Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:28

Iris82 schreef:
Shadow0 schreef:
Hmm, dat wordt toch gezegd hoor:
"Maar je moet het wel willen en achterstaan"
"als je dat er niet voor over hebt, dan gaat het ook niet lukken."
(Een paar andere opmerkingen zijn aangepast.)
Ik vind dat dergelijke opmerkingen toch wel redelijk de indruk wekken dat de TS gewoon niet genoeg wil en misschien te makkelijk opgeeft.

Jammer dat je dat zo opvat want dat was mijn bedoeling niet.
Ik weet heel goed hoe het is om al die problemen te hebben die TS meegemaakt heeft want ik heb ze zelf dus ook gehad.
En daarom zeg ik juist als ervaringsdeskundige dat als je er niet achterstaat (in dit geval door ervaringen uit het verleden) dat het niet gaat lukken.

Eens met dat laatste, met de toevoeging dat al sta je er wel achter, dat niet betekent dat borstvoeden altijd gaat lukken.

BelleFleur

En zullen we dan nu respect hebben voor mekkaar en eindelijk eens stoppen met mekaar maffia te noemen. Ieder zijn keuze, ieder zijn verantwoordelijkheid. TS heeft haar keuze gemaakt en ik denk dat daar toch niet veel aan verandert. Al zou ik de adviezen die hier met een goed hart gegeven, maar niet als dusdanig onthaald worden, niet zomaar langs me leggen. In ieder geval dat om het nummer van een goede lactatiekundige bij de hand te hebben. Mocht je dan in je kraamweek alsnog willen proberen weet je waar je goede hulp kan vinden.

Kahawa

missanita84 schreef:
kon en kan me nog steeds mateloos ergeren aan de pro bv moeders bah (nee niet allemaal hoor)
de meesten(dus niet iedereen) daarvan weten niet eens hoe het is als het dus niet gaat of wil!
er zullen nu vast moeder reageren van ; bij ons lukte het ook niet gelijk bla bla bla
ik althans ben er niet voor nix mee gestopt en op mijn manier heb ik er alles aan gedaan om wel bv te kunnen geven

gewoon mooi links laten liggen en heel duidelijk aangeven hoe jij er over denkt , ik zat toen niet te wachten op voor hun goed bedoelde adviezen over van alles en nog wat wbt borstvoeding!

Sowieso moeders ( :D ) Sjonge jonge wat een slag mensen. :roll:

Zie je in dit topic wel weer duidelijk. Helemaal elkaar allemaal verwijten maken over maffia's, terwijl ze er zelf vaak ook wel in eentje zitten. -O- Gaat het topic ook helemaal niet over.

TS informeren over bv over dingen die ze toch al lang weet en het alleen maar frustrerender voor haar maken dat het haar niet lukte.. En alleen maar angst aanjagen zodat TS denkt: oh oliebol, dat gezeik krijg ik dus sowieso weer van de kraamverzorgster.. -O-

In discussie gaan in het topic van TS.. Daar zit ze op te wachten..

Of allemaal drogredeneringen (vaak eigen ervaringen) om haar hoop te geven.. Nou top hoor. Zegt allemaal helemaal niks.

En dan blijkbaar ook nog PM's.

Maar een paar goede tips gezien eigenlijk. Dat van tevoren dingen op papier vast laten leggen, om gezeik en dus stress te voorkomen. Extra deskundigen inschakelen zodat je niet afhankelijk bent van een kraamtrut op dat gebied.

( ;) )
Hoop voor TS dat ze van tevoren dingen kan regelen en plannen en ze van de kraamperiode kan genieten. :)

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:29

Bij mijn broer kon mijn moeder ook geen Borstvoeding geven, het kwam doordat mijn broer na het bevalling fles kreeg van verpleegster.

Toen bij mij heeft mijn moeder heel duidelijk gemaakt tegen de verpleegsters dat ze mij bij mijn moeder moet brengen als ik dorst heb, dat is ook gebeurd en ik kon wel borstvoeding krijgen en kreeg tot toen ik 3 maanden oud was.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:30

Urielle schreef:
Overigens bestaat de fv-maffia wel zeker. Dat is groep mensen die alles wat jij of je baby 'verkeerd' doen toewijzen aan het gegeven dat je bv geeft.
- Slaapt hij nou nog niet door? Mijn kind sliep met de fles al vanaf 3 dagen door!
- Het is wel een kleintje he!
- Hij drinkt wel heel veel.
-Hij drinkt veel te weinig, zeker dat je nog genoeg melk hebt?
Je kind is 12 maanden en kan NOG niet lopen? Ja, bv-kindjes lopen wel vaker een beetje achter he!
en nog een hele bloemlezing :roll:

Kan zijn maar dat heb ik hier niet in het topic teruggevonden, en de opmerking was "het lijkt hier in dit topic wel de Fv-maffia" :) .

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:35

Hey, ik heb eigenlijk alleen de beginpunt gelezen en verder niet hoor. Maar ik heb mijn kindje geen bv gegeven, ik sta hier nog steeds volledig achter en heb er absoluut geen spijt van. Toen ik zwanger was ben ie hierin ook heel duidelijk geweest en er is eigenlijk niemand geweest die me een preek heeft gegeven, waarschijnlijk omdat ik wel duidelijk was! Het is jou lijf en jou kind dus die keuze maak je helemaal zelf! Belachelijk dat ze kop er zowat aftrekken zeg!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:40

willen en achterstaan was ook van mij zo niet bedoelt.
Als je niet wil en als je er niet achterstaat dan gaan bv niet lukken, ook zonder een dosis zelfvertrouwen niet. Ik respecteer ieders keus, maar vind het soms wel heel jammer dat ik mensen zo zie bikkelen zonder goede hulp. Of goed bedoelde hulp wat alleen maar averechts werkt. Maar ik kan me niet goed uiten dus ik trek me terug.

het is gewoon een eindeloze 'discussie'

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:42

MissToseland schreef:
Maar ik kan me niet goed uiten dus ik trek me terug.

Hetzelfde geld voor mij.
Ik wil niet gezien worden als 'maffia'. Ik ben gedreven ja en ik wil graag mensen helpen en ik kom wellicht soms een beetje fanatiek over.
Maar hoe dan ook. Ik ga geen vuile dingen zeggen of rare pbs sturen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:44

Ik kan me helemaal in jou vinden TS. Ik heb me indertijd (bijna 10 jaar geleden) ook doodgeergerd. Ik wilde van tevoren geen BV geven, gewoon omdat ik dat niet wilde. Na de bevalling in het ziekenhuis werd me niet eens gevraagd wat ik wilde, maar werd dochterlief gewoon aangelegd (nog murw van van de bevalling waarschijnlijk, heb ik daar niet eens aandacht aan geschonken). Eenmaal thuis o.l.v. de kraamhulp dit nog een tijdje blijven proberen, aangevuld met fles omdat ze anders niet genoeg kreeg. Zodra de kraamhulp voor het laatst de deur achter zich dicht trok, heb ik de kolfmachine ingepakt en ben direct over gegaan op flesvoeding. Wat een verademing.
En idd. iedereen weet best wat de voordelen zijn, enzovoort. Maar waarom is het niet mogelijk om iedereen gewoon in zijn waarde te laten, de een doet dit, de ander dat. Prima toch. Zelfs jaren later heb ik nog wel eens een kleine sneer van een vriendin gekregen waarin ze (niet met zoveel woorden) zei dat ik mijn dochter eigenlijk te kort had gedaan door haar met de fles groot te brengen. Ik vind het echt van de zotte.
Denk wat je wil, maar houd het voor jezelf in dit soort situaties. Er staan geen levens op het spel, live and let live!
TS: volg je gevoel, en probeer je niet aan de BV' ers te storen :) (want inderdaad Iris82, die zijn soms overdreven fanatiek en hebben er geen idee van hoe dat overkomt op mensen die hier ietsjes ander over denken. Ik vind dat gedrag eerlijk gezegd a-sociaal)

LibertyLucky

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:48

toch best apart hoe iedereen alles anders ervaart :D
ik wilde juist wel bv geven,maar in t ziekenhuis hielpen ze me niet en keken me raar aan.
Ook promootte de verplegers daar voor FV en hielpen ze me totaal niet ,(gelkkig is t voor mij toch wel gegaan hoe ik wilde uiteindelijk)
Wilde dit alleen even kwijt ,dat je soms echt BV aanprijzers hebt en soms FV :P ik vind dat iedereen t lekker zelf moet weten :D

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:50

Kahawa schreef:
missanita84 schreef:
kon en kan me nog steeds mateloos ergeren aan de pro bv moeders bah (nee niet allemaal hoor)
de meesten(dus niet iedereen) daarvan weten niet eens hoe het is als het dus niet gaat of wil!
er zullen nu vast moeder reageren van ; bij ons lukte het ook niet gelijk bla bla bla
ik althans ben er niet voor nix mee gestopt en op mijn manier heb ik er alles aan gedaan om wel bv te kunnen geven

gewoon mooi links laten liggen en heel duidelijk aangeven hoe jij er over denkt , ik zat toen niet te wachten op voor hun goed bedoelde adviezen over van alles en nog wat wbt borstvoeding!

Sowieso moeders ( :D ) Sjonge jonge wat een slag mensen. :roll:

Zie je in dit topic wel weer duidelijk. Helemaal elkaar allemaal verwijten maken over maffia's, terwijl ze er zelf vaak ook wel in eentje zitten. -O- Gaat het topic ook helemaal niet over.

TS informeren over bv over dingen die ze toch al lang weet en het alleen maar frustrerender voor haar maken dat het haar niet lukte.. En alleen maar angst aanjagen zodat TS denkt: oh oliebol, dat gezeik krijg ik dus sowieso weer van de kraamverzorgster.. -O-

In discussie gaan in het topic van TS.. Daar zit ze op te wachten..

Of allemaal drogredeneringen (vaak eigen ervaringen) om haar hoop te geven.. Nou top hoor. Zegt allemaal helemaal niks.

En dan blijkbaar ook nog PM's.

Maar een paar goede tips gezien eigenlijk. Dat van tevoren dingen op papier vast laten leggen, om gezeik en dus stress te voorkomen. Extra deskundigen inschakelen zodat je niet afhankelijk bent van een kraamtrut op dat gebied.

( ;) )
Hoop voor TS dat ze van tevoren dingen kan regelen en plannen en ze van de kraamperiode kan genieten. :)

? :o?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:53

Alet74 schreef:
TS: volg je gevoel, en probeer je niet aan de BV' ers te storen :) (want inderdaad Iris82, die zijn soms overdreven fanatiek en hebben er geen idee van hoe dat overkomt op mensen die hier ietsjes ander over denken. Ik vind dat gedrag eerlijk gezegd a-sociaal)

Alet, sorry maar ik vind jou nu wel echt zo onwijs generaliserend dat ik dat echt niet over mn kam kan laten gaan.
Ik had van jou eigenlijk eerlijk gezegd wel wat meer nuance verwacht. :o

BelleFleur

Alert ik vind niet dat je Iris asociaal kunt noemen. Zij geeft goedbedoelde raad. Net zoals zij ook tig keer het advies kreeg "stop er een fles in", en daar ook niet om vroeg, om al die raad van die, om je na te praten, "FV'ers". Kijk, dat vind ik denigrerend. Mensen (langs beide kanten) maffia noemen en asociaal. Iedereen kent of heeft zijn verhaal. Zullen "wij" het jouwe respecteren, respecteer jij dan "het onze"?

geerke

misschien een hele domme opmerking....maar borsten zijn toch eigelijk om borstvoeding te geven?
Afgezien van de vrouwen die er dus geen melk in hebben zitten,en wel flesvoeding moeten geven?

Maar inderdaad,iedereen moet het zelf weten.Mensen gaan toch altijd tegen de natuur in ;)

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:58

Rapperijder schreef:
Normaal gezien probeer ik me hier niks van aan te trekken, maar nu wordt het toch even teveel. Het is schandalig hoeveel druk er op moeders gezet wordt om toch maar ten koste van alles borstvoeding te geven.

Het zit zo: nadat ik van mijn eerste beviel, heb ik een ontzettend slechte ervaring gehad met borstvoeden. Ik had vlakke tepels, mijn dochter kon niet aanhappen en er was dan ook nog eens te weining melk. Na een week knokken zonder slaap (niet overdreven!) was mijn dochter 300 gram afgevallen, zagen mijn tepels er uit als rauwe hamburger. Ik had na iedere kolfsessie 10 milliliter melk die eruit zag als fristi door het bloed uit mijn tepels dat er doorheen zat. Ik huilde de hele dag lang. De kraamhulp en de verloskundige bleven maar pushen dat ik toch vooral moest doorzetten want ik moest mijn kindje toch het beste geven! Aan mijn welzijn werd niet gedacht. Godzijdank heb ik een heel nuchtere vent die de borstvoedingsmaffia de deur gewezen heeft en een pak Nutrilon is gaan kopen. Hij heeft me gered van de postnatale depressie, zeker weten!

Nu zijn wij aan een tweede kind aan het denken. Ik dus naar mijn huisarts voor een uitstrijkje. Ik zit bij de verpleegkundige en het gesprek komt op borstvoeding. Ik vertel hoe slecht dat voor mij uitgpakte en dat ik er mijn volgende kraamweek niet meer mee wil verpesten. Het zal er ook niet eenvoudiger op worden met een peuter in huis. Ik wil gewoon de fles geven, punt.
En daar kreeg ik me toch een preek! Het kwam er zo ongeveer op neer dat mensen die niet bereid zijn om hun tepels tot filet americain te laten malen ontaarde moeders zijn die beter niet aan kinderen beginnen. Ik ben razend. Mag ik dat nog even zelf beslissen, ja?

Ik ga dus straks de hele zwangerschap en kraamtijd lang van iedere verloskundige en wijkverpleegster die preek moeten aanhoren en ik ben het nu al spuugzat. Wie o wie heeft goede raad?

Jullie baby, jullie keuze.......het is vooral belangrijk dat jullie je er prettig bij voelen. BV gaat zeker niet werken als je er nu al stress van hebt. Hoeveel kinderen zijn er niet groot geworden met flesvoeding? Ik ben ook een voorstander van BV (heb zelf 9 maanden BV gegeven), maar niet boven alles! Dus ik zou zeggen........ga voor de fles. Laat je niet gek maken door ieder zijn/haar mening, maar volg vooral jullie eigen gevoel. Als jullie je goed voelen bij FV, go for it! Door voor_/nadelen van alles heb je vast al 1000x gehoord.
Laatst bijgewerkt door Schafstall op 08-06-13 20:02, in het totaal 2 keer bewerkt

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:59

Ikzelf heb na de eerste 2 weken lang me in allerlei bochten gewrongen om borstvoedig te kunnen geven. Om de haverklap dochterlief aanleggen, kolven, nog maar meer gaan aanleggen en kolven, ook maar een neusspray erbij voor het toeschietreflex. Maar het wilde maar niet op gang komen...mijn record was 40ml. Voelde dat het op geestelijk gebied steeds slechter met me ging, dus de knoop doorgehakt en op de fles overgegaan.

Na de geboorte van onze 2e meid ook weer gekozen voor borstvoeding...Kind wilde niet aanhappen, blijf pertinent weigeren.Ook met tepelhoedje vertikte mevrouw het. Dan maar kolven...als een melkkoe dag en nacht aan dat aparaat zitten inclusief die neusspray en daarna met een lepeltje de melk geven. Bij geboorte woog ze 3810gr...op dag drie 3400gr...maar volgens de verloskundige lag dat niet aan de bv maar aan de weegschaal die de kraam gebruikte >;)
Na een week ploeteren maar de weer de handdoek ik de ring gegooit. Blijkbaar ben ik er niet voor gemaakt om de borst te geven.

Voor mijn gevoel heb ik er zo hard mijn best voor gedaan, maar als je dan overstapt op flesvoedig ben je alsnog een ontaarde moeder volgens sommige.

Idd meteen aangeven dat je dat alle ins en outs ervan weet maar dat je keuze vast staat.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:10

Ik vind het wel erg eigenlijk dat sommigen niet eens een keuze krijgen om voeding te geven zoals zij zelf willen. Als jij bv wil geven moet je dat gewoon kunnen doen zonder morren van verpleging of wie dan ook. Zelfde geldt voor fv. De kraamtijd moet toch ook leuk zijn? Sowieso als moeder heb jij het recht het te doen zoals jij dat wilt en dáár graag advies over. Niet over wat je het beste vind als verpleging, maar hulp geven bij hetgeen wat moeders wil.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:10

Het kan ook zo:

:')

TS, zoals al eerder gezegd, jouw lichaam, jullie kindje.
Ik wens je veel sterkte.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:11

Net als heel veel andere mama's vind ook ik dat moeder en kind zich er prettig bij voelen.
Bij beide kinderen heb ik een aantal weken borstvoeding gegeven, maar voordat ik ging werken na mijn verlof zaten ze allebei volledig op flesvoeding.
Sta achter je standpunt, jij hoeft je niet te verdedigen als je dat niet wil.
zeg meteen als iemand je probeert over te halen dat je de zienswijze van die persoon respecteert en dat je er van uit gaat dat jij met datzelfde respect wordt behandeld.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:18

IndianLady schreef:
Het kan ook zo:

[ Video ]

:')

TS, zoals al eerder gezegd, jouw lichaam, jullie kindje.
Ik wens je veel sterkte.

Over denigrerend gesproken. |o

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:24

Dat heet humor.

Ik heb geen ervaring in FV of BV.
Maar om nou te zeggen dat kinderen van FV dommer zijn is zo ontzettend raar. Wie zegt dat die kinderen sowieso niet 'dommer' waren geweest.

Geen enkel persoon is hetzelfde, dus je kan het nooit meten door wat ze toen kregen.
Want is een kind met FB van Nutrilon per definitie slimmer dan een kind die FV krijgt van de Lidl :?

En de mensen die de TS een pb hebben gestuurd moeten zich schamen, wie ben jij om te oordelen over TS.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:37

Beste ts, als ik je verhaal alleen al lees, doen mijn tepels al spontaan pijn. Wat ontzettend jammer dat jij zo destijds je kraamtijd moest starten.

Maar heb vertrouwen in jouw keuzes; niemand anders kan ze maken.

Ik herken het wel; had het met de diëtiste over zwanger worden en ook zij begon direct over borstvoeding. Leuk en aardig, maar dat betekent voor mij dat mocht het zover komen en ik ooit zwanger en een kindje krijg; ik nog langer moet stoppen met voor mij hele belangrijke medicatie. Borstvoeding vind ik ook wel beter voor een kind, maar.... welzijn en gezondheid van de moeder speelt ook mee en dat is ook heel belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Plat gezegd; kind wordt met de fles ook groot en hoe het kindje zich ontwikkeld hangt van meer af dan alleen borst- of flesvoeding.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:47

IndianLady schreef:
Ik heb geen ervaring in FV of BV.

Ik ben het met je post helemaal eens, maar met alle respect naar jou en diverse anderen die ik in dit topic zie: als je geen enkele ervaring hebt op dat vlak, zelf nooit de keuze hebt hoeven maken, je nooit hebt moeten verdiepen in de mitsen en maren, laat staan de fijnere details die moeders zelf in de praktijk geleerd hebben (wie wist er bijv. voordat zij een baby moest voeden dat havermout je melkproductie opkrikt? <<) ) of er later achter komen en denken 'damn, had ik dat maar geweten!' ... op welke grond denken jullie dan iemand te kunnen adviseren? Niet aanvallend bedoeld hoor, ik snap het gewoon niet.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:51

Urielle, net zo min als dat ik jouw borstvoedingsmotivatie niet begrijp. Ts geeft toch aan waarom zij dit geen optie vind? En nog kom jij aan met waarom het tóch beter is. Daar vraagt ze niet om! En dan voel ik me met jouw opmerkingen wel aangevallen omdat ik kinderloos ben en mij hier niet in verdiept heb, sommige dingen klinken, en zijn imo, gewoon heel logisch! Ts heeft. Het geprobeerd, is niet goed gegaan dus wil ze het niet meer. En dan moet ze zich nu gaan verdedigen tegen medisch personeel en zelfs andere moeders dat ze het bij nr 2 niet eens wil proberen? Kom op zeg. Eigen lichaam, eigen keuze. Dat jij het helemaal prachtig vind, prima, maar laat een ander in zn waarde door de keuze te respecteren. Anders adviseer ik toch echt om een topic aan te maken waarin je borstvoeding aanprijst met tips en al.

Edit: overigens ben ik er zelf helemaal voor om het minstens te proberen mochten er ooit kinderen komen. Maar daar zeg ik het al, proberen. Gaat het niet, dan gaat het niet. Jammer maar helaas. Gelukkig bestaat er dan ook flesvoeding. En, ik ken mezelf, weet ik ook dat ik enige discussie over mijn wens niet accepteer. Ik heb er dan voor gekozen en dat is dat. Wat een ander moet moet die zelf weten. Alle respect naar andere moeders toe, en een ieder die zich aangesproken voelt..
Laatst bijgewerkt door friendly op 08-06-13 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:52

Ik heb er ooit voor geleerd (opleiding verpleegkundige) Dus een stukje van de medische kant weet ik.

Ik vind niet dat je voor de keus die TS maakt ervaringsdeskundige voor moet zijn ;)
Als zij het niet wilt en haar man staat erachter, wat is dan het bezwaar?
Waarom pushen mensen dan zo erg.