog binnen bent, en pas weer uit als je op de plaats van bestemming komt. soms kijken mensen een beetje vreemd bij de combinatie zomerjas - handschoenen, maar liever dat dan ijsklompjes ipv handen :P

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 22:07

Mijn man, A, draagt nu ook in de auto een muts. Dat helpt.
Het lijkt raar als je het over vingers hebt, maar je verliest toch veel warmte via je (kale) kop. Net zoals je veel warmte verliest via een arm of been, maar dat is in de herfst of winter niet zo aan de orde.

We hebben bij de Lidl in Duitsland inlegzolen gekocht met verwarming.
Mogelijk komen die binnenkort ook in Nederland in de aanbieding.
De Lidl had in Duitsland ook handwarmertjes - een druk op de knop, en er komt warmte. Oplaadbaar via heet water, tot 1000 keer. Ook al zou het 100 keer zijn, of 500 keer, voor 2€ kun je je er geen buil aan vallen als de nood aan de man is.
Even opletten wanneer de aanbiedingen van de Lidl ook in Nederland voorbij komen. :)
Wij hebben vier paar inlegzolen gekocht. Twee paar voor de laarzen in de stal, en twee paar voor de schoenen waarmee we in de winter het bos in gaan. (telkens twee, omdat we met ons tweeën zijn)

We kijken ook naar heating tape. Carbonlint dat verwarmt. Een bijzonder product, dat we maar op één plek kunnen vinden.
Op stal wil je iets met batterijen. Aan verwarmde dingen op 220 Volt heb je daar niets.

Om in kleding te naaien bijvoorbeeld (de brede versie)
Of voor handschoenen in de smalle versie. Raar duur is het niet.

We zoeken nu naar connectortjes, schakelaartjes, om er een werkbaar geheel van te kunnen maken. Zodra we een pasklaar gebruik vinden melden we dat hier natuurlijk!
Er zijn wel pasklare oplossingen, maar om 120€ te betalen voor een paar handschoenen gaat ons echt te ver.

Zelfdoe verwarmde inlegzolen

Zelfdoe verwarmde handschoenen

zelfdoe verwarmde jas

en een zelfdoe verwarmd flexibel verwarmbaar ding voor rug of borst dat we inderdaad willen gaan maken (want verdorie wat kan het in de stal koud zijn, zeg!)

We komen terug met een gebruiksaanwijzing als we alles op een rijtje hebben wat aan spullen nodig is, en zo. :)