Ontgiften/detox (met superfood)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:55

Focussed schreef:
maar ik durf dan zeker te betwijfelen dat zoiets als voedsel ons dan wel zou kunnen "zuiveren" van die stoffen.

Eh - natuurlijk ( ...;) ...) mag je dat wagen te betwijfelen!
Maar een boel stoffen worden (vooral door dieren) gegeten, als ze voelen, dat ze toe zijn aan enige reiniging.
Of ze vasten een dag oid.
(Om je lever "een zetje" te geven, lijken voedingsmiddelen mij dus niet ongeschikt.)

Focussed schreef:
Want hoe weten we dat dat kan, als je niet eens meet - of kunt meten - of iemand belast of al dan niet onbelast is?!

Op zich geen gekke vraag - maarrre op zich kun je wel degelijk meten OF iemand belast is. ("Meten" is voor mij dan: het lab dingen laten uitzoeken - maar je kunt ook afgaan op symptomen, dat is waziger, dat geef ik toe.)

Odysseus

Re: Ontgiften/detox (met superfood)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:37

Kun je enig wetenschappelijk voorbeeld geven van zelf "reinigende" dieren? Niet om kritisch te zijn, ik vind het interessante materie. Maar puur op een anekdote kan ik geen betrouwbaar beeld krijgen.

Puur op symptomen is inderdaad erg lastig. Echter, bij een nocebo effect vind ik het dan wel onethisch om geen behandeling te starten, puur omdat bepaalde biomarkers afwezig zijn. Desnoods gooi je er een placebo therapie tegenaan, wat mij betreft (en ik vermoed persoonlijk dat ontgiften met zgn "super food" daar ook onder valt). Echter vind ik het dan weer onethish dat mensen worden voorgelogen - ook al is het voor hun eigen best wil. Dus een lastige kwestie!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:49

Focussed schreef:
Kun je enig wetenschappelijk voorbeeld geven van zelf "reinigende" dieren? Niet om kritisch te zijn, ik vind het interessante materie. Maar puur op een anekdote kan ik geen betrouwbaar beeld krijgen.

Ik ken er een wetenschappelijk voorbeeld van, maar dat werkt bepaald niet zoals de "detoxers" hier.

Het is me even ontschoten wáár precies (ik geloof india of indonesie), maar er is een gedocumenteerd geval van een apenpopulatie die houtskool van kolenbranders jatte om op te eten, omdat actieve kool zich aan toxinenen in bepaalde bladeren bindt tijdens de passage door het spijsverteringsstelsel waardoor ze er meer van konden eten zonder zich te vergiftigen.
De kolenbranders waren er bepaald niet blij mee.

Maar de detox mechanismen zoals ze in dit topic voorbijkomen zijn volkomen anders, en voor zover onderzoek tot nu toe aangeeft niet werkend/bestaand.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:58

Detoxen met Norit klinkt toch niet zo glamourous en verkoopt niet zo goed als "super food" denk ik :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:55

Focussed schreef:
Kun je enig wetenschappelijk voorbeeld geven van zelf "reinigende" dieren?

Paarden, bijvoorbeeld. De meeste dieren in het wilt kunne het erg goed - en ook honden vaak wel (maar een hond in de stad, op een flatje, begint uiteraard niets.)

Focussed schreef:
Niet om kritisch te zijn, ik vind het interessante materie. Maar puur op een anekdote kan ik geen betrouwbaar beeld krijgen.

...er is zelfs een speciale term voor: lui die expres bestuderen, wat dieren zoal eten en waarom. (Maar de term wil m enu helaas niet te binnen schieten, morgen ofzo komt de kreet vast mijn hoofd weer binnenwandelen. Iets potjeslatijns van 'welke flora eet de fauna'...)

Focussed schreef:
Puur op symptomen is inderdaad erg lastig. Echter, bij een nocebo effect vind ik het dan wel onethisch om geen behandeling te starten, puur omdat bepaalde biomarkers afwezig zijn. Desnoods gooi je er een placebo therapie tegenaan, wat mij betreft (en ik vermoed persoonlijk dat ontgiften met zgn "super food" daar ook onder valt). Echter vind ik het dan weer onethish dat mensen worden voorgelogen - ook al is het voor hun eigen best wil. Dus een lastige kwestie!!

Eh - is "nocebo" zoals die man, die die anti rook acupunctuur ging testen...?
(Zijn resultaat was, dat de eerste sigaret verschrikkelijk vies smaakte, maar hij ette door, misselijk en wel. Na stug doorpaffen: de 6e sigaret kon hij zonder moeite oproken. Ik zou dan zeggen: daarmee is effect van de naalden aangetoond, maar toch was deze man niet van het roken af... _/-\o_ )

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:04

Focussed schreef:
Joyce_ schreef:
En Needje: Dat jij gezond eet betekent niet dat je geen afvalstoffen in je lijf hebt he. Straling, gifstoffen uit de lucht, stress.. Er zijn meerdere factoren waar je dagelijks aan blootgesteld wordt, zich opslaat in je lichaam en wat niet door je mond gaat. :)

En waar haal je die wijsheid vandaan? (Laat me raden, een of andere holistische/natuurgeneeskundige/alternatieve website/zelf bedacht?)...

:O

Dat ergens geen wetenschappelijk bewijs voor is, is in mijn ogen geen reden om aan te nemen dat het niet bestaat. Ik heb wel meer dingen waar ik in meer of mindere mate in geloof, zonder daar een wetenschappelijk onderzoek over te hebben gelezen. Ben heel blij dat er wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan en zie zeker het belang van de wetenschap in. Maar weet ook de keerzijde daarvan (waar het grote geld zit, wordt ook het grote geld uitgegeven voor onderzoeken) en ben van mening dat het niet heiligmakend is. Voor míj zijn ervaringen van andere mensen, maar vooral ook mijn eigen lichaam graadmeters waar ik grote waarde aan hecht. En ja, inderdaad, ik bekijk dingen graag vanuit verschillende invalshoeken; biologisch/wetenschappelijk, holistisch, geef er namen aan. Kijk graag verder dan mijn neus lang is en dan 'de wetenschap' mij wil doen geloven.

Maar volgens mij is dat een discussie voor een ander topic.

Ben het zeker met je een dat de naam 'superfood' een mooie marketing-naam is en dat er heel veel geld wordt geklopt uit dingen die minder geld waard zijn. Natuurlijk zitten achter al die concepten een mooi marketingplan. Maar then again, zo gaat dat met álle producten. Waar dingen verkocht moeten worden, moeten mooie claims gemaakt worden. ;) Ondanks dat ik "gebruik geen medicijnen meer, maar alleen maar natuurlijke producten"-claims net zo gevaarlijk en kwalijk vind als jij. :) Een combinatie van beide werkt voor mij prima en met mij zijn er miljarden mensen die steeds meer naar hun lichaam gaan luisteren en niet meer klakkeloos aannemen wat ons al decennia wordt aangeleerd. Goeie zaak; maar niet doordrijven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:05

Kuggur schreef:
en voor zover onderzoek tot nu toe aangeeft niet werkend/bestaand.

Tjonge - wat de je dan precies met de ervaringen van bokkers?

(Iemand die "superfoods" eet - dat kun je beschouwen als een onderzoek.
Okee: onafhankelijke waarneming en documentatie voldoet niet aan wetenschapelijek standaards.
Maar de basis van dit soort wetenschap is experiment en ervaring.
Aals *iemand* resultaat X meldt, vind ik het wat om dan maar prompt te roepen "dat onderzoek niet aangeeft, dat het werkt of bestaat".)

Ik ben vierkant bereid te geloven, dat er weinig onderzoek naar "superfoods" is gedaan, tenminste onder die naam.
- Zou je curcuma meetellen: daar is bakken onderzoek naar gedaan, inclusief naar de ontgiftende werking ervan. -
Maar dat is ook weer iets anders, dan dat er deugdelijk bewijs zou liggen dat het na feitelijk onderzoek "niets" zou doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:15

Nocebo effect is het omgekeerde van een placebo. Je verwacht een negatief effect, wat ervoor zorgt dat er daadwerkelijk een negatief effect bestaat.

Bijv: Je leest de bijsluiter van een geneesmiddel, waarin staat dat 1 op de 10 personen hoofdpijn en misselijkheid ervaart na het gebruiken van het middel. En 30 minuten later heb jij hoofdpijn en buikpijn. (Ik ben onwijs gevoelig voor nocebo en lees dus ook nooit de bijwerkingen, tot ik duidelijke/opmerkelijke klachten krijg)
Een ander voorbeeld is hoofdpijn, slaapklachten etc. van laagfrequent geluid of straling. Je ziet pas een opmars in de prevalentie van die klachten, toen er meer aandacht aan de negatieve effecten werd besteed: terwijl al jaren mensen klachtenvrij waren en bloot werden gesteld aan laag frequent geluid/straling.
(Of om een grappige anekdote erbij te doen: Een man die zei ontzettend last te hebben van de straling van een zendmast waar hij onder woonde. Zijn klachten verdwenen als sneeuw voor de zon toen hij naar verderop verhuisde. Terwijl - door de horizontale uitstraling van de zendmast - er minder straling was onder de mast dan verderop waar hij later woonde).

Het probleem met ervaring is, dat het niet betrouwbaar is. Op het moment dat iemand een ervaring met product X heeft, is er nooit van z'n langzalzeleven nog aan te tonen dat het daadwerkelijk door dat product komt.
Het kan ook zijn dat diegene zich beter voelde na een dieet met super food, omdat hij een positief effect verwachtte (placebo), omdat hij toevallig minder ruzie thuis heeft in die tijd en daardoor beter slaapt, minder stress op het werk en daardoor zich beter voelt (dus een achterliggend/verborgen determinant), het kan ook gewoon pure toeval zijn geweest.

Op het moment dat je een grote groep mensen dat super food laat eten, waarbij een controle groep iets gelijkends krijgt (maar zonder een vermeende werking - dus een placebo groep) en dan dubbelblind testen wie er uiteindelijk beter scoort (op wat je wilt meten, dat laat ik even open) DAN kun je gaan zeggen of het super food daadwerkelijk iets doet.

Mijn conclusie is dus dat je met ervaringen van bokkers, eigenlijk helemaal niks kunt.
Mensen geven veel geld uit (want laten we eerlijk wezen, die super foods zijn geen goedkope business), hebben (daardoor) hoge verwachtingen, en misschien ook wel wat roze bril effect (alles net wat positiever inschatten dan het daadwerkelijk is) en rapporteren hun "resultaten" vervolgens hier. Resultaten die dus niet VALIDE en niet BETROUWBAAR zijn. (Sorry voor de caps, niet schreeuwerig bedoeld, maar wel belangrijk!!).

Op het moment dat je het idee hebt dat "de wetenschap je wat wilt laten geloven" (@Joyce) heb je gewoon geen idee wat wetenschappelijk onderzoek inhoudt. Nee het is niet zaligmakend, maar een stuk beter dan "ervaringen".

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:50

Dan lees je denk ik niet goed wat ik schrijf, Focussed. Ik zeg dat ik zeker de meerwaarde en het belang van wetenschappelijk onderzoek in zie. Maar wat ik ook zie, is dat grote bedrijven zeker invloed hebben op dat wetenschappelijke onderzoek. En dat kun je met me eens zijn, of niet, natuurlijk.

Denk bijvoorbeeld aan onderzoek van een wetenschapper voor Nutricia die claimde dat een speciaal drankje van Nutricia goede uitwerkingen op het geheugen zou hebben bij de ziekte van Alzheimer. Bleek later lang niet zo betrouwbaar als gedacht. Ook Monsanto is een recent voorbeeld van een groot bedrijf dat zich mengt in zowel de politiek als in wetenschap. Nogmaals: waar het grote geld zit, kunnen de grote onderzoeken gedaan worden. Wetenschap wordt steeds meer bekostigd door commerciële bedrijven, in plaats van enkel door de overheid. En zelfs als het door de overheid wordt bekostigd, hebben commerciële bedrijven invloed op die overheid.

Maargoed. Nu klink ik als een paranoïde complot-theorie-denker en zo wil ik niet over komen. :D Nogmaals, ik geloof zeker in het goede van wetenschappelijk onderzoek, maar geloof ook dat je niet alles zomaar moet aannemen. (ook reacties van bokkers niet, trouwens. :P True that!)
Laatst bijgewerkt door Joyce_ op 21-06-13 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:57

Natuurlijk. Maar een goed onderzoek (en dan bedoel ik methodologisch gewoon onwijs goed, weinig limitaties) is gewoon een goed onderzoek. Of het nou gesponsord is door een farmaceut of iemand die al jarenlang probeert z'n kwakzalverij te bewijzen. Tenzij je (a la Diederik Stapel) gewoon echt cijfers verzint.
Maar daar zijn peer reviews voor, om dat soort gevallen eruit te pikken... En natuurlijk gebeurt het nog wel eens, waar mensen werken worden fouten gemaakt (en gefraudeerd). Maar "in the end" is goed onderzoek gewoon goed onderzoek.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 00:03

En dat ben ik dan weer met je eens; goed onderzoek is goed onderzoek. En ik geloof dan ook absoluut in goed onderzoek :j Maar ik geloof ook dat nog niet naar álles goed onderzoek is gedaan: omdat het niet rendabel genoeg is, of omdat er geen geld voor is. En dat bedoelde ik dus te zeggen met: dat ergens nog geen wetenschappelijk bewijs voor is, is voor mij geen reden om aan te nemen dat het dan niet waar kan zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 00:15

Oh daar ben ik het zeker met je overeens, maar dat is nog geen reden om alles maar aan te nemen.
Er is ook nog geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het bestaan van roze tuinkabouters, voor zover ik weet :D. Is ook nog geen reden om aan te nemen dat die toch wel bestaan. (Ondanks dat er vast een aantal mensen in een psychose die zien... Heb je meteen wel je casus van wel "ervaringen", en geen wets. bewijs).

Ockhams scheermes is daar een goede rode draad voor die je kunt volgen in je eigen denken en doen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:22

Iemand hier die Quinoa is gaan eten? Wij van de week voor het eerst en echt superlekker en heel gezond. Vanavond nieuw recept proberen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:24

Oh quinoa, heerlijk :D
Hier staan wat recepten: http://www.gezondquinoa.nl/category/recepten-quinoa/
Zelf vind ik deze ook erg lekker: http://www.2x2.nl/praat-mee/onderwerp/6 ... pel-salade

Ik ben nu trouwens begonnen met extra vezels (http://www.detuinen.nl/nealsyard-fibrex.html) toevoegen aan mijn ontbijt, om wat langer een vol gevoel te hebben. Anders ga ik te veel te snel snacken. En dat werkt best goed! Daarnaast gooi ik goji bessen en chia zaden door mijn yoghurt. En 's avonds een capsule met visolie/knoflook :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:50

Heino schreef:
Oh quinoa, heerlijk :D
Hier staan wat recepten: http://www.gezondquinoa.nl/category/recepten-quinoa/
Zelf vind ik deze ook erg lekker: http://www.2x2.nl/praat-mee/onderwerp/6 ... pel-salade

Ik ben nu trouwens begonnen met extra vezels (http://www.detuinen.nl/nealsyard-fibrex.html) toevoegen aan mijn ontbijt, om wat langer een vol gevoel te hebben. Anders ga ik te veel te snel snacken. En dat werkt best goed! Daarnaast gooi ik goji bessen en chia zaden door mijn yoghurt. En 's avonds een capsule met visolie/knoflook :)

Goji bessen en chiazaad voeg ik ook toe aan mijn ontbijt, ook slik ik visolie-capsules omdat ik zelden tot nooit vis eet....
Dat met die vezels lijkt me wel interessant, bevalt het?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:05

Ja ik heb zeker minder lekkere trek :) En op mijn spijsvertering heeft het ook een positief effect.
Ik gooi gewoon een eetlepel door mijn yoghurt. Niet te veel want het neemt veel vocht op waardoor je yoghurt wat droog wordt.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:28

Merk dat chiazaadjes bij mij ook goed tegen de honger werken. Zwelt natuurlijk lekker op, dus een theelepel van die zaadjes wordt een stuk meer in je buik. Ook door sapjes werkt het prima, trouwens (hoewel ik dat gellerige daar minder lekker in vind :P ). Die vezels zien er ook wel goed uit :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:35

Focussed schreef:
Het probleem met ervaring is, dat het niet betrouwbaar is. Op het moment dat iemand een ervaring met product X heeft, is er nooit van z'n langzalzeleven nog aan te tonen dat het daadwerkelijk door dat product komt.

Ja, zo is er al 2500 jaar de uitdrukking, dat je niet 2x kunt afdalen in dezelfde rivier.
Janneke is ondertussen verandert - en de Rijndruppeltjes waar ik gisteren in baadde, zijn inmiddels verder richting zee.
desalniettemin: er zijn ook wel constanten aan te wijzen... Alleen: wie, wat waar en hoe - dat is het lastige.

Focussed schreef:
Mijn conclusie is dus dat je met ervaringen van bokkers, eigenlijk helemaal niks kunt.

Mijn conclusi is een andere: uit nieuwsgierigheid (gewekt door verhalen) ben ik gaa experimenten en dat bevil mij.

Uiteraard kan ik in een placebokuil zijn gekukeld.
(Wie daar talent voor heeft, kan hier heerlijke tekeningen van maken...)
maak die kilo's minder op de weegschaal en mijn stabiele bloedsuikergehalte zijn wat mij betreft feiten.

Focussed schreef:
Mensen geven veel geld uit (want laten we eerlijk wezen, die super foods zijn geen goedkope business)

Ik ben erg voor eerlijkheid: ik doe momenteel 1 week met gojibessen a raison de 5 euri en daarmee spaar ik 5 repen chocolade van tesamen ook 5 euri uit.
Voor mij dus budgettair neutraal.

Het sprookje "dat wie geld heeft uitgegeven aan een therapei nooit zal zeggen, dat de therapie is mislukt" is al lang klip en klaar bekend als sprookje. (Ook wie ergens duur ged aan uitgeeft, zal heus niet "als een chauvinist" blijven zeggen, dat het allemaal zo goed was.)
Waarmee ik niet wil zeggen dat validatie en dubbelblind onderzoek niet belangrijk zouden zijn - maar wetenschap kost simpelweg tijd (en loopt dardoor per definitie achter).

Focussed schreef:
Op het moment dat je het idee hebt dat "de wetenschap je wat wilt laten geloven" (@Joyce) heb je gewoon geen idee wat wetenschappelijk onderzoek inhoudt.

Nou is er de ideale wetenschap - maar die is zeldzaam. Ik denk dan aan wetenschappers, die zowel onafhankelijk zijn, als nieuwsgieirig als 'weet hebben van de ood van de wereld'.
Een zeer groot deel van het huidige wetenschappelijke onderzoek wordt betaald door farmaceutische fabrieken, lui zoals unilever etc.etc. en is dus niet onafhankelijk. (Ene deel van huno nderzoeken zijn wel degelijk deugdelijk, maar soms gaan die dus over complete onzin onderwerpen.)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:54

Heino schreef:
Ja ik heb zeker minder lekkere trek :) En op mijn spijsvertering heeft het ook een positief effect.
Ik gooi gewoon een eetlepel door mijn yoghurt. Niet te veel want het neemt veel vocht op waardoor je yoghurt wat droog wordt.

oke, dank je, een produkt wat ik de volgende keer mee zal nemen!!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:55

Joyce_ schreef:
Merk dat chiazaadjes bij mij ook goed tegen de honger werken. Zwelt natuurlijk lekker op, dus een theelepel van die zaadjes wordt een stuk meer in je buik. Ook door sapjes werkt het prima, trouwens (hoewel ik dat gellerige daar minder lekker in vind :P ). Die vezels zien er ook wel goed uit :)

Chiazaadjes zijn wel lekker, ze blijven alleen altijd tussen je tanden zitten.
ik wissel het wel eens af met lijnzaad, dat is gebroken dus dan heb je er geen last van

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:34

Heb vandaag door dit topic gebroken lijnzaad en zemelen gekocht en net een sojakwark met bessen gemengd met wat lijnzaad en zemelen, errug lekker, dat wordt morgenochtend mijn ontbijt!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:46

Ik maak ook vaak een smoothie voor het ontbijt. Meestal met wat vruchten, gebroken lijnzaad, sojamelk en wat kaneel.
Nu heb ik chlorella gekocht, maar ik vind het niet zo heel lekker en het ziet er in je smoothie echt heel onsmakelijk uit.wat een walgelijk kleurtje. :Y)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:53

Iehh nee die algen zijn echt niet te 'eten' hihi! In tabletjes zijn ze veel beter weg te krijgen joh! Smaakt alsof je een hap bos neemt, zo'n slok algen-sap :D :=

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:25

haha, nee, het is echt slootwater, maar het is o zo goed voor je!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:45

Mindfields schreef:
Heb vandaag door dit topic gebroken lijnzaad en zemelen gekocht en net een sojakwark met bessen gemengd met wat lijnzaad en zemelen, errug lekker, dat wordt morgenochtend mijn ontbijt!

goed bezig, leuk he dat je door zo'n topic op dit soort ideen kom!