Citaat:
Wat Shadow zegt, Marije78.
Er is echt een wezenlijk verschil tussen het kweken van nieuwe rassen door middel van de oude technieken en inbrengen van vreemd genmateriaal... Niet dat ik niet compleet enthousiast kan worden van wat er allemaal mogelijk is, het is meer dat de neveneffecten zo onvoorspelbaar zijn.
En dat is nu precies wat ik steeds probeer te zeggen. Ik ben ook geen voorstander van GMO's, juist om die reden. Toch werk ik in de zaadindustrie en 'ontwikkel' ik nieuwe rassen! Ik ontwikkel alleen geen nieuwe GMO rassen maar gewoon in de gangbare veredeling en dat voldoet prima voor onze markt.
De markt wordt NIET door Monsanto beheerst, en het percentage GMO's is zéér laag (omdat de Europese regelgeving dit niet toestaat, en ook met deze nieuwe regelgeving niet toe zal staan). De broccoli, bloemkool en wortel die jij in de supermarkt koopt is gewoon een gangbaar, traditioneel veredelt product, waarschijnlijk niet eens afkomstig van Monsanto.
Syngenta en Monsanto zijn giganten in de gewasbeschermingsindustrie. In de zaadindustrie zijn zij 'gewoon' een speler in de markt, samen met andere grote bedrijven zoals Rijk Zwaan, Bejo, Enza etc.
De nieuwe regelgeving is erop gericht om de landbouw duurzamer te maken. Dit betekent dus het gebruik van (heterogene) traditioneel veredelde gewassen die ziekteresistent zijn (en NIET middelresistent!). Deze resistenties zijn traditioneel veredeld door 'sterke' ouderlijnen tegen de ziekte te kiezen en die met elkaar te kruisen. Door het gebruik van deze gewassen wordt het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen sterk teruggedrongen wat dus leidt tot een meer duurzame teelt. Daar komt geen enkele GMO bij kijken.
Het op de markt brengen van een nieuw ras met een nieuwe ziekteresistentie, betere oogst etc betekent gewoon niet dat dit ras GMO is. Ik zie op jaarbasis zo'n 200 potentiele 'nieuwe' rassen met mijn baan en geen enkel daarvan is GMO, wél hebben ze vaak een resistentie tegen een (nieuwe) ziekte (in de sector wordt vaak gesproken van 'tolerantie' omdat geen enkel ras 100% 'resistent' te claimen valt). Dus dat is precies wat Shadow0 en randalinpony aangeven.
En zeker, met geintegreerde teelt, ruimte voor biodiversiteit en andere non-chemische methoden zijn we tegenwoordig heel ver wat betreft een gezonde teelt. Gewassen met een traditionele ziekteresistentie zijn hier gewoon een onderdeel van, daar is écht niks engs aan. Dit wordt al honderden jaren zo gedaan, dit is niet veranderd en zal zomaar ook niet veranderen.
Hobbyisten zullen nog steeds hun eigen zaad mogen telen en verhandelen, hetzelfde geldt voor erfgoedzaden. Dat dit niet langer zou zijn toegestaan is een mediahype.
'Commerciele' gewassen zijn tegenwoordig echter vaak hybride rassen. 2 homozygote ouderlijnen worden gekruist en zo ontstaat een heterezygote offspring. Deze offspring is zeer uniform en levert vaak ook een betere oogst op. Voor de boer is dit essentieel - zijn marge op het product is zeer klein (vaak enkele centen per plant, en soms moet er zelfs geld bij onder druk van de supermarkten!) dus als alles met 1 enkele oogstgang geoogst kan worden is dit zeer welkom. Een betere oogst levert meer geld op, en de nieuwste rassen zorgen ervoor dat zijn teelt duurzaam is - minder gewasbeschermingsmiddel. Het zaad van zijn gewas is echter niet bruikbaar voor een volgende teelt, in de F2 zullen de genen zich weer uitsplitsen en zal het gewas niet langer uniform zijn. Daarnaast is de teelt voor zaadwinning een dure, risicovolle aangelegenheid. Zaad moet immers virus en ziektevrij zijn, het moet geoogst, geschoond en opgeslagen worden. Het merendeel van de telers waagt zich hier niet aan. Als zij zaad aanschaffen via een zaadbedrijf, en het blijkt niet in orde, dan kunnen zij een klacht indienen of zelfs een rechtzaak aanspannen. Zo 'verzekeren' zij zich voor gezond zaad.
Ik hoop dat ik dingen een beetje duidelijk heb kunnen maken
. Als je vragen hebt, stel ze gerust, wil je de discussie aangaan, dan sta ik daar ook voor open, maar ik vind het vervelend dat er gesteld wordt dat ik mijn baan en mijn bachelor diploma 'onder de invloed van de Monsanto/Syngenta propagandamachine' zou hebben gehaald
.