Relatie of kind? Waar zou jij voor kiezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:30

Ik weet het niet cassidy. Kan het niet eens zijn met de argumenten. In deze tijden is het niet makkelijk om zomaar aan kinderen te beginnen, vooral niet als je bewust alleenstaande ouder wilt worden. Hier op dit moment zou ik niet eens een hypotheek kunnen krijgen voor een huis. Nou ja misschien een kelder met een raampje erin.
Economisch is bijna niet haalbaar om een kind te krijgen als je al volledig moet blijven werken om beide te kunnen onderhouden. Welke optie's hou je dan nog over! Ik wil niet afhankelijk zijn van vangnetten van de regering. Het is allemaal zo leuk, toeslagen hier, kinderbijslag daar. Maar daar red je het niet mee. Ook mijn baas zou me in deze tijd liever zien verdwijnen als ik een kind wil. Voor mij dan 100 anderen die wel volledig willen blijven werken, flexibel zijn en nergens rekening mee hoeven te houden.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:33

Dichttimmeren kan niet, dat zeg ik ook... Maar een beetje zekerheid moet wel! Anders zouden we ook met z'n allen alles kunnen gaan kopen wat we willen omdat we het willen... Realiteitszin... Ga er verder ook niet meer op in... TS denkt er iig wel over na en dat vind ik verstandig...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:35

Wendel schreef:
Ik weet het niet cassidy. Kan het niet eens zijn met de argumenten. In deze tijden is het niet makkelijk om zomaar aan kinderen te beginnen, vooral niet als je bewust alleenstaande ouder wilt worden. Hier op dit moment zou ik niet eens een hypotheek kunnen krijgen voor een huis. Nou ja misschien een kelder met een raampje erin.
Economisch is bijna niet haalbaar om een kind te krijgen als je al volledig moet blijven werken om beide te kunnen onderhouden. Welke optie's hou je dan nog over! Ik wil niet afhankelijk zijn van vangnetten van de regering. Het is allemaal zo leuk, toeslagen hier, kinderbijslag daar. Maar daar red je het niet mee. Ook mijn baas zou me in deze tijd liever zien verdwijnen als ik een kind wil. Voor mij dan 100 anderen die wel volledig willen blijven werken, flexibel zijn en nergens rekening mee hoeven te houden.

Ook als je in NL een partner hebt en fulltime wilt en kunt werken kom je niet zomaar in aanmerking voor een huis. Wat de keuze voor kinderen betreft: de regering zal toch iets moeten doen want anders worden er geen kinderen meer geboren en hebben ze straks een echt probleem. Persoonlijk zou voor mij de keuze van abortus absoluut niet in mijn woordenboek voorkomen. Ik ben de tijd voorbij dat ik kinderen kan krijgen maar had ik in verwachting geraakt was abortus absoluut een no-go geweest. Er is altijd wel een manier om kinderen groot te krijgen. Altijd.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:41

Wendel schreef:
Verdien goed hoor, daar niet van, maar ook ik heb een paard. Ook daar gaan de kosten inzitten. Ook al kost dit bijna niks per maand.
Mijn ouders zouden dan moeten oppassen omdat een kinderdagverblijf niet te betalen is. .

je zegt dat je een kind niet kan betalen. aan hoeveel en welke kosten denk je dan?
ik verdien niet super veel (vind ik dan :D ), werk 28 uur. heb een paard (a 250 euro per maand stalling) en een pony a 50 euro per maand stalling. mijn kind gaat 2 halve dagen en 1 hele dag naar het dagverblijf. ik red het prima. kosten voor kdv is inkomensafhankelijk. ik betaal 150 euro per maand hiervoor. maar goed, ligt er natuurlijk aan hoeveel dagen je nodig hebt. daarnaast krijg je als alleenstaande ouder nog wat "extraatjes". als worden deze belastingvoordeeltjes ook langzaam aan weg bezuinigd binnen een paar jaar. maar goed, ik heb het wel zo in gecalculeerd dat ik ook zonder die toeslagen rond moet kunnen komen.
kosten van een dagverblijf zijn natuurlijk maar tijdelijk. hoogstens 4 jaar. de rest kan je allemaal zo gek maken als je zelf wilt. je kan alles nieuw kopen maar ook via marktplaats. ik koop bijv. zo goed als nieuwe merkkleertjes via marktplaats voor 1/3 e van de nieuwe prijs. ik kan het wel nieuw betalen maar vind het persoonlijk onnodig. ik kan voor dr sparen en ze kan later gewoon op sport/zwemles of whatever...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:51

willeke_x schreef:
Ik las hier ook dat alles wat je hebt dat je dat ook kan kwijt raken... tjah maar dat geld ook voor twee-ouder gezinnen. Hoeveel mensen zijn er in Genk op de ford ontslagen waarbij vader en moeder daar werkten? Daar zijn ze ook hun hele inkomen kwijt, en zij hebben vaak ook een lening voor een huis en opgroeiende kinderen. Ik weet ook niet hoe het in Nederland zit, maar als je een kind hebt en je bent gezinshoofd is de uitkering in het begin nog vrij hoog. Om dat op te vangen ben ik vier jaar geleden ook begonnen met een avondstudie rechtspraktijk, waar je eigenlijk héél erg veel mee kan hier in België. Rechtspraktici en juristen worden vaak gezocht voor allerhande jobs. Op dat vlak ben ik er redelijk gerust in. In juni studeer ik af en heb ik mijn diploma. Dus ook dat heb ik dan extra achter de hand moest ik mijn huidige job om welke reden dan ook verliezen.

Wat je hebt kun je kwijtraken, in NL en in Belgie. Is dat een argument om maar niet aan kinderen te beginnen? Als je daar "ja" op zegt zou ik er idd maar niet aan beginnen. Blijf bij die slapzwans van een vent van je en begin er vooral niet aan.

Wat ik zie in de omgeving van mijn ouders (en die wonen in Belgie) is dat doppers toch redelijk voor hun gezin kunnen zorgen, zelfs met meerdere kinderen, al dan niet met hulp van de kerk of de mutualiteit. In Wallonie zijn er generaties die nog nooit werk hebben gehad, wel trekken van de dop en het nog niet zo slecht hebben.
Dus als jij wilt gaan voor dat kind, dan ga ervoor. En alles "sal reg kom" (zoals ze dat in Zuid-Afrika roepen).
Het hangt er helemaal vanaf hoe graag je dingen wilt, en wat je bereid bent om ervoor opzij te zetten.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:56

Zal niet mijn hele begroting open en bloot op het internet gooien. Ik werk 37 uur per week. Mijn paard kost 130 in de maand. Hrb een huurhuis en daar de bijkomende kostren (gas, water,licht, boodschappen enz enz). Zal als het inkomends afhankelijk zijn ong 400 euro per maand moeten betalen aan een dagverblijf. Daarbij moet een kind natuurlijk ook zijn natje en droogje moeten hebben. Ik heb bewondering voor je dat je het red met 28 uur werken

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:57

Jeetje TS, je bent bijna 30, dat is toch niet de leeftijd dat biologische klokken zo'n impact op je leven zouden moeten hebben?
Een kind is niet zomaar iets, maar je hebt nog zo'n 10 jaar te gaan. Als ik jou was zou ik eerder een punt achter deze relatie zetten en kijken of je Mr Right tegen komt. Samen een kind opvoeden is echt veel leuker, niet alleen voor jou maar vooral voor het kind.
Daarnaast is het veel makkelijker om een geschikte partner te vinden als je geen kind hebt.
Laatst bijgewerkt door Myca op 07-04-13 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:58

Myca schreef:
Jeetje TS, je bent bijna 30, dat is toch niet de leeftijd dat biologische klikken zo'n impact op je leven zouden moeten hebben.
Een kind is niet zomaar iets, maar je hebt nog zo'n 10 jaar te gaan. Als ik jou was zou ik eerder een punt achter deze relatie zetten en kijken of je Mr Right tegen komt. Samen een kind opvoeden is echt veel leuker, niet alleen voor jou maar vooral voor het kind.

TS woont in Belgie, daar wordt vroeg getrouwd en begint men vroeg aan kinderen....Dus ja, 30 is aan de late kant...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-04-13 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:01

Wendel schreef:
Zal niet mijn hele begroting open en bloot op het internet gooien. Ik werk 37 uur per week. Mijn paard kost 130 in de maand. Hrb een huurhuis en daar de bijkomende kostren (gas, water,licht, boodschappen enz enz). Zal als het inkomends afhankelijk zijn ong 400 euro per maand moeten betalen aan een dagverblijf. Daarbij moet een kind natuurlijk ook zijn natje en droogje moeten hebben. Ik heb bewondering voor je dat je het red met 28 uur werken

Je paard kost meer dan die 130 Euro per maand, of heb je Smid en Dierenarts en Tandarts en andere medische kosten meegerekend? En een baan van 28 uur werken is voldoende, ligt aan het uurloon wat je voor die baan krijgt.

Myca

Re: Relatie of kind? Waar zou jij voor kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:11

Ik weet dat Hollanders vaak arrogant overkomen bij onze zuiderburen, maar toch...
Er hoeft nog helemaal geen probleem te zijn, zeker niet voor dergelijke rigoreuze beslissingen.
Geef het gewoon nog even de tijd TS, je hebt nog zeker 10 jaar voor de 'deadline'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:14

Ook al heeft ts nog 10 jaar de tijd, met deze partner gaat ze er niet komen. Dus schuif deze aan de kant en ga op zoek naar een vent die voor 100% meegaat in je keuze voor kinderen. En die ga je vinden ook. Maar die kinderen gaan er niet komen als je bij deze partner blijft. Niet als je naar meer op zoek bent dan alleen zaad.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:20

Cassidy schreef:
En een baan van 28 uur werken is voldoende, ligt aan het uurloon wat je voor die baan krijgt.

ik zit rond de 1500 euro incl 200 euro reiskosten vergoeding wat ook daadwerkelijk op gaat aan benzine voor woon-werk. dus ik red het met ongeveer 1300 euro.

maar goed, het is maar net wat je voor de rest voor kosten hebt en wat je belangrijk vind. ik ga bijv niet uit en rook en drink niet. shop nauwelijks voor mezelf en mis dit ook niet.
goedkoop huurhiusje rond de 430 euro, eigen auto. ik leef verder wel aardig zuinig qua boodschappen en bijv energie maar dat had ik ook zonder kind gedaan...

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:24

cassidy.... . Ja mijn paard kost me 130 euro in de maand, ik heb alles erbij in gerekend, dat word toch ook gevraagd? Ik stop met deze nutteloze discussie. Ts ik wens je heel veel succes met je beslissing. Goed dat je er rationeel over nadenkt en niet zo het diepe induikt...... petje af.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:26

Die auto kan de deur uit, en met huursubsidie kun je lager qua woning. Nogmaals, als de drang naar een kind zo groot is als bij TS, is dat te realiseren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:29

Wendel schreef:
cassidy.... . Ja mijn paard kost me 130 euro in de maand, ik heb alles erbij in gerekend, dat word toch ook gevraagd?

Als jij met 130 Euro in de maand per paard toekomt, inclusief verzekering en smid en DA, dan wil ik je vragen om dat met me te delen, mag desnoods ook via PB. Ik ben namelijk voor drie paarden per maand zeker 900 Euro kwijt (zonder DA en verzekering) en zou graag willen weten hoe jij dat doet. Ik sta namelijk voor de beslissing om een of twee paarden te moeten verkopen omdat ik dat niet red. En in tegenstelling toe iemand met een kind heb ik geen overheidstinstantie die me gaat helpen om drie paarden aan te houden. En dan heb ik geen kinderen, en geen mogelijkheid om bij een instantie aan te kloppen die me kan helpen met subsidie, kinderbijslag of anderen ondersteuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:41

Ik ben alleenstaande moeder geweest, niet bewust maar toen ik gewenst zwanger was wilde hij na 6 weken ineens niet meer. Ik heb toen een periode lang 3 baantjes tegelijk gehad om leuk te kunnen leven, mijn kindje was toen veel bij de oma's wanneer ik moest werken. Het was ondanks dat echt niet superzwaar ofzo. Wat de opvoeding betreft... ik was er vanaf het begin af aan aan gewend dat zelf te moeten doen dus dan rol je daar heel anders in dan wanneer je er na een aantal jaren ineens alleen voor zou komen te staan, je bent niet anders gewend. Kindje is inmiddels 19 jaar en gaat volgend schooljaar HBO doen.

Maar waarom nu zo snel zwanger worden van een donor?
Waarom wacht je niet nog even? Je hebt echt nog wel tijd hoor! Straks kom je wel een leuke man tegen die wel kinderen met je wil +:)+
Ik kwam de man van mijn leven ook pas tegen toen ik 34 was en ben nu ruim een half zwanger van mijn tweede kindje en ik ben ruim 41 jaar (en ik voel me nog steeds 22 :D, mensen schatten me ook altijd jonger). Ga lekker een eigen leven opbouwen en leuke nieuwe mensen ontmoeten... die baby kan de komende 10 jaar ook nog wel. Heb je meteen een goede reden om jong van geest te blijven ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:47

Cassidy schreef:
Als jij met 130 Euro in de maand per paard toekomt, inclusief verzekering en smid en DA, dan wil ik je vragen om dat met me te delen, mag desnoods ook via PB..

een beetje offtopic maar: dat is toch compleet afhankelijk van stalling en dergelijke? wie weet staat wendel dr paard bij familie thuis of op een goedkoop weilandje of boerderij? oud paard dus wellicht geen ijzers eronder?

als ik mijn paard bij mijn pony op de boerderij zou kunnen stallen dan ben ik rond de 150 euro kwijt dan de 250 euro van nu...
mijn paard heeft bijv. geen ijzers en vijl ik zelf bij dus 1x in de zoveel maanden komt de smid langs a 30 euro om de boel zo nodig wat bij te werken ipv 2 maandelijks 85 euro voor ijzers. verzekering heb ik niet en dierenarts gelukkig ook niet of nauwelijks nodig (klopt dit af). en zo wel dan heb ik daar een aparte rekening voor waar ik voor gespaard heb..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:53

Is niet offtopic hoor, maar Wendel heeft in mijn ogen even het perspectief verloren. Mijn paarden staan op een pensionstal in de randstad voor ongeveer 300 Euro per maand, en ik heb er drie. Verzekering in smid niet meegeteld, kosten voor DA ook niet. Wendel heeft er 1, maar schuift de kosten van dat ene paard naar voren als argument om niet aan dat kind te beginnen wat ze zo graag wil.
En weet je wat het mooie is aan een paard? De beslissing om hem naar de slager te sturen als je hem of haar niet kunt verkopen ligt helemaal bij jezelf. Er is niemand die je aan gaat klagen voor moord als je beslist om een paard naar de slager te brengen als je hem of haar niet kunt verkopen. Maar als je die beslissing niet kunt of niet wilt nemen, en het krijgen van een kind afhankelijk is van je financiele situatie en je geen keuzes wilt of kunt maken: wat zeur je dan?
Als jij perse een kind wilt, dan kan dat er komen. Ook al stuur je je paard daarvoor naar de slager. Wil of kun je dat niet, dan is de drang naar een kind niet groot genoeg....

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 05:39

Ik Vind het een knappe beslissing TS.
Misschien als het zo ver is dat je wilt vertrekken bij je partner dan die na gaat denken en toch omslaat.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:56

@ TS, ik heb al eerder gereageerd in je topic, respect hoe je met ieders mening en idee omgaat. :)

Ik begrijp dat je relatie nu even 'on hold' staat? Waarom er niet mee stoppen, als je nu al weet dat hij jou niet gelukkig kan maken in de toekomst?

Wil me niet mengen in de discussie over een donor en een kind alleen opvoeden, maar vraag me wel af of je weleens over plan C hebt nagedacht? Als in: breken met huidige partner en op zoek naar partner met kinderwens. Tegenwoordig kun je via datingsites e.d. heel makkelijk aangeven dat je een kinderwens hebt op korte termijn, dan zullen daar alleen mannen op reageren die daar ook zo in staan.

Buiten de hele discussie of het kind gelukkiger wordt met een pappa, is het voor jou zelf ook veel leuker om alles te delen met een partner. Zowel de lusten als de lasten.

Ik heb nergens kunnen lezen waarom bovenstaande optie voor jou niet aantrekkelijk is?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:57

Myca schreef:
Jeetje TS, je bent bijna 30, dat is toch niet de leeftijd dat biologische klokken zo'n impact op je leven zouden moeten hebben?
Daarnaast is het veel makkelijker om een geschikte partner te vinden als je geen kind hebt.

NIET WAAR!
Op je 30 begint de vruchtbaarheid achteruit te gaan.
Op 35 is het beste er vanaf
Op 40 is 1/3 van de vrouwen al definitief in de menopauze en dus onvruchtbaar, en de andere 2/3 zijn sterk verminderd vruchtbaar met een heel hoge kans op miskramen of aangeboren afwijkingen.

Als je er op je 40ste nog aan moet beginnen ben je echt wel te laat. TS heeft hooguit nog een jaar of 5, dus ze heeft groot gelijk als ze zegt dat ze de knoop maar eens wil doorhakken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:02

lastig maar dappere keuze, enorm veel succes kan je niet veel helpen hiermee. maar laatst een kraamgezin gehad moeder woonde inderdaad bij haar moeder in en had haar tweede kindje van dezelfde zaaddonor, zij had hier ook bewust voor gekozen. ging enorm goed.

ipv kinderdagverblijf zou je nog voor dagouder kunnen kijken dat is vaak ook iets goedkoper en flexibeler

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:18

Rapperijder schreef:
NIET WAAR!
Op je 30 begint de vruchtbaarheid achteruit te gaan.
Op 35 is het beste er vanaf
Op 40 is 1/3 van de vrouwen al definitief in de menopauze en dus onvruchtbaar, en de andere 2/3 zijn sterk verminderd vruchtbaar met een heel hoge kans op miskramen of aangeboren afwijkingen.

Als je er op je 40ste nog aan moet beginnen ben je echt wel te laat. TS heeft hooguit nog een jaar of 5, dus ze heeft groot gelijk als ze zegt dat ze de knoop maar eens wil doorhakken.

Mee eens. En daarnaast, om voor een kliniek in aanmerking te komenmag je ook niet te oud zijn en je mrt vaak nog op
Een wachtlijst staan. Soms wel 2 jaar. En dan maar hopen dat het ook meteen raak is en niet jaren bezig bent met je kinderwens en dan ineens niet mag omdat je te oud bent....
Ik ken een bam mama die er te laat aan begonnen is omdat ze af wilde wachten. Ze was 38 toen ze zich inschreef en het lukte dus niet he. Die moest op een gegeven moment van kliniek stoppen omdat ze te oud was.
Mn nicht is 34 en is mij "gevolgd". Ingeschreven bij een kliniek, 4 maanden na mij. Mijn dochtertje is nu 2 en ik zwanger van de 2e en zij is nu nog steeds bezig om zwanger te raken.. 15 iui s gehad en nu ivf.

En nog een punt waarom ik gekozen heb om op tijd hiermee te beginnen: ik wilde graag 2 kindjes. Toen ik eraan begon niet, toen leek me 1 kindje meer als genoeg maar ik wilde wel wat meer ruimte hebben voor als ik evt een 2e zou willen. Niet dus dat ik op het laatste moment nog een kindje krijg en ik niet voor een 2e kon gaan omdat ik dan al te oud was...en ik ben blij dat ik die keuze gemaakt hebt. De wens naar een 2e bleek (tot ieders verrassing) toch heel groot te zijn en ik vond het belangrijk dat mn dochtertje niet alleen zou zijn. Ik ben 34 jaar als de 2e er is. Ik voel me nog betrekkelijk jong en heb me altijd voor genomen dat mn 1e kindje voor mn 34e komt zodat ik nog mogelijkheid heb voor meerdere kinderen. ALS ik nu bijv nog voor een 3e zou willen gaan dan kan dit qua leeftijd prima. (Niet dat ik dat van plan ben, 2 in je eentje is meer als genoeg :D ). Maar de keuze (zolang het lukt), is aan mij...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:30

Cassidy schreef:
. Maar als je die beslissing niet kunt of niet wilt nemen, en het krijgen van een kind afhankelijk is van je financiele situatie en je geen keuzes wilt of kunt maken: wat zeur je dan?
Als jij perse een kind wilt, dan kan dat er komen. Ook al stuur je je paard daarvoor naar de slager. Wil of kun je dat niet, dan is de drang naar een kind niet groot genoeg....

Ik vind het een moeilijke. Snap wat je bedoelt hoor. Als je het echt wilt dan kan het ook. Dat is ook altijd mijn motto geweest. Waar een wil is is een weg. En is die weg weg dan zullen we meten roeien met de riemen die we hebben :D
Het is inderdaad een kwestie van keuzes maken. Al zou ik er inderdaad ook niet voor kiezen om mijn paard weg te doen. Was voor mij ook onbespreekbaar. Zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ik mn paard weg doe of naar de slacht omdat ik een kinderwens heb. Dus wat dat betreft begrijp ik wendell wel. Maar aan de andere kant snap ik ook dat je een kinderwens niet moet laten afhangen van een paard..het blijft moeilijk.
Ik wilde mn paard hoe dan ook houden (is echt niet verkoopbaar en zal dus ook bij slacht terecht komen) en heb daarom toen besloten om dan maar met minder te leven. Letten op dingen waarop je kan bezuinigen, geen dure vakanties, desnoods meer werken in de avonden als het moet. En in mn kleine huurwoning blijven zitten. Bedoel, ik zou graag in een grotere woning willen maar dan ben je hier al gauw 200 a 300 euro per maand meer kwijt. En dan kan ik mn paard niet houden...
Dus ik roei met de riemen die ik heb. Dan maar wat minder ruimte. Dochter heeft een eigen kamer en baby komt bij mij op de kamer. Als baby wat groter is dan verhuis ik naar het kleine kamertje van mn dochtertje en gaan 2 kleintjes bij elkaar op de grote kamer. En zo zullen we het prima redden..... ik hoef niet alles nieuw te hebben en het is echt niet erg als kinderen niet alles nieuw hebben. Veel speelgoed en kleding van oranje markt en marktplaats en je ziet het er echt niet vanaf.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:47

Cassidy schreef:
Ik heb geen kinderwens en snap niet dat mensen dat willen, maar ik weet wel dat als je wacht tot alles perfect is, je weleens bedrogen uit kunt komen, want kinderen "neem je niet' maar kinderen "krijg je".
Wil je zeker zijn van kinderen dan begin er zo vroeg mogelijk aan, heb je nog een tijd om de medische molen in te gaan mocht het op de natuurlijke manier niet lukken. Niet wachten tot je ze alles kunt bieden, want dat komt vanzelf. Niet wachten op de perfecte partner, niet wachten op dat perfecte huis, de perfecte inrichting: ga voor dat kind als de drang echt zo groot is, desnoods via de spermabank, en alls komt goed.

En als je van tevoren allerlei beren op de weg ziet, dan is je drang naar dat kind niet groot genoeg.

En dit bedoelde ik dus!