Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
nova_zodiax schreef:Het zit niet alleen in eten maar ook zeker in wat we drinken, als kind mocht ik alleen maar aanmaak limonade en op vrijdag mocht ik dan cola en dat was een groot feest.
nova_zodiax schreef:Als ik kijk naar het vlees wat allemaal bewerkt en ingespoten wordt vraat ik me soms af wat voor uitwerking dat heeft op ons?
Dieren krijgen groei hormonen om sneller te groeien, wat doet dat met jongeren in de groei?
Ik eet zelf geen vlees, maar niet iedereen wil dat prima volledig eigen keuze maar ik vind dat dat voedsel industrie hier te weinig informatie over geeft
). Maar kijk ook even naar de glastuinbouw. Komkommerplanten die op een soort van steenwol-achtige substantie worden uitgezet en die na een x-aantal weken dagelijks een volgroeide komkommer geven. Het is niet, zoals vroegahhhh, dat groenten de tijd en ruimte en vooral de voedingsstoffen uit de grond kregen om groot te worden. Het moet snel-sneller-snelst....Romyv schreef:*1*
[b]Ben je slachtoffer van de industrie of dader van je eigen overgewicht?
) erg 'Amerikaans' om de verantwoordelijkheid buiten jezelf te leggen.

Lusitana schreef:nova_zodiax schreef:Het zit niet alleen in eten maar ook zeker in wat we drinken, als kind mocht ik alleen maar aanmaak limonade en op vrijdag mocht ik dan cola en dat was een groot feest.
En dan was het ook nog 1 glaasje. Tegenwoordig nemen kinderen een blikje of een hele fles mee naar hun kamer. Dat op hun kamer eten (en geld mee naar school) zorgt ook dat je minder ziet wat ze eigenlijk binnenkrijgen en dat maakt het voor ouders ook lastiger.
Veel hebben al jong een soort baantje om eigen geld te verdienen en besteden daar veel van aan de snackbar en snoep en fris.
Vroeger bepaalden ouders veel exacter wat je binnenkreeg.
Ik zou niet zo snel weten hoe je dat terug kunt draaien, maar je kind verantwoording meegeven en goed voorlichten hoort er in elk geval wel bij wil je geen vetzak creeren.
nova_zodiax schreef:Als ik kijk naar het vlees wat allemaal bewerkt en ingespoten wordt vraat ik me soms af wat voor uitwerking dat heeft op ons?
Dieren krijgen groei hormonen om sneller te groeien, wat doet dat met jongeren in de groei?
Ik eet zelf geen vlees, maar niet iedereen wil dat prima volledig eigen keuze maar ik vind dat dat voedsel industrie hier te weinig informatie over geeft
Klijntje schreef:Voor zover ik weet zijn groeihormonen verboden (wat niet automatisch betekent dat niemand ze meer gebruikt). Maar kijk ook even naar de glastuinbouw. Komkommerplanten die op een soort van steenwol-achtige substantie worden uitgezet en die na een x-aantal weken dagelijks een volgroeide komkommer geven. Het is niet, zoals vroegahhhh, dat groenten de tijd en ruimte en vooral de voedingsstoffen uit de grond kregen om groot te worden. Het moet snel-sneller-snelst....
Daarnaast gaan er veel makke schapen in een hok. De voedingsindustrie houdt ons dingen voor, omdat wij dat laten gebeuren, en zolang wij zelf niet kritisch zijn, kunnen ze dat blijven doen. Als iemand jou elke dag een knal verkoopt, kun je wel boos op die persoon worden, je kunt hem ook een keer flink terugmeppen, of een andere route nemen, of zijn handen op zijn rug binden, of of of. Zelf kritisch blijven, zelf verantwoording nemen voor jezelf en dat kan betekenen dat je eens verder moet kijken dan je neus lang is....
fransje23 schreef:nova_zodiax schreef:Als ik kijk naar het vlees wat allemaal bewerkt en ingespoten wordt vraat ik me soms af wat voor uitwerking dat heeft op ons?
Dieren krijg hier in NL geen hormonen om sneller te groeien maar er is wel met de fokkerij geselcteerd op snel groeiende rassen.
Wel is antibioticagebruik in de veehouderij een heikel punt.
Brainless schreef:Het heeft alles te maken met de welvaart.
Romyv schreef:*1*
Ben je slachtoffer van de industrie of dader van je eigen overgewicht?
*2*
Wat kan de overheid, het sociale vangnet en wij voor elkaar doen om dit probleem in de hand te krijgen, te verminderen of zelfs bij kinderen te voorkomen!?
Ik zou zeggen: brand los!

nova_zodiax schreef:Je hebt een punt WIJ laten het gebeuren, maar we worden soms ook bewust dom gehouden.
Ik let bv op E nummers, maar je hebt een dikke van Dale nodig om te ontcijferen wat alles betekend
Brainless schreef:@Sprintje
Maar wat zijn verkeerde eetgewoontes?
En wanneer is het kindermishandeling (waarvoor de ouders gestraft kunnen worden)?
Lusitana schreef:nova_zodiax schreef:Je hebt een punt WIJ laten het gebeuren, maar we worden soms ook bewust dom gehouden.
Ik let bv op E nummers, maar je hebt een dikke van Dale nodig om te ontcijferen wat alles betekend
Maar je kunt ook gewoon verse groente halen. Dan zit er wel een kansje in dat het ooit bespoten is geweest, maar verder is het niet bewerkt.
Het enige dat ik uit blik haal is honden- en kattenvoer!
Toen ik hier in Portugal kwam wonen werd ik eigenlijk met mijn neus op het feit gedfrukt dta ik wel heel veel uit potjes, blikjes, zakjes en pakjes at. Die had je hier niet, plus een zeer beperkt groete en fruit aanbod, dus ik moest echt opnieuw leren koken zowat. Bij de slager was ik allerlei leuke fileetjes en dingetjes gewend, hier moet je een stuk dood beest aanwijzen en daar wat van af laten snijden of het laten malen. Of een heel lam of konijn meenemen ofzo. Er staan ook zagen in de slagerij want mensen vragen om varkenspoten en koppen en die wordne daar mooi in de lengte doormidden gezaagd voor ze. Ik ben al niet zo´n vlees eter , maar het vlees hier in de slagerijen staat me gewoon tegen. Helpt enorm in het korten in het vlees eten.![]()
Vis precies zo...trouwens.
Maar een feit is dat het niet altijd even gemakkelijk is om bewuste keuzes te maken omdat er van hun kant alles aan wordt gedaan om dat moeilijk te maken. Ik kan bv zelfs met leesbril (die ik wel meeneem) de meeste etiketten niet lezen. Ze zijn verplicht om alles erop te zetten, maar er is nooit bijgezegd dat het ook leesbaar moet zijn...![]()
Daarbij zijn er misleidende termen en woorden die men idd gewoon niet kent.
Hier in Portugal is een dik kind hebben idd een statussymbool.
Brainless schreef:@Sprintje
Laat ik nu 2 dochters hebben waarvan er 1 (oudste) een te laag BMI heeft en de andere (nog net binnen de norm) hoog BMI heeft.
Het is heel moeilijk om alles maar op (slecht) eten te gooien.
De 1 is niet voller te krijgen en de ander moet "op dieet" om te zorgen dat ze maar niet dikker wordt.

Lusitana schreef:Toen ik hier in Portugal kwam wonen werd ik eigenlijk met mijn neus op het feit gedfrukt dta ik wel heel veel uit potjes, blikjes, zakjes en pakjes at. Die had je hier niet, plus een zeer beperkt groete en fruit aanbod, dus ik moest echt opnieuw leren koken zowat. Bij de slager was ik allerlei leuke fileetjes en dingetjes gewend, hier moet je een stuk dood beest aanwijzen en daar wat van af laten snijden of het laten malen. Of een heel lam of konijn meenemen ofzo. Er staan ook zagen in de slagerij want mensen vragen om varkenspoten en koppen en die wordne daar mooi in de lengte doormidden gezaagd voor ze. Ik ben al niet zo´n vlees eter , maar het vlees hier in de slagerijen staat me gewoon tegen. Helpt enorm in het korten in het vlees eten.![]()
Vis precies zo...trouwens.