Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nestle schreef:Ik merk de laatste tijd echt weer heel erg dat ik niet "normaal" kan sporten.
Het is letterlijk alles of niks. of ik ga door tot ik niet meer kan of ik ga niet want half sporten lukt gewoon niet.
In groeps verband sporten heb ik ook een hele tijd gedaan, dit werkt wel iets beter maar ook dan ben ik zoo fanatiek dat het niet meer ontspannend ofzo is?
Merken jullie dat ook ?
Ik kan ook gewoon gestrest worden als ikk fitness apparaten zie staan maar ik niet meer mag sporten.
Ik heb nu in mijn behandeling dat ik max 2,5 uur per week mag sporten.
Citaat:Hallo allemaal,
Na een tijdje flink heen en weer te hebben geschommeld tussen wel en geen hulp willen, ben ik er nu van overtuigd dat ik de strijd tegen mijn eetstoornis niet in mijn eentje ga winnen. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat het NU moet gebeuren, voordat mijn leven helemaal instort. Mijn vriend heeft al aangegeven dat hij heel veel van me houdt, maar het niet veel langer meer volhoudt. Aangezien hij op dit moment één van de weinige stabiele factoren in mijn leven is, en ik hem absoluut niet kwijt wil, moet er dus iets gaan gebeuren.
Goed, de keuze is gemaakt, en ik moet zeggen, het lucht ontzettend op; met deze keuze komt voor mij immers ook het gevoel dat ik mijn eetstoornis serieus mag (en moet) nemen. De eerste twee dagen na mijn besluit voelde ik me geweldig: sterk, moedig en één brok energie. Als ik in de spiegel keek zag ik weer even mijn oude zelf, die van voor de eetstoornis. Alles ging even beter. Mijn vriend zag weer het meisje waar hij verliefd op was geworden, en ik was zelfs even trots dat ik 2000kcal had gegeten.
Helaas heeft dat dus niet lang mogen duren. Gisteravond stond ik weer te huilen in de supermarkt, omdat alles me te veel leek. Ik heb uiteindelijk wel gegeten (soep), en dat was een hele overwinning voor me, maar ik voelde me achteraf zó vreselijk slecht... Dat sterke, moedige meisje was nergens meer te bekennen.
Mijn situatie is dus verre van stabiel. Echter, wanneer ik over mijn eetstoornis praat, of het er met de buitenwereld over moet hebben, is het in mijn ogen allemaal veel minder erg. 'Ik stel me aan', gaat er dan door mijn hoofd. 'Ze zullen me uitlachen, een aandachtstrekker vinden'. Hoewel ik graag hulp wil, houden deze gedachten me echt tegen. Aan de ene kant ben ik bang niet serieus genomen te worden, aan de andere kant ben ik bang dat het té serieus genomen wordt. Ik ben bang dat het eerst slechter wordt voordat het beter wordt. Dat ik toch alles kwijtraak, met of zonder hulp. Dat mijn leven compleet in gaat storten...
Daarnaast weet ik ook niet of ik voor een eetstoornis moet aankloppen, of voor iets anders. Ik ben van mening dat ik niets goeds verdien, dat ik beter iemand anders had kunnen zijn. Ik vind mezelf echter niet (altijd) dik, en geef bijvoorbeeld niet over. Wel eet ik dagelijks aanzienlijk minder dan is aanbevolen (laten we het op ongeveer de helft houden). Ik heb echter geen ondergewicht en menstrueer nog. In mijn hoofd 'leeft' als het ware een andere persoon, die in alle opzichten beter is dan ik: iedereen vindt haar aardig, ze is overal goed in en hoeft bijna nergens moeite voor te doen. Ik ken haar al sinds mijn 12e, en sindsdien is ze nooit meer weggegaan. Soms droom ik weg naar 'haar leven', en voor mijn gevoel besta ik dan zelf niet meer. Fysiek lijkt ze intussen op me (dat is ook anders geweest), maar qua innerlijk zijn we compleet verschillend. Eigenlijk is ze alles wat ik wil zijn. Ik weet niet of ik nu hulp moet zoeken voor een eetstoornis, of misschien iets anders. (persoonlijkheidsstoornis oid? Ik heb werkelijk geen idee.)
Al die angsten weerhouden me ervan om de werkelijke stap te zetten. Ik durf niet naar een huisarts te gaan om me door te laten verwijzen, en ik durf het niet aan mijn studiebegeleider te vertellen. Ik wil dat het mijn probleem blijft, mijn geheim.
Nu is mijn vraag: Hadden jullie deze angst ook? Hoe zijn jullie hier overheen gekomen? En hoe heb je uiteindelijk hulp gezocht? Wat heeft dat voor invloed op jouw leven gehad?
Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen om verder te komen, want één ding weet ik zeker: zoals het nu gaat, wil ik niet verder.
Love,
Swan
ps. Excuses voor een mogelijk rommelig verhaal, ik heb het allemaal redelijk snel van me afgeschreven, voordat mijn pro-hulpbui weer voorbij was.
EngeltjeS schreef:Hoe reageren jullie, als men weer eens begint over afvallen en dieëten?
Mijn rugharen gaan dan bijna overeind, ik vind dit zo moeilijk om aan te horen...
"dan eet ik toch even niet?"
EngeltjeS schreef:De volgende vraag wil ik stellen aan de mensen die tijdens de Eetstoornis, willen afvallen:
Waar wil je persé afvallen? Wat is je doel? Wat geeft het je voor voldoening, als je je doel behaald?
In de tijd dat ik enorme last van mijn eetprobleem had, wou ik persé afvallen bij mijn buik/middel.
Mijn gedachten waren continue: in maat 36 kan ik pas écht gelukkig zijn.
Met het gevolg: Bij iedere tegenslag kroop ik de kast in, vluchtte ik naar de supermarkt, plunderde ik mijn spaarpotten en verstopte ik alles wat ik had verzameld en vervolgens niet kon opvreten.
Het gevolg daarvan: enorm schuldgevoel, een vies gevoel, onaangenaam en enorm falend.
Waardoor ik alles er weer uit wou werken, op welke (zieke) manier dan ook...
loisenpien4 schreef:Bij mij komt de ES door dat ik een vorm van autisme heb, maar ik uit mijzelf heel moeilijk en daarom sloeg het naar binnen en de enige manier om te zeggen dat het echt niet meer lukte was: niet eten tot je bijna neer valt.
Nu heb ik hulp voor mijn autisme en ik leer mij meer uiten en dat helpt mij echt.
Batlow schreef:Ik heb geen eetstoornis maar ik zit wel een beetje lastig. Mensen verklaren me voor gek, ik ben zo ontiegelijk dun ik moet eten eten eten. Ik ben 1.70 en weeg 47 kg. geloof het of niet, ik vreet zoveel. Sommige mensen weten dat van me en die vragen zich heilig af waar alles blijft. Ik vind dit eigenlijk niet leuk want ik wil eigenlijk graag juist aankomen, maar geen idee hoe want het gaat er vanzelf af. Ik ben een kilo afgevallen zonder enige reden... Niet echt een stoornis, maar ik weet niet waar ik dit anders neer kan zetten... Ik sport niet, ik ga bijna altijd naar stal met de auto.. Hoe kom ik aan?