"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:21

Ohh zo! Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, dat verschilt bij iedereen weer natuurlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:22

little_king schreef:
Ayasha schreef:
Dat zeg ik ook nergens. Maar het topic gaat nu eenmaal over mensen die slank zijn. Wil je klagen over molliger zijn dan moet je op zoek naar een topic over mensen die mollig zijn en hun "frustraties". :+

Ongeacht, of het over dikkere, of dunnere mensen gaat. Vind ik het onbeschoft om spotplaatjes te maken die één van beide af kraakt. Toevallig zie ik de laatste tijd veel spotplaatjes die negatief zijn tov slanke mensen.
Waarom? Voelt iemand zich beter wanneer ie zijn tegenpool afgekraakt heeft?

Maar er wordt ook massaal gelachen om deze versies.
Die zie ik dan al veel langer voorbij komen dan de spotprent over slanke dames.
Beide keur ik overigens af.
Maar dat is wel het tegen offensief.

http://www.flickr.com/photos/yllek404/7254589

tsja zulke plaatjes vind ik ook niet grappig. Ik zal we geen gevoel voor humor hebben. :+

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:23

little_king schreef:
Ayasha schreef:
Dat zeg ik ook nergens. Maar het topic gaat nu eenmaal over mensen die slank zijn. Wil je klagen over molliger zijn dan moet je op zoek naar een topic over mensen die mollig zijn en hun "frustraties". :+

Ongeacht, of het over dikkere, of dunnere mensen gaat. Vind ik het onbeschoft om spotplaatjes te maken die één van beide af kraakt. Toevallig zie ik de laatste tijd veel spotplaatjes die negatief zijn tov slanke mensen.
Waarom? Voelt iemand zich beter wanneer ie zijn tegenpool afgekraakt heeft?

Maar er wordt ook massaal gelachen om deze versies.
Die zie ik dan al veel langer voorbij komen dan de spotprent over slanke dames.
Beide keur ik overigens af.
Maar dat is wel het tegen offensief.

http://www.flickr.com/photos/yllek404/7254589

Maar waarom mag dit niet als 'niet oke' gezien worden? Het is toch ook niet gezond om zo dik te zijn?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik maar zelden mensen zie die te mager zijn.. Te dik zie je daarentegen heel veel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:24

Ik vind dat wel grappig, maar dat zegt nog niet gelijk wat over voorkeuren.
Ik kan ook lachen om grappen over Nederlanders. Van die categorie.

DaniellaF

Mindim schreef:
MamaJella schreef:
Stiekem moet ik hier wel even over lachen dames. Je voelt je aangevallen omdat je slank bent? Ga weg zeg.
Ik ben mijn hele leven al "een maatje meer", niet echt dik, maar ook zeker niet slank. En het heeft heel lang geduurd voordat ik dat kon accepteren. En weet je waarom? Omdat ik niet aan het ideaalbeeld voldeed. Niet in dat maatje 36 paste. En ik heb de nodige diëten geprobeerd, zelfs zo streng dat ik mezelf aan het uithongeren was. Lekker gezond bezig.
Uiteindelijk heb ik mezelf geaccepteerd, met alle rondingen, rolletjes en andere dingen die daarbij horen. Ik let nu op mijn gewicht voor mijn gezondheid, en niet om aan dat ideaalbeeld te kunnen voldoen. En ik voel me daar goed bij :) Dus ja, van mij mag dat "ideaalbeeld" best iets groter zijn dan maatje 36.

Kijk van dit soort reacties word ik altijd wat kregelig. Dat je je het niet voor kan stellen, dan zal het wel niet zo zijn. Vele maatjes meer, wijzen een op gezond gewicht zijnd iemand, vaak op hun slank zijn op niet al te vriendelijke wijze.

Hooo wacht even, ik heb nergens gezegd dat ik het me niet kan voorstellen, ik wil alleen even aangeven dat ik, als maatje meer zijnde, al mijn hele leven ertegen aanloop dat ik wat voller ben dan het zogenaamde ideaalbeeld. Met de nodige niet zo leuke tot zelfs heel gemene opmerkingen daarover. Het lijkt wel de omgekeerde wereld zeg, je mag wel zeggen dat iemand te dik is in jouw optiek, maar niet dat iemand te mager is?

Hhilde

_San87_ schreef:
Voor een paar jaar terug werd je scheef aangekeken als je een paar maten meer had. Nu is het eens andersom. Over een paar jaar schuift de standaard weer terug.

Serieus? Ik ervaar dat heel erg anders. Ik ben te dik. En ik heb wel eens een pb gekregen, uit het niets, of ik nog paard reed. Ik snapte het niet direct, dus antwoordde van nee. Stuurt ze terug dat dat maar goed ook is, want ik was veel te dik om ook maar in de buurt van een paard te komen -O- En ik heb eens commentaar geleverd op een overdreven slank model, kreeg ik ook tig reacties dat ik zelf veel te dik was en pb'tjes dat ik maar beter m'n bek kon houden omdat ik een dikzak was.

Ik vind het ook erg dat ik te dik ben en probeer er nu wat aan te doen. Heb nog nooit gemerkt dat mensen mij leuker vinden dan mijn slanke vriendinnen om mijn figuur :n De zeldzame keer dat ik uit ga hebben mijn slanke vriendinnen binnen vijf minuten een leuke jongen aan de haak, terwijl dat bij mij wel anders ligt. Mensen kijken altijd in mijn karretje als ik boodschappen doe en als ik er wat lekkers in heb liggen voor bijvoorbeeld bezoek dat komt, of een verjaardag, dan kijken ze je vaak walgend aan. Ik heb helemaal niet het idee dat mensen met een maatje meer beter geaccepteerd worden dan dunne mensen.

Edit: En nee, ik ben niet walgelijk dik.
Laatst bijgewerkt door Hhilde op 26-05-13 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:26

Ach ja, ik zie op o.a. facebook ook veel anti slank zijn zaken voorbij komen. Ik heb bv twee zeer volle vriendinnen die dat continu posten. Het is meer hun eigen onzekerheid, hoor, dus ik neem het niet heel erg serieus. Ik vind persoonlijk schoonheid meer dan alleen de buitenkant, maar dat neemt niet weg dat ik juist blij ben dat ik ben zoals ik ben qua lijf (maatje 36). En wat de 'standaard' ook is, hoe belangrijk is dat dan? Als je maar lekker in je lijf zit..... en dat zit ik gelukkig. Ik kan aan wat ik wil, kan heerlijk op mijn D-pony rijden en ik hoef nooit te dieten (al sport ik wel, maar niet omdat het moet, maar omdat ik dat fijn vind). :j :)

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:26

ik erger me er ook dood aan.. Kwam net weer één tegen op FB:
"Mollige vrouwen zijn mooier, botten zijn voor honden, vlees is voor echte mannen"

Botten zijn voor honden??? pardon? ik vind dit ronduit grof en beledigend.
Ik heb maatje 34, totaal geen taille en plat als een vijg(totaal geen tieten dus :P ) en heb het al moeilijk genoeg me 'vrouw' te voelen,
krijg je dan te horen dat je voor de honden bent :') :') jaaaah doeei

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:28

Dat is wel erg grof Hilde! :(:)

Benno, daar kan ik me ook groen en geel aan ergeren.. Heel vervelend.
Laatst bijgewerkt door essie_blue op 26-05-13 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:28

@essie blue omdat het de spot drijven is.
En dat mag volgens jou reactie dus wel om te dik, maar niet om te dun.
En nee je ziet niet teveel dun, omdat je beeld door de media vertroebeld is in wat te dun is door de anorexia modellen.
Al zal ik niet ontkennen dat er meer te dikke personen zijn.
Maar ik denk dat er ook nog steeds gezonde mensen als te dik worden bestempeld door het beeld wat we in de bladen en op tv al 30 jaar opgedrongen hebben gekregen als goed.

@ayasha, ik zie daar de humor ook niet in en ook niet over dat botten plaatje, ik heb die 3 keer moeten lezen voordat ik die snapte.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:29

Iemand op mijn fb van 1.75 en 115kg post ook steeds dit soort berichten en ook die met de botten voor vlees.
Dat is dus het mollige ook wel ruim voorbij.

Tja... je laat je wel erg kennen dan hoor...

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:30

Ik zou geen grappig plaatje zo 1,2,3 weten waar de spot gedreven wordt met een te mager persoon. Maar als dat een grappig plaatje is vind ik dat prima hoor. Snap alleen niet waarom er gespot zou worden om mensen die echt te dun zijn, die zie je nou eenmaal maar zelden.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:33

F_Orumster schreef:
Iemand op mijn fb van 1.75 en 115kg post ook steeds dit soort berichten en ook die met de botten voor vlees.
Dat is dus het mollige ook wel ruim voorbij.

Tja... je laat je wel erg kennen dan hoor...

Jeetje idd.. Dat is gewoon ontzettend ongezond!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:34

MamaJella schreef:
Hooo wacht even, ik heb nergens gezegd dat ik het me niet kan voorstellen, ik wil alleen even aangeven dat ik, als maatje meer zijnde, al mijn hele leven ertegen aanloop dat ik wat voller ben dan het zogenaamde ideaalbeeld. Met de nodige niet zo leuke tot zelfs heel gemene opmerkingen daarover. Het lijkt wel de omgekeerde wereld zeg, je mag wel zeggen dat iemand te dik is in jouw optiek, maar niet dat iemand te mager is?

Misschien ligt het aan het verschil in visie (dus of je een maatje meer, of juist eentje minder hebt) maar ik heb het idee dat over het algemeen genomen, zeggen dat iemand dik is sociaal toch minder geaccepteerd is dan zeggen dat iemand mager is... Misschien omdat men denkt dat magere mensen per definitie blij zijn met hun figuur en dat men er dus van uit gaat, dat dat niet kwetst.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:36

Ik ben juist blij dat 'dik in de mode' komt (dan bedoel ik geen obesitas/ongezonde omstandigheden) Tegen het proto-type modelslank.
Dit laat zien dat je ook perfect bent wanneer je geen maatje 'modellenblad' bent.
Iemand uit mijn directe omgeving heeft anorexia (gehad) deels door onzekerheid.
Meiden (en ook jongens) gaan zich vaak veel te snel vergelijken met modellen die er knap uitzien omdat ze zelfvertrouwen hebben (vaak niet eens omdat ze zo dun zijn..)

Zelfvertrouwen is het sleutelwoord. Bruno Mars: 'You're perfect, just the way you are'!
Dun, dik, gemiddeld, blank, getint, zwart, blond, bruin of rood.. uiteindelijk gaat het toch om (het zelfvertrouwen) wat je uitstraald :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:36

Ayasha schreef:
MamaJella schreef:

Misschien ligt het aan het verschil in visie (dus of je een maatje meer, of juist eentje minder hebt) maar ik heb het idee dat over het algemeen genomen, zeggen dat iemand dik is sociaal toch minder geaccepteerd is dan zeggen dat iemand mager is... Misschien omdat men denkt dat magere mensen per definitie blij zijn met hun figuur en dat men er dus van uit gaat, dat dat niet kwetst.

En bijna alle kleren aankunnen en leuk staat, en beter op de datingmarkt liggen en gewoon zonder zorgen een snackje kunnen nemen als ze met een groepje ergens zijn. Dat zijn wel zaken die het leven iets makkelijker maken, máár dit kun je niet verwijten naar de slanke mensen, maar zelf een beetje relativeren.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:38

F_Orumster schreef:
Ayasha schreef:

En bijna alle kleren aankunnen en leuk staat

Goh was het maar zo'n feest :') Bij mij staat bijna geen enkel shirt leuk omdat je tegenwoordig overal een goede boezem voor moet hebben :=

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:39

BAStable schreef:
Ik ben juist blij dat 'dik in de mode' komt (dan bedoel ik geen obesitas/ongezonde omstandigheden) Tegen het proto-type modelslank.
Dit laat zien dat je ook perfect bent wanneer je geen maatje 'modellenblad' bent.
Iemand uit mijn directe omgeving heeft anorexia (gehad) deels door onzekerheid.
Meiden (en ook jongens) gaan zich vaak veel te snel vergelijken met modellen die er knap uitzien omdat ze zelfvertrouwen hebben (vaak niet eens omdat ze zo dun zijn..)

Zelfvertrouwen is het sleutelwoord. Bruno Mars: 'You're perfect, just the way you are'!
Dun, dik, gemiddeld, blank, getint, zwart, blond, bruin of rood.. uiteindelijk gaat het toch om (het zelfvertrouwen) wat je uitstraald :D

Perfect verwoord!!!!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:41

F_Orumster schreef:
Ayasha schreef:

En bijna alle kleren aankunnen en leuk staat, en beter op de datingmarkt liggen en gewoon zonder zorgen een snackje kunnen nemen als ze met een groepje ergens zijn. Dat zijn wel zaken die het leven iets makkelijker maken, máár dit kun je niet verwijten naar de slanke mensen, maar zelf een beetje relativeren.

Hohoho, bijna alle kleren aankunnen? Een gewoon shirt (om maar wat te noemen) gaat al bijna niet omdat ik in de breedte maat s/m heb, maar die is qua lengte veeeeeeeel te kort. Laat staan dat broeken altijd verkeerd zitten, want die zijn vaak toch een beetje gevormd naar een 'normaal' vrouwenfiguur. Kom ik aan met weinig heupen, broeken die bij mijn benen goed zitten kan ik vaak nog 2 vuisten tussen steken aan de bovenkant.

mang

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:42

Oja broeken zijn ook een ramp! Een gemiddelde broek die mooi zit om mijn benen en billen komt maar tot boven mijn enkels _-:(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:43

F_Orumster schreef:

Bijna alle kleren aan kunnen zegt ze... Meid, ik vind mijn maat amper. (en neen, ik ben echt niet extreem mager. Gewoon goed op gewicht.)
Heel geinige anekdote. Mijn nicht en ik zaten op een terrasje bij een broodjesbar. We zijn beide gewoon normaal van figuur. We hadden behoorlijke moeite met kiezen tussen al dat lekkers en langs ons zat er een groepje heren. Ik vermoed dat zij pauze hadden. één van die mannen vroeg ons of we de kaart vanbuiten aan het leren waren, waarop we in de lach schoten en mijn nicht zei "nee, maar het is zo moeilijk kiezen, hebben jullie geen aanraders?"
Waarop het antwoord kwam "Jawel, de cheeseburger, maar dat eten jullie vast niet, dat zal wel te vettig zijn he?"
We hebben er trouwens hartelijk om gelachen terwijl hij er bij zat. :+ Dergelijke domme opmerkingen moet je zelfs niet op in gaan.

ik eet graag eens een sla'tje maar het zou niet de 1e keer zijn dat ik een sla'tje bestel en ik een opmerking krijg a la "goh, stel je voor dat je wat vet zou eten." op een toon die echt niet verkeerd geïnterpreteerd kan worden. _O-
Echt, geloof me maar, niet enkel mensen met een maatje meer hebben het hard te verduren. Er zijn gewoon mensen in deze wereld die zichzelf enkel goed voelen als ze een ander kunnen neer halen. Maar er van uit gaan dat je tegenpool, vergeleken met jou, een luilekker leventje heeft vind ik ook weer zo, zo. Ik weet dat mensen met een maatje meer het soms hard te verduren hebben. Enkel jammer dat er niet bij stil gestaan wordt, dat dat voor iedereen geldt.
Je bent te groot, te klein, te dik, te mager, te sportief, te... weet ik het. Als je de verkeerde langs je het zitten zal je altijd commentaar krijgen over iets dat makkelijk te zien is. Je neus is te groot, je ogen te blauw of je haar te blond... Maar ben je slank, dan moet je niet zeuren want met een maatje meer heb je het veeeeeeeeeeeel moeilijker. :(:)
Over relativeren gesproken...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-05-13 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:45

Sorry, zo was het niet bedoelt, maar zoals ik het om me heen zie. Vriendinnen die kleding zonder te passen kopen omdat het toch wel hun maat is...
Overigens zijn alle modegrillen niet bestemd voor mensen die iets steviger zijn. Denk aan alle leuke kleuren broeken (van kleuren tot beigetinten) die allemaal skinnys zijn...

En toch is het makkelijker als je met een groepje een dag op pad bent (festivalletje, noem maar wat) de ene op meerdere momenten een snack koopt en je zelf een ronde overslaat omdat het er aankomt. Of meedoet en weet dat het aan je heupen gaat zitten.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 26-05-13 17:56, in het totaal 2 keer bewerkt

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:45

Ik krijg ook vaak te horen dat ik veel te mager ben en moet bijkomen (ja ook van mijn vriend)
Ik ben 1,67m groot en weeg 50kg. Ik sport heel veel en heb meer spier dan vet.
Ongeacht ik let op wat ik eet kan ik ook gemakkelijk weken fastfood eten als het moet, ik kom NIKS bij.
Hoewel ik ook eerder breder op mn heupen ben vind ik mij niet te mager, maar gewoon goed :)
Ik doe ook echt niks om zo mager te blijven, vroeger idd te mager maar ben blij dat het van zichzelf beter is geworden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:48

Raponsje schreef:
Of je nu een Victoria Secret figuur hebt, een buikje hebt of eigenlijk wat moet afvallen.
Wat maakt het toch uit? Je wordt echt niet ineens liever, leuker, slimmer of een beter mens als je binnen het ideale schoonheidsbeeld valt.

Raponsje schreef:
Ik vind het heel goed dat er meer acceptatie komt voor mensen met overgewicht.
Ook met wat extra kilootjes ben je nog steeds een super lief, leuk, aardig, grappig en geweldig mens.

Vaak voelen mensen met overgewicht zich ongewenst, vies, lelijk en al helemaal als er dan weer zo'n lompe hark langs komt die nog even een opmerking moet maken.
Juist door overgewicht te accepteren en deze mensen te vertellen ze wél okay zijn geeft positieve energie waardoor ze eerder geneigd zijn om er iets aan te doen en aan hun gezondheid te werken.

Iemand die altijd maar lelijk, dik, stom en weet ik het wat genoemd word gaat dat na een tijdje ook geloven.
Als je je al waardeloos en ongewild voelt, waarom zou je dan nog de moeite nemen om een gezond alternatief te nemen in plaats van die zak chips? Je bent toch al stom, lelijk en alle andere nare dingen die ze nageroepen krijgen.

Terwijl wanneer ze goed in hun vel zitten en wéten dat ze het waard zijn, ze zichzelf meer gunnen en dus ook een betere gezondheid zullen gunnen.

_/-\o_ _/-\o_

Complimenten voor deze waardevolle post Raponsje. :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:49

Ik ken ook mensen die echt in de categorie obesitas vallen en dit soort posts op facebook zetten... naar mijn idee een beetje slappe pogingen om hun zelfvertrouwen op te krikken. Heb ik verder geen last van, maar om dan mensen die "dun" zijn naar beneden te halen vind ik nogal laf. Een gezond gewicht is wat mij betreft aantrekkelijk, en een maatje meer kan dus ook gewoon. Maar als je 110 kilo weegt is dat toch iets om je zorgen over te maken.