Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:06

Kuggur schreef:
Nicky1963 schreef:

Want?

Lees dit topic eens aandachtig door zou ik zo zeggen...

Nou, ik zou zeggen: leg eens uit waarom jij je serieus afvraagt of het wel zo gezond is om dit soort dingen als pathologisch te categoriseren. Dat is ook wat ik vroeg... Denk niet dat ik dat antwoord in dit topic vind.
Ik snap je opmerking wel, men kan alles wel een naam geven en het een aandoening noemen om zich er vervolgens achter te verschuilen. Maar misschien is het toch niet zo simpel?
Het is iig wel duidelijk dat er heel veel mensen zichzelf een aansteller etc. vinden terwijl het toch niks met aanstellerij te maken heeft. Het is al fijn dat je weet dat je niet de enige bent met dit soort eigenaardigheden. Voor mij wel tenminste :j
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 21-05-14 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:07

Kuggur schreef:
Nicky1963 schreef:
Want?

Ben ik wel een beetje met je eens.

Zeker toen ik Je Zal Het Maar Hebben heb gezien wat over dit onderwerp ging. 90% van de mensen in dit topic (incl. ik) hebben gewoon een lage irritatie grens :D

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:10

Lins_Vetra schreef:
Kuggur schreef:

Ben ik wel een beetje met je eens.

Zeker toen ik Je Zal Het Maar Hebben heb gezien wat over dit onderwerp ging. 90% van de mensen in dit topic (incl. ik) hebben gewoon een lage irritatie grens :D

Helaas heb ik dat dan weer niet gezien. En ik begrijp de opmerking wel, alleen waarom het niet gezond zou zijn? En heb ik een lage irritatiegrens of zijn er gewoon heel veel dingen irritant? :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 01:02

Fiffill schreef:
vuurneon schreef:
Ik geloof geen hol van hooggevoeligheid (alles moet maar een naam hebben :+). Ik houd het erop; heb een scherp gehoor en ik erger mij sneller (als ik moe ben inderdaad).
Volgens mij is het wel een beetje vrouw eigen, hoor mannen er minder over :+
Misschien stukje hormonen?

Nou nee, hier thuis is mijn vader het ergste :D en dan ik. Misofonie vind ik een beetje overdreven, kan gewoon niet tegen vervelende geluiden :Y)
Denk ook niet dat veel mensen in dit topic misofonie hebben of iedereen moet zich ineens thuis opsluiten om geslurp te ontwijken :)

ik denk dat op het moment dat je bij bijvoorbeeld slurpgeluiden je jezelf de blauwe plekken in je benen knijpt en je daadwerkelijk wondjes in je handen hebt staan van je eigen nagels om niet compleet hysterisch te worden en fysiek gewoon niet meer kunt eten, of überhaupt normaal functioneren je er wel van uit kan gaan dat het de naam mag dragen :=
maar zou ik er mee naar een dokter gaan om er een naam aan te hangen :?
neuh, wat kan die er mee en wat schiet ik er mee op, geen fluit, dus doe ik er niets aan , ik heb me in de loop der jaren er bij neer gelegd en probeer happy thoughts te denken :P
en idd , de meeste mensen weten niet eens dat ik er last van heb, want waarom zou je er iets mee doen? tis een heel vervelend iets, waar je maar gewoon mee hebt te dealen want waarom zou je er omstanders mee opzadelen :+ die kunnen er verder ook weinig aan doen dunkt me.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:15

Ik lees dit nu pas.
Wat een feest van herkenning is de openingspost. Ik dacht dat ik gewoon vreemd was.
Ik lees wel in het topic dat er mensen zijn die zich gewoon aan geluiden storen maar dat wordt niet bedoeld denk ik. Iedereen kent wel nare geluiden zoals schoolbordkrassen enzo. Maar hiermee worden geluiden bedoeld in het dagelijkse leven die een extreme reactie oproepen en zorgen voor woede, ergernissen en sociaal isolement.

Ik kan bijvoorbeeld echt niet tegen klokgeluiden bij doorslikken. Als iemand wat eet en het dan doorslikt, dan hoor je zo'n klokgeluid. Ik vind het zelfs zo erg dat ik meestal apart eet. Een collega op het werk slikt haar drinken altijd zo hard door dat ik daardoor niet kan werken. Ik ga ook echt ergens anders zitten. Ik word er zo kwaad en gefrustreerd door. Sowieso zijn eetgeluiden vreselijk. Ook het kauwen ervan is niet uit houden. Misschien komt uit het mijn jeugd, ik heb hier veel mee te maken gehad toen ik jong was. Toen is de frustratie echt enorm gegroeid. Ik heb het dus al zeker vanaf dat ik een jaar of 10 was.

Is iemand hier uit het topic ook echt behandeld hiervoor? Of ondergaat iemand hier therapie voor?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:35

Zie het ook nu pas, maar herken er veel van. Het ademen kan ik helemaal niet tegen. Keel schrapen of hoesten daar wordt ik helemaal gestoord van. Mijn moeder heeft zware astma en daar horen deze dingen helaas wel bij tot ergens van mij.
Het harde slikken bij eten of drinken vind ik ook heel irritant. Ook het soort slurpen en zuigen bij drinken geeft me kippenvel . Brul dan ook vaak dat ze hier normaal moeten drinken. Snappen ze niet :s

Op school vooral bij examens erger is me zo vreselijk aan ademen, zuchten en elk ander menselijk geluidje dat ivm niet kan concentreren zonder oordoppen of koptelefoon.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:39

Ik kan me hier ook wel in vinden ja. Tijdens het eten staat de muziek ook harder zodat ik het niet/minder hoor :=
Ik heb het bij eten, drinken, luid ademhalen, keel schrapen, tanden poetsen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar vooral bij eten en luid ademhalen.

Edit: Ik loop ook wel eens weg bij het eten omdat ik het niet meer trek en als ik dan alleen ben heb ik er alweer spijt van

_Alarm_wlkp

Re: Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:50

Gesnurk
Ik kan daar zo hard van flippen begin ik ook nog sneller te ademen, hartslag omhoog en echt benauwd krijgen.. bah bah nee dank u...
Dus niemand slaapt bij me of ik doe oordopjes in maar da's ook zo ...

Voor de rest kan ik me niet zo snel iets bedenken (pas op het moment dat ik dat geluid hoor)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 20:53

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:54

Focussed schreef:
Leuk artikel :D http://motherboard.vice.com/nl/read/de- ... -misofonie

Ondertussen zit schoonpa z'n koffie weer ultratraag naar binnen te slurpen en heb ik de neiging om z'n glas door z'n strot te duwen....

Oh wat vreselijk, ik herken het helemaal met mijn vader. -O-

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:24

Dat plaatje er ook bij, van die appel...OMG!!

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:28

Kom ik ook even aan hoor, 2 jaar later :+ Hoop dat het nog mag?

Het is bij mij nou ook niet vastgesteld door een dokter, maar oeh ik kan me zo in alles herkennen!
Woede aanvallen en in tranen uitbarsten: check :o

Ik heb het vooral bij kauwgeluiden (echt alle), zwaar ademen en het pulken van nagels (dat tikgeluidje wat daar afkomt :n )

Heb zonet weer zo'n 'aanval' gehad, om mezelf af te leiden van het geluid heb ik mijn hele arm opengekrabd en mijn voeten begonnen uit spanning te trappen en te stampen. En mijn moeder maar zeggen dat ik het doe voor de aandacht (waarop ik blijf uitleggen wat misofonie is. Ze wil niet geloven dat ik daar last van heb -:(- )

Verder hier nog iemand ervaring mee? Tips?

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:53

Dopjes in met muziek of gewoon oordopjes met een filter(Alpine is een fijn merk) dan kun je nog gewoon praten met anderen, maar dan komen alle geluiden minder hard binnen.
Even naar de wc gaan als je er veel last van hebt werkt soms ook, even de stilte kan goed doen.
Probeer met het eten niet tegenover de ergst smakkende persoon te gaan zitten en je op je eigen bordje te focussen, met oordopjes in hoor je veel minder en zie je niet goed dat iemand smakt.

Ik herken het wel trouwens de frustatie dat het niet begrepen word, ik heb sommige dit topic laten lezen en verder bleek mijn vader ook gevoelig voor smakken, maar die ging altijd aan de andere kant van de kamer zitten of hij was de krant naar de buren aan het brengen terwijl wij zaten te eten dus hij verdoezelde het gewoon.
Oordopjes heb ik elke nacht in anders slaap ik niet en naar de bioscoop of andere drukke plaasten gaan ze ook mee of heb ik ze in.
Anders ben ik voor mijn man en mijn omgeving niet te genieten. O:)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 01:06

Net Jambers maar uitgezet omdat die mevrouw de hele tijd zuig en slikgeluiden maakte :r Gruwelijk!!

Soms heb ik het minder maar soms kan ik helemaal niks hebben. Denk dat het prima is dat het topic weer actief is! Blijft actueel :Y)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:00

Volgens mij heeft Simon de Keijzer (van Nick ) aangegeven dat hij er ook last van heeft?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:54

ODonoghue schreef:
Kom ik ook even aan hoor, 2 jaar later :+ Hoop dat het nog mag?

Het is bij mij nou ook niet vastgesteld door een dokter, maar oeh ik kan me zo in alles herkennen!
Woede aanvallen en in tranen uitbarsten: check :o

Ik heb het vooral bij kauwgeluiden (echt alle), zwaar ademen en het pulken van nagels (dat tikgeluidje wat daar afkomt :n )

Heb zonet weer zo'n 'aanval' gehad, om mezelf af te leiden van het geluid heb ik mijn hele arm opengekrabd en mijn voeten begonnen uit spanning te trappen en te stampen. En mijn moeder maar zeggen dat ik het doe voor de aandacht (waarop ik blijf uitleggen wat misofonie is. Ze wil niet geloven dat ik daar last van heb -:(- )

Verder hier nog iemand ervaring mee? Tips?

Die nagels ook, herkenbaar! Haha... mijn schoonzus pult haar nagellak van haar nagels :x %) -:(-

Ik ga soms met mijn hoofd in mijn hand leunen en druk daarbij mijn oor dicht :') . En als het kan loop ik inderdaad even weg naar het toilet, bijvoorbeeld als iemand een appel gaat eten.

Gelukkig ben ik ZZP-er en heb ik tegenwoordig geen last meer van collega's en als mijn vriend thuis is zet ik mijn bose koptelefoon op (ivm typen). Met eten staat er vaak een muziekje op of de tv aan.

Het je omgeving laten accepteren is echt té moeilijk, bijna iedereen vind het aanstelleritis. Tja...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:20

Op het werk is er een interne verhuizing aan de gang. Een collega van een andere verdieping komt vanaf volgende week tegenover me zitten. Het liefst wat ze doet is de hele dag neurien en hmmmmm'en. -O-
Ik ga maar eens heel goed zoeken waar mijn oordopjes zijn gebleven...

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:15

Ik had vandaag dat mijn Engels leraar TIJDENS DE TOETS een sinaasappel heeft zitten eten.....
PLEASE NO
_-:(

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:17

ODonoghue schreef:
Ik had vandaag dat mijn Engels leraar TIJDENS DE TOETS een sinaasappel heeft zitten eten.....
PLEASE NO
_-:(

HOU OP!!!!!!!! Ik zat een keer met een docent alleen in een kantoortje een toets te maken, die moest ik inhalen. GING ZE ZITTEN ETEN EN DAT MENS SMAKT -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:41

Vandaag ging ik mij er toch echt eens vragen bij stellen.. Waarom word ik al van mijn 14de gewoon helemaal gek van eetgeluiden. Ik dacht, och dat zal de puberteit wel zijn. Maar ik ben ondertussen al 19 en het is alleen maar erger geworden? In dermate dat ik mij bij het eten ALTIJD afzonder of pas eet wanneer iedereen heeft gegeten. En als ik dan eens aan tafel zit jaag ik mij enorm op, word ik woedend en eet ik mijn eten zo snel mogelijk op wat ook niet gezond is.. Of de muziek moet gewoon luid staat. Restaurant is dan weer geen probleem omdat er genoeg geluiden zijn op de achtergrond waarop ik mij kan focussen!
En een echte killer is als ik op de bus zit zonder koptelefoon en iemand achter mij heeft een kauwgum.. het mag dan nog heel subtiel zijn he maar ik kan er niét tegen en ik zou zo een woede uitbarsting kunnen krijgen.
Nu heb ik dit meestal na een tijd bij mensen, mijn vriend waar ik nu 4 maand mee samen ben.. het begint te komen en dit vind ik zo rot he. Ik wil er dan ook zo graag van af -O-

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:47

Herkenbaar Titanic! Het is ook vrijwel niet te verantwoorden aan je omgeving, iedereen vind het aanstelleritis.
Ik geloof dat er in Amsterdam een experimentele behandeling is opgezet, geen idee hoe het daar mee staat ondertussen.

Momenteel zijn er vrij veel reclames op tv met nare geluiden: lidl met appels, magnum, lays....brrrr!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:58

Ik heb hier ook best wel last van.. ik woon met iemand in huis die het best moeilijk vindt zijn mond dicht te houden tijdens het eten (met de nodige geluiden) en het liefst na elke maaltijd zijn vingers af slikt. Dan kan ik echt boos en misselijk worden. Ook als er krakende nootjes oid worden gegeten inderdaad..

Ik kan dan zelf juist niet eten als de ander vieze geluiden produceert. Dan krijg ik het niet eens door mijn keel.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:09

Eten! Als iemand kauwt, smakt enzovoort. Ook de geluiden van het bestek op het bord, de lepel in de kom soep. Ik word dan heel geïrriteerd.

Op tv kan ik die geluiden helemaal niet horen. Als er een reality show is en iedereen zit aan tafel te eten en te kletsen, dan gaan mijn nekharen overeind staan. Of in een serie of film dat ze hun stuk tekst doen terwijl ze iets eten. Walgelijk. Als ik er alleen al aan denk komt die irritatie al los.

Met uit eten gaan heb ik er de minste moeite mee. Vaak eten mensen dan netter en ik ga niet uit eten met mensen waarvan ik weet dat ze teveel geluiden maken. Ik heb een kennis en die eet als een beest, zo vies. Daarin ben ik niet de enige die dat erg vind. Als ik hem hoor eten wil ik altijd graag een bord naar zijn gezicht gooien. Bah.

En ow, ik had een smakkende Chinees als huisgenoot voor een jaar. Als hij al ging koken deed ik de kop telefoons op en keihard aan of vluchtte ik naar mijn slaapkamer.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:00

Ik moest vorige week een dag/nacht in het ziekenhuis verblijven...ai ai ai!
Snurken, smakken, kletterend bestek in bakjes. Echt ik was zo blij dat ik mijn BOSE koptelefoon mee had :-)
Echt een live-saver!

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:04

Mijn broertje kan heel slecht hiertegen, maar gaat er in mijn ogen helemaal verkeerd mee om: mensen beschuldigen van "smakken" terwijl iedereen zijn best doet om normaal te eten en zijn mond echt gewoon dicht houdt, schelden, boos worden ("eet niet zo smerig") etc. Maar die heeft ook wel wat meer issues...