Focussed schreef:Het probleem met ervaring is, dat het niet betrouwbaar is. Op het moment dat iemand een ervaring met product X heeft, is er nooit van z'n langzalzeleven nog aan te tonen dat het daadwerkelijk door dat product komt.
Ja, zo is er al 2500 jaar de uitdrukking, dat je niet 2x kunt afdalen in dezelfde rivier.
Janneke is ondertussen verandert - en de Rijndruppeltjes waar ik gisteren in baadde, zijn inmiddels verder richting zee.
desalniettemin: er zijn ook wel constanten aan te wijzen... Alleen: wie, wat waar en hoe - dat is het lastige.
Focussed schreef:Mijn conclusie is dus dat je met ervaringen van bokkers, eigenlijk helemaal niks kunt.
Mijn conclusi is een andere: uit nieuwsgierigheid (gewekt door verhalen) ben ik gaa experimenten en dat bevil mij.
Uiteraard kan ik in een placebokuil zijn gekukeld.
(Wie daar talent voor heeft, kan hier heerlijke tekeningen van maken...)
maak die kilo's minder op de weegschaal en mijn stabiele bloedsuikergehalte zijn wat mij betreft feiten.
Focussed schreef:Mensen geven veel geld uit (want laten we eerlijk wezen, die super foods zijn geen goedkope business)
Ik ben erg voor eerlijkheid: ik doe momenteel 1 week met gojibessen a raison de 5 euri en daarmee spaar ik 5 repen chocolade van tesamen ook 5 euri uit.
Voor mij dus budgettair neutraal.
Het sprookje "dat wie geld heeft uitgegeven aan een therapei nooit zal zeggen, dat de therapie is mislukt" is al lang klip en klaar bekend als sprookje. (Ook wie ergens duur ged aan uitgeeft, zal heus niet "als een chauvinist" blijven zeggen, dat het allemaal zo goed was.)
Waarmee ik niet wil zeggen dat validatie en dubbelblind onderzoek niet belangrijk zouden zijn - maar wetenschap kost simpelweg tijd (en loopt dardoor per definitie achter).
Focussed schreef:Op het moment dat je het idee hebt dat "de wetenschap je wat wilt laten geloven" (@Joyce) heb je gewoon geen idee wat wetenschappelijk onderzoek inhoudt.
Nou is er de ideale wetenschap - maar die is zeldzaam. Ik denk dan aan wetenschappers, die zowel onafhankelijk zijn, als nieuwsgieirig als 'weet hebben van de ood van de wereld'.
Een zeer groot deel van het huidige wetenschappelijke onderzoek wordt betaald door farmaceutische fabrieken, lui zoals unilever etc.etc. en is dus niet onafhankelijk. (Ene deel van huno nderzoeken zijn wel degelijk deugdelijk, maar soms gaan die dus over complete onzin onderwerpen.)