Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ekeif96 schreef:Miz_lizje Ik snap je nog steeds niet helemaalis niet aanvallend bedoel ofzo hoor!
Maar je bent toch met het systeem in België toch nog steeds baas over je eigen lichaam? Want je mag ZELF aangeven wat je wil?
Ladybird schreef:ik las in het begin van het topic dat sommigen alles willen doneren behalve de hoornvlies.
voor die genen: waarom willen jullie niet dat je hoornvlies gedoneerd worden?
Ekeif96 schreef:Miz_lizje Ik snap je nog steeds niet helemaalis niet aanvallend bedoel ofzo hoor!
Maar je bent toch met het systeem in België toch nog steeds baas over je eigen lichaam? Want je mag ZELF aangeven wat je wil?
Bloed en stamcellen doen ze als ik nog leef, bloed 3x per jaar en stamcel alleen op oproep, dat is ook een ingrijpende donatie. Orgaandonor nu na toestemming van mijn nabestaanden. Zelf vind ik het allemaal prima, ik merk het niet meer. Maar zij moeten er op dat moment wel mee om kunnen gaan. Ze weten ook dat ik de keuze bij hen laat (nu mijn ouders, geen partner) en dat vinden ze prima. miss_lizje schreef:Ekeif96 schreef:Miz_lizje Ik snap je nog steeds niet helemaalis niet aanvallend bedoel ofzo hoor!
Vat het ook niet zo op hoor, ik heb nogal een aparte denkwijze die soms ook moeilijk op te schrijven en uit te leggen is.
Het systeem in België maakt in eerste instantie die beslissing voor jou (iedereen donor), echter alleen met je eigen verzet in vorm van het duidelijk kiezen voor nee kan dat dus ongedaan gemaakt worden. In mijn opzicht word je dus in België alleen baas van je eigen lichaam wanneer je in "opstand" komt tegen deze beslissing. Want als je dat dus niet doet ben je automatisch donor. En in mijn optiek mag dat dus niet, de staat eigend zicht iets toe wat ik dus niet vind kunnen.

M_D_H schreef:NeverGiveUp schreef:(Ik had mijn bericht nog gewijzigd)
Zoals Geryon het zegt begrijp ik hetIk had er alleen echt nog nooit van gehoord.
ik snap de aanpassing in je bericht niet helemaal, kun je die mischien toelichten?

'Rozanne schreef:Ik ben geen orgaandonor, overigens denk ik ook niet dat ik dit in de toekomst ga wijzigen.
Redenen (ook al vind ik niet dat je die nodig moet hebben, het is tenslotte je eigen lichaam); voor mijn nabestaanden, mijn eigen gevoel en ik wil graag helemaal 'intact' begraven worden.
Als een van mijn familieleden/dierbaren iets nodig zou hebben zo lang ik leef, sta ik dat uiteraard met alle liefde af.
Ladybird schreef:ik las in het begin van het topic dat sommigen alles willen doneren behalve de hoornvlies.
voor die genen: waarom willen jullie niet dat je hoornvlies gedoneerd worden?
EmmaVZ schreef:Ik ben nog geen donor, maar wil dat als ik zometeen 18 wordt wel. Ze mogen alles hebben, heb er na mn dood toch niks meer aan

Ekeif96 schreef:ZeSteigert schreef:Nee ik wil het wel graag worden
Moet echt een keer een formulier ofzo invullen...
Ik denk dat veel mensen dat hebben, ikzelf ook
Daarom vind ik het Belgische systeem ook erg goed!
ZeSteigert schreef:Nee ik wil het wel graag worden
Moet echt een keer een formulier ofzo invullen...

jorika1986 schreef:Ik doneer ook 3 keer per jaar bloed, worden ook heel veel mensen mee geholpen!
Sta ook geregistreerd als beenmerg donor.