Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:26

Heb ook een tijdje heel weinig gesnoept en sjippies zonder zout enzo. Moet zeggen dat ik na een tijdje ook helemaal niet meer de behoefte had om te snoepen. Beetje stress en vervallen in oude gewoontes en ben weer vreselijk moe... De snoepjes en sjippies dus maar weer de vuilnisbak ingekieperd.

Lizzy1991

Re: Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:59

Interessant topic! Ik probeer nu ook sinds een week of drie zo min mogelijk geraffineerde suikers te eten, omdat ik altijd erg last van mijn darmen had en vaak moe was. Vooral mijn darmen zijn veel rustiger nu! Ik heb alleen in het weekend nog moeite met geen geraffineerde suikers eten, hoe pakken jullie dit aan als je op een feestje bent of uiteten gaat? Vorig weekend was ik de BOB, maar voelde me de dag erna net alsof ik een zware kater had, waarschijnlijk door alle geraffineerde suikers van de avond ervoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:08

speltpasta hebben ze bij de ekoplaza enzo. Is niet eens echt duur. Geloof 2 euro voor een grote zak, en ik vind het superlekker :9 Lekkerder dan gewone pasta zelfs!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:16

Voor degene die vroeg hoe je Knorr Gerechten zelf maakt: even googlen. Die wereldgerechten zijn een lachertje. Gewoon het gerecht googlen voor het recept en lekker vers maken :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:26

Zonnatura koop ik niet, zit vaak rietsuiker in en die sesamrepen die wel suikervrij zijn zijn echt niet te eten, yuk.

Billy's farm koop ik wel, bij ekoplaza. Heb nu oa de tarwestroopwafels en de ontbijtkoek er van in huis. Granenstropen zijn op zich wel een goede suikervervanger, mits je ze met mate gebruikt.

Voor degenen die van leesvoer houden, ik heb ooit een boek gekocht van dr. Geert Verhelst, getiteld natuurlijk wegwijs suiker & zoetstoffen. Daar staan echt alle soorten suiker(s) en zoetstoffen in, waar ze uit bestaan, waar ze voor worden gebruikt en wat het effect op je lichaam is. Linkje: http://www.webshop.vereniginghomeopathi ... n-pr3.html

Lizzy: als ik uit eten ga zorg ik dat ik suikervrij eet, dus oa geen sausje(s), geen marinade etc en doorgeven aan de keuken. Op een verjaardag hangt het er van af wat er in huis is gehaald. Soms (vooral bij familie en goede vrienden) hebben ze speciaal voor mij een suikervrij gebakje gehaald. Sowieso is visite altijd uit kijken, ik eet eigenlijk alleen mee bij mensen die goed bekend zijn met mijn dieet. Wanneer ik niet zeker weet of er voldoende rekening mee is gehouden eet ik thuis, of neem ik zelf iets mee. Zelfde geldt voor drinken buiten de deur, vaak kopen mensen vruchtensap met het idee dat dit wel suikervrij zal zijn. Vind het altijd zo l*llig als ik dan moet zeggen dat er toch suiker in zit.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:27

phormicola schreef:
Voor degene die vroeg hoe je Knorr Gerechten zelf maakt: even googlen. Die wereldgerechten zijn een lachertje. Gewoon het gerecht googlen voor het recept en lekker vers maken :)
Jaa! Echt een aanrader om zelf te maken :9 :9

Ik ben vandaag nog suikerarm :D Alleen rietsuiker zat er in mn yoghurtdrink van zojuist.

Ik vind sesamrepen juist lekker!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:38

Ik ben ook sinds een paar maanden erg aan het letten op wat ik eet. Het gaat met ups en downs goed, als ik een dag ergens op visite ben en daar ook eet, ben ik meestal wel even een paar dagen weer uit m'n ritme. Al ging het na afgelopen weekend behoorlijk zondigen nu deze week nog niet verkeerd ;) Ik ben momenteel bezig in de Voedselzandloper van Kris Verburgh, wat ik een beetje als richtlijn zie voor m'n eetpatroon.

Ik woon bij m'n moeder dus ik heb niet alles te zeggen over het eten, niemand hier in huis heeft tijd over, dus soms moeten gerechten ook gewoon wat sneller en makkelijker zijn, én m'n zusje moet het ook nog kunnen eten, en die heeft een vrij ongezonde smaak. Maar voor mezelf probeer ik zo goed mogelijk op te letten. Volledig alle vorm van suiker schrappen gaat me wat teveel moeite kosten, ongezond snoepen en snacken doe ik nagenoeg niet (meer). Pakjes voor sauzen komen nog wel is op m'n bord terecht, maar dat kook ik zelf nooit. Brood eet ik amper, soms wat speltbrood, pasta alleen nog maar in de volkoren variant. Ik eet geen vlees, wel vis, maar verpakte vleesvervangers eet ik nog wel, die zijn ook niet altijd goed geloof ik (al zijn er uiteraard erg veel verschillende varianten), maar daar ga ik me nog is in verdiepen. Ik merk dat ineens volledig anders eten bij mij niet vol te houden is, dus ik doe het in stapjes steeds wat meer.

Ik ontbijt met havermout met fruit chia/lijnzaad, noten en kaneel. Lunch meestal een salade al gaat dat lastig met een hele dag college. Dan neem ik vaak een smoothie met fruit en wat havermout mee, dat vult ook behoorlijk, aangevuld met een appel, wat komkommer, wortels etc, maar ik ben nog op zoek naar een fijne vervanging van brood, wat nog wat meer vult en makkelijk mee te nemen en op te eten is.
Als tussendoortje thuis eet ik vaak wat noten, hele pure chocola, een appel of soms wat yoghurt met walnoten en een klein drupje honing.

Net even het filmpje bekeken die op de 2e bladzijde staat, blegh! We hebben hier nu een pot haribo snoep staan, die ik anders toch even niet kon weerstaan, maar dit is wel een mooie motivatie om die even te laten voor wat het is.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:44

Ik ben ook rustig begonnen met minderen.. valt vies tegen := en dat is dan alleen maar minderen.

Alternatief voor brood neem ik smorgens couscous. :) ik doe er gelijk de 2 stuks fruit door heen. Smiddags eet ik wel brood :)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:46

Ik probeer het ook, maar wel af en toe een beetje cheaten hoor :) ik ga meelezen voor tips! In het Amber Albardatopic staan ook leuke recepten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:54

Minderen is ook moeilijker dan echt stoppen :j ik dacht in het begin ook dat ik best af en toe een ijsje kon nemen (was verslaafd aan soft ijs) of een stukje taart maar dat kan dus niet, iig niet bij mij. Toen ik eenmaal geminderd was werd ik echt ziek als ik iets at waar suiker in zat. Toen was het niet zo moeilijk meer om er helemaal mee te stoppen.

Ben wel benieuwd waarom jullie stoppen met het eten van brood? Ik eet wel gewoon brood namelijk, maar let er dan wel op dat het brood is zonder toegevoegde suiker/dextrose/glucose etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:56

Ik kan niet zo goed tegen brood.. iets met tarwe of gluten ofzo denk ik..

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:01

Ik werk in een ijs en chocolade winkel.... Boehoe... :( We zijn hard bezig suikervrij ijs te krijgen. Ik zeur er keihard over, haha.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:04

Minderen moeilijker dan stoppen.. hmm toch maar is over na denken dan..

Ik krijg brood smorgens gewoon niet weg.. zit ik zo met tegenzin eten. Terwijl ik hou van mijn btoodjes smiddags of zelfs bij het avondeten :))

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:06

Dan is het logisch dat je wat anders eet als brood :)

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:07

Hoe zit dat nou met couscous? Voor zover ik weet is dat ook gewoon van tarwe gemaakt dus net zo slecht als brood, of klopt dat niet?

Lizzy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:10

Ik ben dol op speltbrood, inderdaad gewoon opletten dat er geen suiker/dextrose etc. aan toegevoegd is. Dat van de albertheijn is naar mijn weten prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:11

Navanja schreef:
Ik werk in een ijs en chocolade winkel.... Boehoe... :( We zijn hard bezig suikervrij ijs te krijgen. Ik zeur er keihard over, haha.

oei, dat is moeilijk! Ik doe de administratie bij een bouwmarkt en beneden in de winkel hebben we zo'n snoeprek van Candypoint. Iedere keer als ik beneden moet zijn roepen al die zakken heeeeeeeel hard mijn naam en dat ze opgegeten MOETEN worden!!! Ook een schap met Snickers, Marsen enz.

Brood ga ik ook niet mee stoppen. Vind het heerlijk, ook 's morgens vroeg, maar nu moet ik eerlijk zeggen dat ik 's morgens ook een bord met een warme maaltijd weg krijg of een bak patat met een frikandel speciaal :D .

dide schreef:
Minderen moeilijker dan stoppen.. hmm toch maar is over na denken dan..
Ik ga niet helemaal stoppen. Daar zie ik de noodzaak niet van. Tenzij je er echt ziek van wordt, maar dat zou ik dan eerst willen laten onderzoeken. Ik denk wel dat juist in alle kant en klaarproducten veel(veel te veel) suikers zitten die gewoon niet goed zijn voor een mens. Daarom ga ik proberen wat minder van dergelijke producten te eten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:16

Lizzy1991 schreef:
Ik ben dol op speltbrood, inderdaad gewoon opletten dat er geen suiker/dextrose etc. aan toegevoegd is. Dat van de albertheijn is naar mijn weten prima.

Speltbrood van AH is lekker :j .

Suikervrij ijs ook trouwens, maar bijna nergens te krijgen of er is keus uit wel 1 verschillende smaak. Dus lekker doorzeuren Navanja :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:16

Lizzy1991 schreef:

:D De dichtsbijzijnde AH is bij mij 25 km vandaan! Nu zijn er wel een heleboel andere supermarkten bij mij in de buurt, dus ik zal daar eens even gaan informeren. Zal er vast wel één zijn die speltbrood verkoopt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:19

Of groot inslaan en thuis in de vriezer doen :j

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:23

[***] schreef:
Lizzy1991 schreef:

:D De dichtsbijzijnde AH is bij mij 25 km vandaan! Nu zijn er wel een heleboel andere supermarkten bij mij in de buurt, dus ik zal daar eens even gaan informeren. Zal er vast wel één zijn die speltbrood verkoopt.

bizar, in een straal van 5 km zitten er bij mij 25! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:32

_O- Romyv! Is echt bizar.

SusanH, ben ik ook van plan, maar weet niet of manlief meedoet en er moet ook nog ruimte voor gewoon brood in de vriezer overblijven.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:57

Ik heb gisteren in de ochtend een stukje slagroomtaart gegeten om te vieren dat ons magazine online stond, maar ik merkte wel dat ik tegen de middag een enorme dip had, was moe en futloos. Kan dit nou echt door de suiker komen? Dat heb ik echt nog nooit gemerkt namelijk :+

Het makkelijkste om te minderen is volgens mij gewoon om alles zelf te maken. Ik heb geleerd dat (bijna) alles uit pakjes slecht is, dus dat je het beter zelf kan maken! :j Ik kook veel uit Jamie Oliver 15 minutes, snel, gezond en heeeeeeerlijk! Wel aan de duurdere kant vanwege de vele ingrediënten. Ook haal ik veel van deze website:
http://www.lekkerensimpel.com/
Erg smakelijk en altijd makkelijk om te maken. De ingrediënten heb je zelf in de hand, dus kan je makkelijk voor gezonde varianten kiezen. Bovendien hebben ze ook veel makkelijke en gezonde tussendoortjes!
http://www.lekkerensimpel.com/category/tussendoortjes/

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:13

Die dip kan idd heel goed door de suiker komen :j

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:20

Ik ben ook aan het proberen om te stoppen met het eten van suiker en ook geen e-nummers meer. Zolang ik thuis ben gaat het goed (ik koop gewoon niks anders), maar op m'n werk gaat het steeds mis -O-