Vechten tegen kanker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:57

*Heb alleen de openingspost gelezen*, ik ben het met je eens Love Bodin.

Wat als je geen moed hebt? Dan kun je even goed wel/niet genezen, als dat je geen moed houdt.
Als je denkt 'Hier ga ik aan dood maar ik leef wel normaal door zolang het kan', kun je ook genezen, maar dit heeft geen reden (het is echt niet doordat je denkt 'Ik leef normaal door' dat het gezwel od. zegt 'Ik ga wel weer weg' :')

Even kort gezegd dan maar, niet in de mood om er verder/duidelijker op in te gaan.

Ibbel

Re: Vechten tegen kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:04

Ho, maar dat blijkt dus niet waar te zijn, en dat is wetenschappelijk bewezen. Je 'state of mind' heeft invloed op je afweersysteem, en dat houdt wel degelijk verband met of je de kanker (of welke ziekte dan ook) overwint of niet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:05

Meen je die serieus?
Hoe weet mijn afweersysteem nu of ik moed houd of niet?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 18:07

Of dat wetenschappelijk bewezen is, is controversieel.
De ene zegt van wel, de ander van niet.
En beiden worden onderbouwd, door onderzoeken.

Edit:
Het is ook de tijd: zoals iemand hier zei (sorry, ik ben slecht met namen): in 'haar' tijd dachten ze dat 't niks uit maakte. Nu weer wel.
Maar er blijft onderzoek naar gedaan worden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:19

Er zijn ook mensen die beweren dat bidden zou helpen.
Maar ik geloof er niets van dat er minder christenen/moslims en andere gelovigen sterven aan kanker dan ongelovigen.
Mijn oma heeft al 2x borstkanker overleeft, maar als er 1 een negatief ingesteld persoon is dat absoluut niet gezond leeft is zij het wel :o
Mijn oom ging er daarentegen helemaal voor, hij zou er alles aan doen om te overleven....helaas besliste het lot anders.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:24

xSlvna schreef:
Meen je die serieus?
Hoe weet mijn afweersysteem nu of ik moed houd of niet?

Dat heeft alles te maken met hormonen. Stresshormonen, om precies te zijn. Onder andere adrenaline en noradrenaline. Die komen vrij bij stress en doen van alles in je lichaam. Zorgen voor vasoconstrictie (vaatvernauwing) bijvoorbeeld. En dat kan weer betekenen dat een tumor te weinig bloed krijgt, en daarmee minder groeit. Of, in combinatie met chemo, nu nét die doodklap krijgt.

Dus ja, je geestelijke gesteldheid heeft absoluut invloed op je functioneren. Nooit misselijk geweest van spanning? Nooit aan de diarree van de zenuwen? Voorbeelden van hetzelfde...

Indirect helpt bidden je beter te voelen -> zie boven...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:26

Ik kan me trouwens wél voorstellen dat positief denken ook ander gedrag tot gevolg heeft. Gezond blijven eten, blijven bewegen, leuke dingen doen, met mensen blijven afspreken, etc. En dát heeft dan wel weer invloed op je immuunsysteem. En misschien ook op je vermogen en wil om second opinions aan te vragen of te zoeken naar andere behandelmethodes die dan wel effectief blijken. Ik las op bokt iets over iemand die was opgegeven maar op internet iets las over een kliniek in Duitsland en die daar is behandeld en beter is geworden.

Indirect zou positief denken dus misschien wel invloed kunnen hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:28

Hé, en zou je dan misschien ook opeens 'actief aan het vechten' kunnen zijn? :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:30

Alleen als iemand nu ineens elke dag 2 stuks fruit eet en 400 gram groente terwijl ze dat nooit deden. Of nu gaan wandelen en eerder de hele dag op de bank zaten. Als mensen actíef iets veranderen terwijl ze dat eigenlijk niet leuk vinden (want iets leuks doen is geen gevecht), moeite doen om de genezing te beïnvloeden: ja, dan kan je dat denk ik vechten noemen. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:42

Ibbel schreef:
Ho, maar dat blijkt dus niet waar te zijn, en dat is wetenschappelijk bewezen. Je 'state of mind' heeft invloed op je afweersysteem, en dat houdt wel degelijk verband met of je de kanker (of welke ziekte dan ook) overwint of niet.

Maar, dat zit al in het karakter; het aanleren kan averechts werken omdat het niet natuurlijk voelt. Dus je hebt een positieve instelling of niet wat dat betreft en daar hoef je weinig voor te doen als het al in je systeem zit voor die tijd dat je ziek bent. Nadeel kan dan wel weer zijn dat er wordt een onrealistisch zeer positief beeld en dat er dan toch over de eigen grenzen heen wordt gegaan bv.

Wat wel zo is, dat de kwaliteit van leven wel degelijk kan verbeteren als je er met een roze bril tegen aankijkt dan met een hele zwarte zonnebril. Voor de omgeving is het ook wel prettig als iemand oprecht lekker in het leven staat ondanks de ellende :o want het hele gezin is eigenlijk ziek (in de zin van 'ziekte beïnvloedt iedereen die er omheen staat')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-05-13 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:44

Tja, ik wil toch even reageren op je stelling TS. Hoe iemand in het leven staat, lijkt inderdaad van grote invloed op het verloop van de ziekte. Maar dat geldt m.i. voor alles wat je evt. mankeert.
Ik heb zowel de positieve als juist de negatieve kant er van meegemaakt; dat bevestigde voor mij dat je geestelijk welzijn wel degelijk van invloed is.
:o Maar geldt dat niet voor alles in het leven? Hoe reageer je als een rekening hoger uitvalt, een reparatie duurder is, je voor de verkeerde kassarij hebt gekozen? enz. enz. Iedere keer dat je negatieve energie toestaat, lijk je kwetsbaarder in dit leven.
Leven is een kunst.....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:25

Volgens mij is heel je leven 1 groot gevecht, zorgen dat er brood op de plank is. Je huur moeten betalen dus verplicht werken, veel dingen moeten doen die je eigenlijk niet leuk vind. enz enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:36

Ik herken het wel. Ik werk in de zorg, en als mensen niet meer willen leven en de moed opgeven kun je er al bijna van uit gaan dat ze het niet lang meer maken...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:50

Ja, maar is dat omdat ze de moed opgeven, of geven ze de moed op omdat ze weten of aanvoelen dat ze al bijna doodgaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:53

Denk niet dat je aanvoelt dat je bijna doodgaat (en dan bedoel ik niet als ze echt al alleen maar op bed liggen, niks meer innemen etc maar bijv oud zijn en kwaaltjes hebben)

Je kan eten er in proppen maar als ze niet meer willen dan is het eigenlijk al verloren. En plots overlijdt iemand dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:57

Mijn opa was de laatste dagen wel zeer afwezig. En telkens had er hij erover dat hij mooie dingen zag. Je moest hem echt aanraken, zodat hij weer bij positieve kwam. Je kon voor hem staan en het leek dat ie dwars door je heen keek.

Dus ik geloof het wel dat je het kunt aanvoelen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:41

... ik wilde toch nog even opmerken dat ik me geen moment onprettig heb gevoeld bij het onderwerp van de TS en hoe zij dat beschreef in haar openingspost (voor wie niet het hele topic heeft gelezen: ik heb het zelf gehad en ook in mijn naaste omgeving meegemaakt). Ik vond en vind het juist een mooi topic. Daarom heb ik ook meermalen gereageerd :-).

-mocht er een verontruste mod voorbijkomen...-

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:06

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik denk dat je wel kan vechten tegen kanker, of in ieder geval, psychisch wel. Een paar maanden geleden is een goede kennis (moeder van een vriendin) overleden aan kanker. Ze heeft het een paar keer overwonnen, maar het is teruggekomen. Ze bleef vechten en doorgaan. Maar toen kreeg ze te horen dat ze uitbehandeld was, ze konden niks meer voor haar doen. Toen had ze ook iets van, okee, dan is het goed zo. Ik overwin dit sowieso niet meer, dus wat heeft het voor zin om nog langer door te vechten, terwijl je pijn hebt en niet veel meer kan? (Ze was al aardig afgetakeld)
2 dagen later was het zover, ze was overleden. Ik denk dus wel dat je 'state of mind' ermee te maken heeft..

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:10

mijn moeder heeft 12 jaar geleden gevochten tegen leverkanker, heeft 32 soorten medicatie gehad en 8 chemokuren, ze wilde zelf niet meer leven omdat het ondragelijk was en ze alle medicatie zat was.
haar geluk was dat de lever in het vet lag en daardoor het niet kon openbaren.

ze had de moed opgegeven maar heeft het wel overleefd, ze leeft namelijk nog steeds.
wel heeft ze elke maand controle en allerlei medicijnen die ze steeds weer moet slikken.

dus ik denk dat het per persoon verschillend is, de één wil wel vechten en de ander niet, en de gene die niet willen vechten overleven het 9 van de 10 keer vaker als de gene die willen blijven leven.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 14:52

@my_precious, weet je dat zeker?
Volgens mij wil iedereen vechten, maar misschien niet tot het einde. En wat is dan doorvechten? Hoe kan je vechten tegen kanker? Want vechten is actief (imo).

@kirsten4, het is heel handig om het hele topic door te lezen, er worden heel veel nuttige dingen genoemd. Ook al is het misschien wat lang :).

@DaniBanani, dat is een hele goede. Volgens mij kan je wel degelijk voelen dat je 't niet gaat redden. En als je de moed opgeeft, betekent dat 9 vd 10 keer toch, dat je minder gaat eten/drinken etc. Dat je echt 'actief' de moed opgeeft. En niet alleen mentaal.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:59

Ja, precies. En iemand geeft de moed niet 'out of the blue' op, dat is toch omdat je weet dat je niet lang meer te leven hebt en dat het onafwendbaar is. Het is dus ook gewoon logisch dat een flink percentage van die groep ook snel na dat opgeven overlijdt, niet doordat ze opgeven maar omdat ze sowieso wel snel waren overleden. En als je al een vreselijk verzwakt lichaam hebt dan kan nét wat minder eten en drinken en/of nét wat meer stress (afscheid nemen, angst voor de dood, zoiets) al de druppel zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:16

Ik denk dat iemand die nooit verloren/gefaalt heeft ook zeer zelden iets van waarde zal bereiken, dus ik deel je negatieve gevoel bij verliezen niet.

Ik begrijp het punt trouwens wel. Vooral in de media word soms gedaan alsof je kanker overwint met je positieve houding en wilskracht, dat speelt mee, maar imo niet zo'n grote rol, dom geluk en een goede dokter hebben denk ik veel meer invloed. Soms word inderdaad zo de nadruk op die houding gelegt dat ik kan begrijpen dat sommige mensen het gevoel hebben dat geïmpliceerd word dat mensen die zijn overleden gewoon niet positief en wilskrachtig genoeg waren.

Ik geloof dat trouwens niet zo dat mensen die opgeven vanzelf dood neervallen, mijn oma hebben ze 2,5 maanden tegen haar wil in leven gehouden omdat ze in het christelijke ziekenhuis vonden dat ze daar niet over mocht beslissen 8)7 . Pas toen ze in het verzorgingstehuis kwam en de arts wel naar haar luisterde en de medicatie stopte was ze inderdaad zo weg...

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:11

ik vind het altijd heel pijnlijk als mensen impliceren dat je kanker overwint door wilskracht etc. Laatst vertelde iemand mij over zijn moeder die het had overwonnen, maar die had er ook zo hard voor gevochten. Ik kan daar altijd heel boos over worden. Ik heb mijn eerste man aan kanker verloren op 23 jarige leeftijd. Hij heeft keihard gevochten, was overtuigd dat hij het ging halen, ging altijd vol goede moed weer naar een nieuwe chemo, maar toch heeft het niet mogen baten. In die tijd zeiden mensen ook, positief blijven, dan heb je al de helft gewonnen. Wat een onzin, ik werd daar altijd zo boos om, zeker omdat hij er echt voor ging, maar als je lichaam niet mee werkt, is het helaas einde oefening.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:48

@LoveBodin ja ik weet het zeker, mijn moeder had echt heel veel pijn, en er kwamen ook nog heel veel andere klachten bij, ze wilde echt niet meer leven vertelde ze ons vaak.
het was goed zo voor haar en ze had een mooi leven gehad.

ik moet wel zeggen dat ze nu leeft alsof haar leven er vanaf hangt, want ze gaat zeker 5 dgn in de week naar de bingo, eigenlijk al jaren.. ze gaat dagjes weg met van die busreisjes en ze gaan 2 a 3 keer in het jaar op vakantie naar het buitenland.
dat deed ze zelfs toen ze ziek was hoor, op vakantie gaan.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 05:36

Ik bedoelde over je laatste zin, my_precious :). Die vind ik een beetje raar eerlijk gezegd.. Volgens mij heeft het echt niet zoveel invloed..

Citaat:
Dus ik denk dat het per persoon verschillend is, de één wil wel vechten en de ander niet, en de gene die niet willen vechten overleven het 9 van de 10 keer vaker als de gene die willen blijven leven.

Barbara28, dat is de reden waarom ik dit topic heb aangemaakt, omdat ik 't zo vreemd vind, dat mensen dat soort dingen zeggen. 't Is een loterij, en helaas hadden jullie het verkeerde lot. Ik wens je heel veel sterkte.