Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:15

In gekookte aardappelen zit helemaal geen vet....

Het is maar waar je mee vergelijkt en dat is ook precies de tactiek van marketing/reclames. "Geen vet" staat vaak gelijk aan "maar boordevol met suiker". "Minder vet" heeft minder vet dan het oorspronkelijke product, maar nog steeds meer dan vers/eigen gemaakt bv.
Zo is het juist zo lastig om juiste keuzes te maken, je wordt genept waar je bijstaat.

Friet is ook wel het minst erger van frituur, maar als je gaat beginnen aan kant en klare snacks, heb je toch wel meteen een hoop troep te pakken. Beter kun je dan zelf een stukje kip in de frituur gooien bv dan "nuggets" kopen waar een lading suiker om zit. Maar koken, grillen, pocheren is altijd een gezondere keus.
De sauzen die bij frituur komen zijn vaak meer een boosdoener. Rode sauzen hebben minder vet, maar vaak meer suiker.... Beter meng je zelf kruiden en specerijen door (griekse)yoghurt (knoflooksaus op joghurt basis is zalig) of pureer je groentes met kruiden en specerijen erdoor (ui, tomaat, basilicum en peper bv).
Verder is het ook gewoon zo dat frituur niet al je maaltijden moet gaan vervangen. Als er geen kleur meer op tafel komt, weet je zeker dat je fout bezig bent.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:21

nova_zodiax schreef:
Het zit niet alleen in eten maar ook zeker in wat we drinken, als kind mocht ik alleen maar aanmaak limonade en op vrijdag mocht ik dan cola en dat was een groot feest.

En dan was het ook nog 1 glaasje. Tegenwoordig nemen kinderen een blikje of een hele fles mee naar hun kamer. Dat op hun kamer eten (en geld mee naar school) zorgt ook dat je minder ziet wat ze eigenlijk binnenkrijgen en dat maakt het voor ouders ook lastiger.
Veel hebben al jong een soort baantje om eigen geld te verdienen en besteden daar veel van aan de snackbar en snoep en fris.
Vroeger bepaalden ouders veel exacter wat je binnenkreeg.

Ik zou niet zo snel weten hoe je dat terug kunt draaien, maar je kind verantwoording meegeven en goed voorlichten hoort er in elk geval wel bij wil je geen vetzak creeren.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-09-13 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:21

nova_zodiax schreef:
Als ik kijk naar het vlees wat allemaal bewerkt en ingespoten wordt vraat ik me soms af wat voor uitwerking dat heeft op ons?
Dieren krijgen groei hormonen om sneller te groeien, wat doet dat met jongeren in de groei?
Ik eet zelf geen vlees, maar niet iedereen wil dat prima volledig eigen keuze maar ik vind dat dat voedsel industrie hier te weinig informatie over geeft

Voor zover ik weet zijn groeihormonen verboden (wat niet automatisch betekent dat niemand ze meer gebruikt :+ ). Maar kijk ook even naar de glastuinbouw. Komkommerplanten die op een soort van steenwol-achtige substantie worden uitgezet en die na een x-aantal weken dagelijks een volgroeide komkommer geven. Het is niet, zoals vroegahhhh, dat groenten de tijd en ruimte en vooral de voedingsstoffen uit de grond kregen om groot te worden. Het moet snel-sneller-snelst....

Daarnaast gaan er veel makke schapen in een hok. De voedingsindustrie houdt ons dingen voor, omdat wij dat laten gebeuren, en zolang wij zelf niet kritisch zijn, kunnen ze dat blijven doen. Als iemand jou elke dag een knal verkoopt, kun je wel boos op die persoon worden, je kunt hem ook een keer flink terugmeppen, of een andere route nemen, of zijn handen op zijn rug binden, of of of. Zelf kritisch blijven, zelf verantwoording nemen voor jezelf en dat kan betekenen dat je eens verder moet kijken dan je neus lang is....

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:32

Romyv schreef:
*1*
[b]Ben je slachtoffer van de industrie of dader van je eigen overgewicht?

Ik vind het (sorry voor de benaming :o ) erg 'Amerikaans' om de verantwoordelijkheid buiten jezelf te leggen.
Niemand verplicht je om ongezond voedsel te kopen en te eten. Normale, eenvoudige Hollandse pot is imo niet duur en niet ongezond. Geloof me wij hadden het vroeger thuis echt niet breed maar dat wilde absoluut niet zeggen dat wij ongezond aten, verre van! Gewoon, geen klontje boter over de groenten, geen mayo bij de gebakken aardappels, geen room in de saus en rundergehakt ipv half-om-half. Friet en pizza aten we vrijwel nooit. Vette dingen uit laten druipen, magere naturel yoghurt (met een scheutje roosvicee;) ) als toetje, altijd gekookte groenten èn rauwkost op tafel en je bent al een heel eind. Zo moeilijk is het echt niet. Als kinderen wisten wij niet beter.

Ik ben nu 30, blijf (ook na 2 zwangerschappen) altijd onderaan de BMI hangen. Heb nooit gerookt en drink zeer matig. Het enige wat ik op afbetaling heb, is ons huis. Maar ik heb toch niet het idee dat ik me al mijn hele leven met enorme wilskracht door deze samenleving moet bewegen om al die verleidingen te weerstaan :')
- Die laatste voorbeelden geef ik er even bij, omdat dergelijke zaken ook makkelijk werden/worden gemaakt.

Enne ja de sportschool is duur maar een lekkere wandeling maken is gratis :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:35

je kiest zelf wat je eet, maar feit is nu eenmaal dat de voedings industrie haar stinkende best doet om zo min mogelijk info te geven wat betreft hoe het echt zit en je vooral wijst hoe leuk, lekker en populair iets is ,
het is een wisselwerking.

daarnaast , ga eens kijken hoe de afgelopen 50 jaar overgewicht onder de bevolking is gestegen en hoe de voedingsmiddelenindustrie is veranderd in diezelfde periode?

tegenwoordig kun ej via internet ontzettend veel info vinden, maar nog steeds spreken alle bronnen elkaar tegen , wie kun je wel geloven?
voedingscentrum zou een betrouwbare bron moeten zijn, maar dat drijft ook op centen van de industrie
en dan moet ik die info geloven :?

zet daarnaast idd de psychologische spelletjes die de marketingafdelingen spelen...
is het de schuld van? niet alleen maar, maar is de voedingsmiddelenindustrie onschuldig?
absoluut niet :n

kleintje : jij bent schijnbaar niet makkelijk beinvloedbaar , wees daar blij mee, ik ken namelijk best wat voorbeelden van mensen die dat dus wel zijn, die geloven wat er gezegd word , dat bijvoorbeeld fruitella gezond is want er zit aardbei in , dat er met die aardbei ook een pak suikers in zitten dat registreren ze dan weer niet :+

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:38

Lusitana schreef:
nova_zodiax schreef:
Het zit niet alleen in eten maar ook zeker in wat we drinken, als kind mocht ik alleen maar aanmaak limonade en op vrijdag mocht ik dan cola en dat was een groot feest.

En dan was het ook nog 1 glaasje. Tegenwoordig nemen kinderen een blikje of een hele fles mee naar hun kamer. Dat op hun kamer eten (en geld mee naar school) zorgt ook dat je minder ziet wat ze eigenlijk binnenkrijgen en dat maakt het voor ouders ook lastiger.
Veel hebben al jong een soort baantje om eigen geld te verdienen en besteden daar veel van aan de snackbar en snoep en fris.

Ik zou niet zo snel weten hoe je dat terug kunt draaien, maar je kind verantwoording meegeven en goed voorlichten hoort er in elk geval wel bij wil je geen vetzak creeren.

Hier hebben we een tienertje dat helaas veel te weinig weegt. Dus dan zijn calorieën een must, maar ook daarin kun je kiezen voor groente en fruit wat meer aanzet dan troep. Er gaat nu wel dagelijks een donut in of een milkshake zodat er (in overleg met de arts) zeker ook zulke dingen binnenkomen, want ook dat is nodig als je veel te weinig weegt. Maar met bananen kun je een hoop, zelf smoothies maken bij het ontbijt is zo gebeurd en lekker fruit mee naar school met een beker siroop is een stuk smakelijker dan om 10 uur aan de cola. Natuurlijk wordt er hier ook (soms veel te veel) gesnoept, maar ik probeer voor mijn dochter heel erg op te letten dat ze ook heel veel gezonde dingen binnenkrijgt. Ik snap ook nooit dat er op de basisschool chips etc wordt gegeven als traktatie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:51

nova_zodiax schreef:
Als ik kijk naar het vlees wat allemaal bewerkt en ingespoten wordt vraat ik me soms af wat voor uitwerking dat heeft op ons?
Dieren krijgen groei hormonen om sneller te groeien, wat doet dat met jongeren in de groei?
Ik eet zelf geen vlees, maar niet iedereen wil dat prima volledig eigen keuze maar ik vind dat dat voedsel industrie hier te weinig informatie over geeft

Dieren krijg hier in NL geen hormonen om sneller te groeien maar er is wel met de fokkerij geselcteerd op snel groeiende rassen.
Wel is antibioticagebruik in de veehouderij een heikel punt.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:52

Ik zou niet zo snel weten hoe je dat terug kunt draaien, maar je kind verantwoording meegeven en goed voorlichten hoort er in elk geval wel bij wil je geen vetzak creeren.[/quote]

Klopt dat was een glasje, nu drinken jonge kinderen al zoveel red bulle cola ect, daar zit echt zo veel in. Het wordt ze vaak ook verkeerd aangeleerd, en draai het dan nog maar eens terug.
Klijntje schreef:
Voor zover ik weet zijn groeihormonen verboden (wat niet automatisch betekent dat niemand ze meer gebruikt :+ ). Maar kijk ook even naar de glastuinbouw. Komkommerplanten die op een soort van steenwol-achtige substantie worden uitgezet en die na een x-aantal weken dagelijks een volgroeide komkommer geven. Het is niet, zoals vroegahhhh, dat groenten de tijd en ruimte en vooral de voedingsstoffen uit de grond kregen om groot te worden. Het moet snel-sneller-snelst....

Daarnaast gaan er veel makke schapen in een hok. De voedingsindustrie houdt ons dingen voor, omdat wij dat laten gebeuren, en zolang wij zelf niet kritisch zijn, kunnen ze dat blijven doen. Als iemand jou elke dag een knal verkoopt, kun je wel boos op die persoon worden, je kunt hem ook een keer flink terugmeppen, of een andere route nemen, of zijn handen op zijn rug binden, of of of. Zelf kritisch blijven, zelf verantwoording nemen voor jezelf en dat kan betekenen dat je eens verder moet kijken dan je neus lang is....

Klopt het zou verboden zijn, maar ik vraag me af of dat echt zo is! Net als bij groente ect.
Je hebt een punt WIJ laten het gebeuren, maar we worden soms ook bewust dom gehouden.
Ik let bv op E nummers, maar je hebt een dikke van Dale nodig om te ontcijferen wat alles betekend

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:54

fransje23 schreef:
nova_zodiax schreef:

Dieren krijg hier in NL geen hormonen om sneller te groeien maar er is wel met de fokkerij geselcteerd op snel groeiende rassen.
Wel is antibioticagebruik in de veehouderij een heikel punt.

Nee in Nederland niet, maar niet al ons vlees komt uit NL. En ik vraag me af of alle landen zich zo braaf aan de gestelde regels houden, wij denken misschien van wel maar in twijfel daar wel eens aan. Het paardenvlees schandaal is daar een mooi voorbeeld van

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:55

Anti biotica en hoestdrank (met groeihormoon),. volgens mij is geen beest dat voor consumptie bedoeld is daar vrij van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:56

Brainless schreef:
Het heeft alles te maken met de welvaart.

In sommige arme landen is overgewicht ook een statussymbool. Schijnbaar heb je dan veel geld om veel eten te kopen :)

Ik wordt ook wel een beetje moe van mensen die dan weer doorslaan op het gezonde eten vlak. Bij vrijwel ieder product is wat negatiefs te verzinnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:57

Lusitana schreef:
Anti biotica en hoestdrank (met groeihormoon),. volgens mij is geen beest dat voor consumptie bedoeld is daar vrij van.

Ventipulmin?

chevax

Re: Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:59

Maar is het ook int zo dat de industrie onze vraag beantwoordt: we hebben minder tijd (of dat zeggen we), het moet allemaal goedkoper, sneller, meer keuze en binnen handbereik.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:59

Romyv schreef:
*1*
Ben je slachtoffer van de industrie of dader van je eigen overgewicht?

*2*
Wat kan de overheid, het sociale vangnet en wij voor elkaar doen om dit probleem in de hand te krijgen, te verminderen of zelfs bij kinderen te voorkomen!?

Ik zou zeggen: brand los!

Ik heb niet alle reactie gelezen, maar volgens mij zag de eigen verantwoordelijkheid van mensen wel al langs komen.

Ik vind het écht heel erg dat mensen de verantwoordelijkheid voor hun eigen leven zo gemakkelijk buiten zichzelf zoeken. JIJ ben verantwoordelijk voor wat JIJ eet! Zo simpel is het. En als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo! (super lekker, smeuig en romig, lekker zoet en toch super gezond volgens de verpakking, dat kan dus niet)

Mijn stelling:
Mensen willen belazerd worden!
Mensen hebben (tegenwoordig?) nog maar weinig wilskracht, ruggengraat en doorzettingsvermogen
mensen zijn van nature lui en gemakzuchtig

:D

Dus ja over gewicht is primair eigen schuld in mijn ogen. Met (tot op zekere hoogte) uitzonderingen voor zieke mensen (en eetstoornissen vallen mijns inziens in de categorie psychische ziektes).

Ouders die hun kinderen opvoeden met verkeerde eetgewoontes vind ik een vorm van kindermishandeling.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:01

@Sprintje
Maar wat zijn verkeerde eetgewoontes?
En wanneer is het kindermishandeling (waarvoor de ouders gestraft kunnen worden)?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:04

nova_zodiax schreef:
Je hebt een punt WIJ laten het gebeuren, maar we worden soms ook bewust dom gehouden.
Ik let bv op E nummers, maar je hebt een dikke van Dale nodig om te ontcijferen wat alles betekend

Maar je kunt ook gewoon verse groente halen. Dan zit er wel een kansje in dat het ooit bespoten is geweest, maar verder is het niet bewerkt.
Het enige dat ik uit blik haal is honden- en kattenvoer!

Toen ik hier in Portugal kwam wonen werd ik eigenlijk met mijn neus op het feit gedfrukt dta ik wel heel veel uit potjes, blikjes, zakjes en pakjes at. Die had je hier niet, plus een zeer beperkt groete en fruit aanbod, dus ik moest echt opnieuw leren koken zowat. Bij de slager was ik allerlei leuke fileetjes en dingetjes gewend, hier moet je een stuk dood beest aanwijzen en daar wat van af laten snijden of het laten malen. Of een heel lam of konijn meenemen ofzo. Er staan ook zagen in de slagerij want mensen vragen om varkenspoten en koppen en die wordne daar mooi in de lengte doormidden gezaagd voor ze. Ik ben al niet zo´n vlees eter , maar het vlees hier in de slagerijen staat me gewoon tegen. Helpt enorm in het korten in het vlees eten. :+
Vis precies zo...trouwens.

Maar een feit is dat het niet altijd even gemakkelijk is om bewuste keuzes te maken omdat er van hun kant alles aan wordt gedaan om dat moeilijk te maken. Ik kan bv zelfs met leesbril (die ik wel meeneem) de meeste etiketten niet lezen. Ze zijn verplicht om alles erop te zetten, maar er is nooit bijgezegd dat het ook leesbaar moet zijn... :D

Daarbij zijn er misleidende termen en woorden die men idd gewoon niet kent.

Hier in Portugal is een dik kind hebben idd een statussymbool.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:05

De makers van voeding / drankjes / snacks weten dat wij als consumenten het liefst iets kopen wat héééél lekker is maar dat moet ook iets zijn waar we niet dik van worden.

Dus geven ze ons graag het idee dat we zo'n product kopen door middel van slimme marketing.

Nu een heel pak drink yogurt met 0% vet. Want zuivel is goed voor je etc etc.
Maar pas als je de achterkant van het pak erbij pakt zie je dat ze er wel extra suiker in hebben gegooit waardoor het dus niet gezond of gezonder is.

Net zoals sommige koek tussendoortjes worden geadverteerd als gezond omdat er granen in zitten.
Klinkt op het eerste gezicht heel gezond inderdaad. Een tussendoortje met granen, goed voor energie en de stoelgang.
Beetje jammer dat er ook ontiegelijk veel suiker, zout en andere troep in zit en je uiteindelijk net zo goed een mars kunt eten.
Maar ja.. daar zitten die granen niet in en in die koek wel, dus dat zal dan wel gezonder zijn.

Helaas wordt op die logica en onwetendheid heel goed ingespeeld door fabrikanten en marketing teams.

Want iedereen snapt dat een mager kipfiletje met een berg groente en 2 gekookte aardappels gezonder is dan een frietje met hamburger.

Het zijn juist de "sneaky" producten zoals drink yogurt, koek repen, muesli repen, ontbijt granen etc waar de valkuilen zitten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:09

Ja, ook mijn punt, eerder aangegeven. Adverteren met minder vet, maar ondertussen zit het boordevol met suiker...

Ik heb ooit eens een nieuw "gezond" watertje met bubbels geprobeerd op basis van groene thee. Dat is zo de gootsteen in gegaan. Ik nam toen nog geen leesbril mee de winkel in, anders had ik het niet eens gekocht. 0,4 % groene thee en de helft suiker ofzo.
Maar in de reclame vooral wijzen op de heilzaamheid van groene thee...
Dan zet ik liever zelf thee en laat het af koelen en als er bubbels in moeten een beetje mineraalwater er door.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-09-13 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:10

Brainless schreef:
@Sprintje
Maar wat zijn verkeerde eetgewoontes?
En wanneer is het kindermishandeling (waarvoor de ouders gestraft kunnen worden)?

Verkeerde eetgewoontes zijn in ieder geval de eetgewoontes die een te laag of te hoog BMI tot gevolg hebben. Blijkbaar eet je dan te veel of te weinig voor dat specifieke lijf.

Een keer wat snoepen oid is niet direct een verkeerde gewoonte. Maar nooit groentes eten is uiteraard ook geen gezonde gewoonte. Balans is alles.

Ik denk dat ieder ouder met een kind met een te hoog BMI begeleiding en voorlichting zou moeten krijgen. Straffen gaat misschien wat ver, maar verplichte begeleiding lijkt mij een zeer goed plan.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:11

Lusitana schreef:
nova_zodiax schreef:

Maar je kunt ook gewoon verse groente halen. Dan zit er wel een kansje in dat het ooit bespoten is geweest, maar verder is het niet bewerkt.
Het enige dat ik uit blik haal is honden- en kattenvoer!

Toen ik hier in Portugal kwam wonen werd ik eigenlijk met mijn neus op het feit gedfrukt dta ik wel heel veel uit potjes, blikjes, zakjes en pakjes at. Die had je hier niet, plus een zeer beperkt groete en fruit aanbod, dus ik moest echt opnieuw leren koken zowat. Bij de slager was ik allerlei leuke fileetjes en dingetjes gewend, hier moet je een stuk dood beest aanwijzen en daar wat van af laten snijden of het laten malen. Of een heel lam of konijn meenemen ofzo. Er staan ook zagen in de slagerij want mensen vragen om varkenspoten en koppen en die wordne daar mooi in de lengte doormidden gezaagd voor ze. Ik ben al niet zo´n vlees eter , maar het vlees hier in de slagerijen staat me gewoon tegen. Helpt enorm in het korten in het vlees eten. :+

Maar een feit is dat het niet altijd even gemakkelijk is om bewuste keuzes te maken omdat er van hun kant alles aan wordt gedaan om dat moeilijk te maken. Ik kan bv zelfs met leesbril (die ik wel meeneem) de meeste etiketten niet lezen. Ze zijn verplicht om alles erop te zetten, maar er is nooit bijgezegd dat het ook leesbaar moet zijn... :D

Daarbij zijn er misleidende termen en woorden die men idd gewoon niet kent.

Hier in Portugal is een dik kind hebben idd een statussymbool.

IK doel niet op groente en vers fruit maar op de zogenaamde gezonde ontbijt granen ect. Die zijn niet zo gezond als we denken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:14

We denken? IK weet dat er suiker is toegevoegd oa. Maar ik snap wat je bedoeld.

We worden beetgenomen waar we bijstaan, heb ik eerder gezegd, maar het is nog steeds mogelijk om goede keuzes te maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:15

@Sprintje
Laat ik nu 2 dochters hebben waarvan er 1 (oudste) een te laag BMI heeft en de andere (nog net binnen de norm) hoog BMI heeft.

Het is heel moeilijk om alles maar op (slecht) eten te gooien.
De 1 is niet voller te krijgen en de ander moet "op dieet" om te zorgen dat ze maar niet dikker wordt.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:21

Brainless schreef:
@Sprintje
Laat ik nu 2 dochters hebben waarvan er 1 (oudste) een te laag BMI heeft en de andere (nog net binnen de norm) hoog BMI heeft.

Het is heel moeilijk om alles maar op (slecht) eten te gooien.
De 1 is niet voller te krijgen en de ander moet "op dieet" om te zorgen dat ze maar niet dikker wordt.

Ik wil dit absoluut niet persoonlijk maken en praat en algemene termen ;-)

Maar de genoemde situatie: Zou hulp / begeleiding van een dieetiste dan niet erg welkom zijn?
Blijkbaar hebben deze dochters een heel ander lijf, en/of ander basis energie niveau. En daardoor dus ook hele andere voedingsbehoefte

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:26

Lusitana schreef:

Vind ik juist zo leuk aan Portugal (en Spanje/ Frankrijk) daar ziet vlees er nog uit als het dier waar het vandaan komt. Hier moet dat vooral niet de duidelijk zijn want dan gaan mensen het "zielig" vinden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:27

Klopt ik heb begeleiding (gehad) hoor.
Maar doordat je bij beide tegenstrijdige dingen krijgt is dat zo moeilijk.

Bij dochter 1: nee geen wit brood hoor, bruin brood: daar worden ze dikker van.
Dochter 2: nee van wit brood wordt je juist dik...

1: nee kaas dat zijn gezonde vetten en is geen dikmaker
2: nee geen kaas hoor, dat is juist een dikmaker.
Zelfde voor aardappels/vlees/pasta/eieren.

We hebben het nu in de hand hoor, maar je krijgt wel snel commentaar.