Wat is dyslexie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:57

Hier twee zonen met zware dyslexie (zijn getest). Volgens de oudste van tien jaar bewegen alle letters in een woord. Alle letters moet hij spellen, maar zodra hij het woord hardop gezegd heeft, is hij het weer kwijt. Aan het einde van een verhaal heeft hij dus wel gezegd wat er staat, maar weet dit zelf niet meer.
Begrijpend lezen kan hij zelf niet hierdoor. Wanneer hij dit als opdracht krijgt, wordt de tekst voor hem voorgelezen.

Het toepassen van grammatica regels is voor hem niet te begrijpen. Hij begrijpt wel wat wij hem uitleggen maar weet absoluut niet hoe hij dit moet gaan doen.

Inmiddels is hij getest en heeft hij een verklaring ontvangen. Hierdoor heeft hij de mogelijkheid examens fonetisch af te mogen leggen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:07

http://www.aangepastlezen.nl/home

Kennen je zonen aangepast lezen? Super instelling, ook voor dyslecten. Mijn zoon heeft zijn havo boekenlijst zo gehaald. Alle leesboeken zijn voorgelezen leverbaar. Kunnen ze zelf luisteren naar het boek. Scheelt als moeder veel voorleestijd. En hij kan ondertussen gamen. Gratis
Laatst bijgewerkt door janouk op 22-09-13 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:08

liberia schreef:
Hier twee zonen met zware dyslexie (zijn getest). Volgens de oudste van tien jaar bewegen alle letters in een woord. Alle letters moet hij spellen, maar zodra hij het woord hardop gezegd heeft, is hij het weer kwijt. Aan het einde van een verhaal heeft hij dus wel gezegd wat er staat, maar weet dit zelf niet meer.
Begrijpend lezen kan hij zelf niet hierdoor. Wanneer hij dit als opdracht krijgt, wordt de tekst voor hem voorgelezen.

Het toepassen van grammatica regels is voor hem niet te begrijpen. Hij begrijpt wel wat wij hem uitleggen maar weet absoluut niet hoe hij dit moet gaan doen.

Inmiddels is hij getest en heeft hij een verklaring ontvangen. Hierdoor heeft hij de mogelijkheid examens fonetisch af te mogen leggen.

wat zou het een rust geven voor hem, dat hij iets heeft wat een naam heeft. Dat scheelt zo enorm bij die kids.
Zag het bij mijn zoon. Van een moeilijk, boos kind, naar een handelbaar en met zin schoolgaand kind.
Hij was niet stom, het had een naam. Hij heeft ook een verklaring voor de rest van zijn leven.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:14

Voorgelezen boeken en examens is voor mij ook echt een uitvinding. Ga zo veel sneller er door heen(ik heb het normale boek er bij en probeer mee te lezen). Hoef een zin nog maar 1 keer te lezen en begrijp het al. Heeft tijdens mijn examens ook veel geholpen. Bijna geen opdrachten die je verkeert las, en dan een verkeerd antwoord gaf.

smurffie

Re: Wat is dyslexie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:39

Wat hier gezegd wordt over dat de naam fijn is, dat klopt.
Ik ben jaren gepest omdat mijn juf in de klas had gevraagd aan mij of ik nou echt zo dom was of deed alsof..

Verbazing was er toen ik 546 voor de cito scoorde. Ik was immers dom.
Mijn moeder had al een paar keer gevraagd of het dyslexie kon zijn maar neeik was lui en dom.

Op het middelbaar duurde het 3 weken voor ze me doorstuurde voor een test.
Het resultaat van de test was voor mij wel een last die van mijn schouders viel: zie je wel dat ik niet dom ben.
Als 12 jarig meisje ben ik gewapend met mijn verklaring terug naar mijn basisschool gegaan en hun reactie was dat ik er niet slechter van geworden was.
Als 12 jarig meisje heb ik ze toen verteld dat hun woorden mij heel veel pijn gedaan hadden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:41

smurffie schreef:
Wat hier gezegd wordt over dat de naam fijn is, dat klopt.
Ik ben jaren gepest omdat mijn juf in de klas had gevraagd aan mij of ik nou echt zo dom was of deed alsof..

Verbazing was er toen ik 546 voor de cito scoorde. Ik was immers dom.
Mijn moeder had al een paar keer gevraagd of het dyslexie kon zijn maar neeik was lui en dom.

Op het middelbaar duurde het 3 weken voor ze me doorstuurde voor een test.
Het resultaat van de test was voor mij wel een last die van mijn schouders viel: zie je wel dat ik niet dom ben.
Als 12 jarig meisje ben ik gewapend met mijn verklaring terug naar mijn basisschool gegaan en hun reactie was dat ik er niet slechter van geworden was.
Als 12 jarig meisje heb ik ze toen verteld dat hun woorden mij heel veel pijn gedaan hadden.

:(:)

Mijn broertje heeft ook dyslexie, maar die werd ook lui genoemd. Hij zou zijn best gewoon niet doen zeiden ze.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:44

Hier nog iemand met dyslexie. Zelf heb ik er weinig last van. Heb er dan ook gewoon mijn gymnasiumdiploma mee gehaald.
Had vooral moeite met spellen. Wist dan ook vaak wel dat het fout was wat ik opschreef maar wist dan niet hoe ik het moest verbeteren wat er vaak toe leidde dat ik een hele zin ging ombouwen om het woord niet te hoeven gebruiken. Verder had ik groot probleem met het onderdeel stijl en spelling. ik zag dat namelijk gewoon niet. Toen mijn leraar het voor mij ging oplezen haalde ik negen van de tien stijlfouten er gewoon uit. Het was dus ook niet dat ik het niet wist ik zag het gewoon echt niet.

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:53

Ik heb maar tot pagina 4 gelezen en ik ben gestopt met lezen omdat sommige reactie`s mij echt heel boos en verdrietig maken.

Mensen zonder dyslexie kunnen makkelijk praten, omdat ze niet weten wat het is.

Ik heb zelf geen moeite met het lezen van teksten zolang ik maar niet voor hoef te lezen. Ik lees de tekst, ik weet precies wat er in staat. maar draai alle woorden om in mijn hoofd. Dus voorlezen vind ik heel lastig, maar heb het wel gedaan voor de klas.

Met spelling had ik vroeger geen moeite, dit komt omdat het bij mij op de basisschool en middelbare er echt is ingestampt. Maar nu op het MBO waar ik veel minder oefenen, merk ik dat ik er steeds slechter in wordt.

Het grootste probleem is vooral de talen. Dat is voor mij altijd een ramp geweest. Dit is ook de reden waarom in een niveau ben gezakt. Al leerde in 3 weken van te voren, niks werd geautomatiseerd en laat staan dat ik de woordjes kende op mijn toets. Ik kan ook geen normaal gesprek voeren in het engels of een andere taal.

Ik hoop dat mensen hier niet zo meer grof zeggen dat wij ons aanstellen, je weet niet hoeveel mensen je er mee kwets.
Laatst bijgewerkt door Tesssie14 op 22-09-13 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:01

Smurffie en anderen: het is vooral zo erg dat je een papiertje nodig hebt voor je met respect behandeld wordt! NIEMAND zou dom of lui genoemd moeten worden en zeker niet door leerkrachten, het is zo kwetsend.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:38

Shadow0 schreef:
Smurffie en anderen: het is vooral zo erg dat je een papiertje nodig hebt voor je met respect behandeld wordt! NIEMAND zou dom of lui genoemd moeten worden en zeker niet door leerkrachten, het is zo kwetsend.

Zelfs met "papiertje" had mijn Nederlands docent er een houtje van hoor. En dat zelfs terwijl zijn eigen zoon nog erger last had van zijn dyslextie dan ik.
Van spelfouten voorlezen voor de klas tot opmerkingen als "je hoort niet op het vwo thuis". Zelfs met spellingscheck van Word nog 20 punten aftrek waardoor ik in plaats van een 6,4 een 4,4 kreeg voor een opdracht. En toen vond hij het heel gek dat de klas ben uit gestromd en de aula heb verbouwd (ja I know, ook niet netjes maar de wanhoop zat me tot aan mijn kruin).

Dan hat ik ook nog mijn bloedeigen mentor, die mij zowiezo maar een havo meisje vond. Bloedmoeilijke natuurkunde teksten uit oude boeken voorlezen. En dat terwijl je voor de klas moet staan. Toen ben ik ook al vloekend de klas uit gelopen omdat gewoon niet door de tekst kwam en de docent maar zei "zie je, je kan niet eens voorlezen".

Docent engels: meer dan 200 woorden leren waarvan er 50 worden gevraagd op de toets. Elke fout is een punt eraf. Dat houd dus in dat ik inclusief spelfouten niet meer dan 4 fouten mocht maken. Ik heb nog nooit, echt NOOIT een voldoende gehaald voor zo'n woordjes toets. Ik moest het doen met de woorden "tja, het is naar, maar ik doe er niks anders aan".

De enige docenten die echt naar mij luisterende en me juist hulp aan boden waren mijn scheikunde docent, filosofie docent en biologie docent. En nog heb ik veel problemen met frustraties als er weer zo'n beunhaas zo banketstaaf tegen me doet. Ik heb heel erg moeten leren om niet meer overstuur weg te lopen en spullen te gaan gooien( en soms lukt dat gewoon niet, loop ik wel gewoon kwaad weg), maar na zo'n middelbare school zit het bij mij gewoon heel diep.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:58

Denk dat hoe je op je schooltijd terugkijkt heel erg afhangt hoe de juffen/meesters/docenten met dyslexie omgaan.
In groep drie had onze zoon een juf vers van de Pabo. Van een blij kind dat graag naar school ging, die weliswaar heel veel moeite met lezen had, lukte het haar in drie maanden hem te veranderen in een opstandig jongetje die niet naar school wilde en tegen zichzelf zei dat hij overal te dom voor was. Juf is na dat ene jaar vertrokken, ze gaf aan niet overweg te kunnen met kinderen die niet goed kunnen leren.
Gelukkig kreeg hij in groep vier een topjuf. In groep drie hadden we regelmatig gevraagd of hij misschien dyslexie had. Die was absoluut niet zo volgens de juf. De topjuf gaf na één week al aan dat hij dyslexie had. Door haar heeft hij ook het plezier in naar school gaan weer teruggekregen. De juffen denken mee en betrekken hem bij de opdrachten. Hij mag zelf met ideeen komen hoe het voor hem makkelijker gaat.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:01

Nayomie schreef:
Er wórdt misbruik van gemaakt. Leren van spellingsregels is dus géén dyslexie als ik mijn docent heb gehoord. Dat kun je leren en als dyslect valt dat prima te leren. :)

Ben ik het toch niet helemaal met je eens.
Mijn vriend lukt het niet helemaal op een of andere manier. Hij heeft vroeger heel veel buitenschoolse lessen daarvoor gehad, en het is volgens hem wel verbeterd. Maar lopen schrijft hij bijvoorbeeld nog rustig als loopen.
Nou is het wel zo dat hij een hersenbeschadiging erbij heeft en heel veel wat hij leert niet tot slecht blijft hangen.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:05

Het probleem is ook niet de regels leren, maar deze toepassen op de juiste plek, in het juiste woord, juiste vorm.... Mijn zoon kent ze allemaal, en als ik hem zeg dat zijn woord fout is en de regel die erbij hoort aanhaal, weet hij het. Maar hij maakt gerust bij het volgende soortgelijke woord dezelfde fout, en moet dan weer helemaal van voor af aan alle regels nagaan voordat het woord goed is... En dat kost tijd, veel tijd...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:29

AngeliqueB schreef:
Het probleem is ook niet de regels leren, maar deze toepassen op de juiste plek, in het juiste woord, juiste vorm.... Mijn zoon kent ze allemaal, en als ik hem zeg dat zijn woord fout is en de regel die erbij hoort aanhaal, weet hij het. Maar hij maakt gerust bij het volgende soortgelijke woord dezelfde fout, en moet dan weer helemaal van voor af aan alle regels nagaan voordat het woord goed is... En dat kost tijd, veel tijd...

Ik heb mijn vriend gevraagd waarom hij keer op keer het woord lopen fout schrijft, was een voorbeeld.
Hij zegt omdat het zo in mijn hoofd zit, ik zie het niet.

Ik vroeg hem nu dus ook maar als ik zeg dat het je lopen nu fout schrijft, weet je dan ook waar die fout zit.
Hij zei dus '' ik zou zeggen er moet een p bij, maar toen zag ik aan jou dat het met die o te maken had''.

Mijn vriend kan het zelf ook niet zo goed uitleggen waarom hij die fout keer op keer maakt, hij ziet het echt niet. En ik denk dat er meer mensen zijn.

Ik heb het met wiskunde, ik heb geen discalculatie ofzo. Maar je kan mijn tig keer uitleggen maar het duurt heel lang voordat ik snap. Ik heb daar echt geen knobbel voor, het duurt gewoon heel lang voordat ik zie of snap wat er fout gaat.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:52

Shadow0 schreef:
terwijl het ooit is 'uitgevonden' als diagnose voor mensen die problemen met lezen en schrijven hebben die geen problemen hebben in de overige verwerking van taal.

Da's dus niet waar, dyslectici maken die fouten om een bepaalde reden. Onder andere omdat ze moeite hebben om klanken om te zetten in tekens, en te horen wanneer een klank nu lang (bvb oo) of kort (bvb o) is. Taalverwerkingsproblemen liggen dus oa ten grondslag aan dyslexie.

Wat liberia beschrijft herken ik helaas erg sterk. Ik onderzoek en behandel kinderen met dyslexie en ik krijg van vrijwel alle ouders voor ik begin te horen dat het "toch niks wordt, want ze haat lezen en vermijdt alles wat met lezen te maken heeft". Mijn eerste stap is dan ook altijd kinderen het plezier in lezen weer terug te geven, en daarna pas de rest. Het zelfvertrouwen wordt meestal zo ontzettend ondermijnd en dat is zo schrijnend en onnodig.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 23:01

Nayomie schreef:
Er wórdt misbruik van gemaakt. Leren van spellingsregels is dus géén dyslexie als ik mijn docent heb gehoord. Dat kun je leren en als dyslect valt dat prima te leren. :)

Pijnlijk en gevaarlijke uitspraak, ik wordt hier ook erg verdrietig van,

ik kan ze inderdaad in mijn hoofd stampen,
maar de regels toepassen gaat niet...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 00:58

Sommige reacties slaan echt kant nog wal, dyslexie heeft in de meeste gevallen helemaal niks met het kennen van regeltjes te maken, maar met het feit dat je hersenen informatie verkeerd of helemaal niet doorkrijgen. Dan kan je regeltjes stampen wat je wil en lezen tot je een ons weegt, maar je ziet het gewoon niet.
Ik lees op beeldherkenning bijvoorbeeld, waardoor ik heel veel fouten niet zie en woorden verwar en door elkaar haal, als ik een woord lees, is de rest van de zin een grote grijze blur, waardoor ik maar heel langzaam lees en de letters dansen voor mijn ogen.
Ik zit nu op de PABO, werk er heel hard voor en andermans spelfouten haal ik er vaak ook zo uit, maar van mijzelf lukt dat gewoon niet. Ik ben er een enorme pietje precies als het op grammatica aankomt, maar ik zie de fouten gewoon niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 03:28

miss_lizje schreef:
Shadow0 schreef:

Zelfs met "papiertje" had mijn Nederlands docent er een houtje van hoor. En dat zelfs terwijl zijn eigen zoon nog erger last had van zijn dyslextie dan ik.
Van spelfouten voorlezen voor de klas tot opmerkingen als "je hoort niet op het vwo thuis". Zelfs met spellingscheck van Word nog 20 punten aftrek waardoor ik in plaats van een 6,4 een 4,4 kreeg voor een opdracht. En toen vond hij het heel gek dat de klas ben uit gestromd en de aula heb verbouwd (ja I know, ook niet netjes maar de wanhoop zat me tot aan mijn kruin).

Dan hat ik ook nog mijn bloedeigen mentor, die mij zowiezo maar een havo meisje vond. Bloedmoeilijke natuurkunde teksten uit oude boeken voorlezen. En dat terwijl je voor de klas moet staan. Toen ben ik ook al vloekend de klas uit gelopen omdat gewoon niet door de tekst kwam en de docent maar zei "zie je, je kan niet eens voorlezen".

Docent engels: meer dan 200 woorden leren waarvan er 50 worden gevraagd op de toets. Elke fout is een punt eraf. Dat houd dus in dat ik inclusief spelfouten niet meer dan 4 fouten mocht maken. Ik heb nog nooit, echt NOOIT een voldoende gehaald voor zo'n woordjes toets. Ik moest het doen met de woorden "tja, het is naar, maar ik doe er niks anders aan".

De enige docenten die echt naar mij luisterende en me juist hulp aan boden waren mijn scheikunde docent, filosofie docent en biologie docent. En nog heb ik veel problemen met frustraties als er weer zo'n beunhaas zo banketstaaf tegen me doet. Ik heb heel erg moeten leren om niet meer overstuur weg te lopen en spullen te gaan gooien( en soms lukt dat gewoon niet, loop ik wel gewoon kwaad weg), maar na zo'n middelbare school zit het bij mij gewoon heel diep.

Ik begrijp helemaal dat dit frustrerend is, heb geen dyslexie, maar wel dyscalculie en kan het dus enigszins begrijpen.

Echter, 1 ding, ik doe lerarenopleiding Engels. Ik moet toetsen nakijken van leerlingen, spelfouten zijn (op mijn huidige stage) voor de 1e en 2e jaars met dyslexie niet fout. Mits het fonetisch goed is. Maar vanaf de 3e houdt dit op. Hebben ze dan opeens minder dyslexie? Nee, natuurlijk niet, kan ik er iets aan doen? Nee, evenmin. In de toekomst als ik 'echt' docent ben, zal ik zeker iemand zijn die zal proberen zich hard te maken voor mensen met dyslexie, omdat ik wéét hoe het is om een stoornis te hebben waar je niks aan kunt doen, ook al doe je nog zó je best. Maar als het de regels zijn van de school dat het voor de dyslekten niet anders is dan kan zo'n leraar Engels er inderdaad niks aan doen en dat is inderdaad heel erg naar.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 07:34

amigootje schreef:
Nayomie schreef:

Pijnlijk en gevaarlijke uitspraak, ik wordt hier ook erg verdrietig van,

ik kan ze inderdaad in mijn hoofd stampen,
maar de regels toepassen gaat niet...

inderdaad , dat heb ik ook.
bah , word er inderdaad verdrietig van.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 07:37

Het probleem is volgens mij niet zozeer dat gediagnosticeerde dyslectici er misbruik van maken, maar dat er een aantal mensen zijn die zélf hebben bedacht dyslexie te hebben, als excuus voor hun slechte taalgebruik, zonder dat ze ooit een diagnose gekregen hebben. Voor een deel van die mensen zal het misschien nog echt waar zijn ook, maar gerust niet voor allemaal.

Kan je je ook afvragen of het nu zoveel uitmaakt of het beestje een naam heeft of niet; voor iemand zonder dyslexie maar met flinke taalproblemen blijft het gewoon lastig. Daar is, denk ik, ook alle begrip voor. Maar er zit verschil tussen een zin als "Hallo, ik vindt dat mijn paard steeds meer veranderd. Wilt je meedenken hoe dat kan?" of "hallo ik vindt dat me paard steeds meer veranderd.wilt je mee denken hoe dt kan?" De eerste zin heb ik (als taalpurist ;) ) weinig moeite mee, het is duidelijk dat iemand de werkwoordsvormen lastig vindt maar de rest is wel netjes geschreven. De tweede zin is gewoon niet je best willen doen. En als je schrijft op manier 2 en dan ook nog zegt 'ja, ik kan er niks aan doen, ik ben dyslectisch (of 'ik snap spelling niet') ' vind ik dat helemaal kwalijk. Geef dan gewoon toe dat je geen zin hebt moeite te doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 08:19

Heino schreef:
Shadow0 schreef:
die geen problemen hebben in de overige verwerking van taal.

Taalverwerkingsproblemen liggen dus oa ten grondslag aan dyslexie.

Je leest over het woord 'overige' heen :) Kinderen met dyslexie vielen juist op omdat hun taalontwikkeling in andere opzichten (spreken, begrijpen, zinsbouw in het spreken) normaal was, en er dus duidelijk geen sprake was van een algemene taalstoornis.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:02

Zowel taalverwerking, goed kunnen schrijven en automatiseren hebben OOK met evenwicht en motorische vaardigheden te maken.
Iets wat veel "behandelingen" mbt dyslexie overslaan. En dat is heel frustrerend: omdat de basis ontbreekt, werken mensen er heel hard aan, zonder al te veel blijvend resultaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:30

Janneke2: dat vind ik inderdaad ook wel opvallend. Het gaat heel erg nadrukkelijk om integratie van diverse gebieden (linker/rechter hersenhelft, taalcentra, visuele centra, motorcortex etc.) En dat hangt ook weer samen inderdaad met motoriek en evenwicht, en ook bv onderscheid van links-rechts.

Daar zou veel meer aandacht voor moeten komen, want volgens mij biedt juist die integratie trainen heel veel mogelijkheden.

Opvallend: op Horse Event woonde ik een praatje / demo / clinic bij van Lammert Haanstra en nog een paar sportcoaches, die juist heel duidelijk gingen trainen op oog-handcoordinatie (twee balletjes recht omhoog gooien, dan je handen kruisen en zo elkaars balletje opvangen.) Omdat dat je een betere ruiter maakt, omdat je dan beter alles samen kunt laten werken, omdat alle deelgebiedjes van je hersenen en lichaam geleerd hebben om ontspannen hun werk te doen.

Ik vind het dan ook opvallend hoe weinig aandacht er is n het onderwijs voor integratie van diverse zaken. Terwijl het in de neurologie / neuropsychologie al wel duidelijk is hoe belangrijk die samenhang is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:39

Ik denk dat het sterk per school/behandelaar wisselt hoeveel aandacht er voor is. Ik maak er zelf wel veel gebruik van, maar ik ben niet zo sterk gevonden aan een bepaalde behandelmethode. Ik kijk wat bij een kind past en wat voor een kind werkt. Veel grote dyslexiecentra werken daarentegen volgens een vaste methode met weinig ruimte voor improvisatie. Want verzekeraars willen alleen behandelingen vergoeden die voor de grote groep bewezen werkt. En daar is wat betreft dingen als hemisfeerspecifieke training nog te veel onduidelijkheid over aldus hen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:08

Shadow0 schreef:
Je leest over het woord 'overige' heen :) Kinderen met dyslexie vielen juist op omdat hun taalontwikkeling in andere opzichten (spreken, begrijpen, zinsbouw in het spreken) normaal was, en er dus duidelijk geen sprake was van een algemene taalstoornis.

Bedoel je daarmee de vroegere of hedendaagse definitie van dyslexie?

Wat betreft bewegen&leren, ik maak veel gebruik van die combinatie. Kleuters vinden het heerlijk, die willen niet stilzitten, die willen hinkelen en springen en dansen en gek doen. En ondertussen drillen we flink wat klanken :D.
Maar ook bij oudere kinderen helpt het om beweging in te zetten bij het automatiseren van nieuwe patronen. Het vergt alleen een beetje omdenken af en toe :D.