Stevig zijn... enige juiste standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:37

Geryon schreef:
Komt inderdaad van alle twee de kanten is mijn ervaring. Al is het bij mij ook wel echt zo. Val om het minste af en kom zelfs van conditietraining al in spier aan.

Lijkt me echt rot als je zo je best doet maar het wil gewoon niet lukken :(:)

Grappig, ik heb je foto gezien en mijn figuur lijkt op dat van jou. Ik ben 1,78m, maat 36-38 en ik vind mezelf nog steeds te fors en dat kan allemaal veel beter en strakker. En bij jouw foto had ik dat totaal niet :')

Ik moet er hard voor werken om er zo uit te zien als jij en voor jou is dit alweer 'vetjes'. Leuk om die verschillen te zien :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:39

Ik kom plaatjes, zoals genoemd in dit topic, eigenlijk zelden tegen op facebook of andere social media. Wat ik wél veel zie zijn de zgn. 'fitspiration' en die vind ik lang niet altijd zo "fitspiration".

Deze column van puurgezond.nl verwoordt eigenlijk perfect hoe ik er tegenaan kijk:

Citaat:
Discipline of zelfrespect

In januari werden we overspoeld door goede voornemens en zoals dat ieder jaar weer gaat, komen mensen pas vanaf eind februari in actie. Via Facebook zie ik allerlei posts voorbij komen van nieuwe workout regimes, voedingstips en oefeningen die zouden helpen tegen een wat verslapt buikje. En dan zijn er natuurlijk de talloze motivational quotes die ons via Facebook om de oren vliegen. ‘Sweat is your fat crying’, ‘The only bad workout is the one that didn’t happen’ of ‘No pain no gain’. Als trainer is het ongetwijfeld incorrect, maar ik word wat opstandig van dergelijke uitspraken en post op zo’n moment graag de beroemde quote van niemand minder dan Miss Piggy waarmee ze het geheim van haar rondingen onthulde, namelijk ‘Never eat more than you can lift’. Ik geloof namelijk niet zo in dat harde, dat militaristische. Ikzelf hou van hard trainen, van zo zwaar mogelijke gewichten verzetten. Maar als iemand tijdens een poging om 90 kilo van de grond te tillen in mijn oor zou tetteren ‘sweat is your fat crying’, ben ik eigenlijk wel klaar. Er zit iets in van je bent niet goed genoeg. Je bent een hopeloos zielige homp vet en dat moet maar eens flink afgestraft worden. Ik geloof niet in zo’n benadering. Laatst las ik een artikel van een vooraanstaande Canadese trainer over het fenomeen discipline. De gewoonte om een paar keer per week naar de sportschool te gaan en iedere dag gezond te eten zou volgens hem niet gebaseerd moeten zijn op een ijzeren discipline, maar op zelfrespect, jezelf serieus nemen en je gezondheid niet als iets vanzelfsprekends zien, maar als iets wat je moet koesteren. Kijk, daar kan ik wat mee. Niet jezelf afbeulen, maar je gezondheid optimaal onderhouden. Dat is een investering die wat mij betreft het zweten waard is.

Collie2008

Re: Stevig zijn... enige juiste standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:41

Plien, het verwoord ook helemaal met hoe ik het zie en met mijn lijf omga

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:42

phormicola schreef:
Geryon schreef:
Komt inderdaad van alle twee de kanten is mijn ervaring. Al is het bij mij ook wel echt zo. Val om het minste af en kom zelfs van conditietraining al in spier aan.

Lijkt me echt rot als je zo je best doet maar het wil gewoon niet lukken :(:)

Grappig, ik heb je foto gezien en mijn figuur lijkt op dat van jou. Ik ben 1,78m, maat 36-38 en ik vind mezelf nog steeds te fors en dat kan allemaal veel beter en strakker. En bij jouw foto had ik dat totaal niet :')

Ik moet er hard voor werken om er zo uit te zien als jij en voor jou is dit alweer 'vetjes'. Leuk om die verschillen te zien :)

Haha en dat terwijl jij langer bent en een kleinere maat hebt! Het is allemaal zo raar. En het leven is gewoon heel oneerlijk.

Moet zeggen dat het op die foto ook wel mee valt hoor. Sowieso omdat overal breed is, valt het niet zo op, maar staat er een gemiddeld (als in breedte) persoon naast valt het wel op :=
Laatst bijgewerkt door Geryon op 25-04-13 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:42

Ik irriteer me ook mateloos aan die plaatjes. Ik vind het niet oke dat onderhand (morbide) obesitas "goedgekeurd" wordt in de samenleving. Om dan nog maar niet te spreken over de obesitas klinieken die uit de grond schieten hier in NL en het geld dat daar naar toe gaat, linksom of rechtsom.
We hoeven echt niet allemaal maatje 38 te hebben, maar die plaatjes die bv op fb rond gaan is gewoon zware obesitas. Niet "een maatje meer"..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:43

Ik vind Geryon helemaal geen vetjes hebben, dat zie ik ook niet. :P
Ben zelf ook gewoon breed, je hebt dat rijtje met zogenaamde "ideale" modellenmaten qua verhoudingen, nu zit ik daar heel dichtbij alleen ben ik dus veel kleiner dan het gemiddelde model. :')

Stukje kan ik wel inkomen, maar... ik snap ook wel dat sommige mensen wel motivatie kunnen halen uit zulke uitspraken en ik vind ook niet dat dat niet hand in hand zou kunnen gaan met zelfrespect.

Meest recente foto van mij staat in m'n profiel (in een geleend jurkje overigens, kon me niet goed bewegen omdat ik bang was ik eruit zou scheuren maar volgens mij valt dat op de foto niet zo op :') )

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:44

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:44

Fiffill schreef:
pluisje88 schreef:
Wat ik wel jammer vind dat mensen er vanuit gaan dat zware mensen per defenitie zichzelf zitten vol te proppen en alleen maar ongezond eten.

Even op dit stukje inhaken - dat werkt net zo hard de andere kant op. Slanke mensen zouden alles kunnen eten en er nooit wat voor hoeven doen. Mensen moeten in het algemeen gewoon niet zo op elkaar afgeven. :D

Eens! Ik ben ook vrij slank (maat 36 bij 1.81m) en krijg ook altijd te horen dat ik 'alles zou kunnen eten'. Terwijl ik hard mijn best doe om gezond te eten en gericht te trainen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:45

Valt me wel op dat "strong" het inderdaad over aan het nemen is van "skinny" tegenwoordig.

Die plaatjes doen 't 'm echt niet voor mij, ik vind dat altijd een beetje suf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:49

little_king schreef:
Colway schreef:
Ik zie wel degelijk een verschuiving. Maat 42 is gemiddeld, grote paspoppen, reclames etc.

Dat maatje 34 wellicht niet realistisch is en dat er in reclames/tv/bladen etc best meer een mix mag komen tussen slanke, volle, etc mensen lijkt me niet verkeerd.

Feit is dat we steeds dikker/zwaarder worden en dat we dat ook steeds normaler gaan vinden. Daar maak ik me wel 'zorgen' om.

Ik heb juist het idee dat we nu schuiven naar een normaal beeld.
De meeste mensen met 40/42 hebben een gezond goed gewicht in het midden van het groene kader van de bmi.
We gaan eindelijk af van het beeld aan de onderste grens van de bmi of zelfs er ruim onder wat jaren terug toch stond voor goed.
Natuurlijk zijn er mensen die een te hoog bmi hebben, maar ik heb nog nooit gehoord dat dit gezien wordt al goed of als mooi of als standaard terwijl de mannequin met zwaar ondergewicht wel het beeld was waarom gezonde jonge mensen zwaar gingen lijnen met alle problemen die daar bij horen.

40/42 in het midden van het BMI? Ik heb met BMI 20 maatje 34 (soms 36) en met BMI 22 maatje 36 (of 38), hoger ben ik nooit geweest qua gewicht maar ik weet zeker dat ik met een maatje 42 toch echt wel flink boven die BMI grens uit zou komen van 25.

Ik vind het echt heel erg raar dat mensen zoveel commentaar hebben op dunne mensen, de meeste slanke mensen zijn niet te dun, maar mensen zijn gewoon niet meer gewend wat slank is. Ik durf te wedden dat de helft van de mensen die zegt 'ja maar ik kom van vet eten al aan als ik er naar kijk' een heleboel steken laten vallen m.b.t. gezond eten en sport/beweging. Ik geloof niet dat zoveel mensen te dik kunnen zijn 'omdat aanleg'.. Lekker makkelijk om je daar achter te verschuilen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:51

Fiffill schreef:
Ik vind Geryon helemaal geen vetjes hebben, dat zie ik ook niet. :P
Ben zelf ook gewoon breed, je hebt dat rijtje met zogenaamde "ideale" modellenmaten qua verhoudingen, nu zit ik daar heel dichtbij alleen ben ik dus veel kleiner dan het gemiddelde model. :')

Stukje kan ik wel inkomen, maar... ik snap ook wel dat sommige mensen wel motivatie kunnen halen uit zulke uitspraken en ik vind ook niet dat dat niet hand in hand zou kunnen gaan met zelfrespect.

Meest recente foto van mij staat in m'n profiel (in een geleend jurkje overigens, kon me niet goed bewegen omdat ik bang was ik eruit zou scheuren maar volgens mij valt dat op de foto niet zo op :') )

_O- Valt inderdaad niet op. Jij hebt zo te zien ook echt een mooi lichaam!

Heb nu wel wat meer vetjes dan op de foto. Wil terug naar het lichaam op de foto. Ik ga na mijn examens weer beginnen met paardrijden dus dan val ik meteen weer af.. Hoef er dus eigenlijk niets voor te doen. Terwijl anderen er zoveel moeite voor moeten doen :(:)

Vind strong mooier dan skinny. Al zijn die vrouwen op de laatste plaatjes best skinny.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:52

Ik kan mezelf er niet druk om maken....er zijn zoveel mooie vrouwen in verschillende maten, lengte, types! (zie de Dove reclames)

Belangrijkste is dat je jezelf lekker voelt en dat ook uitstraalt, of dat nu met maat 34 is of maat 44 :)

Als je jezelf niet lekker voelt (te dun, te dik) doe je er wat aan, maar laat dat aub niet de maatschappij bepalen.....

Ik zie hier ook veel jonge mensen reageren, ik werd tot mijn 28 altijd voor de gek gehouden
omdat ik zo dun was, maar nu met 38 heb ik ook maat 42 :7 dat komt vanzelf....je lichaam/leven veranderd ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:52

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:54

Rebecca ik was diegene die dat zei. Over het er alleen al naar kijken.

En ik Heb dat dus wel helaas. Ik eet redelijk gezond. En tuurlijk eet ik soms iets vettigs maar dat is eerder uitzondering dan regel. Daarbij drink ik max 2 glazen fris in het weekend en voor de rest alleen thee zonder suiker en water. Ik eet voldoende fruit.
Sport minimaal 3 keer per week. En op mijn werk ben ik ook actief bezig.

Beetje een vooroordeel wat je daar gaf.

Winged

Rebeccaa schreef:
Ik geloof niet dat zoveel mensen te dik kunnen zijn 'omdat aanleg'.. Lekker makkelijk om je daar achter te verschuilen.

Eens. Mijn moeder en vader zijn allebei (veel) te zwaar. Reden? Eetpatroon en geen beweging. Resulteert weer dat ik absoluut niet wil dat ik net zo rond wordt als mijn moeder. Dus ik let op mijn eten, ik sport en haal soms wel mijn motivatie uit bovenstaande plaatjes. Ieder zijn eigen ding.

Maar 'het is aanleg'? Dat hoeft echt niet zo te zijn. Je hoeft er niet zo uit te zien als pa en ma hoor :D

SAKKIA

Ja die plaatjes zeggen mij eigenlijk helemaal niks :o
En om heel eerlijk te zijn vind ik een te gespierd vrouwen lichaam helemaal niet zo mooi :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:55

Ik hoef er niet zo uit te zien als die vrouwen op de plaatjes. Maar wil wel graag meer spieren. Aangezien ik veel ben kwijtgeraakt.

Ik merk wel snel verschil bij mij. Ik sport nu al 4 dagen intensief achter elkaar en merk aan mijn hele lichaam al verandering. Meer energie, maar huid lijkt strakker te worden. En een bulte spierpijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:57

Rebeccaa schreef:
40/42 in het midden van het BMI? Ik heb met BMI 20 maatje 34 (soms 36) en met BMI 22 maatje 36 (of 38), hoger ben ik nooit geweest qua gewicht maar ik weet zeker dat ik met een maatje 42 toch echt wel flink boven die BMI grens uit zou komen van 25.

Ik vind het echt heel erg raar dat mensen zoveel commentaar hebben op dunne mensen, de meeste slanke mensen zijn niet te dun, maar mensen zijn gewoon niet meer gewend wat slank is. Ik durf te wedden dat de helft van de mensen die zegt 'ja maar ik kom van vet eten al aan als ik er naar kijk' een heleboel steken laten vallen m.b.t. gezond eten en sport/beweging. Ik geloof niet dat zoveel mensen te dik kunnen zijn 'omdat aanleg'.. Lekker makkelijk om je daar achter te verschuilen.

Dat is omdat je nooit in het labeltje van de kleding van andere mensen kijkt... :+

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:58

Over labels gesproken: die zijn de afgelopen jaren ook aangepast.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:58

FCSA schreef:

Vertel? :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:59

Ik snap eigenlijk niet echt wat ze bedoelen met strong óver skinny? Die plaatjes zijn meer strong ánd skinny. Behalve het tweede plaatje zo te zien. Ik vind het wel mooi in ieder geval. Krijg er echt zo'n gevoel bij dat die vrouwen ook gewoon psychisch sterk zijn. Al vind ik wat meer vet ook mooier.

Mijn stiefvader traint nu ook en zei ook al heel snel gewoon meer energie te hebben, zich beter te voelen. Dat is gewoon al top!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:59

Winged schreef:
FCSA schreef:

Een aantal merken, waaronder DEPT, zijn gaan schuiven. De afmetingen die vroeger in maat 38 resulteerden, hebben nu het labeltje 36.
Snap je? Ik vind het altijd zo lastig uitleggen :P

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:00

Winged schreef:
FCSA schreef:

Dezelfde kleding heeft nu een label met een kleinere maat (in veel winkels), zodat mensen met plezier blijven shoppen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:02

Ah op die manier. Dat is zuur -O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:03

Ik heb duidelijk een hele ontwikkeling gemist (zit ook nooit meer op fb :D )
Afgaande op de gewone social talk van de dames hier in de omgeving moet je nog steeds streven naar maat 34 of 36. 38 is nog net acceptabel als je maar blijft proberen. Met maat 40 ben je een zielige ongedisciplineerde vetzak. Laat staan dikker.
Dus zitten we bij bezoek en verjaardagen braaf aan de komkommer en de cherrytomaatjes te doen alsof we allemaal nooooit een zak chips leegsnaaien thuis.
Ik ben zelf net afgevallen van maat 44 naar 42 en ben daar heel blij mee want ik zit dik ook niet lekker in mijn vel maar ik krijg absoluut de kriebels van het opdringen van een schoonheidsideaal (in welke richting dan ook). Dus van de blabla die ik hiervoor noemde krijg ik juist heel obstinaat de neiging om een reep chocola met nootjes te kopen en voor hun ogen naar binnen te werken. Of ik of een ander mens kleren moet zoeken op de kinderafdeling of bij de plussizes daar hebben andere mensen in mijn ogen echt geen reet mee te maken en daar moeten ze gewoon hun mond over houden. Ook op fb. Zo. :P