Melk slecht voor je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Melk slecht voor je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:54

Blijft toch een bijzonder verschijnsel. Ik werk zelf als dietist met dementerende ouderen en sommige van hen lopen echt blauw aan na het eten van pap of drinken van melk. Bij water of koffie hebben ze dat niet. Echt heel gek, je zou zeggen dat bij dementerenden er weinig sprake meer zal zijn van zelfoproepende klachten...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:58

secricible schreef:
Blijft toch een bijzonder verschijnsel. Ik werk zelf als dietist met dementerende ouderen en sommige van hen lopen echt blauw aan na het eten van pap of drinken van melk. Bij water of koffie hebben ze dat niet. Echt heel gek, je zou zeggen dat bij dementerenden er weinig sprake meer zal zijn van zelfoproepende klachten...

Wat vind je dan gek? Want het gaat niet om zelfoproepende klachten; het gaat niet bewust maar onbewust. Lichaam kan het zichzelf hebben aangeleerd; herkent niet het verschil tussen echt slijm en de melkafzetting.
(Of er moet sprake zijn van een allergie)

Ik heb er overigens ook last van, niet gek gezien mijn longen. Kan er ook wel inkomen dat mijn lichaam denk 'o jee slijm! Pas op, moet eruit!' En maakt dus extra slijm aan om alles schoon te maken. Terwijl het in werkelijkheid gewoon melkafzetting is waarvoor geen gevaar dreigt voor een longontsteking bv.

Zie het maar als hooikoorts; lichaam reageert overtrokken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:01

Als ik die link lees op de vorige pagina staat daar duidelijk dat mensen die de klachten als naar ervaren dezelfde klachten hebben als mensen die de klachten als normaal ervaren. Hun waarneming ervan is alleen anders. Verder krijgen deze mensen met een placebo-effect dezelfde klachten. Daaruit zou je op mogen maken dat het klachten zijn die je zelf oproept dmv een placebo-effect en geen echte fysieke klachten. En dus onafhankelijk van de melk en onafhankelijk van het feit of je wel of geen longklachten hebt. De longklachten zijn immers niet gerelateerd aan de "slijmvorming".

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:08

ik heb niet heel het topic door gelezen maar wou toch even zeggen,
mijn vriend heeft een koe-melk allergie dus eet niets waar dan ook iéts van melk in zit,(behalve cocosmelk haha) maar dit kan hij prima missen hoor hij heeft nergens last van en dus ook geen vervanging van yoghurt e.d.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:12

secricible schreef:
Als ik die link lees op de vorige pagina staat daar duidelijk dat mensen die de klachten als naar ervaren dezelfde klachten hebben als mensen die de klachten als normaal ervaren. Hun waarneming ervan is alleen anders. Verder krijgen deze mensen met een placebo-effect dezelfde klachten. Daaruit zou je op mogen maken dat het klachten zijn die je zelf oproept dmv een placebo-effect en geen echte fysieke klachten. En dus onafhankelijk van de melk en onafhankelijk van het feit of je wel of geen longklachten hebt. De longklachten zijn immers niet gerelateerd aan de "slijmvorming".
)

Even een stukje zo overgenomen:
"Het lijkt er ook op dat er eerder sprake is van een verandering van het mondslijm dan een toename van de hoeveelheid."

"...konden de reviewers alleen maar concluderen dat er geen sprake is van toe-
name van de slijmcomponent in speeksel door het drinken van melk. Ze opperen voorzichtig dat wellicht na het drinken van een emulsie zoals melk en de vermenging met speeksel er sprake is van uitvlokken van de emulsie, wat dan als slijm wordt gevoeld."

Dus ook voor een dementerende kan het ontzettend benauwend voelen en dezelfde reactie oproepen alsof het daadwerkelijk veel slijm was; dat doet het lichaam vanzelf.

(Placebo effect werkt overigens ook bij dieren... Dus het is niet per definitie iets bewust)

(Nu heb ik helaas geen toegang tot de volledige artikelen, want die had ik graag doorgenomen. Nu is het wel wat beperkt)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:48

vuurneon schreef:
phormicola schreef:
melk bevorderd de productie van slijm :)

Nee dat doet het niet :)
Zie de link die ik eerder heb gegeven, de melkafzetting voelt als slijm.

Hoe kan het dan dat de holtes van mijn moeder hartstikke dicht gaan zitten van melk?
Die krijgt er echt gegarandeerd voorhoofdsholte onsteking van als ze niet uit kijkt.

Ik eet melkvrij, de rest gebruikt veelal niet direct melk behalve in de koffie ofzo.
Eigenlijk is dat allemaal gekomen nadat ze gezien hebben dat ik er niet dood aan ga. :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:14

Interessant topic, ook ik ben van mening dat het drinken van melk onnatuurlijk is.
Ik ontbijt echter iedere ochtend met brinta (iets anders krijg ik niet weg, of ik heb na een uur weer honger..) en daar moet dus melk in... Weet iemand daar een alternatief voor? Kan dat met amandelmelk bijvoorbeeld?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 05:17

Tiggs schreef:
Interessant topic, ook ik ben van mening dat het drinken van melk onnatuurlijk is.
Ik ontbijt echter iedere ochtend met brinta (iets anders krijg ik niet weg, of ik heb na een uur weer honger..) en daar moet dus melk in... Weet iemand daar een alternatief voor? Kan dat met amandelmelk bijvoorbeeld?

Of rijstemelk, soyamelk, water.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:37

er is ook nog hazelnootmelk en havermelk. Maar water is wel zo makkelijk.
Ik doe zelf water en 2 eetlepels slagroom (die ongeklopte uit een pakje) door mijn havermout.
Net een tikje het zuivelsmaakje maar niet zoveel voedingsstoffen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:09

Je kunt toch ook een sapje drinken bij je ontbijt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:49

...ik eet al jaren mijn muesli met sinsappelsap.
Is net even een andere smaak, maar bevalt uitstekend.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:55

Wat ik weet is dat wij de enige europeanen zijn en de landen om ons heen waar veel melk gedronken word, in aziatische landen of india is dit heel anders

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:55

Janneke2 schreef:
...ik eet al jaren mijn muesli met sinsappelsap.
Is net even een andere smaak, maar bevalt uitstekend.

die ga ik eens proberen, ben benieuwd.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 07:48

Heb van het weekend het boek 'Hallo Paleo' besteld, was rond de 18 euro incl verzendkosten. Google maar eens op de website ervan, denk dat er een aantal van jullie zeker door aangesproken wordt. Gaat over koken zoals er in de oertijd werd gedaan, zonder gluten, melk en suiker. Leuk kookboek ga zeker eens een paar receptjes proberen, en het is heel makkelijk te maken allemaal (ben zelf zeker geen keukenprinses hihi).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:19

Ik drink veel melk, veel sapjes zit zo veel zuur in dat gelijk mijn hele gebit er aan gaat.. Dan maar melk. :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:14

Interessant topic! Ik dronk vroeger, toen ik nog bij mijn ouders woonde, vrij veel melk. Mijn vader drinkt altijd van die Optimelpakken of karnemelk, mijn moeder, zus en ik liters melk. Sinds ik op mezelf woon drink ik bijna geen melk meer, eigenlijk om de simpele reden dat ik het altijd vergeet te kopen :D Maar als ik dit zo lees is het helemaal niet verkeerd om het te blijven vergeten dus. Ik mis het ook niet, ontbijt nu altijd met een grote kop thee.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:46

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:48

Tabaluga12 schreef:
Ik heb een dier ook nog geen blikje cola zien pakken ;)

Water, maar geen melk :+

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:50

Grappig topic, ikzelf ben van mening dat melk wel degelijk gezonde eigenschappen heeft. Gezond is natuurlijk een discutabel begrip. Veel mensen hebben het over de calcium, maar wat dacht je van de vet oplosbare vitamines, A, D, E en K? Nederlanders halen (gemiddeld) een groot deel van hun behoefte uit melk of melk producten. Wat betreft de mate waarin het opgenomen kan worden is natuurlijk altijd afhankelijk van de producten/stoffen die zich in de naaste omgeving te vinden zijn. IJzer uit groente of vlees is ook minder opneembaar als er melk bij wordt gedronken, simpelweg omdat de ijzer en calcium een chemische binding aan gaan.

Dat alles neemt natuurlijk niet weg dat elk lichaam anders is, de een zal koemelk beter kunnen verdragen als een ander. Met een allergie of lactoseintolerantie zou ik zeker wel naar alternatieven kijken. (soms worden calciumtabletten dan wel aangeraden)
Dat hormonen is een beetje een vreemd verhaal vindt ik, de melkproductie blijft ook op gang omdat de melk steeds 'afgenomen' wordt, het natuurlijke hormonen proces (wat ook gewoon in moedermelk zit) wordt op die manier niet stop gezet.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:25

Ik ben dus behoorlijk aan het twijfelen gebracht. Is het gezond of niet, maar belangrijker nog... Is het wel goed voor mijn kind? Zelf drink ik iedere dag 1 glaasje melk bij mijn ontbijt, maar mijn dochtertje van twee drinkt veel meer melk. Ik vind het vreselijk irritant dat ik niet meer weet wat nu wel gezond is en wat niet!

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:54

Hitime schreef:
Ik drink veel melk, veel sapjes zit zo veel zuur in dat gelijk mijn hele gebit er aan gaat.. Dan maar melk. :)

Na het nuttigen van vruchtensap kun je het beste je mond goed spoelen met water en zeker niet direct je tanden poetsen.
De zuren maken je tandglazuur iets zachter waardoor je schade aanricht aan het glazuur vandaar het zuur zoveel mogelijk wegspoelen met water.
( van mijn tandarts geleerd)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:08

Vanessa24 schreef:
Ik vind het vreselijk irritant dat ik niet meer weet wat nu wel gezond is en wat niet!

Ik zou me er niet te druk om maken. Je kunt niet alles weten of voorkomen, en mensen kunnen heel wat hebben - tenslotte worden de meeste mensen ook met melk gewoon oud :)

Kijk hoe het gaat met jullie. Als er problemen zijn (veel buikpijn bv of vage klachten) dan kun je natuurlijk wat gaan proberen, maar anders zou ik er eigenlijk geen punt van maken. En bij jonge kinderen is melk nog logischer dan voor volwassenen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:29

Shadow0 schreef:
Vanessa24 schreef:
Ik vind het vreselijk irritant dat ik niet meer weet wat nu wel gezond is en wat niet!

Ik zou me er niet te druk om maken. Je kunt niet alles weten of voorkomen, en mensen kunnen heel wat hebben - tenslotte worden de meeste mensen ook met melk gewoon oud :)

Kijk hoe het gaat met jullie. Als er problemen zijn (veel buikpijn bv of vage klachten) dan kun je natuurlijk wat gaan proberen, maar anders zou ik er eigenlijk geen punt van maken. En bij jonge kinderen is melk nog logischer dan voor volwassenen.

Eens, en ook voor dit geldt: alles met mate ;) een glas melk per dag is echt niet slecht voor je, en alles is slecht voor je als je er grote hoeveelheden van neemt.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 00:23

Dat het voor die arme koeien en kalfjes in de melkindustrie slecht is is dat niet al genoeg reden melk te laten staan...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 01:10

Lasca_1987 schreef:
Wendy1978 schreef:
Volgens http://www.voedselzandloper.com/index.html is melk niet goed voor je

Dit heeft te maken met het proces wat wij in NL doen voor de melk in de schappen staan meen ik...
Ze hebben ook een hele logische uitleg over dat er veel allergieen en exceem ontstaan tov bv afrika, waar geen of minder of weinig "bewerkte" melk wordt gedronken...

Begrijp ik het goed dat je van melk exceem kan krijgen?

Ik denk eerlijk gezegd dat er wel een heleboel meer redenen te bedenken zijn waarom bepaalde aandoeningen zoals exceem hier meer voorkomen dan in Afrika. Tenzij je zou stellen dat bewerkte (gepasteuriseerde/gesteriliseerde) melk minder antigenen bevat dan onbewerkte melk en het dus onderdeel is van de hygiene hypothese, wat volgens mij nog steeds een van de meest breedgedragen theorien is over het ontstaan van vele allergien in de westerse wereld. Maar dan is melk daar maar een heel klein onderdeel van.

Ik heb ivm met bloedarmoede (en ijzerpillen) wel eens een hele tijd nog maar heel weinig zuivel gebruikt en dat heeft helemaal niets geholpen met mijn acne. Maar dat veschilt natuurlijk heel erg per persoon, bij sommige mensen helpt die antipuistjes wash van de drogist ook wel. Niets is gezond toch, in water kan je ook verzuipen :Y)