Ben jij orgaandonor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij orgaandonor?

Ja
157 (67%)
Nee
74 (32%)

Totaal aantal stemmen: 231

BenaLaars

Re: Ben jij orgaandonor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:27

ja, van mij mogen ze alles hebben, zal me een worst zijn. Partner wil t absoluut niet, ook goed. Ieder zijn mening en ik vind niet dat wel-donoren daar op neer moeten kijken.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:30

ik las in het begin van het topic dat sommigen alles willen doneren behalve de hoornvlies.
voor die genen: waarom willen jullie niet dat je hoornvlies gedoneerd worden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:34

Ekeif96 schreef:
Miz_lizje Ik snap je nog steeds niet helemaal :o is niet aanvallend bedoel ofzo hoor!
Maar je bent toch met het systeem in België toch nog steeds baas over je eigen lichaam? Want je mag ZELF aangeven wat je wil?

Iedereen zou gelijk moeten zijn voor de wet; wil je donor zijn ga je een papiertje halen, wil je het niet, ga je het niet halen, of nog beter, maak een online registratie systeem waar je "ja" of "nee" kan aanduiden.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 16:36

Ladybird schreef:
ik las in het begin van het topic dat sommigen alles willen doneren behalve de hoornvlies.

Als je dan nog verder leest zie je dat een paar meningen bijvoorbeeld zijn:
- Ik heb er mijn hele leven door gekeken.
- Dat voelt gewoon niet goed
- Ik wil niet dat ze daar gaan lopen prutsen.

Hoop niet dat ik meningen verdraaid heb, maar volgens mij waren dit een paar van hun redenen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:43

Ekeif96 schreef:
Miz_lizje Ik snap je nog steeds niet helemaal :o is niet aanvallend bedoel ofzo hoor!
Maar je bent toch met het systeem in België toch nog steeds baas over je eigen lichaam? Want je mag ZELF aangeven wat je wil?

Vat het ook niet zo op hoor, ik heb nogal een aparte denkwijze die soms ook moeilijk op te schrijven en uit te leggen is.

Het systeem in België maakt in eerste instantie die beslissing voor jou (iedereen donor), echter alleen met je eigen verzet in vorm van het duidelijk kiezen voor nee kan dat dus ongedaan gemaakt worden. In mijn opzicht word je dus in België alleen baas van je eigen lichaam wanneer je in "opstand" komt tegen deze beslissing. Want als je dat dus niet doet ben je automatisch donor. En in mijn optiek mag dat dus niet, de staat eigend zicht iets toe wat ik dus niet vind kunnen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:45

Ik ben orgaandonor, bloeddonor en stamceldonor. Geloof niet dat ik nog meer kan doneren :)) Bloed en stamcellen doen ze als ik nog leef, bloed 3x per jaar en stamcel alleen op oproep, dat is ook een ingrijpende donatie. Orgaandonor nu na toestemming van mijn nabestaanden. Zelf vind ik het allemaal prima, ik merk het niet meer. Maar zij moeten er op dat moment wel mee om kunnen gaan. Ze weten ook dat ik de keuze bij hen laat (nu mijn ouders, geen partner) en dat vinden ze prima.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:47

Ik ben ook donor, alleen geen huid en hoornvlies. Voor de rest ben ik voor automatisch donorschap. Als je je er in interesseert en het niet wil, dan kan je het gewoon aangeven. Voor alle anderen, die het geen hol uit maakt en het toch niet invult. Of het nou automatisch wel of geen donorschap is, doe dan lekker maar wel. Een stuk meer donoren direct.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 16:54

miss_lizje schreef:
Ekeif96 schreef:

Vat het ook niet zo op hoor, ik heb nogal een aparte denkwijze die soms ook moeilijk op te schrijven en uit te leggen is.

Het systeem in België maakt in eerste instantie die beslissing voor jou (iedereen donor), echter alleen met je eigen verzet in vorm van het duidelijk kiezen voor nee kan dat dus ongedaan gemaakt worden. In mijn opzicht word je dus in België alleen baas van je eigen lichaam wanneer je in "opstand" komt tegen deze beslissing. Want als je dat dus niet doet ben je automatisch donor. En in mijn optiek mag dat dus niet, de staat eigend zicht iets toe wat ik dus niet vind kunnen.

Ik snap het wat je bedoeld :j
Toch vind ik het systeem in België wel beter dan het systeem in Nederland, maar goed, ieder zijn mening :)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 16:58

Ik ben ook donor en ze mogen alles hebben. Ik word toch gecremeerd, dus alles wordt vanzelf as.
En of dat nu een beetje meer of minder is, maakt mij niets uit.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 17:03

Ik denk echter dat de oplossing van het donor te kort niet moet worden gezocht in meer donoren.

Het probleem blijft namelijk de "leeftijd" van de cellen. Het komt best geregeld voor dat het donor orgaan toch word afgestoten of andere problemen krijgt. 1 van die problemen zijn de telomeer lengtes van de cellen van het donororgaan. Telomeren zijn de beschermkapjes van het DNA, deze worden bij elke deling korter, en wanneer ze te kort worden sterft de cel af. Het probleem dat het donororgaan ouder kan zijn dan het ontvangende lichaam kan dus ook voor problemen zorgen. Een cel kan jammer genoeg niet eindeloos blijven leven en delen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 17:12

Is het dan altijd hoe jonger hoe beter, of is het het beste als de leeftijd van de donor overeen komt met de ontvanger?

Maar anyway, hoe meer mensen er donor zijn des te groter de kans dat er op het juiste moment een orgaan van de juiste leeftijd beschikbaar is, dus ik denk toch wel dat meer donoren zou helpen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 17:13

Ik ben het zeker met je eens dat orgaandonatie ons nooit eeuwig gaat blijven redden. De wetenschap is wel degelijk continue bezig met het vinden van praktischer oplossingen en die komen er uiteindelijk ook echt wel.

Tot die tijd blijven organen alleen gewoon nodig om levens te redden van diegenen, die het nu nodig hebben (en niet pas over 10 jaar, wanneer we wellicht organen kunnen ontwikkelen vanuit stamcellen).

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 17:43

Ik ben geen orgaandonor, overigens denk ik ook niet dat ik dit in de toekomst ga wijzigen.
Redenen (ook al vind ik niet dat je die nodig moet hebben, het is tenslotte je eigen lichaam); voor mijn nabestaanden, mijn eigen gevoel en ik wil graag helemaal 'intact' begraven worden.

Als een van mijn familieleden/dierbaren iets nodig zou hebben zo lang ik leef, sta ik dat uiteraard met alle liefde af.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 17:47

M_D_H schreef:
NeverGiveUp schreef:
(Ik had mijn bericht nog gewijzigd)

Zoals Geryon het zegt begrijp ik het :j Ik had er alleen echt nog nooit van gehoord.

ik snap de aanpassing in je bericht niet helemaal, kun je die mischien toelichten?

Ja tuurlijk, er zijn al twee paginas bij maar om niet te reageren is ook weer zo wat :D

Nadat ik zei dat je me een beetje bang maakte had ik dit er nog bij gezet:

'Heb er totaal geen moeite mee helemaal leeggetrokken te worden, zeker niet als ik de verhalen hoor en zie. Van mensen die toch nog leven, of het niet gered hebben.
Voor zo'n stom iets als een long, die dan 'nutteloos' mee het graf in gaat.
Maar als je minder geholpen wordt om organen beschikbaar te stellen..? :oo '

Dus daar bedoelde ik mee dat ik geen eng gevoel krijg bij het idee dat iemand anders mijn hart, longen of ogen krijgt, totaal niet.
Maar dat ik wel een heel vervelend buik gevoel krijg bij het idee dat je sneller hersendood verklaard zou worden, of dat er minder gedaan zou worden om je weer wakker te krijgen,
doordat je donor bent en de artsen dan sneller voor de organen kiezen zeg maar...

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:17

Rozanne schreef:
Ik ben geen orgaandonor, overigens denk ik ook niet dat ik dit in de toekomst ga wijzigen.
Redenen (ook al vind ik niet dat je die nodig moet hebben, het is tenslotte je eigen lichaam); voor mijn nabestaanden, mijn eigen gevoel en ik wil graag helemaal 'intact' begraven worden.

Als een van mijn familieleden/dierbaren iets nodig zou hebben zo lang ik leef, sta ik dat uiteraard met alle liefde af.

Dit zijn ook mijn redenen waarom ik geen donor ben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:34

Ladybird schreef:

Bij het leven vind ik gefrut aan mijn ogen niet fijn (moet al zelf 4 keer per dag druppelen) dus ook na mijn dood geen gefrut :')
Is puur gevoelsmatig :)

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:37

Ik ben nog geen donor, maar wil dat als ik zometeen 18 wordt wel. Ze mogen alles hebben, heb er na mn dood toch niks meer aan :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:40

Nee ik wil het wel graag worden :)
Moet echt een keer een formulier ofzo invullen...

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 18:41

EmmaVZ schreef:
Ik ben nog geen donor, maar wil dat als ik zometeen 18 wordt wel. Ze mogen alles hebben, heb er na mn dood toch niks meer aan :)

Je kan je keuze al vanaf je 12e registreren. Tot je zestiende kunnen je ouders jouw keuze nog 'weigeren'. Na je zestiende word je geregistreerde keuze gevolgd :)
Je hoeft dus niet tot je 18e te wachten ;)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 18:42

ZeSteigert schreef:

Ik denk dat veel mensen dat hebben, ikzelf ook :j
Daarom vind ik het Belgische systeem ook erg goed!

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:44

Ekeif96 schreef:
ZeSteigert schreef:

Daarom vind ik het Belgische systeem ook erg goed!

Tja ik weet het niet, want ik vind op het moment dat als je dat in België doet, dat je er toe verplicht word eigenlijk...

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:47

Ja ik ben al donor sinds groep 7 of 8..
Mijn ouders weten dit ook (want die hebben mij toen geholpen met aanvragen).
Ik zou levend niet een nier afstaan aan mensen die ik niet ken maar misschien wel aan een vriend(in) of familielid (als je geschikt bent).
Omdat je dan zelf ook nog moet leven en je niet zeker weet of je andere nier ooit problemen krijgt.. En je dan niet zeker weet of jij van iemand anders wel wat krijgt haha!
Maar ik stel alles ter beschikking maar niet voor medische wetenschap. Waarom weet ik niet maar dat lijkt me niks.
Misschien verander ik daar later nog wel in hoor.
Ik ben zelf van mening dat je er zelf toch niks meer aan hebt, en misschien kan je iemand anders zijn leven erdoor wel redden. Dat is toch geweldig!?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:48

ZeSteigert schreef:

Daarom vind ik het Belgische systeem ook erg goed![/quote]

Tja ik weet het niet, want ik vind op het moment dat als je dat in België doet, dat je er toe verplicht word eigenlijk...[/quote]
Maar dan kun je gewoon aangeven het niet te willen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:54

Als ik dood ben heb ik er toch niks meer aan, dus waarom zou ik het niet aan iemand geven die er wellicht nog dik 10 jaar plezier van kan hebben.
Ze doen er maar mee wat ze niet laten kunnen... geef het maar aan een jong iemand die al 6 jaar wacht op een nieuwe nier ofzo.
Al mijn organen zijn uitvoerig getest en goedgekeurd door mijzelf! :D
Niet goed, helaas... teruggeven is niet mogelijk. :P

Ik doneer ook 3 keer per jaar bloed, worden ook heel veel mensen mee geholpen!
Sta ook geregistreerd als beenmerg donor.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 19:04

jorika1986 schreef:
Ik doneer ook 3 keer per jaar bloed, worden ook heel veel mensen mee geholpen!
Sta ook geregistreerd als beenmerg donor.

Bloed doneren doe ik nu liever nog niet, later misschien wel hoor.
Heb 2 jaar geleden een programma ofzo over Sanquin gezien.
Daar kwam toen uit dat Sanquin heel veel 'winst' krijgt met het bloed.
Dacht dat het in Nederland €60,- per zak was? En in Belgie €40,- per zak?
Terwijl het proces zo goed als het zelfde is...