Ik kom plaatjes, zoals genoemd in dit topic, eigenlijk zelden tegen op facebook of andere social media. Wat ik wél veel zie zijn de zgn. 'fitspiration' en die vind ik lang niet altijd zo "fitspiration".
Deze column van puurgezond.nl verwoordt eigenlijk perfect hoe ik er tegenaan kijk:
Citaat:
Discipline of zelfrespect
In januari werden we overspoeld door goede voornemens en zoals dat ieder jaar weer gaat, komen mensen pas vanaf eind februari in actie. Via Facebook zie ik allerlei posts voorbij komen van nieuwe workout regimes, voedingstips en oefeningen die zouden helpen tegen een wat verslapt buikje. En dan zijn er natuurlijk de talloze motivational quotes die ons via Facebook om de oren vliegen. ‘Sweat is your fat crying’, ‘The only bad workout is the one that didn’t happen’ of ‘No pain no gain’. Als trainer is het ongetwijfeld incorrect, maar ik word wat opstandig van dergelijke uitspraken en post op zo’n moment graag de beroemde quote van niemand minder dan Miss Piggy waarmee ze het geheim van haar rondingen onthulde, namelijk ‘Never eat more than you can lift’. Ik geloof namelijk niet zo in dat harde, dat militaristische. Ikzelf hou van hard trainen, van zo zwaar mogelijke gewichten verzetten. Maar als iemand tijdens een poging om 90 kilo van de grond te tillen in mijn oor zou tetteren ‘sweat is your fat crying’, ben ik eigenlijk wel klaar. Er zit iets in van je bent niet goed genoeg. Je bent een hopeloos zielige homp vet en dat moet maar eens flink afgestraft worden. Ik geloof niet in zo’n benadering. Laatst las ik een artikel van een vooraanstaande Canadese trainer over het fenomeen discipline. De gewoonte om een paar keer per week naar de sportschool te gaan en iedere dag gezond te eten zou volgens hem niet gebaseerd moeten zijn op een ijzeren discipline, maar op zelfrespect, jezelf serieus nemen en je gezondheid niet als iets vanzelfsprekends zien, maar als iets wat je moet koesteren. Kijk, daar kan ik wat mee. Niet jezelf afbeulen, maar je gezondheid optimaal onderhouden. Dat is een investering die wat mij betreft het zweten waard is.