Mensa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:18

Ik heb het gequote van de site. Maar het klopt toch ook? Als ik in het 98ste percentiel zit betekent dat dat 98% van de mensen lager scoort dan dat, en 2% hoger.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:22

Ik heb dezelfde uitslag als Dani en er wordt idd gesproken over percentiel en niet over procenten.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:07

Hanmar schreef:
xNavatu schreef:
Wat een poedersuiker.. ik wil weten welke dat ik fout heb gedaan :+ Wat heb ik hier nou weer aan..

't Is percentiel, he, geen percentage. Je zou in principe 50 vragen fout gedaan kunnen hebben, zolang het overgrote deel van de bevolking 51-of-meer vragen fout gedaan zou hebben, heb jij een 'percentiel' van 98'!

Dat lees ik ja, maar ik wil gewoon weten welke vragen ik fout heb beantwoord :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:08

xNavatu schreef:
Hanmar schreef:
't Is percentiel, he, geen percentage. Je zou in principe 50 vragen fout gedaan kunnen hebben, zolang het overgrote deel van de bevolking 51-of-meer vragen fout gedaan zou hebben, heb jij een 'percentiel' van 98'!

Dat lees ik ja, maar ik wil gewoon weten welke vragen ik fout heb beantwoord :+

Ik vind het wel logisch dat ze dat niet vertellen, voor je het weet staat de hele lijst met antwoorden op het internet. En ja, dat gebruiken zou jezelf bedonderen zijn, maar niet iedereen is zo slim om zich dat te bedenken :P.

Mars

Re: Mensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:21

Lijkt mij ook nogal logisch dat je niet terug kunt zien wat je precies fout hebt. Dan wordt het wel erg gemakkelijk allemaal. Aangezien de test hetzelfde blijft is het van weinig toegevoegde waarde om hem online te hebben staan als idd straks de antwoorden overal op internet staan vermeld. En je hebt idd mensen die daar gebruik van maken en vervolgens teleurgesteld raken dat ze niet slagen voor de echte test.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:30

In mijn uitslag hadden ze het zowel over percentiel als percentage. Mijn uitslag staat een paar pagina's terug.

Ik vraag me wel af in hoeverre de uitslagen (normaal) verdeeld zijn over de 'bevolking'.
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 15-07-14 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:32

Aan de andere kant: als je uitslagen van het internet gebruikt en daardoor denkt dat je slagen kunt voor het daadwerkelijke examen... ben je dan mensa materiaal?

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:37

Dat dus. Lijkt me logisch dat je niet slaagt voor zo'n daadwerkelijk examen (met uitzonderingen daar) als je al cheat voor een online testje. De teleurstelling dat je niet geslaagd bent veroorzaak je dan zelf neem ik aan. Daarbij, die online test is compleet voor jezelf, niemand anders ziet het. Dus mocht je falen, lekker boeiend.. niemand ziet 't.. ik zou niet weten waarom iemand moeite zou gaan doen om de antwoorden te vinden voor een test waarvan toch alleen jijzelf de resultaten ziet :+

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:43

Ik heb de test ook gedaan in Utrecht. En ja ik mocht lid worden en nee dat heb ik niet gedaan.
Waarom niet? Ik ben geen mens voor clubjes :D
Wss ook een kenmerk van HB en HSP (ben ik ook 100%).
Je "hoort" maar bij 2% van de bevolking en de overige 98% blijft je daar constant onbewust/onbedoeld aan herinneren.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik voel mij boven niemand staan, nooit gehad of gedaan maar omdat ik ander denk, voel en begrijp heb ik er nooit "bij gehoord". Ik zie HB/HSP niet als een gave maar als een handicap. Ik ben anders, kan daar niets aan doen, heb het ook heel lang niet geweten (pas toen ik 39 werd of zo) en wordt daardoor niet begrepen.

De test heeft mij wel een handvat gegeven om verder op onderzoek uit te gaan wat HB betekent en toen ging er een wereld voor mij open. Dus dat is het wat er aan mij scheelt :o maar nog steeds ervaar ik er meer nadelen dan voordelen van.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:54

Vjestagirl schreef:
Aan de andere kant: als je uitslagen van het internet gebruikt en daardoor denkt dat je slagen kunt voor het daadwerkelijke examen... ben je dan mensa materiaal?

Of erger... Aan de hand van de BNN testuitslag denken dat je hoogbegaafd bent en wel bij Mensa toegelaten zal worden.. :+

(ik lach me altijd dood om die BNN uitslagen die voorbij komen en moest ik ineens aan denken).

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:57

Ik heb de test gedaan en ben toelaatbaar maar ik doe het niet. Ik wil niet in een hokje gestopt worden.

De BNN testen en de andere online testen moet je gewoon zien als entertainment. Een echte IQ test duurt wel wat langer dan dat programma en heeft vaak ook een andere inhoud.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:58

Tazzey schreef:
Ik heb de test gedaan en ben toelaatbaar maar ik doe het niet. Ik wil niet in een hokje gestopt worden.

Hoezo zou lid worden in een hokje stoppen zijn?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:12

Karlijnxxx schreef:
In mijn uitslag hadden ze het zowel over percentiel als percentage. Mijn uitslag staat een paar pagina's terug.

Ik vraag me wel af in hoeverre de uitslagen (normaal) verdeeld zijn over de 'bevolking'.

De echte test (dus afgenomen op locatie) zal op basis van genormaliseerde data zijn.

Voor de thuis test betwijfel ik dit, deze zal een stuk minder streng zijn zodat meer mensen geneigd zijn om de daadwerkelijke test te doen (deels als marketing zoals eerder geoppert, deels om type II fouten zo klein mogelijk te maken (mensen niet als HB aanmerken als ze dat wel zijn), maar daardoor wel meer type I fouten (mensen als (mogelijk) HB aanmerken terwijl ze dat niet zijn)).

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:17

MacavityL schreef:
Karlijnxxx schreef:

De echte test (dus afgenomen op locatie) zal op basis van genormaliseerde data zijn.

Voor de thuis test betwijfel ik dit, deze zal een stuk minder streng zijn zodat meer mensen geneigd zijn om de daadwerkelijke test te doen (deels als marketing zoals eerder geoppert, deels om type II fouten zo klein mogelijk te maken (mensen niet als HB aanmerken als ze dat wel zijn), maar daardoor wel meer type I fouten (mensen als (mogelijk) HB aanmerken terwijl ze dat niet zijn)).

Daar zat ik dus ook al aan te denken. Daarnaast in hoeverre Mensa non-profit is.

Even iets totaal anders: weet iemand nog meer van dit soort testen gratis op i-net? Ik gebruik ze als training voor een instaptoets van de universiteit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:19

Karlijnxxx schreef:
Daar zat ik dus ook al aan te denken. Daarnaast in hoeverre Mensa non-profit is.

Sowieso draait mensa op vrijwilligers.

Daarnaast: je betaald gewoon voor de kosten van het afnemen van de test. Huur van de locatie, vrijwilligersvergoeding voor degenen die de test afnemen, psycholoog die hem nakijkt, verzenden van de brieven etc.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:22

_lies_ schreef:
Grappig lijstje, ik herken mezelf ook bijna in alle kenmerken :j Volgens de mensa test hoor ik bij het 98ste percentiel.
Het trekt me gewoon niet, ik snap niet dat ze geen dagen hebben waarbij je kennis kan maken met mensa en de activiteiten (of ik lees eroverheen) want ik ben echt niet geneigd om te gaan betalen voor zo'n test en een lidmaatschap, terwijl ik geen idee heb of het me aantrekt.

Op de site van mensa kun je vinden dat als je via deze pagina eventjes een berichtje stuurt http://www.mensa.nl/contact dat je dan door een regionair uitgenodigd wordt om deel te nemen aan een bijeenkomst. Dus je kunt wel komen kijken zonder lid te zijn :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:37

Vjestagirl schreef:
Tazzey schreef:

Ik heb mijn hele leven al het gevoel dat ik anders ben dan anderen en een lidmaatschap bij Mensa zou dat gevoel alleen maar versterken voor mijn gevoel.
Daar komt ook bij dat ik de griebels al krijg van het idee om als nieuweling in een groep met mensen binnen te moeten komen :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:47

Tazzey schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik heb mijn hele leven al het gevoel dat ik anders ben dan anderen en een lidmaatschap bij Mensa zou dat gevoel alleen maar versterken voor mijn gevoel.
Daar komt ook bij dat ik de griebels al krijg van het idee om als nieuweling in een groep met mensen binnen te moeten komen :o

Hihi dat eerste, dat je je al je hele leven anders voelt, was voor mij nou net reden om wel lid te worden :+. Een grote groep mensen waar ik wél bij pas! Die dezelfde problemen tegenkomen, die zich ook anders voelen en wiens hoofd net zo snel werkt als het mijne.

En ja, ik vond/vind het idee om een groep vreemden binnen te stappen ook eng, maar hee, "all friends were strangers before you met them!"

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:49

Dat is inderdaad ook allemaal wel zo maar die stap is best groot. Ik ben nu sowieso niet in staat om ergens heen te gaan door rugproblemen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:58

Tazzey schreef:
Dat is inderdaad ook allemaal wel zo maar die stap is best groot. Ik ben nu sowieso niet in staat om ergens heen te gaan door rugproblemen.

Dat ben ik met je eens, het heeft letterlijk jaren geduurd voordat ik de test durfte te maken en lid durfte te worden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:03

In die periode zit ik nu nog steeds :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:04

Tazzey schreef:
In die periode zit ik nu nog steeds :o

Ik heb het uiteindelijk alleen maar gedaan omdat mijn broertje met me mee ging :o

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:34

Volgens mij slaagt het overgrote deel van de mensen voor de thuistest van de Mensa. Hoor nooit van mensen dat ze er niet voor slagen. Of ze zeggen het niet :o
Van de mensen die de officiële test afleggen slaagt ongeveer 30% als ik me het goed herinner.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:23

Fijn topic! Ik heb de online mensa test een paar jaar geleden geleden gedaan en ben toen uitgenodigd voor de officiële test. Toen heb ik er niets mee gedaan, maar nadat niet zo lang geleden meerdere mensen om me heen opmerkten (waaronder mijn hoogbegaafde baas) dat ik wel eens hoogbegaafd kon zijn ben ik er weer meer over gaan nadenken en heb toen opnieuw de online test gedaan. Opnieuw kreeg ik de uitnodiging. Nu wil ik alleen wel graag de test doen, maar ik kamp verder ook met de andere bijbehorende kwalen: HSP, extreem perfectionistisch en faalangst, dus ik durf de test niet zo goed te maken, bang dat ik toch niet voldoe aan de eisen om lid te mogen worden.

Na het lezen van al jullie berichten moet ik zeggen: ik herken echt álle kenmerken bij mezelf: extreem snel verveeld zijn, bij te weinig intellectuele uitdaging gaan onderpresteren, hoogsensitief, snel verbanden leggen en anderen die mij niet kunnen volgen omdat ik te snel ga of van de hak op de tak spring in hun ogen, terwijl het verband in mijn ogen juist heel logisch is. En het extreme perfectionisme en fouten heel slecht kunnen verdragen. Ik vind het in ieder geval heel fijn te lezen dat ik niet de enige ben :). Ook had ik er informatie over opgezocht en ik blijk alle kenmerken te bezitten. Maar goed, dat zegt natuurlijk nog niet dat ik het ook echt ben.

Mijn vraag aan jullie: wanneer kwamen jullie er achter? En hoe werd dit door de omgeving opgepakt? Ik weet zelf dat ik me gewoon niet meer ga inzetten zodra iets saai of eentonig wordt, iets dat voor mij heel frustrerend is maar ik kan het gewoon niet tegenhouden. Door dat onderpresteren dacht men vroeger op school dat ik gewoon lui of zelfs dom was, ik zat op een provincieschooltje waar men ook helemaal niet bekend was met dit soort dingen. Ik heb wel het geluk dat mijn baas dit alles herkent en mij altijd uitdaagt (ik werk in de advocatuur en ben bijna afgestudeerd rechtenstudent overigens), door mij moeilijke zaken te geven en me veel werk te doen geeft. Zij zei al op de eerste dag: jij bent hoogbegaafd, maar of het ook echt zo is... Ik moet overigens wel zeggen, ik ervaar al deze eigenschappen eerder als een handicap dan als een zegen, en zou het juist heel fijn vinden gelijkgestemden te ontmoeten.

Maar ja, die test he, eerst die drempel over.

Ideetje trouwens: ik lees hier veel berichten over bokkers die een uitnodiging hebben, veel kenmerken van hb hebben maar net als ik niet durven en het bericht van Vjestagirl dat zij pas na jaren durfde te gaan omdat haar broertje mee ging. Aangezien het voor veel mensen, en zeker mensen die toetsmomenten wegens angst voor falen niet goed aandurven zoals ik, prettig is om niet alleen te staan: kunnen we niet met zijn allen de test tegelijk maken? Als een soort bokt-meeting en steun in de rug zeg maar. ;) Ik weet dat die test op verschillende locaties in groepsverband wordt gemaakt, dus wellicht kunnen we ons collectief opgeven en vooraf elkaar moed inspreken :).

Sorry, enorme lap tekst... :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:43

Is TS nog lid geworden? Ik ben ook lid, leuk om te lezen dat er meer mensen van bokt lid zijn! Overigens dacht ik écht dat ik niet zou worden toegelaten (had niet alle vragen af), dus was zo blij dat ik meteen lid ben geworden maar ik ben nog nooit op een meeting geweest.

IQ is trouwens een apart begrip, volgens mij scoor je goed op dit soort testjes als je leren leuk vind.