Elektroshock therapie bij depressie, wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re: Elektroshock therapie bij depressie, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:42

Ah, dat herinner ik mij niet meer :) . Wist alleen nog dat ze op het einde lobotomie hadden uitgevoerd, wat wèl een nogal barbaarse methode is :D .

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:33

ECT-jte gehad Kwanyin ? ;)

(sorry... kon het niet laten na alle geheugenverlies posts hier. :D ..)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:45

ik was de topic aan het lezen.
ik ken iemand die ook electro shock therapie heeft ondergaan.
diegene kon geen emotie meer tonen, en had het idee dat diegene zichzelf niet meer was.
als laatste werd deze methode aangereikt. Dit is met beide handen aangegrepen, en de desbetreffende
persoon is erg blij dat door de electro shocks de emoties weer terug kwamen. de begeleiding bij deze therapie is trouwens erg nauwkeurig.....

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:45

hey riagr zie je nu pas op deze topic :)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:28

Ik denk dat ts zo is 'gehersenspoeld' door een 'food goeroe' dat ze niet open staat voor andere mogelijkheden
Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.. hoe die wegen zijn is voor iedereen anders
Waar het om gaat is het eindpunt.. het uiteindelijke doel
En dat is voor de ene misschien 3 salto's en een radslag en voor de ander een kommetje droge rijst dat je linkshandig met stokjes moet eten.. om dat doel te bereiken.. bij wijze van dan ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:40

@delvira: had even de foto van je paard nodig om te weten wie je bent :D

Tja.. Tuurlijk post ik hier. Kan er niet tegen dat er uit onwetendheid geageerd wordt tegen een behandelmethode die bewezen effectief is, en die létterlijk levensreddend kan zijn voor ernstig depressieve mensen !!

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:56

riagr schreef:
@delvira: had even de foto van je paard nodig om te weten wie je bent :D

Tja.. Tuurlijk post ik hier. Kan er niet tegen dat er uit onwetendheid geageerd wordt tegen een behandelmethode die bewezen effectief is, en die létterlijk levensreddend kan zijn voor ernstig depressieve mensen !!

heb je gelijk in, ik heb ook gezien dat het een goeie methode kan zijn.
en diegene heeft mij uitgelegd hoe dat gaat met zo'n behandeling, er is niets primitiefs of iets dergelijks aan. Alles wordt tot in de puntjes bekeken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:09

Sterker nog: er is geen depressie behandeling die zo zorgvuldig uitgevoerd wordt als ECT!

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:12

nog even de hele topic aan het doorlezen en dan lees ik over dieeten etc...
door een flinke postnatale dip ben ik door een arts aan de juiste AD gezet, en deze wil ik niet meer missen.
door op je juiste plek bij de juiste arts te zijn ben ik goed geholpen. ik snap heel goed dat mensen die in een depressie zitten de ECT ondergaan. Alles dan dat verschrikkelijke rotgevoel. Gelukkig sloeg bij mij de AD aan.... en anderen hebben pech en dan slaat het niet aan. Maar door een dieet ben ik er niet vanaf gekomen..... had ik trouwens ook niet nodig, ik at niets meer..

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:13

helemaal mee eens riagr.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:51

ECT ziet er natuurlijk gewoon heel heftig uit, veel mensen vinden het eng en keuren het daarom af, wat natuurlijk best begrijpelijk is.
Maar als je met eigen ogen hebt gezien hoe ontzettend goed het werkt voor sommige mensen...
Mensen die al jarenlang met depressies kampen, waarbij geen enkele antidepressiva echt goed aan wil slaan... Die zo verschrikkelijk depressief zijn dat ECT écht het laatste redmiddel is. Die al zo lang zo diep in de depressie zitten dat het niet simpelweg kiezen is tussen wél of geen ECT willen ondergaan, maar dat het kiezen is tussen ECT ondergaan als laatste strohalm, of de dood.

En geloof me, ik heb het met mijn eigen ogen gezien op m'n werk: bij sommige mensen werkt het zó goed dat ze bijna letterlijk als een ander mens terugkomen na zo'n ECT-behandeling.

En zeg nou zelf, die mensen kan je zo'n behandeling toch niet gaan ontzeggen omdat het barbaars zou zijn? Het leven wat die mensen te wachten staat als zij die behandelingen niet meer zouden mogen of kunnen krijgen, dát is pas barbaars.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:00

Citaat:
En zeg nou zelf, die mensen kan je zo'n behandeling toch niet gaan ontzeggen omdat het barbaars zou zijn? Het leven wat die mensen te wachten staat als zij die behandelingen niet meer zouden mogen of kunnen krijgen, dát is pas barbaars

Helemaal, volmondig mee eens. Kan het niet beter zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:10

Bij mijn oudtante hebben ze die electro shock therapie ook gedaan om depressie tegen te gaan. Ze werd echter behoorlijk gek, viel thuis dwars door de glazen salontafel en meer van dat soort rare dingen, kwam in een psychiatrische inrichting terecht en is daar uiteindelijk gestorven, helemaal gek in d'r hoofd. Op een gegeven moment was er met haar geen contact meer te krijgen. Dus ik wil zo'n behandeling nooit weer zie gebeuren bij mensen die mij lief zijn.
Zij had met deze behandeling ingestemd, was vrijgezel, en niemand die het kon stoppen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:09

En wie heeft bepaald dat dat door ECT gekomen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:13

Als je iemand zo hard achteruit ziet gaan bij zo'n therapie dan stop je die therapie toch. Ze was voordat ze eraan begon helemaal niet raar in haar hoofd, alleen wat depressief. Ze had ook geen last van motorische stoornissen voordat ze aan die therapie begon. Dit speelde zich ruim 20 jaar geleden af, misschien dat er nu wat veranderd is, maar ik ben er vanaf toen iig helemaal klaar mee. Het kan blijkbaar ook vreselijk fout gaan.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:32

Anoniem schreef:
Dit speelde zich ruim 20 jaar geleden af

Maar waarom kies je ervoor om een bewezen therapie af te wijzen op basis van één slechte ervaring in je eigen omgeving met een voorloper van die therapie? In de tijd waar jij over spreekt ging je per definitie binnen een paar jaar dood als je HIV-positief was, zat Mandela nog vast op Robbeneiland en was Oranje Europees Kampioen voetbal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:41

Ik wijs de hele psychiatrie af, meer dan 30 jaar lang teveel oliebol van gezien. Nu mijn zus, die wordt helemaal omlaag getrokken. Heeft veel meegemaakt (niet meer dan ik) maar heeft het ohh zo zwaar en moet eerst zo enorm veel verwerken met allerlei zware therapieën want anders kan ze niet normaal verder. Ze wordt steeds zwaarmoediger en zondert zich steeds verder af, gaat hele dagen naar het ziekenhuis en wil geen contact meer met haar moeder omdat dat volgens haar behandelaars beter voor haar zou zijn. Hele dagen terug gaan in de tijd en wat schiet ze er mee op....
Vroeger mijn broer... raakte depressief nadat de liefde van zijn leven hem verliet. Van de ene medicatie aan de andere, uiteindelijk in raalte gezeten waar hij met zijn tong uit zijn mond rondliep en mij niet eens zag staan, nu leeft hij al jaren in zijn eigen vreemde wereldje. Naar mijn mening is hij destijds in die kliniek in zijn hoofd over de rand gevallen (zosls ik het noem). Hij is nooit meer geworden wie hij was.
Dus dankjewel... ik vind de psychiatrie meer een zichzelf in stand houdend iets want ik heb er nog nooit iemand daadwerkelijk beter van zien worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:32

Anoniem schreef:
Ik wijs de hele psychiatrie af, meer dan 30 jaar lang teveel oliebol van gezien. Nu mijn zus, die wordt helemaal omlaag getrokken. Heeft veel meegemaakt (niet meer dan ik) maar heeft het ohh zo zwaar en moet eerst zo enorm veel verwerken met allerlei zware therapieën want anders kan ze niet normaal verder. Ze wordt steeds zwaarmoediger en zondert zich steeds verder af, gaat hele dagen naar het ziekenhuis en wil geen contact meer met haar moeder omdat dat volgens haar behandelaars beter voor haar zou zijn. Hele dagen terug gaan in de tijd en wat schiet ze er mee op....
Vroeger mijn broer... raakte depressief nadat de liefde van zijn leven hem verliet. Van de ene medicatie aan de andere, uiteindelijk in raalte gezeten waar hij met zijn tong uit zijn mond rondliep en mij niet eens zag staan, nu leeft hij al jaren in zijn eigen vreemde wereldje. Naar mijn mening is hij destijds in die kliniek in zijn hoofd over de rand gevallen (zosls ik het noem). Hij is nooit meer geworden wie hij was.
Dus dankjewel... ik vind de psychiatrie meer een zichzelf in stand houdend iets want ik heb er nog nooit iemand daadwerkelijk beter van zien worden.

Omdat jij nog nooit iemand beter hebt zien worden, wijs je de gehele psychiatrie af? Dat is gelukkig niet kort door de bocht :D
Maar wat doe je dan met de mensen die (tijdelijk) (geestelijk) te ziek zijn om (veilig voor zichzelf of omgeving) (zelfstandig) thuis te blijven wonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:42

Dat is er dus met mijn broer gebeurd. Die begon depresssief en werd dankzij alle medicatie (hielp dit niet dan moest hij dat erbij slikken en anders kreeg hij nog wel weer wat anders enz enz) op een gegeven moment "voor zijn eigen veiligheid en die van anderen" toen gedwongen in de kliniek in raalte opgenomen. En het resultaat daarvan is schrijnend.
Zo zullen er nog wel veel meer omgekeerde wereld gevallen zijn.
Net als de haldol ouderen.
Maar laat maar.... als je er zelf als patient langdurig in terecht komt dan zul je vanzelf wel een keer merken wat ik bedoel.... of niet als je pech hebt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:46

Anoniem schreef:
Dat is er dus met mijn broer gebeurd. Die begon depresssief en werd dankzij alle medicatie (hielp dit niet dan moest hij dat erbij slikken en anders kreeg hij nog wel weer wat anders enz enz) op een gegeven moment "voor zijn eigen veiligheid en die van anderen" toen gedwongen in de kliniek in raalte opgenomen. En het resultaat daarvan is schrijnend.
Maar laat maar.... als je er zelf als patient langdurig in terecht komt dan zul je vanzelf wel een keer merken wat ik bedoel.... of niet als je pech hebt.

Maar wat had er dan met je broer moeten gebeuren? Hij kon voor zijn eigen veiligheid en voor de veiligheid van anderen niet thuis blijven wonen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:49

Anoniem schreef:
Ik wijs de hele psychiatrie af, meer dan 30 jaar lang teveel oliebol van gezien. ik vind de psychiatrie meer een zichzelf in stand houdend iets want ik heb er nog nooit iemand daadwerkelijk beter van zien worden.

En wat nou als jouw zus en broer kanker hadden en chemo's hadden gehad die niet aansloegen waardoor de kanker hen opvrat. Wees je dan ook chemo's af? Terwijl er vele anderen zijn die dankzij die rotzooi toch nog zicht hebben op een gezond leven?

Er knappen genoeg mensen op in de psychiatrie en helaas ook mensen niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:21

Electra63 schreef:
[naam] schreef:

Maar wat had er dan met je broer moeten gebeuren? Hij kon voor zijn eigen veiligheid en voor de veiligheid van anderen niet thuis blijven wonen?

Ze hadden het niet zover moeten laten komen door hem al die rotzooi te geven.

Ik ga hier verder niet op inwijden, heb ervaring genoeg met zo'n zogenaamd "gezond" leven. Het is maar net vanaf welke kant je alles bekijkt, welke illusie je gelooft, wat je bereid bent te slikken en waar je genoegen mee neemt. Als je een gezond leven wilt is er maar 1 weg. En jammer genoeg is er niet 1 psychiater die je dat vertelt.

Colway, je hebt aan je lichaam niks meer als je hoofd het niet meer doet, andersom ook niet maar daar merk je dan iig niks meer van.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:02

En wat is die weg dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:23

Dat je het uiteindelijk toch helemaal zelf zult moeten doen. Je kunt uitschakelen wat je wilt met anti psychotica of EMDR-en en neurofeedbacken (wat de zware gevallen niet eens mogen) naar hartelust... maar op den duur komt er steeds weer uit dat je het toch echt helemaal zelf zult moeten doen.
Hoeveel mensen werden bij de eerste psychische klachten meteen doorverwezen naar elektroshock therapie ? De meesten moesten eerst het hele arsenaal aan basismedicatie aflopen om te kijken of dat misschien hielp, dan misschien nog wat trainingen volgen en wat zwaardere medicatie al dan niet gecombineerd... en wanneer al dat proefkonijnen niet hielp, dan als laatste strohalm maar het zware geschut.
Wat dat hele voortraject echter veroorzaakt daar praat niemand over.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:37

Dat is toch logisch? Je gaat toch eerst kijken of er niet iets minder ingrijpends is wat helpt? ECT is juist voor de mensen die nergens anders baat bij hebben, dan moet je dat dus wel eerst geprobeerd hebben.